Controle eendraadschema/situatieplan met KNX & DALI

• Tags domotica elektriciteit elektriciteitsbord elektriciteitswerken nieuwbouw
  • Lid geworden
    3 jan 2021
    Waarderingsscore
    4
    Punten
    3
    Goedemiddag allen,

In onze nieuwbouw hebben we zelf de elektriciteit voorzien en daarvan moeten we nu nog de keuring laten uitvoeren zodat de aansluiting definitief kan gemaakt worden.
    De aanleg is begonnen vóór juni 2023, ik had het met de keurder al gecheckt deze zomer toen hij de zonnepanelen kwam keuren (op de werfkast) en we hoeven dus niet per 8 kringen extra diff's te plaatsen.

Zouden jullie indien mogelijk even willen kijken naar de schema's en de situatieschets (vooral gelijkvloers) in bijlage? Enkele specifieke vragen die ik heb:
    1. Moet er een aanduiding van het type leiding staan op bijvoorbeeld kring Q aangezien de componenten hier in dezelfde kast zitten? (dat is met VOBst verbonden in de kast)
    2. Lichtpunten T3, T4 en T5 zijn ledstrips waarvan de voedingen (meanwell PWM-60-24DA2) in de kast hangen en via DALI gestuurd worden. Vanaf daar gaat dan 24VDC door de XGB 3G1,5 leiding tot aan de ledstrips. Toon het eendraadschema dit correct of klopt het niet zoals het getekend is?
    3. Lichtpunten T1 en T2 zijn lampen die aan een plafondrail hangen. De rail krijgt 48VDC van een voeding (meanwell HDR-150-48) die ook in de kast hangt en bevat ook twee contacten die naar elk fixture dat aan de rail hangt apart het DALI signaal brengen. Elke lamp kan ook apart via DALI aangestuurd worden. Is er een betere manier om dit te tekenen?
    4. De warmtepomp komt 3x voor op het eendraadschema. Vanaf kring O vertrekt een kabel naar de buitenunit maar vanaf deze buitenunit wordt ook de binnenunit (circulatiepomp + elektronica) gevoed. Daarnaast heeft de binnenunit een aparte voeding via kring Y voor de backup weerstand in het warmwatervat. Kring Y schakelt echter de binnenunit niet uit, enkel die weerstand. Vandaar leek het me ook nuttig om aan te geven dat de binnenunit voeding krijgt via kring O, of ben ik dit aan het overdenken?
    5. Is het ok om "airco" als symbool voor de buitenunit en "motor" als symbool voor de binnenunit (circulatiepomp) te hanteren of gebruik ik beter iets anders?

Alvast bedankt!

Bijlagen

• Eendraadschema_1.PNG
      Eendraadschema_1.PNG
      286,1 KB · Weergaven: 201
    • Eendraadschema_2.PNG
      Eendraadschema_2.PNG
      318,4 KB · Weergaven: 184
    • Eendraadschema_3.PNG
      Eendraadschema_3.PNG
      321,7 KB · Weergaven: 164
    • Eendraadschema_4.PNG
      Eendraadschema_4.PNG
      243,1 KB · Weergaven: 186
    • Eendraadschema_5.PNG
      Eendraadschema_5.PNG
      296,8 KB · Weergaven: 159
    • Eendraadschema_6.PNG
      Eendraadschema_6.PNG
      209,2 KB · Weergaven: 159
    • Eendraadschema_7.PNG
      Eendraadschema_7.PNG
      265,7 KB · Weergaven: 160
    • Situatie_gelijkvloers.PNG
      Situatie_gelijkvloers.PNG
      420 KB · Weergaven: 145
    • Situatie_kelder.PNG
      Situatie_kelder.PNG
      364,7 KB · Weergaven: 115
    • Situatie_tuin.PNG
      Situatie_tuin.PNG
      298,1 KB · Weergaven: 100
    • Situatie_verdieping.PNG
      Situatie_verdieping.PNG
      498,6 KB · Weergaven: 113
    • Situatie_zolder.PNG
      Situatie_zolder.PNG
      374,6 KB · Weergaven: 152
    Is fornuis rechtstreeks aangesloten?
    Solar kabels Cca vermelding.
    Automaat voor bord garage zeker dat dit 3P+N is en niet 4P.
    Denk dat warmtepomp binnen en buiten niet op zelfde kring mag staan.

Is fornuis rechtstreeks aangesloten?
    Solar kabels Cca vermelding.
    Automaat voor bord garage zeker dat dit 3P+N is en niet 4P.
    Denk dat warmtepomp binnen en buiten niet op zelfde kring mag staan.

Bedankt voor de feedback Björn, het fornuis is aangesloten via een aansluitneus. Ik heb het aangepast zodat dit duidelijk is!

I.v.m. de automaat voor het bord in de garage, dat is een Häger MWS640A, dus idd een 3P+N.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan