• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

Controle eendraadschema ( dringend wegens examenstress ;) )

Lid geworden
23 okt 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo fellow bouwers,

Maandag komt de elektriciteitskeuring, Volgens mij is alles in orde, maar ik zou graag toch nog eens een extra paar kenners ogen naar m'n schema's laten kijken voor ik ze netjes omkader en afdruk.

Ik heb ook nog een paar kleine vraagjes waar ik via de zoekfunctie geen antwoord op mocht vinden.

http://bouwperikelen.wordpress.com/file ... schema.jpg

http://bouwperikelen.wordpress.com/file ... emodel.jpg

http://bouwperikelen.wordpress.com/file ... kmodel.jpg

http://bouwperikelen.wordpress.com/file ... gmodel.jpg

http://bouwperikelen.wordpress.com/file ... rmodel.jpg

Vraagjes:

1) ZB2 is een wisselschakeling met buitenlampen, in de armaturen is een schemerschakelaar ingebouwd, moet ik deze ook op m'n schema vermelden en zo ja ... hoe ? Misschien een ander symbool voor de lampen ?

2)Kring R is een aparte zekering voor de voeding van m'n teleruptoren, Deze kring loopt volledig binnen de kast. Is de draad en buis aanduiding juist ? is ze überhaupt nodig ?

3) O2 is een schakeling van 9 spots ( 40W, 230V, zonder transfo's) Mag dit eigenlijk wel ? Ik meen mij te herinneren dat er een maximum van 8 schakelingen op 1 kring mag, maar nu ben ik dus aan het twijfelen of die 9 spots als 1 schakeling tellen OF als 9 schakelingen ( en dan heb ik dus een groot probleem ^^)

4) De Rolluiken (voeding op kring S) hangen ook ,via de all up/ all down, aan een schemerschakelaar die op aan en uitgeschakeld kan worden in de kast (voor als we op reis zijn of gewoon buitenshuis) Ik zie echter geen enkele manier om dat op een eendraadschema te vermelden. Moet dat ? en zo ja , ... hoe ? Het is namelijk zo dat ik daardoor met een aantal componenten in mijn elektriciteitskas zit, die onbenoemd zijn en niet op m'n eendraadschema staan, wat wel eens voor problemen zou kunnen zorgen moest de controleur er achter vragen.

Dat was het zowat, nu nog een paar nachtjes wakker liggen tot het allemaal voorbij is ^^

Thanks !

Irozato

BTW, Moest er iemand al de symbolen willen in Photoshop dan kan ik je die wel bezorgen indien nodig. zou te stom zijn moest je ze allemaal zelf tekenen, dat heb ik al gedaan ^^

Ziet er op het eerste gezicht wel defitg uit.

Twee dingen vergeten.

Waarde van de differentieels (nominale stroom) op het eendraadsschema.

En het feit dat ze je maar 25A gaan toekennen omdat je daar met die 4mm² zit, tenzij dat die afgezekerd is ifv draad. (kring garage)

1) neen, is geen vereiste

2) perfect

3) niet gespecifieerd (dus meer dan 8 lichtpunten is toegelaten, wel niet gaan overdrijven)

4) indien laagspanning (via transfo) eventueel bijzetten "sturing rolluiken" meer als voldoende :)

succes!

Wie doet de keuring trouwens?

ATK, het is allemaal nogal short notice en zij konden het snelst.

De Waarden van de Differentieels ( 40 A) is makkelijk toegevoegd. Was me op andere schema's nooit eerder opgevallen

Quote:
En het feit dat ze je maar 25A gaan toekennen omdat je daar met die 4mm² zit, tenzij dat die afgezekerd is ifv draad. (kring garage)

daar ben ik niet helemaal mee. Je bedoelt dat de differentieel in de garage dan 25 A moet zijn ? of dat de draaddoorsnede te klein zou zijn (er steekt eigenlijk 5x2,5 waarvan 2 draden samen genomen zijn, maar dat kan ik niet op het schema zetten zonder verwarring te zaaien ;)?

EDIT: de 30mA differentieel zit mee in de kast van de garage, mss beter als ik eerst de draad teken met melding naar garage en dan pas de differentieel. alle Differentieels zijn trouwens 40A

Irozato wrote:
Quote:

daar ben ik niet helemaal mee.

M bedoelt dat die draad helemaal niet beveiligd is tegen overstroom. Een differentieelschakelaar beveiligt tegen verliesstromen en is bestand tegen overstromen tot - in jouw geval - 40A. Je moet die dunne draad nog beveiligen door er een automaat van bijvoorbeeld 25A voor te zetten of de differtieelschakelaar te vervangen door een (veel duurdere) differentieelautomaat die zowel beveiligt tegen overstroom als verliesstroom. Als je dat niet doet zal de maatschappij het voor jou doen: zij zetten dan een beveiliging van 25A (voor je hele installatie).

dus als ik het goed begrijp zou dat er in de praktijk zo moeten uitzien.

voorbeeld.jpg

Dus ik steek een 25A automaat in mij hoofdkast bij, waaraan ik m'n draad naar de garage koppel. Mag die 30mA van 40 A dan blijven staan of moet dat ook een 25A worden ?

(ik dacht eerst gewoon de draaddoorsnede aan te passen, maar ik begrijp nu dat die draad zelf eigenlijk afgezekerd zou moeten worden , right ?

Irozato wrote:
Dus ik steek een 25A automaat in mij hoofdkast bij, waaraan ik m'n draad naar de garage koppel. Mag die 30mA van 40 A dan blijven staan of moet dat ook een 25A worden ?

Is OK. Diff moet minstens 40A zijn (betekent gewoon dat hij bestand is tegen 40A, bij hogere stromen gaat hij gewoon kapot).

Irozato wrote:
(ik dacht eerst gewoon de draaddoorsnede aan te passen, maar ik begrijp nu dat die draad zelf eigenlijk afgezekerd zou moeten worden , right ?

Right. Altijd draad beveiligen. Die mag niet te warm kunnen worden.

Dan zal ik eens moeten kijken of de draad lang genoeg is, anders wordt het puzzelen in de kas om alles er nog bij te krijgen.

nu ja, beter een extra automaat van 25A en wat puzzelwerk dan een herkeuring.

Thanks ! als er nog opmerkingen zijn laat maar komen.

Waarom steek je in je garage zekering van 16A op stopcontacten en 10A voor verlichting terwijl je dat elders in het huis met 20A en 16A doet?

Omdat ik die garage eerst heb gedaan bij wijze van ... nu ja , oefening. En verkeerde automaten had gekocht.

Maar, lager mag altijd, dus die zouden geen probleem mogen opleveren bij keuring.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan