Controle & sturing verbruik na plaatsing digitale meter

• Tags energie energieverbruik Sanitair verwarming vloerverwarming
  • windsor

Lid
    Lid geworden
    13 okt 2010
    Waarderingsscore
    1
    Punten
    18
    Ik heb een Fujitsu General lucht water warmtepomp(10.8 kw) die mijn vloerverwarming + boiler van 300L voor sanitair warm water aanstuurt.
    Daarnaast heb ik voor 6030 Wp aan zonnepanelen in combinatie met een SMA Sunnyboy (SB4.0-1AV-40) omvormer. Opbrengst = tussen de 5300 en 5800 kwh/jaar.
    Via de terugdraaiende teller wordt mijn verbruik ± gecompenseerd door mijn zonnepanelen. vb, in 2023: -41 kwh, in 2024: +471 kwh. Tussen mei-oktober draait de teller terug, de andere maanden draait hij door.
    Bediening elektra is via Niko Home Control 2, alles standaard, dus zonder energiemonitoring momenteel.
    Ik krijg begin juli een digitale teller dus zal mijn kost flink omhoog gaan en ik wil mijn verbruik proberen te beperken en te monitoren en eventueel te sturen.
    Hoe doe ik dit best?
    Google geeft (te) veel mogelijkheden: Niko Hub/wireless bridge/energiemodule/..., SMA Sunny home manager, Home wizard, Home Assistant, Raspberry-pi,...

Andere ideeën:
    - ik heb nog plaats voor extra zonnepanelen (± 3500 Wp), is dit aan te raden? eventueel in combinatie met een thuisbatterij(grootte?)?
    - standaard boiler(8 jaar oud nu) vervangen door warmtepompboiler?

Pfoe, veel vragen, waarschijnlijk nog meer antwoorden. Een korte "impressie" van mijn mening over je vragen...
    1. Zonnepanelen & warmtepomp --> voor mij klucht van de eeuw. Op het moment dat je zonnepanelen opbrengen, gebruik je de warmtepomp het minste, om het moment dat je warmtepomp het hardste moet werken, werken je zonnepanelen het minste. Hier kan niemand mij de logica van uitleggen...
    2. Monitoren van je systeem... Zoals je zelf aangeeft zijn er 100 mogelijkheden om dit te doen :)
      1. Ik gebruik het systeem van mijn zappi laadpaal, myenergi, met hub & een aantal harvi's om mijn 2 zonnepaneelinstallaties te volgen.
      2. Daarnaast heb ik een P1 meter geïnstalleerd waarmee ik ook injectie op het net nog eens meet. Die 2 komen mooi overeen
      3. Ik smijt alles samen via homeassistant, wat eigenlijk vrij eenvoudig te doen is. Daar doe ik dan ook nog eens wat sturingen richting laadpaal mee, zodat ik energie verbruik op het moment dat de prijzen laag/negatief zijn
    3. Zonnepanelen bijleggen --> Moet je zelf weten. Verbruik je op het moment dat er zonne-energie is al je opgewekte energie al? Zoniet --> moet je er zeker geen bijleggen, want de kans dat je ze nog terug kunt verdienen is héél klein.
    4. Thuisbatterij --> zie de vele topics hier op het forum ondertussen. Zolang die prijzen niet drastisch dalen is het gewoon niet interessant. Ze moeten onder de 200€/kWh komen om rendabel te zijn. Als je op het dynamische tarief zit, en je kunt sturen met vullen op momenten van goedkope stroom & terugsteken op momenten van dure stroom, dan kun je misschien iets sneller terugverdienen, maar ik heb het verdienmodel van een batterij nog niet gevonden.
    5. Boiler / warmtepompboiler: Hier kan ik geen antwoord op geven, maar ik zie het nut niet van iets dat nog werkt, te vervangen door iets dat eventueel iets goedkoper is in verbruik, maar wat je nog altijd wel moet aankopen.

Ik heb ook nog een e-boiler. Ik heb die op een timer gezet van 11u ‘s ochtends.
    Ik krijg zo mijn jaarlijkse zelfconsumptie op 53%, daarvoor was het 35%. Dat weet ik via het meetsysteem van de laadpaal.
    Wij letten voor de rest niet op wassen en drogen (al is dat meestal weekend overdag, dus bij zon), en de auto laadt altijd ‘s nachts op. Dus dat zou eigenlijk nog een stuk beter moeten kunnen. Geen batterij.
    Ik heb wel zelf iets ontwikkelt dat mijn e-boiler kan sturen met zonne-overschot, maar dat is eigenlijk een zelfgemaakte dimmer die de P1-poort van de digitale teller uitleest. Zo heb ik een (laag-rendement) zonneboiler gemaakt. Maar de digitale teller heb ik nog altijd niet dus nog niet actief.

Dus enkel die boiler op hoogstwaarschijnlijke PV uren maakt al een heel groot verschil.

Maar ik lees eigenlijk dat jouw WP de boiler laadt, dus je hebt al een wp-boiler. Die vervangen zou wel heel stom zijn.
    Je kan op de WP normaal wel de timing van sww-productie zo zetten dat die gebeurt op momenten dat zonne-productie het meest waarschijnlijk is (bvb vanaf 11u). SWW productie is toch het laagste rendement voor de WP, dus dat best met zonne-energie. Verwarming is moeilijker te regelen op tijd, en bovendien heb je op momenten met zon minder verwarming nodig, ook ‘s winters (zonnewinsten).

Extra PV is enkel nuttig als je een groot deel van het jaar niet toekomt met de productie. Met een WP kan dat eigenlijk niet anders in putje winter. Maar als je in de zomer daardoor meer overschot hebt, dan ga je misschien moeten betalen om dat overschot op het net te zetten, tenzij je investeert in een systeem dat de PV uitschakelt bij negatieve stroomprijzen. Te veel PV is dus ook niet interessant.

Eerst afwachten en zien wat er gebeurt en hoe je jouw verbruik kan optimaliseren aan de productie. De levensstijl een beetje aanpassen. Eigenverbruik omhoog krikken is de belangrijkste factor in het beperken van de prijsstijging na digitale meter. En pieken beperken, dus geen grote verbruikers tegelijk (wasmachine + droogkast bvb, of koken en wassen tegelijk).

PV is stilaan wel weer in prijs aan het stijgen, maar nog altijd veel goedkoper dan voorheen.

Begrijp je al hoe goed je eigen gebruik is van je zonnepanelen?

Zelf zou ik even enkele maanden wachten om te begrijpen hoe goed je je eigen zonnestroom gebruikt.

Tot dan kan je al volgende doen:
    - activeer bij Fluvius de monitoring per kwartier zodat je een goed zicht hebt op je gebruik van energie
    Wil je het al in real-time: de homewizard P1 meter kost nauwelijks iets en biedt veel automatiserings opties voor een toekomst (alleen al dat ze hun lokale APIs open stellen verdient een grote pluim).
    - zet de productie van warm water rond de middag. Dan zorg je grofweg dat je warm water al enkel op zonnestroom werkt (dat specifiek gaan sturen op echt zonnestroom gaat weinig verschil geven)
    - pas je gedrag al aan: afwasmachine, droogkast, wasmachine; laat ze werken in de uren dat normaal de zon schijnt.
    Met de 2 bovenstaande acties kwamen wij rond 50% eigen gebruik voor een 6.000Kwh opbrengst installatie.
    En kook eens wat meer smiddags ipv savonds (voor de meesten is dat een stap te ver ;-)).

en probeer dan eens tegen december te begrijpen hoe je energie gebruikt en wat zinvol gaat zijn.

Als je huis wat geïsoleerd is (al duidt +10kW WP er op dat je huis niet zo goed geisoleerd is, tenzij je 400m2 te verwarmen hebt), beetje ok orientatie hebt, zal de WP nooit moeten werken als de zon schijnt. Het enige dat je dan momenteel kan sturen is de warm water productie en je eigen gedrag.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan