• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Correcte omvormer voor zonnepaneelinstallatie

Lid geworden
11 apr 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
Beste allen

Wij gaan een zonnepaneel installatie zetten met volgende eigenschappen:
- 20 panelen met elk 410Wp (8200Wp totaal).
- Huisinstallatie = 3-fase
- Plat dak (gewoon rechthoek van 14,5m aan straatbreedte x 9m diep, dus nuttige oppervlakte is 112m²)
(Tuin ligt naar het Noord Noord West, en er is geen schaduw op ons dak)

Nu ben ik aan het kijken welke omvormer het beste te nemen hiervoor.
Mijn oog was gevallen op het merk SMA met dan de Sunny Tripower, maar ik weet nu niet goed of ik moet gaan voor de STP6 of STP8 type.

Kunnen jullie mij hierover meer inzicht geven?
Alvast bedankt

Tuin ligt Noord Noord West en geen schaduw, dus je panelen kunnen met hellingshoek Zuid Zuid Oost te liggen als ik goed begrijp...
SMA Sunny Tripower STP8: kan je tot 15kWpiek aan zonnepanelen op aansluiten (levert max. 8Kwp), verdeeld over 2 strings, STP6 kan je 9kWpiek zonnepanelen op aan sluiten maar levert dus maar max 6kWpiek. Dan zou ik de STP8 kiezen...

Je geeft geen info over de oriëntatie en hellingshoek van de panelen.

Bedankt al voor de info!

Ik was zelf nog niet uit over hoe de panelen net te plaatsen:
- Oost-West onder 12° (spreiden van de piek, maar totaal iets lagere opbrengst)
- Alles op de zuiden onder 30° (piek rond de middag, maar totaal meer opbrengst)

Wegens dat wij zitten met volgende:
- Geothermische warmtepomp met elektrisch vermogen van +-1.3 kW en thermisch van 7.5kW)
- Geen elektrische auto
- Geen Airco

Bedankt al voor de info!

Ik was zelf nog niet uit over hoe de panelen net te plaatsen:
- Oost-West onder 12° (spreiden van de piek, maar totaal iets lagere opbrengst)
- Alles op de zuiden onder 30° (piek rond de middag, maar totaal meer opbrengst)

Wegens dat wij zitten met volgende:
- Geothermische warmtepomp met elektrisch vermogen van +-1.3 kW en thermisch van 7.5kW)
- Geen elektrische auto
- Geen Airco
Waarom een geo-wp een reden zou zijn om PV te leggen....?
Voor gas of mazout boor je toch ook geen bron aan ?

Andere optie is om 2 kleinere monofase omvormers te zetten. Weet prijzen niet van buiten, maar een SMA 3.6 zal ongeveer de helft kosten van een tripower 8.0.

Kijk bv ook eens op de 2dehandsmarkt, als je zelf legt.Er staan er veel te koop wegens uitbreiding of omschakeling naar hybride

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan