Constructie vlonder op tegels dakterras

• Tags dakbedekking daken DIY vloeren
  • Lid geworden
    18 mei 2025
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Goeiedag,

We hebben enkele jaren geleden een woonst gekocht met dakterras, met een mooi afgewerkte vlonder.
    Helaas begon op verschillende punten de vlonder door te zakken en heb ik vastgesteld dat er enkele onderbalken aan het verrotten waren (vlonder ligt er ongeveer 12 jaar).

Dus onlangs begonnen met alle vlonderplanken te verwijderen om bij de balken te kunnen. Nu kom ik tot de vaststelling dat daaronder nog terrastegels liggen. De tegels liggen los op tegeldragers.

Dus de constructie is als volgt: dakbedekking => tegels van 40*60 op dragers => Balken op rubberen matjes => Vlonderplanken.
    Zie referentiefoto.

Maar nu stel ik vast dat de tegels niet overal exact op gelijke hoogte uitkomen. Sommige tegels komen enkele mm hoger uit dan de andere.
    Hoe problematisch kan dit op termijn zijn voor de hele constructie?
    Dus als ik een balk dwars leg kan het op sommige plaatsen een mm of 2 zweven boven het rubberen matje.

Wat is de beste optie om hier te doen?
    - Probleem negeren? Uiteindelijk zal het gewicht van de vlonderplank misschien de balk wel wat doen buigen.
    - Proberen de tegels wat langs de onderkant te stutten zodat die op gelijke hoogte komen. (kan wel zeer tijdrovend zijn)

Of heel drastisch alle tegels er onderuit halen (zwaar werk, ook tijdrovend)

Kunnen jullie mij hier wat raad in geven?

Ter info:
    - Roofing is nog in goede staat
    - Afwatering is ook geen probleem (tussen de tegels verdwijnt het water en dan gaat het rechtstreeks naar de afvoer; het terras is licht hellend)

Alvast bedankt

Groeten,
    Tom

Bijlagen

• vlonderbalken op tegels.jpg
      vlonderbalken op tegels.jpg
      313,5 KB · Weergaven: 24
    Goeiedag,

We hebben enkele jaren geleden een woonst gekocht met dakterras, met een mooi afgewerkte vlonder.
    Helaas begon op verschillende punten de vlonder door te zakken en heb ik vastgesteld dat er enkele onderbalken aan het verrotten waren (vlonder ligt er ongeveer 12 jaar).
    Onderbalken moeten best in tropisch hardhout worden voorzien
    Dus onlangs begonnen met alle vlonderplanken te verwijderen om bij de balken te kunnen. Nu kom ik tot de vaststelling dat daaronder nog terrastegels liggen. De tegels liggen los op tegeldragers.
    Goede basis
    Maar je kan die terrastegels weghalen en de balken op dragers leggen op de dakbedekking ( opletten wel rubbermat voorzien)
    Dus de constructie is als volgt: dakbedekking => tegels van 40*60 op dragers => Balken op rubberen matjes => Vlonderplanken.
    Zie referentiefoto.
    Balken worden niet gelegd op rubbermatjes maar wel op uitvullatjes voor de ondersteuning. ( minimum om de x cm. En deze afstand wordt bepaald door de hoogte van de balk x20. Balk is 40 mm hoog dan is de ondersteuning 40x20mm om de 800 mm of 80 cm )
    Maar nu stel ik vast dat de tegels niet overal exact op gelijke hoogte uitkomen. Sommige tegels komen enkele mm hoger uit dan de andere.
    Hoe problematisch kan dit op termijn zijn voor de hele constructie?
    Hangt van meerdere factoren af. En kan terug herleid worden naar de eenvoudige vuistregel: dracht is 20 maal de hoogte van de balk of plank
    Dus als ik een balk dwars leg kan het op sommige plaatsen een mm of 2 zweven boven het rubberen matje.
    zie boven
    Wat is de beste optie om hier te doen?
    - Probleem negeren? Uiteindelijk zal het gewicht van de vlonderplank misschien de balk wel wat doen buigen.
    - Proberen de tegels wat langs de onderkant te stutten zodat die op gelijke hoogte komen. (kan wel zeer tijdrovend zijn)
    Onderstut de balken
    Of heel drastisch alle tegels er onderuit halen (zwaar werk, ook tijdrovend)

Kunnen jullie mij hier wat raad in geven?

Ter info:
    - Roofing is nog in goede staat
    - Afwatering is ook geen probleem (tussen de tegels verdwijnt het water en dan gaat het rechtstreeks naar de afvoer; het terras is licht hellend)

Alvast bedankt

Groeten,
    Tom

Ik heb besloten om de tegels te laten liggen en de balken hier dan op de te leggen. Ik besef dat een meer duurzame oplossing zou zijn de tegels eronder uit te halen. Maar het is me wat teveel werk. Bedankt voor uw input.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
    Aangemaakt door
    Laatste reactie
    Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan