Bouwinfo-tip:
Vragen over (ver)bouwen? Vraag hier je bouwgids aan

Conflict plaatser vloerverwarming en vloerder.

• Tags vloerder vloerverwarming
  • masjienist

Zeer Actief lid
    Lid geworden
    22 mrt 2006
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    36
    Situatie nu:
    70m2 betonvloer op de benedenverdieping met daarop Staenis rooster met betegelbare isolatiechape, geprimered.
    Daarop vloerverwarming WARP SPEETILE met daarop/-tussen WARP SPEETOP invulmassa - totale dikte 15mm in theorie - gekoppeld aan warmtepomp.

De VV en invulmassa zijn geplaatst door een aannemer (verplicht via WARP) maar dat is een beetje misgelopen. De invulmassa (is een soort van egaline) is niet heel gelijkmatig verdeeld wat resulteert in hoogteverschillen van -13mm tot -22mm over het gehele oppervlak ipv een biljart-vlakke vloer. Ideaal gezien wil onze vloerder -13mm hebben omdat de keramische vloertegels 60x60 9mm dik zijn. Dus nog een lijmlaag van 4mm.

WhatsApp Image 2026-05-23 at 16.30.28.jpegNu wil onze vloerder niet vloeren hierop.
    Hij eist dat alles geëgaliseerd wordt op -13mm of hij geeft de opdracht terug. 25 à 30 euro/m2 meerkost.

De plaatser van de VV wil niet verder egaliseren want niet nodig zegt hij. De hoogteverschillen kunnen perfect met een tegel in volle dikbedlijm worden opgevangen. De vloerder die bij hem thuis heeft gevloerd maakt er ook geen probleem van om dat met dikbedlijm te doen.

Bijkomend dient een extra laag SPEETOP massa minimaal 3mm-40mm te zijn. Op de plekken waar de vloer nu al op hoogte ligt zitten we dan te hoog voor nog te tegelen.

Wie heeft gelijk?
    Wat me wel een beetje zorgen baart is dat op sommige plekken er makkelijk 7mm vulmassa bovenop de buizen ligt, op andere plekken maar 1,5 mm wat echt heel dun is. Natuurlijk is de laag links en rechts van de buizen steeds een stuk dikker (+- 15mm minimaal).

WhatsApp Image 2026-05-23 at 16.30.27.jpeg

Wij willen dat er ASAP een oplossing komt want wij moeten zo snel als mogelijk in ons huis. We opteren dus om zelf voor de meerprijs opdraaien om niet langer tijd te verliezen.

Welke niveau van afwerking werd er vastgelegd met de Warp aannemer ?
    Want als ik het opzoek staat dat Warp Speetile perfect zou zijn voor verlijmde PVC.... Dat wil dus zeggen : biljardlaken..

Je betaalt heel veel voor dat systeem, wss omdat je snel wil zijn ?

En als er nu discussie is en je wil snel zijn, dan denk ik dat er weinig keuze is.

Of je betaalt deze oplossing, of je zoekt een vloerzder die snel kan en wel met dikbedlijm wil werken.

Ik geef de vloerder 100 % gelijk.
    Die mens kan niet opdraaien voor het minder secuur werken van degene die de ondervloer heeft gelegd.
    Dat hij dat toch wil oplossen (voor een meerprijs) , daarvoor mag je hem dus best dankbaar zijn.
    Anderzijds : dat de plaatser van de vv dan een vloerder laat komen die de vloer perfect plaatst, zonder meerkost voor u.

Wij hebben bij aanvang Warp Nederland gecontacteerd omdat we een beperkte vloeropbouwhoogte hadden en tegels wilden. Met Warp Speetile hadden we voldoende aan 28mm. Hun systeem wapening+buizen+vulmiddel heeft een dikte van 15mm. Tel daarbij nog 4mm lijm en 9mm tegels.

Wij wilden ook van hun vulservice gebruik maken maar zij komen niet over de grens en zeiden dat we met deze Belgische plaatser moesten werken. We gingen er dus vanuit dat dit naar de norm van Warp zou worden uitgevoerd. Warp gebruikt hiervoor een mortelpomp maar dat heeft deze plaatser niet en heeft alles met een betonmixer stuk per stuk gedaan. Hij had er beter één gehuurd.

Voor de plaatser is dit een OK plaatsing want dixit “Ik doe dat altijd zo, steeds zonder problemen. Dat is nooit perfect vlak.”

Ondanks aandringen bij Warp Nederland met ongeveer 100 foto’s van geleverd werk wensen zij geen duidelijke positie in te nemen en zeggen zij dat de plaatser van goede wil is om tot oplossingen te komen. Maar voor hem is het dus aanvaardbaar.

Wij hebben zelf eerst de Staenis en de betegelbare isolatiechape gelegd. Vervolgens nog een laag primer, gemixed met zand/cementpap op aanraden van Staenis om eventuele lekken tussen de chapekorrels te vermijden. De ondergrond was pas en volgens de regels. Wel nooit zo egaal als een glad afgestreken gewone chape natuurlijk omdat de isomo korrels groter zijn dan zandkorrels van gewone chape.

Daardoor had hij al een iets hoger verbruik dan verwacht (al hadden we hem verwittigd om voorhand) en dan had hij ook nog een telfout gemaakt zodat hij tekort zat met de hoeveelheid zakken vulmiddel Warp SPEETOP die hij had. Daarmee dat op veel plekken de -13mm al niet is gehaald. Bijkomend zijn er 155 zakken verwekt via onze betonmixer ipv een mortelpomp. Wss beginnen sommige delen al te harden als andere delen worden bijgestort.

WhatsApp Image 2026-03-12 at 09.47.29 (2).jpeg

Laatst bewerkt:
    Ik geef de vloerder 100 % gelijk.
    Die mens kan niet opdraaien voor het minder secuur werken van degene die de ondervloer heeft gelegd.
    Dat hij dat toch wil oplossen (voor een meerprijs) , daarvoor mag je hem dus best dankbaar zijn.
    Anderzijds : dat de plaatser van de vv dan een vloerder laat komen die de vloer perfect plaatst, zonder meerkost voor u.

Wij vragen niet dat de vloerder opdraait voor de meerprijs. Zoals gezegd zullen wij dit zelf slikken.
    Wij hebben niet meer de tijd om nog langer te wachten op oplossingen en willen dringend verder kunnen. Een rechtszaak zou alles blokkeren.

De plaatser van de VV vindt de plaatsing aanvaardbaar en stelt dat het perfect kan met dikbedlijm. De vloerder die hij aanbrengt wil dit idd uitvoeren met dikbedlijm voor een prijs een fractie duurder dan onze vastgelegde vloerder.
    Onze vastgelegde vloerder vindt de dikbed onaanvaardbaar en eist egalisering. Dat zal ons ongeveer 2000 euro meer kosten.

In totaal een verschil van ongeveer 1500 euro. Dat is veel geld als beide oplossingen even, goed zouden zijn. Maar is dat zo? Vandaar dat we advies vragen.

Dus de lijm moet tussen de 4 mm en 9 mm zijn verspreid over de vloer. Het is misschien ietsje moeilijker om de tegels dan overal even hoog te leggen maar voor een beetje ervaren vloerder mag dat toch geen probleem zijn? Elke bekende fabrikant heeft zulke lijm in het gamma. Tot 35 mm zelfs als ik het zo wat opzoek.

Dus de lijm moet tussen de 4 mm en 9 mm zijn verspreid over de vloer. Het is misschien ietsje moeilijker om de tegels dan overal even hoog te leggen maar voor een beetje ervaren vloerder mag dat toch geen probleem zijn? Elke bekende fabrikant heeft zulke lijm in het gamma. Tot 35 mm zelfs als ik het zo wat opzoek.
    Ideaal was het overal -13mm, dus een lijmlaag van 4mm. Maar de vloer is nu tussen -13 en -22, d.w.z. een lijmlaag van 4mm tot 13mm over het gehele oppervlak. Makkelijk vloeren zal het idd niet zijn, denk ik dan.

Het blijft een bittere pil maar onze vloerder zal (laten) egalliseren en zelf vloeren. Dat is de snelste en ook duurste oplossing.

en kun je dat nog afhouden van de factuur va nde vv ?

Neen, c00kie.
    Ik denk ook niet dat het aan ons is om eventueel te beslissen om dat bedrag niet te betalen aan de persoon van de VV maar dat moet dan via het gerecht gaan. Want dat zou het gevolg zijn van de factuur niet te voldoen. En daar hebben we geen tijd noch zin voor.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
    Aangemaakt door
    Laatste reactie
    Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan