(Creatieve?) Oplossing voor garagevloer

SanderR

Gewaardeerd lid
Lid geworden
19 jun 2019
Waarderingsscore
322
Punten
63
Het 'huis' (alles wat geen garage is) is bijna klaar, ja zelfs incl. plinten, en dus mag ik gaan beginnen denken aan de garage:
IMG_20210717_195612.jpg

Hoe dat ze moet worden ingericht ga ik jullie niet mee lastig vallen, maar ik wil graag eens polsen of ik niet 1 van de mogelijke nieuwe vloerafwerkingen over het hoofd heb gezien of dat iemand een andere 'creatieve' oplossing heeft.

Waar gaat de garage voor gebruikt worden?
- Stalling van mijn motorfietsen
- Werkruimte (motorbrug, draaibank, freesbank, werkbanken, lassen, slijpen, ...)
- Stalling van een fiets of 2 (noodgedwongen :cautious:)

Wat is de huidige opbouw van de vloer?
- Ongewapende beton van +/- 10 a 12 cm op zand
- Chape van +/- 6 cm
- Tegels

Wat zijn de vloerafwerkingen waar ik zelf al aan heb gedacht?
- Alles er uit + gepolierde beton er in: chape + tegels is niet dik genoeg om een goede vloer te kunnen gieten (aldus mensen waar ik al eens offerte heb gevraagd die uitgaan van min. 10 cm), berg met werk om alle chape / tegels / ... uit te breken, etc.
- 'PVC garagevloer' over de bestaande tegelvloer: snel, weinig werk, zelf uit te voeren, kan beperkt ongelijke vloer opvangen, kan vloeistofdicht indien nodig, minder geschikt met lassen / slijpen / ...
- Gietvloer over de bestaande tegelvloer: eerst egalisatie nodig (vloer is niet perfect egaal) strakke afwerking, glad bij vocht (afhankelijk van soort vloer, afwerking, ...)
- 'Garagetegel' over de bestaande tegelvloer: goedkoop, bestendig tegen vanalles, geen breekwerk, zelf uit te voeren

Toevallig nog iemand anders met een 'creatieve oplossing' waar ik nog niet aan gedacht heb?

SanderR

Gewaardeerd lid
Lid geworden
19 jun 2019
Waarderingsscore
322
Punten
63
Egalisé over de bestaande tegels en dan schilderen met betonverf?
Die was ik nog vergeten toe te voegen, maar had ik ook bekeken en daar is het weer belangrijk dat je dan een egaline pakt met hoge eindsterkte (= prijzig). Maar is inderdaad ook een optie (y)

jm188

Gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Waarderingsscore
256
Punten
63
mijn eerste gedacht zou een doe het zelf epoxy kit zijn zoals je veel op youtube enzo ziet :)

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Waarderingsscore
986
Punten
113
PU vloer? komen wel strepen op maar misschien mag dat wel wat industrieel zijn?

SanderR

Gewaardeerd lid
Lid geworden
19 jun 2019
Waarderingsscore
322
Punten
63
PU vloer? komen wel strepen op maar misschien mag dat wel wat industrieel zijn?
Industrieel mag zeker, maar dan ook vooral op vlak van slijtage weerstand. Daar is een PU vloer blijkbaar een stuk minder dan een epoxyvloer als ik het internet moet geloven :)

Stievius

Lid
Lid geworden
9 jun 2014
Waarderingsscore
40
Punten
18
Ik heb swisstrax ribtrax gekocht voor in die van mij. Wel geen goedkoop grapje, maar goedkoper dan een nieuwe vloer.
Water en vuil zakt door de openingen en 1x per jaar breek je die dan eens uit om deftig te kuisen, voor de rest volstaat stofzuigen.

1635362982685.png

SanderR

Gewaardeerd lid
Lid geworden
19 jun 2019
Waarderingsscore
322
Punten
63
Ik heb swisstrax ribtrax gekocht voor in die van mij. Wel geen goedkoop grapje, maar goedkoper dan een nieuwe vloer.
Water en vuil zakt door de openingen en 1x per jaar breek je die dan eens uit om deftig te kuisen, voor de rest volstaat stofzuigen.

Bekijk bijlage 84160
Dat is natuurlijk prachtig! Maar juist dat water en vuil er door kan lijkt mij niet super in een ruimte waar ik niet altijd 'proper werk' ga verrichten 😅

grandscenicman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Waarderingsscore
230
Punten
63
Weet je zeker dat het bestaande beton niet gewapend is ?
==> weet nog niet zo zeker of de vloer dan geschikt is voor bvb een draaibank ?

SanderR

Gewaardeerd lid
Lid geworden
19 jun 2019
Waarderingsscore
322
Punten
63
Weet je zeker dat het bestaande beton niet gewapend is ?
==> weet nog niet zo zeker of de vloer dan geschikt is voor bvb een draaibank ?
In het stuk dat ik open had gemaakt om een gat te herstellen toch geen wapening tegen gekomen. Maar wie weet zat ik er toevallig naast.

Desondanks hebben er 40+ jaar 2 wagens in gestaan, dus een draaibank van een kilo of 600 gaat ook wel lukken ;) Zelfde voor een freesmachine zolang het er geen van 1000+ kg is.

Bovenaan