• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

Contract met architect verbreken/aanpassen

Verbouwvrouw

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 aug 2020
Waarderingsscore
216
Punten
43
Beste allen,

Graag had ik jullie advies gekregen over volgende situatie. Toen wij in april 2021 onze architect wouden aanstellen hadden we de keuze tussen opvolging tot en met winddichte ruwbouw (€10860 + btw) of volledige opvolging (€17500 + btw). We hebben toen als leken de laatste optie gekozen aangezien de architect ook budgetopvolging ging doen, meetstaten ging opstellen, offertes ging vergelijken.

Nu is vorige week de ruwbouw begonnen en zijn we eigenlijk heel ontevreden over onze architect. Zo is er enkel een meetstaat van de ruwbouw opgesteld (waarbij ik als leek meer dan 30 fouten heb uitgehaald) en geen meetstaat van de binnenafwerking opgesteld (“Vraag gewoon offertes op, dan weet je ook de prijs”). Zijn opmetingen kloppen niet waardoor aannemers ons vragen stellen (maten van deuren en ramen kloppen niet, balken zijn op de verkeerde plaatsen getekend of zijn ontbrekend, lengte van muren kloppen niet etc). De communicatie met stabiliteitsingenieur loopt voor meer dan 60% via ons en dan is die andere 40% nog meestal op aangeven van een aannemer (via ons) dat er iets niet klopt. EPB doen wij volledig alleen dus wij vragen enkel dingen aan ons EPB verslaggever en geven dat dan door aan aannemers.

Er is dus helemaal geen coördinatie meer en amper communicatie. Zo vroeg hij 2 maanden geleden aan mij wanneer ik alle aannemers had ingepland. Er is een budgetoverschrijding met meer dan €200.000 dus ook daar geen opvolging.

De enige aannemer die we via hem gevonden hebben, is ook de enige die met ons voorschot naar het buitenland is vertrokken (ook 15k). Aan dit kan hij misschien niet direct iets doen maar het helpt niet aan het vertrouwen.

Gelet op bovenstaande, zouden we dus graag onze overeenkomst met de architect beëindigen eenmaal ons huis winddicht is aangezien we officieel verplicht zijn om een architect tot dan te hebben. We hebben echter wel al 70% van zijn ereloon betaald.

Zouden we dus nu gewoon de rest niet meer betalen of het deel dat we al te veel hebben betaald ook terug vragen (tov zijn originele offerte voor winddichte ruwbouw)? Hij heeft hier echt heel gemakkelijk aan verdiend maar dat is natuurlijk geen argument.

Zenden we gewoon een aangetekende brief?

Hoe zouden jullie die aanpakken?

Alvast bedankt,
Jolien

Laatst bewerkt:
Praat er met de architect over? Want momenteel hebben jullie een getekend contract waar je niet zomaar onderuit kan.
Mocht de architect meegaan in jullie verhaal, mooi. Wilt hij dat niet, ga je hem toch in gebreke moeten stellen denk ik ...

Praat er met de architect over? Want momenteel hebben jullie een getekend contract waar je niet zomaar onderuit kan.
Mocht de architect meegaan in jullie verhaal, mooi. Wilt hij dat niet, ga je hem toch in gebreke moeten stellen denk ik ...
Ik heb al eens eerder e-mails gestuurd over dat er dingen niet ok zijn zoals de budgetoverschrijding of dat er afmetingen niet kloppen. We zullen inderdaad best nog eens een e-mail sturen met alle zaken waar we ontevreden over zijn en de vraag om te beëindigen. We kunnen dan naargelang het antwoord bekijken of meer nodig is.

Je doet dit toch best aangetekend.
Ik dacht dit in de tweede fase te doen. We zijn nog niet winddicht (ver van) dus dat die opvolging toch een beetje verzekerd is want uiteindelijk hebben we daar toch ook voor betaald…

Discussie over wat moet de architect doen en voor hoeveel.
Overschrijding van budget, geen werfopvolging, geen coordinatie, geen meetstaten en bestekken geen ...
Allemaal vervelend maar wat staat in het ondertekende contract ?
Dat is het dokument dat jullie voor akkoord hebben afgetekend en als daar bij wijze van spreken instaat dat jullie hem elke dag een tas koffie moeten geven , zijn jullie gehouden aan die overeenkomst.... op papier. Staat er niets in van een koekje dan moeten jullie ook geen koekje geven.

Dus kijk aandachtig en met argusogen jullie getekende overeenkomst na waarin zijn verplichtingen en wat hij gaat doen eens goed na....
Architecten en hun contracten kennende zou ik , na lezing , toch ook het advies inwinnen van een advocaat.

Je kan al op je sloeffen zien dat dit niet min is, 200.000 € aan budgetoverschrijding is veel maar aan de andere kant een rechtbank ' aanvaard ' een meerprijs tussen de 10 en de 20% als ' normaal' en bij uitzondering 30% ( maatwerk)
Is dit 200.000€ op een budget van 800.000€ of op een budget van 2.000.000 euro?

Nooit zonder enige kennisgeving stoppen met betalen, daarmee zet je jezelf zeer zwak en is de architect gerechtigd om zijn onbetaalde factuur te vorderen via deurwaarder of rechtbank. Het minste wat je moet doen is de factuur aangetekend protesteren.
EN nu een aangetekende ingebrekstelling sturen dat de uitvoerings van zijn opdracht niet conform is met de ondertekende overeenkomst. Vandaar deze nakijken.

Lees eerst eens het contract dat je met de architect hebt er eens goed op na.
Het kan goed zijn dat daar een clausule in staat dat jij nog een supplementaire vergoeding moet betalen als je eenzijdig de opdracht stopzet.

Ik zou dan eerder het traject volgen dat je het niet nakomen van zijn contractuele verplichtingen beschouwt als het eenzijdig verbreken van het contract door hemzelf.
Maar vooraleer je op het punt bent dat je dat kan doen, zijn er toch wel een paar aanmaningen en een ingebrekestelling aan vooraf moeten gaan.

Ik denk persoonlijk dat je best een advocaat aanspreekt. Zo een eerste gesprek heeft een beperkte kost en dan weet je hoe ver je staat.

Er staat niets in het contract qua opzegging. Het was de bedoeling dat er nog een tweede contract zou volgen met bepalingen maar dat hebben we nooit gezien.

Het contract dat getekend is, houdt enkel zijn opdracht en de prijs in. De dingen die ik aanhaalde, zijn effectief omschrijvingen van zijn opdracht volgens het contract dat dus niet in orde zijn.

We hadden hem een budget van €300.000 gegeven met het idee dat het wel €350.000 zal zijn. Het is nu €550.000 en dat is het nog niet 100% af.

Ik ben eigenlijk zelf advocaat (maar in een volledig andere materie) dus op zich is een advocaat voor dit niet nodig. Ik wou even gewoon bekijken of ik effectief kon proberen het contract om te buigen en hoe ik dit in de praktijk het best doe gelet op het feit dat ik wel wil dat hij nog zijn opdracht tot winddichte ruwbouw wel doet aangezien we daar ook al voor betaald hebben (en meer dan initieel voorzien voor dat luik).

Onze situatie is zeer vergelijikbaar.
- architect heeft veel minder gedaan dan wat was afgesproken.
- ook zaken moeten zelf aangeven dat ze fout waren (indiening bouwaanvraag, doorsnede van de trap etc)
- budget ruimschoots overschreden

Uiteindelijk hebben we alles wel betaald, 24K in totaal. Waarom? Omdat de bouw sowieso al moeilijk genoeg liep zonder de nodige steun, tijd, energie gingen volledig daar naartoe. Achteraf spijt? Ja tuurlijk, als ik erop terug kijk hadden we actie moeten ondernemen en been stijf houden. Maja, je hebt die mens wel nodig tot een bepaald punt van de bouw ... Dus ik zou zeggen, doorbijten om te eisen wat je recht op hebt :)

Van heel de bouw is het echt wel triestig hoe eenzaam aan de top de architect zit qua return on investment, negatieve top wel te verstaan ..

Heel tempting om de naam hier te vermelden ...

En dat contract, je denkt, ja dat staat er maar puntje bij paaltje kan je die zaken heeel ruim interpreteren zodat het eigenlijk in zijn voordeel uitdraait als het erop aankomt. Blij dat ik die mens nooit meer moet zien. Les geleerd voor een volgend leven als ik dan nog eens bouwavontuur aanvat.

Ik heb samenwerking met onze architect gestopt nadat het winddicht is (hoofdreden gebrekkige opvolging terwijl dit duidelijk in de prijs zat), hierbij gewoon het contract gevolgd en hij had nog recht op 10% van het resterende bedrag (ging ik betalen want contract is contract). Bij eerste kennismakingsgesprek had hij gezegd dat in meer dan 20 jaar nog maar één keer was voorgevallen en indien samenwerking stopt hij deze 10% niet zou eisen. Hij heeft hierin ook woord gehouden.

In jullie situatie, sowieso hem verwittigen dat samenwerking niet goed loopt, en melden dat je nadat het winddicht is samenwerking wil stoppen. Hierbij kan je ook al mondeling dan melden dat het meer correct zou zijn dat jullie enkel het bedrag van originele offerte betalen en vanaf dan zie je hoe het verder gaat. Misschien gaat hij ook wakker schieten nu en krijg je wel nog iets voor uw geld.

Ik heb samenwerking met onze architect gestopt nadat het winddicht is (hoofdreden gebrekkige opvolging terwijl dit duidelijk in de prijs zat), hierbij gewoon het contract gevolgd en hij had nog recht op 10% van het resterende bedrag (ging ik betalen want contract is contract). Bij eerste kennismakingsgesprek had hij gezegd dat in meer dan 20 jaar nog maar één keer was voorgevallen en indien samenwerking stopt hij deze 10% niet zou eisen. Hij heeft hierin ook woord gehouden.

In jullie situatie, sowieso hem verwittigen dat samenwerking niet goed loopt, en melden dat je nadat het winddicht is samenwerking wil stoppen. Hierbij kan je ook al mondeling dan melden dat het meer correct zou zijn dat jullie enkel het bedrag van originele offerte betalen en vanaf dan zie je hoe het verder gaat. Misschien gaat hij ook wakker schieten nu en krijg je wel nog iets voor uw geld.
Bedankt. Wij hebben gelukkig zo geen clausule staan.

Ik denk ook dat we je raad hier gaan opvolgen. Ik heb enkele maanden geleden eens een duidelijk e-mail gestuurd over wat er mis was met de budgetoverschrijding en toen schoot hij wakker maar dat was maar van heel korte duur…

Ik weet niet hoor, je bent zelf advocaat ... oke in een andere materie, maar als advocaat spreken over simpleweg : ... Zouden we dus nu gewoon de rest niet meer betalen of het deel dat we al te veel hebben betaald ook terug vragen....

Ik zou dan toch eens te raden gaan bij een collega, dan ben je zeker
Doe ik in mijn branche ook.
Je kunt nu eenmaal niet alles weten.

Ik weet niet hoor, je bent zelf advocaat ... oke in een andere materie, maar als advocaat spreken over simpleweg : ... Zouden we dus nu gewoon de rest niet meer betalen of het deel dat we al te veel hebben betaald ook terug vragen....

Ik zou dan toch eens te raden gaan bij een collega, dan ben je zeker
Doe ik in mijn branche ook.
Je kunt nu eenmaal niet alles weten.
De eerste vraag doelde meer op de samenwerking die nog enkele maanden moet standhouden aangezien we nog niet winddicht zitten. Ik heb schrik dat als ik dat nu terugvraag dat hij helemaal niets meer gaat doen (zoveel verschil is er wel niet met nu).

Zal ik zeker doen. Ik heb wel collega’s/studiegenoten die meer met zo’n dingen bezig zijn…

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan