Controle eendraadschema en zekeringkast...

stimpie79

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 jun 2006
Waarderingsscore
149
Punten
43
Ik heb een aanvraag gedaan om van 40A mono naar 32A 4N400 te gaan.
Omdat ik sowieso wat zaken moet wijzigen in mijn bestaande kast zou ik alles meteen volgens het nieuwe AREI willen doen. (grondige renovatie)
Als ik het goed begrepen heb moet je sowieso starten met een aparte 300mA diff en dat je max 8 kringen per onderliggende diff mag hebben. Er moet ook meer op 30mA, dus zet ik daar maar meteen quasi alles op...

Zware verbruikers (en zaken die wrs tegelijk op kunnen staan) worden netjes verdeeld over de 3 fases.
Ik voorzie alle interne bekabeling in 10mm² (kam en VOBst).
Verlichting, een aantal stopcontacten en rolluikmotoren worden grotendeels geschakeld via domotica.

Ik kom dus binnen in de kast op de 300mA diff "A0", met daarachter:
- 4P diff "B0" voor de kookplaat (kabel is een 5G6 die er al ligt, deze hing aan een 2P 32A en wordt nu 4P 32A, of mag dat ook 4P 25A zijn voor 5G6?)
- 2P diff "C0" voor L1+N
- 2P diff "D0" voor L2+N
- 2P diff "E0" voor L3+N

Aan- of opmerkingen op het eendraadschema of verdeling in de kast?

Alvast nog wat vragen:
- In de toekomst komen er ook zonnepanelen, ik vermoed dat ik dan een extra diff F0 achter A0 kan hangen? (type afh van de installatie uiteraard)
- Er komt een warmptepomp (kring E7 - 25A mono voor de buitenunit volgens installateur) die op de binnenunit 2 aparte kringen nodig heeft (bijverwarming SWW+CV), wordt de binnenunit mee als warmptepomp aangeduid?

zekeringkast - verify.jpg
schema.png

merci!

Bijlagen

Volledig eendraadschema normaal in bijlage...
D0-E0 zijn ook 30mA voor L2 en L3, deze komen in verlengde van C0 achter remautomaat A3.
1740398292520.png

Bijlagen

Mijn punt blijft: B0+B1 hoeven niet achter de rem A3 te zitten.
B1 is in feite al de rem voor B0, dus hoeft niet nog eens achter de rem van 40A te zitten.

Idd, nu B slechts 1 automaat heeft hoeft die niet achter de rem.
Maar het mag wel? (Lijkt me overzichtelijker als alle 2P diffs B0, C0,..achter de rem A3 zitten)

Het wordt stilaan duidelijk allemaal..
Thanks

Denk je die 32A voor je kookplaat ooit nodig te hebben? Dat is 22 kW (!), daar ga je heel hard je best voor moeten doen. 4P 20A geeft je al heel veel marge.

idd, mijn hele keuken zit (momenteel nog) op 3x16A, een gigantische oven en 4 keramische pitten. M'n piekverbruik deze maand in m'n kWh meter is enkel 3,7KW. Oven gebruikt 9 ampere op een enkele fase. De keramische pitten heb ik niet individueel gecheckt maar dat zal gemiddeld 1,5KW / 6A zijn gok ik. 32 ampere is way overkill 🙂

Je bent de kortsluitstroom nog vergeten op de rem automaat.
Verder begint het er nu op te lijken :cool:

Denk je die 32A voor je kookplaat ooit nodig te hebben? Dat is 22 kW (!), daar ga je heel hard je best voor moeten doen. 4P 20A geeft je al heel veel marge.

Met 4P 20A ga ik idd zeker toekomen, maar de kabel die er ligt is een 5G6 (was voordien mono fase 32A),
mag die op een 20A automaat? Ik dacht dat 6mm² sowieso op 32A moet...

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan