• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Controle eendraadschema nieuwbouw

Quik

Nieuw Lid
Lid geworden
2 sep 2008
Waarderingsscore
1
Punten
8
Hi iedereen,

Hier een versie van het eendraadschema voor mijn nieuwbouw.
Zouden jullie even een kijkje kunnen nemen en feedback geven?

Van volgende punten ben ik niet geheel zeker of moeten nog worden uitgewerkt:
  1. Ik ben niet geheel zeker van de REM-automaat, of deze juist geplaatst is en of 40A OK is.
  2. Het KNX-gedeelte moet nog verder worden uitgewerken, maar dat zal op zich weinig impact hebben op zekeringen.
  3. Voor de verlichting werk ik voor de meeste lampen met DALI om ze aan te sturen. Sommigen zullen gewoon 220V zijn, anderen 24V (LED strips).
  4. De omvormer voor de zonnepanelen heb ik al, de panelen zelf zijn nog niet bepaald. Wel zullen deze overgedimensioneerd worden tov de omvormer.

Alvast bedankt voor jullie input!

Bijlagen

• eendraadschema_v1.pdf
    918,3 KB · Weergaven: 43
40A is OK, je hoeft daarachter niet in 10 mm² uit te voeren, 6 mm² is voldoende. Volgens mij moet je het kabeltype intern in je kast ook niet benoemen, maar ik kan me vergissen. Je mag tussen je remautomaat en diff in ieder geval geen kabel met aarding (5G10 bevat een aardingsdraad) voorzien. Daar trek je normaal gezien aparte aders.

Bij kringen J-K-L je bekabelingstype ook niet vergeten.

@Eendraadsschema OK, gecorrigeerd. Weer wat opgestoken. Wat is het nut om toch verbruikers voor de remautomaat te zetten?

Laatst bewerkt:
4p20 voor buiten unit en maar 3G2,5.
Al u VOB moet nog in buis bij.
Niet overal kabel sectie bij of hoe u kabels geplaatst zijn.
Hoe wordt u verlichting bediend?

@Vitruvio je mag ook andere zaken voor u rem automaat plaatsen. Geen foute informatie geven.

40A is OK, je hoeft daarachter niet in 10 mm² uit te voeren, 6 mm² is voldoende. Volgens mij moet je het kabeltype intern in je kast ook niet benoemen, maar ik kan me vergissen. Je mag tussen je remautomaat en diff in ieder geval geen kabel met aarding (5G10 bevat een aardingsdraad) voorzien. Daar trek je normaal gezien aparte aders.

Bij kringen J-K-L je bekabelingstype ook niet vergeten.

@Eendraadsschema OK, gecorrigeerd. Weer wat opgestoken. Wat is het nut om toch verbruikers voor de remautomaat te zetten?
Remautomaat dient om u differentieels erachter te beschermen.

Hoofdzekering aantal fase en spanning moet ook bij de teller worden vermeld

Je mag tussen je remautomaat en diff in ieder geval geen kabel met aarding (5G10 bevat een aardingsdraad) voorzien.
Hier ben ik niet mee. Waarom zou dat niet mogen?

Ik ben in de war met tussen teller en hoofddiff, excuses. Maar waarom zou je een 5G10 voorzien binnen in je kast? Die 10 mm² aarding heb je daar niet nodig en zit toch alleen maar in de weg?

Tenzij dat "diff1" in een ander bord zit als "rem" is dat inderdaad niet heel logisch.

Bedankt iedereen voor jullie feedback!

Ik heb een nieuwe versie gemaakt waarbij ik een aantal dingen heb aangepast:
  • Benoeming van interne kabeltypes weggedaan (die 5G10 was nog een overblijfsel van een eerdere fout)
  • 5G2,5 gezet achter de 4p20 voor buitenunit
  • Kabelselecties toegevoegd en of ze al dan niet in buis zitten
Voor de warmtepomp en het vuur: maakt het veel uit of deze voor of achter de REM zitten? Verplaats ik deze beter of maakt dat weinig uit?

@Eendraadsschema, mijn verlichting wordt grotendeels bediend via KNX-knoppen en DALI, en sommige via een KNX-schakelactor. Het KNX-stuk moet ik nog verder uitwerken op het schema.

Bijlagen

• eendraadschema_v2.pdf
    1.020,6 KB · Weergaven: 10
Heb wat opmerkingen op u schema gezet.

Bijlagen

• eendraadschema_v2-1 opmerkingen.pdf
    1 MB · Weergaven: 33
Bedankt!
Ik neem ze mee, pas alles aan en kom hier dan waarschijnlijk nog wel eens terug voor een (hopelijk laatste) controle :).

VOB 5G2.5 naar al je stopcontact kringen enz klopt dat ? 3G2.5?

@Frakke01, dit is om stopcontacten uit die kring te kunnen schakelen.

@Eendraadsschema, aangezien al mijn lichtpunten ofwel via DALI ofwel via een schakelactor op KNX worden geschakeld geef ik hen ook het domotica-symbool.
Is het onderstaande correct, waarbij ik zowel dimmer, transfo en lichtpunt in het domotica-symbook steek? Of moet enkel de dimmer/relais er in staan?

1730743081702.png

Gewoon het lamp-symbool er in, en dan het symbool voor programmatuur er bovenin voor de dali-lampen.
Voor deze die geschakeld worden via een knx-actor op het bord moet je het relaiscontact-symbool (of dimmersymbool) gebruiken met daarachter een lamp (met transfo), zoals bij een gewone schakelaar. Je mag ook het domotica-symbool met een schakelaar/dimmer er in gebruiken en daarbij het programmatuur-symbool, met daarachter het symbool voor een lamp.

Ok, bedankt!
Ik werk er deze week nog verder aan obv de input hier en post hier waarschijnlijk nog wel een update.
De warmtepomp ga ik in zijn geheel ook nog op een aparte kring zetten met een kWh-teller om het verbruik te meten. Waarschijnlijk zal alles buiten de zonnepanelen dan ook achter de REM terecht komen.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan