Controle eendraadschema en zekeringkast...

stimpie79

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 jun 2006
Waarderingsscore
149
Punten
43
Ik heb een aanvraag gedaan om van 40A mono naar 32A 4N400 te gaan.
Omdat ik sowieso wat zaken moet wijzigen in mijn bestaande kast zou ik alles meteen volgens het nieuwe AREI willen doen. (grondige renovatie)
Als ik het goed begrepen heb moet je sowieso starten met een aparte 300mA diff en dat je max 8 kringen per onderliggende diff mag hebben. Er moet ook meer op 30mA, dus zet ik daar maar meteen quasi alles op...

Zware verbruikers (en zaken die wrs tegelijk op kunnen staan) worden netjes verdeeld over de 3 fases.
Ik voorzie alle interne bekabeling in 10mm² (kam en VOBst).
Verlichting, een aantal stopcontacten en rolluikmotoren worden grotendeels geschakeld via domotica.

Ik kom dus binnen in de kast op de 300mA diff "A0", met daarachter:
- 4P diff "B0" voor de kookplaat (kabel is een 5G6 die er al ligt, deze hing aan een 2P 32A en wordt nu 4P 32A, of mag dat ook 4P 25A zijn voor 5G6?)
- 2P diff "C0" voor L1+N
- 2P diff "D0" voor L2+N
- 2P diff "E0" voor L3+N

Aan- of opmerkingen op het eendraadschema of verdeling in de kast?

Alvast nog wat vragen:
- In de toekomst komen er ook zonnepanelen, ik vermoed dat ik dan een extra diff F0 achter A0 kan hangen? (type afh van de installatie uiteraard)
- Er komt een warmptepomp (kring E7 - 25A mono voor de buitenunit volgens installateur) die op de binnenunit 2 aparte kringen nodig heeft (bijverwarming SWW+CV), wordt de binnenunit mee als warmptepomp aangeduid?

zekeringkast - verify.jpg
schema.png

merci!

Bijlagen

Kookplaat moet, dacht ik, niet achter een 30mA diff. Dus diff B0 kan je al laten vallen.

Als er zonnepanelen gaan bijkomen, ga je waarschijnlijk al in de problemen komen. Dat gaat maar op een automaat van max 8A mogen, zonder toepassing van een rem of hogere kalibers subdiffs.
Voorzie je bord daar nu al op zodat het netjes blijft en er achteraf niet bijgeknoeid wordt:
- plaats al een automaat voor PV
- plaats en bedraad al een correcte rem (40A 4P) OF
- voorzie initieel al subdiffs van 63A
Zo past ook dat al mooi in je kast en is alle materiaal uniform uitgevoerd.
De stroombaan voor de omvormer moet normaal ook niet achter een subdiff.

een rem, is dat ook niet gewoon een automaat?

Heb ik het correct geïnterepreteerd en aangepast zo?
Als ik B0 laat staan kan ik daar alle 4P kringen mee beschermen, die moet dan 63A zijn.
Ik voeg een 4P kring "B2" toe voor PV, afgeremd op 40A.
Alle andere diffs maak ik ook 63A

screen.jpg

Een remautomaat is in sé inderdaad een gewone automaat ja. Zoals je bovenstaande getekend hebt lijkt het mij dat je méér dan 63A (40A PV + 32A net) door je installatie kan jagen en dan zijn die zwaardere diffs nog altijd onvoldoende. Je remautomaat dient om de rest van de kast te beveiligen, niet de zonnepanelen.

Je zonnepanelen gaan beter ineens achter de hoofddiff heb ik begrepen, een omvormer kan zo'n 30 mA nogal snel triggeren blijkbaar. Je kookplaat zou ik er persoonlijk ook vanachter halen, maar 't is geen verplichting natuurlijk.

Zonnepanelen op 30mA gaat niet werken heb ik idd in vele bronnen gelezen. Ik zat zelf bijna met hetzelfde scenario.

Wel interessant om anderen hun eendraadschema's en feedback te zien. Kan ik m'n eigen werk op reflecteren 👍

ok, ik haal B0 weg zodat kookplaat en zonnepanelen rechtstreeks op A0 (300mA) komen.

Dan worstel ik alleen nog met het kunnen aansluiten van voldoende zonnepanelen zonder de rest van de kast te overbelasten...
Ik zie net in een ander topic dat 3 fase omvormer voor 10kW achter een 4P20A kan, ik pas het schema aan

Laatst bewerkt:
De automaat van je teller moet niet mee op je schema, de teller is geen deel van je installatie. Op je schema geef je normaal wel je aansluiting op, welk programma gebruik je daarvoor?

Hoe kom je aan 40A?
9kWp kun je op een omvormer van max. 9kW plaatsen, dat geeft +/-13A volgens de wet van Ohm

Sorry, had mijn bericht net aangepast. Geen idee waar ik die 40A vandaan haalde.. (edit: van de rem die DiscoStu voorstelde)
Ik las net in een andere thread dat 4P20 voldoende is voor een 9kWp.

Onderstaande zou dan volgens mij ok moeten zijn?

PV achter 4P20A rechtstreeks op de 300mA A0.
Alle diffs 63A.

1740383976300.png

Laatst bewerkt:
3X400V+N is een gangbaardere manier om je aansluiting te omschrijven 🙂

(Enkel ter voorbeeld, niet van bol kopen die sticker... kan je 10x goedkoper elders bestellen..)

ok thanks

Ik heb intussen ook een extra diff 10mA toegevoegd om een stopcontact in de badkamer (zone 2) te kunnen plaatsen,
radiator wordt vast aangesloten dus hoeft niet achter 10mA maar mag wel..
edit: ik merk nu dat 10mA diff niet bestaat in 63A, enkel in 16A of 25A. Mag ik hier een 63A automaat voor zetten?

Voor de monofase kringen zet ik ook mee op het schema welke fase ze bedienen, lijkt me niet verplicht maar wel nuttig?

Begin van het schema met de voorziening voor PV installatie 9kW in de toekomst wordt dan zoiets:

1740390691709.png

Nieuw volledig eendraadschema in pdf bijlage.

Nog aan-of opmerkingen?
Thanks!

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Nieuw schema is niet te zien, maar een 40A rem automaat is goedkoper dan die 63A diffs.
Plaats die tussen A2 en C0 (PV en de 30mA diffs.)

De kookplaat kon dan potentieel ook nog te veel krijgen, dus die moet mee achter de rem vermoed ik?
(opgelet: nummerkes zijn gewijzigd, A2 is de rem geworden)

Zo kan ik PV en de rest van de kast scheiden:
PV op een 4P20 automaat
dan een rem 4P63 (potentieel 32 + 20)
en daarachter de kookplaat + diffs (40A ruim voldoende)

1740393235252.png

Laatst bewerkt:
Nieuw schema is niet te zien, maar een 40A rem automaat is goedkoper dan die 63A diffs.
Plaats die tussen A2 en C0 (PV en de 30mA diffs.)
Met zo'n remautomaat oplossing, krijg je dan niet dat te pas en te onpas die automaat eruit vliegt, en je zonnepanelen buiten bedrijf zijn tot je ontdekt dat de remautomaat eruit ligt en weer opgezet moet worden?

Investeren in 63A diffs lijkt me dan handiger. Zonnepanelen zijn duur genoeg (duizenden euros) om er geen half werk van te maken door te besparen op 50 euro prijsverschil van een sterkere diff.

Die remautomaat oplossing schakelt normaal net NIET de zonnepanelen uit, maar al de rest van je huishouden.
In de praktijk moet je een heel hoog verbruik hebben, dus dat zal nooit gebeuren.
Voor of achter de 10mA zet je een 25A remautomaat, want nu kan er 40A doorlopen en is de correcte werking niet meer gegarandeerd.
De kookplaat hoeft niet achter de rem, die is beschermd door een eigen automaat
Jouw REM van 63A heeft geen enkel nut; want er kan geen 63A in je kast lopen momenteel (max is 52A). Je hebt er 1 van 40A nodig
A0 mag perfect een 40A zijn, want er kan maar 32A doorlopen.

Sorry; eigenlijk klopt er eigenlijk quasi niets van het schema
Alle DIFF's mogen hier 40A zijn; en je zet 1 rem van 40A. Nergens is hier 63A 3-fasig nodig (dat is 43000 Watt)

Laatst bewerkt:
Die remautomaat oplossing schakelt normaal net NIET de zonnepanelen uit, maar al de rest van je huishouden.
In de praktijk moet je een heel hoog verbruik hebben, dus dat zal nooit gebeuren.
Voor of achter de 10mA zet je een 25A remautomaat, want nu kan er 40A doorlopen en is de correcte werking niet meer gegarandeerd.
De kookplaat hoeft niet achter de rem, die is beschermd door een eigen automaat
Jouw REM van 63A heeft geen enkel nut; want er kan geen 63A in je kast lopen momenteel (max is 52A). Je hebt er 1 van 40A nodig
A0 mag perfect een 40A zijn, want er kan maar 32A doorlopen.

Sorry; eigenlijk klopt er eigenlijk quasi niets van het schema
Alle DIFF's mogen hier 40A zijn; en je zet 1 rem van 40A. Nergens is hier 63A 3-fasig nodig (dat is 43000 Watt)

Iemand een voorbeeld van een eendraadschema met 9kW zonnepanelen, waar deze netjes gescheiden wordt van de rest van de installatie?

Zonder de zonnepanelen (originele post) lijkt alles min of meer ok, enkel de kookplaat die niet achter aparte diff komt, maar die zonnepanelen zijn nieuw voor mij en zorgen voor wat kopzorgen :)

Zo ziet het er juist uit.

Echter, tak B0 met alles daarachter hoeft niet perse achter de rem A3 te zitten en mag dus ook op de hoofddistributie.

Als je C0 (en indien voorkomend: D0) een kaliber van 63A neemt, dan mag je de rem A3 laten vallen. Met rem en 40A diffs of zonder rem en 63A diffs, beide opties zijn ok. Dat is vooral persoonlijke voorkeur.

Nog maar wat aangepast, rekening houdend met alle opmerkingen en in afwachting van een goed voorbeeld :)

achter de hoofddiff 4P40A 300mA:
- PV voorzien om aan te sluiten op 4P20A
- kookplaat 4P32A (omwille van 5G6 kabel)

- remautomaat 4P40 met daarachter "al de rest"
- 10mA diff 2P16A met daarachter 1 kring 16A (2e kring is verplaatst, dat bespaart me hier een extra rem - er kan nooit >16A door de diff toch?)
- alle andere diffs 30mA 2P40A
1740397125293.png

Zo ziet het er juist uit.

Echter, tak B0 met alles daarachter hoeft niet perse achter de rem A3 te zitten en mag dus ook op de hoofddistributie.

Als je C0 (en indien voorkomend: D0) een kaliber van 63A neemt, dan mag je de rem A3 laten vallen. Met rem en 40A diffs of zonder rem en 63A diffs, beide opties zijn ok. Dat is vooral persoonlijke voorkeur.
sorry, had al te veel gewijzigd, mijn bericht verwijderd en nieuw geplaatst terwijl jij aan het typen was. Een 10mA diff vind ik enkel in 16 of 25A dus ik ga sowieso een rem nodig hebben.

A0 is de 4P40 - 30mA hoofddiff

B tem E komen achter een 4P40A rem
B0 is een 2P16A - 10mA diff voor 1 kring 16A stopcontacten badkamer
C0-D0-E0 zijn 2P40A - 30mA diffs om de fases op te verdelen

Laatst bewerkt:
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan