Bouwinfo-tip:
Vragen over (ver)bouwen? Vraag hier je bouwgids aan

crepi vs steenstrips

• Tags gevel gevelbekleding gevelwerken isolatie
  • Lid geworden
    5 dec 2016
    Waarderingsscore
    6
    Punten
    3
    Beste,

Iemand ervaring met crepi vs steenstrips?
    Initieel dachten we over de (toekomstige) isolatie van de buitenmuren witte crepi te zetten (moderne, strakke look en relatief 'goedkoop'), maar ondertussen zie ik veel witte crepi vuil en groen worden na enkele jaren. Steenstrips zijn duurder, maar hoe vergelijkt dit met crepi qua onderhoud? Iemand suggesties/ervaringen hiermee?

Dank bij voorbaat!

Groen uitslaande crepi heeft verschillende oorzaken .
    Veel hangt af van de uitvoering en de zorgvuldigheid van de plaatsing met oog voor detail.
    Als daar geen aandacht voor is en je zit dan nog met omstandigheden dat de crepi een natuurlijke voedingsbodem wordt voor algen en mos , dan zit het natuurlijk scheef.

Ik som even op zonder beperkend te zijn in de opsomming:
    - oriëntatie zon/schaduw
    - oriëntatie regenkant
    - afwerk van de crepi
    - oppervlakte vd crepie
    - wel of geen gebruik van biocide
    - wel of geen detail voor waterafvoer aan bouwelementen
    - goede of slechte kantopsluiting
    - wel of geen schoonheidsboor/schoonheidsplint
    - Welke crepi is er gebruikt ?
    - Omgevingselementen ?

Groen uitslaande crepi heeft verschillende oorzaken .
    Veel hangt af van de uitvoering en de zorgvuldigheid van de plaatsing met oog voor detail.
    Als daar geen aandacht voor is en je zit dan nog met omstandigheden dat de crepi een natuurlijke voedingsbodem wordt voor algen en mos , dan zit het natuurlijk scheef.

Ik som even op zonder beperkend te zijn in de opsomming:
    - oriëntatie zon/schaduw
    - oriëntatie regenkant
    - afwerk van de crepi
    - oppervlakte vd crepie
    - wel of geen gebruik van biocide
    - wel of geen detail voor waterafvoer aan bouwelementen
    - goede of slechte kantopsluiting
    - wel of geen schoonheidsboor/schoonheidsplint
    - Welke crepi is er gebruikt ?
    - Omgevingselementen ?
    Kan allemaal wel zijn, maar een héél deel dingen zijn & blijven hetzelfde of er nu crepi of steenstrips op de isolatie worden gezet. Velen willen een lichte crepi en daar zie je nu eenmaal veel sneller vuil op dan op een rode of donkere gevelsteen. (op witte, of bleke gevelstenen zie je ook sneller vuil dan op een donkere).

En ja, plaatsing & vooral kwaliteit van de crepi zal mee bepalend zijn voor hoe vuil het er zal uitzien...

You make my point

Ik zie geen enkele witte crepi die na 5 jaar nog proper is hoor. Ongeacht de plaatsing. steenstrips zullen even vuil worden, alleen valt dat weinig of helemaal niet op, net zoals bij gewone gevelstenen.

Wij wonen momenteel in een huis (recent gekocht) met witte crepie de er nog supergoed (als nieuw) uitziet.
    Ik ken wel de voorgeschiedenis niet, maar het zou kunnen zijn dat die tussendoor al eens witgeverfd is.

Ik ga dus bekijken hoe lang deze in deze mooie staat blijft.

Punt is ook wel dat het dak redelijk veel dakoversteek heeft. Dus de crepie krijgt nauwelijks water.

Wij wonen momenteel in een huis (recent gekocht) met witte crepie de er nog supergoed (als nieuw) uitziet.
    Ik ken wel de voorgeschiedenis niet, maar het zou kunnen zijn dat die tussendoor al eens witgeverfd is.

Ik ga dus bekijken hoe lang deze in deze mooie staat blijft.

Punt is ook wel dat het dak redelijk veel dakoversteek heeft. Dus de crepie krijgt nauwelijks water.
    Er is dacht ik ook een product om die groene aanslag te verwijderen + je kan die dan ook nog eens behandelen zodat vuil minder "aanhechting"krijgt.

Maar voor mij sowieso nooit crepi. Dat is ook een wereld vol met cowboys. Met kleur in vind ik het ander verhaal. Vrienden hebben onlangs één stuk gevel laten doen in een warme kleur en dat was mooi. Maar minder modern van look.

Een geverfde gevel moet je ook om de x jaar herverven, voor crepi is dat toch hetzelfde, of niet?

Ja het is dus dat, dat ik niet goed weet.

Crepie heeft vaak toch een fijne oppervlaktestructuur. Dus ik ga er vanuit dat je daar niet zomaar effe met een roller en een willekeurige verf van de gamma overheen kunt gaan, want dan smeer je de structuur/poriën dicht en gaat het oppervlak er anders uit zien.

Bij ons heeft de crepie een mooie fijne structuur, hij is bijna 20j oud, en hij ziet er nog heel mooi wit uit. Dus een prima resultaat als je het mij vraagt.
    Wat er in die 20jaar van onderhouds-/reinigings-/verfwerk al-dan-niet is gebeurd is momenteel een vraagteken en wil ik nog eens gaan navragen. En dan zet ik het 1-op-1 zo door in de toekomt, volgens het principe van "een winnend team verander je niet".

Ik gooi er nog iets bij om over na te denken; in vele gemeentes zal je een omgevingsvergunning nodig hebben (voornamelijk als het om de voorgevel gaat) en veel gemeentes weren crepie adh bouwvoorschriften.

Crepie is al een tijdje niet meer modern :sneaky:

Wij vroegen onlangs enkele offertes op voor gevelsteen vs gevelstrips, en gevelstrips kwamen daar consequent aanzienlijk duurder uit. De aannemer wist ons te zeggen dat dit iets recent was, en dat die prijzen vroeger dichter bij mekaar lagen. Ik weet niet wat er van aan is, maar als het technisch binnen de opties ligt, misshien ook gewone gevelsteen overwegen (draagt overigens ook bij aan de thermische inertie van het gebouw en dus het klimaatcomfort).

Draagt een gevelsteen nog merkbaar bij aan thermische inertie en comfort als de spouw degelijk geïsoleerd is?

Of crépi niet meer modern is weet ik niet. Bauhaus-architectuur uit de jaren '30 oogt - mede dankzij de witte crépi en simpele rechte lijnen - eigenlijk nog altijd modern in 2024. Maar goed, dat zou eigenlijk geen argument mogen zijn: je (ver)bouwt voor jezelf, niet voor de mening van een toevallige voorbijganger binnen 30 jaar.

Crepie is al een tijdje niet meer modern :sneaky:

Wij vroegen onlangs enkele offertes op voor gevelsteen vs gevelstrips, en gevelstrips kwamen daar consequent aanzienlijk duurder uit. De aannemer wist ons te zeggen dat dit iets recent was, en dat die prijzen vroeger dichter bij mekaar lagen. Ik weet niet wat er van aan is, maar als het technisch binnen de opties ligt, misshien ook gewone gevelsteen overwegen (draagt overigens ook bij aan de thermische inertie van het gebouw en dus het klimaatcomfort).
    Afhankelijk van hoe dik je nieuwe buitenschil mag zijn is een dunne gevelsteen + isolatie soms inderdaad interessanter. De isolatiedikte die je verliest door de gevelsteen compenseer je door de hogere isolatiewaarde van de isolatie. Isolatiepanelen die strips of crepi dienen te dragen hebben in verhouding een lagere isolatiewaarde.

Dank jullie allemaal, zeer interessant!
    Ook de feedback van RenoW (gewoon gevelsteen plaatsen ipv steenstrips die mogelijk duurder zijn) is een reflex die ik nog niet gemaakt had - al begrijp ik dat een (extra) fundering nodig is voor nieuwe gevelsteen! Dank alleszins.

Maar wanneer ik wit geschilderde klassieke gevelstenen zie (zoals hier in de wijk), zie ik deze nooit groen worden van algen. Ja, deze worden ook vuil en zien dus minder wit, maar wat afspuiten met water en dit is terug relatief proper. Ja, na 15 jaar ofzo misschien een nieuwe laag verf, maar is het even makkelijk bij crepi? Of is het de structuur van crepi die maakt dat het groen en vuiler wordt en minder makkelijk kuist? Of gewoon meer opvalt?

Bij het nemen van een witte/lichte gevelsteen, gaat dit minder onderhoud vergen dan witte crepi - of is hier evenveel risico voor algen of ander vuil? Ik kan me inbeelden dat bij niet gevoegde steenstrip er evenzeer mos kan tussengroeien!? Maar ook dat een (gevoegde) gevelsteen (of strips) een reliëf geeft waarop vuil al minder opvalt!?

Ik zoek dus iets onderhoudsarm dat niet na een aantal jaar helemaal vuil of groen is zonder dat ik het makkelijk zelf kan kuisen en het me veel geld zou kosten (en waarschijnlijk licht van kleur is om in de stijl te blijven van de wijk, die vnl uit witgeschilderde bakstenen huizen uit jaren 50 bestaat :) ).

Laatst bewerkt:
    Miskijk u niet om na 15 j eens te herschilderen , je zit snel aan een grootorde 10 k à 15 k om een villaatje goed te herschilderen en veel hangt af van de voorgeschiedenis natuurlijk en in de toekomst wordt het zeker niet goedkoper .

Terug
Bovenaan