• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!
Status
Not open for further replies.

Contract architecte

Reaction score
5
Hello ,

Er is een architecte(9j ervaring) bij ons geweest op de eerste gratis en vrijblijvende afspraak.
Wij willen een uitbreiding laten bouwen van de 2 gelijkvloerse slaapkamers langs de zijgevel van onze bungalow.
De lengte is 5,8m en de breedte is 3,5m.De hoogte is 3m.
Er komt een plat dak met EPDM op.

Hier volgt de offerte die de architecte per e-mail opstuurde.

Het ereloon wordt als volgt vastgelegd.
Al deze bedragen zijn excl. BTW. De BTW bedraagt 21% en is ten laste van de OPDRACHTGEVER.
VOORONTWERP + OPMAAK BOUWAANVRAAG 4100€
Dit bevat
! Info dienst stedenbouw op plaatselijke gemeente
! voorontwerpen
! gedetailleerde raming vd werken (voor bank)
! Alle nodige plannen en documenten die nodig zijn voor het opmaken van een stedenbouwkundig
dossier.
! Meerkost 3D in en exterieur 500€
UITVOERINGSPLAN EN WERFBEZOEKEN 70,00€/u
Dit bevat
! Nazicht op de werf van de uitgevoerde werken
! Bijstand bij de bouwheer
! Opmaken en verdelen werfverslag
! Opmaken uitvoeringsplannen en meetstaat, e.d
De architecte schrijft dat ze alleen met een "vaste prijs" werkt en geen percentagens op de totaal factuur van de aannemer of percentages op ramingen.

Vanaf 2003 is dit toegelaten.

Maar....ze luistert gewoon niet naar de wensen van de bouwheer, en stelt in het contract allemaal taken op die de opdrachtgever niet heeft gevraagd aan haar.

Ik wens geen voorontwerp voor zo'n kleine uitbouw. Ik wens geen gedetailleerde raming van de werken.
Maar in haar contract dat ze heeft toegezonden staat, dat ik een voorontwerp vraag, een gedetailleerde raming van de werken (voor de bank).

Ik zeg haar uitdrukkelijk dat ik geen bestek en meetstaaf wil( dit is niet verplicht ), maar daar reageert ze niet op en vermeld deze taken op het contract dat ze heeft opgesteld.

Als ik haar vraag waarom ze alles opnieuw wilt opmeten van de bestaande situatie, en dit niet in haar contract vermeld,
vindt ze dit niet nodig.
Want er zijn ook architecten die wanneer je over het oude papieren plan beschikt niet alles opnieuw opmeten, en dit dus ook niet aanrekenen.
Ik heb haar ook ingelicht dat ik een beperkte opdracht of een beperkt toezicht wil, maar in haar contract vermeld ze een volledige opdracht.

Ook staat in het contract dat in een ABR-polis moet nemen.
Onze bungalow is een open bebouwing en dan is er meestal geen ABR-polis vereist. Dit wordt maar toegepast wanneer de bouwwerken dicht tegen de perceelgrens van de gebuur gebeuren of een grote drooglegging plaats vindt.

Ondanks dat veel architecten de functie van veiligheidsadviseur ook aanbieden, staat in haar contract dat de bouwheer daar zelf moet zorgen.

Wat de totale vaste prijs betreft die ze vraagt dus €4100 excl. 21% btw en de drie werfbezoeken à 3* 1,5 u /70 € vind ik niet overdreven.

Maar haar gedrag en het volledig negeren van hetgeen de bouwheer wenst in haar contract , roept bij mij toch een vraagteken op?
grtz,
gilberto 1

Ik heb op aanraden van een forumlid dit topic eens gelezen.
Wat me enorm opvalt @gilberto 1 is dat je ongelooflijk zeker bent van je gelijk en dit desnoods gaat staven door jezelf tegen te spreken en/of anderen op punten te wijzen die je dan ook zelf doet....

vb:
- IK meldde de archtect dat IK een digitaal pdf plan had. Als deze dan vraagt om deze digitaal over te nemen, begint het probleem. Het is niet jouw archtitect die aan u moet vragen wat u bedoelt met een digitaal pdf plan......maar aan u om te melden dat het gewoon een digitale versie is van uw papieren plan. Als u de termen niet kent maar wel gebruikt ......creëert u een probleem.

- U verwijt forumleden dat ze gaan "snuisteren" op andere fora .......waar ze uw topics (met dezelfde vraagstelling van hetzelfde probleem) vinden. Maar u bent deze die deze topics begint op meerdere fora's zonder te bedenken dat forumleden daar ook lezen en antwoorden.

- U verwijst naar het feit dat een contract tekenen inhoud dat je akkoord gaat met alles wat beschreven staat. Klopt volledig. Voor beide partijen......niet enkel voor U.

Ik stel me eerder de vraag waarom u eigenlijk een architect zoekt als uzelf zo zeker bent dat de plannen, in uw bezit, volledig correct zijn en voldoende zijn voor uw aannemer. Teken dan een contract met uw aannemer dat u alle verantwoordelijkheid neemt voor de gegeven plannen en de gegeven opdrachten. Ga dit ook voorstellen (feitelijk eisen) bij de balie ivm bouwvoorschriften .......heel waarschijnlijk dat ze u deze zullen geven aangezien u met alles in orde bent (zegt uzelf).

Mijn idee.

Begrijp niet waarom mensen zelfs de moeite nog nemen om telkens te antwoorden.
Omdat dat plezant is :cool: . Dat is net hetzelfde waarom mensen naar een ongeluk willen kijken.

Ik maak me niet de illusie dat we de TS kunnen bekeren. De man is zo van zijn eigen gelijk doordrongen en gaat uiteindelijk bouwen maar dan loopt het mis en kunnen alle zelfstandigen het weer ontgelden voor al het slechte werk en de slechte service die ze hebben geleverd.

Het is een persoon zoals de Nederlanders zeggen "die voor een kwartje op de eerste rij wil zitten".

Status
Not open for further replies.
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief