Conforme aansluiting plug-in batterij met ontladen aan 2500W

• Tags elektriciteitsbord thuisbatterij zonnepanelen
  • Lid geworden
    8 jan 2023
    Waarderingsscore
    4
    Punten
    3
    Ik heb al enkele maanden een Marstek Venus E v3.0 staan op een vrij stopcontact van een kring met enkele andere apparaten op.
    Daarom staat tot nu toe gelimiteerd op 800W ontladen. Opladen kan nog steeds tot 2500W.

Ik zou deze nu graag op een aparte kring zetten zodat ik de batterij ook veilig tot 2500W kan ontladen.
    Mijn verdeelbord in de kelder heeft daar nog wel plek voor, alleen weet ik niet helemaal zeker op welke manier ik dit veilig kan doen.
    Hieronder het eendraadschema van dit bord, waar dus ook de omvormer voor de zonnepanelen op staat.
    De kast is intern bekabeld met 10mm2.
    1778057395497.png

Mijn idee is om hier dus een extra 30mA differentieelschakelaar toe te voegen met daarachter een 16A automaat die een nieuwe kring met 1 stopcontact voedt.

Klopt mijn redenering dat er in het bord in het slechtste geval 40A + 20A (zonnepanelen) + 11A (batterij) = 71A kan lopen?
    Is in dit geval de 10mm2 bedrading in de kast voldoende of moet ik deze verzwaren naar 16mm2 ?

Jij hebt een enkelfasige aansluiting: hierop mag max 5kW injectie zitten. Je PV is al 4,6kW, dus zelfs de 800W van je batterij kan niet.

Jij hebt een enkelfasige aansluiting: hierop mag max 5kW injectie zitten. Je PV is al 4,6kW, dus zelfs de 800W van je batterij kan niet.
    batterij gaat NOOIT injecteren naar het net

Maar dat kan dus wel. Je kan dat perfect instellen dat die aan het net levert.
    Hoe zit dat met die plugins? Worden die met omvormers meegerekend?

Ga jij nu in elk topic rond thuisbatterijen zwanzen? Die batterij kan perfect vol vermogen terug in het net pompen als je wil.

Kan iemand met zekerheid bevestigen dat dit ook van toepassing is bij een plug-in batterij? Want inderdaad de batterij gebruikt via een dongle de p1 poort van de digitale meter om te bepalen of die al dan niet moet ontladen, en zal dat in principe dus nooit doen wanneer er aan vol vermogen injectie is door de zonnepanelen omvormer.

Overigens is de batterij zoals het hoort bij Fluvius aangemeld (met omvormervermogen van 800W) en deze hebben via mail bevestigd dat dit volgens hun conform is.
    Als de regel van max 5 kW (feitelijk 5 kVA) werkelijk zo strict toegepast moet worden, waarom keurt Fluvius de aanmelding dan goed?

Ik heb een gelijkaardige situatie: 4.9kVA omvormer voor zonnepanelen op 1fasige aansluiting. Nog geen batterij aangekocht, maar ik dacht dat het gewoon mag.

Zie hieronder van de Fluvius website:
    Batterij-omvormers die alleen voor batterij-opslag dienen (en dus geen zonnepanelen aansturen), tellen niet mee in die 5 kVA. Zulke omvormers herken je op de Synergrid-lijst: er staat enkel een kruisje bij "Energy storage", niet bij "Solar energy". Zo’n batterij-omvormer mag tot 5 kVA op zichzelf zijn, extra bovenop de andere omvormers.

Ik heb een gelijkaardige situatie: 4.9kVA omvormer voor zonnepanelen op 1fasige aansluiting. Nog geen batterij aangekocht, maar ik dacht dat het gewoon mag.

Zie hieronder van de Fluvius website:
    Batterij-omvormers die alleen voor batterij-opslag dienen (en dus geen zonnepanelen aansturen), tellen niet mee in die 5 kVA. Zulke omvormers herken je op de Synergrid-lijst: er staat enkel een kruisje bij "Energy storage", niet bij "Solar energy". Zo’n batterij-omvormer mag tot 5 kVA op zichzelf zijn, extra bovenop de andere omvormers.
    Dit mag inderdaad gewoon, maar ik dacht dat de installateur er voor moest zorgen dat de batterij nooit meer teruglevert dan de PV, via config. Of dat ze samen niet meer terugleveren dan de zonneomvormer zelf kan.
    Maar ben niet zeker.

Monofase zal er niet snel teruggeleverd worden door een batterij, dat is geen super verdienmodel in ons land, maar meerfase kan het wel dat de batterij op fase 1 compenseert voor het verbruik op fase 2.

Maar dan is er toch ook geen teruglevering ?

Het doet er niet toe of er teruglevering is, maar of er teruglevering kan zijn.
    Marstek kan je via de app gewoon manueel instellen op 2.5kW ontladen, ongeacht je verbruik, dus er kan 100% zeker teruglevering naar het net.

Een probleem is dat evenwel niet, zoals gezegd gewoon aanmelden.

Terug naar de originele vraag: nee, je kan geen 71A hebben in je bord, je hebt een remzekering zitten naar de rest van het huis, Dus je kan max 40A hebben, of ik zie toch geen enkele mogelijke combinatie van verbruik en productie om boven de 40A te komen.
    Zonnepanelen + batterij zijn maar 30A, ofwel neemt het huis veel af, en wordt daar gelimiteerd naar 40A, ofwel zet je de rest van het huis ook vol met batterijen die allemaal samen terugleveren, maar dan gaat de hoofdzekering limiteren op 40A.
    Er is dus geen enkel probleem met bekabeling van je kast.
    Een extra zekering van 16 of 20A en een circuit met 1 stopcontact is perfect.

De extra diff is me zelf niet 100% duidelijk, moet je voor nieuwe stroombaan in oude kast/installatie ook direct de nieuwe richtlijn volgen van 30ma diff per 8 stroombanen? Ik denk het, geldt "voor nieuwe installaties en ingrijpende wijzigingen". Een extra stroombaan/stopcontact is een "ingrijpende wijziging" dacht ik.

...

De extra diff is me zelf niet 100% duidelijk, moet je voor nieuwe stroombaan in oude kast/installatie ook direct de nieuwe richtlijn volgen van 30ma diff per 8 stroombanen? Ik denk het, geldt "voor nieuwe installaties en ingrijpende wijzigingen". Een extra stroombaan/stopcontact is een "ingrijpende wijziging" dacht ik.

ja iedere nieuwe kring moet voldoen aan wetgeving op moment dat deze werken worden uitgevoerd
    extra stroombaan is niet voor iedereen een "ingrijpende wijziging", grijze zone
    is het dan niet "makkelijker, beter" om een vast opgestelde batterij te kiezen? geen diff 30mA nodig dan

ja iedere nieuwe kring moet voldoen aan wetgeving op moment dat deze werken worden uitgevoerd
    is het dan niet "makkelijker, beter" om een vast opgestelde batterij te kiezen? geen diff 30mA nodig dan
    Prijsverschil tussen plug-in en vast is een veelvoud van de kost van de diff.

En sowieso in deze irrelevant, TS heeft al een batterij.

Prijsverschil tussen plug-in en vast is een veelvoud van de kost van de diff.

En sowieso in deze irrelevant, TS heeft al een batterij.
    als je over 1 plug in spreekt wel, als je over 15kwh gaat spreken, dan is er een andere verhouding.. 4k (ex btw) voor 16kwh + omvormer + plaatsing + keuring
    ga je naar andere Plug-in merken dan Marstek, dan liggen de prijzen ook iets hoger. De reden waarom Marstek zo populair is.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan