Bouwinfo-tip:
Vragen over (ver)bouwen? Vraag hier je bouwgids aan

Condui.be - gratis eendraadschema software

• Tags eendraadschema
  • Lid geworden
    9 aug 2026
    Waarderingsscore
    8
    Punten
    3
    Hallo iedereen, ik werk al even aan Condui, een online, web-based software om eendraadschema's te tekenen. Het werkt in browser, kan ook geinstalleerd worden, werkt op alle toestellen, van windows to macbook, ook iPad en zelfs op smartphone. Ik was gefrustreerd met andere software, waarbij de beperkingen erg zwaar zijn, en de kostprijs voor een particulier niet echt doenbaar is. Ook vond ik andere gratis alternatieven niet gebruiksvriendelijk en nogal beperkt.

Zo is Condui onstaan. Als particulier krijg je bij registratie 1 gratis cloud project, en daarna altijd onbeperkt aantal lokale projecten met watermerk. De bedoeling is dat huiseigenaren toegang hebben tot een gebruiksvriendelijke software, zonder dta het wat kost. Enkel als je meer dan 1 serieus schema wil, kost het wat (20
    per project of 35 per maand). Ik ben gewoon van mening dat ik niets hoef te verdienen aan particulieren.

Ik heb er echt enorm veel werk in gestoken, wat highlights:
    1. Schema's online deelbaar, met QR-code sticker die je in de kast plakt. Geen PDF's en papieren kwijtraken die out-of-date zijn.
    2. Automatische AREI-validatie als helper, kijkt voor zover mogelijk is, na of je de regels volgt en geeft errors en warnings.
    3. Maakt niet uit of je begint met eendraad of plan, je kan zelfs de unieke "bord-weergave" gebruiken, mijn favoriet, om eerst je kast na te maken, waaruit het eendraadschema volgt.
    4. Houdt automatisch versiegeschiedenis bij, dus je ziet de evolutie en wat op welke datum is toegevoegd, en kan terugrollen uit fouten.
    5. Je kan markeren op welke datum iets geinstalleerd is mbt tot keuring.
    6. Verder ben ik ook bezig met complexe thuisbatterij en off-grid schema's mogelijk te maken, hier zoek ik zeker feedback over.
    Moesten mensen schrik hebben van cloud-lock in, dat ik het stopzet enzo, dan kan je altijd je data downloaden, en is er een gratis beperkte opensource versie (is gelijk aan de gratis tier, maar zonder watermerk). Met dat alles hoop ik me te onderscheiden van concurrenten. Ik geloof er alleszins zelf hard in, heb er al en hoop schema's zelf mee getekend.

Ik heb al samengewerkt met keurders en installateurs van offgrid systemen om feedback te verkrijgen, maar sta altijd open voor nog commentaar en tests. Ik beloof dat ik snel reageer! Er is zelfs een support forum aan verbonden: Condui Forum

Hier kan je onmiddelijk een demo proberen: https://app.condui.be/demo

hopelijk is het ok dat ik dit post. Heb geprobeerd mods te contacteren, maar al weken geen reactie. indien niet OK: laat me AUB weten wat anders te doen.

hopelijk is het ok dat ik dit post. Heb geprobeerd mods te contacteren, maar al weken geen reactie. indien niet OK: laat me AUB weten wat anders te doen.
    Contacteer info@sipromedia.be.
    Staat vermeld in de gebruiksvoorwaarden (al staat daar gewoon ‘de webmaster’)
    Mods kunnen daar weinig over beslissen (tenzij de supermod die ook de webmaster is).

Ook al gedaan .. geen respons. Was naar info@bouwinfo.be.

P.S. @D I Y , ik lees al jaren posts hier met jouw elektrische kennis, ik weet dat je Trikker gebruiker bent ... ben benieuwd naar jouw mening, wat jij zou nodig hebben of zoeken om mijn software te gebruiken?

P.S. @D I Y , ik lees al jaren posts hier met jouw elektrische kennis, ik weet dat je Trikker gebruiker bent ... ben benieuwd naar jouw mening, wat jij zou nodig hebben of zoeken om mijn software te gebruiken?
    Ik ben Trikker gewoon, ben een tevreden gebruiker en heb een levenslange betaalde licentie, dus voor mij is er weinig reden om over te stappen…
    Ik heb het ook niet voor de cloud. Al geef ik toe dat een snelle kleine wijziging op het laatste moment ter plaatse op de tablet of phone soms zeer welkom zou zijn.

Ik vind het wel een top-idee om het vrij beschikbaar te stellen voor 1 project voor doe-het-zelvers.

Ik bezorg de Trikker file altijd aan de mensen waarvoor ik teken, mochten ze later een elektricien iets laten bijplaatsen dan kan die daarop verder werken. Maar goed, de alleenheersing van Trikker is ook voorbij.
    Een ergernis rond Trikker is dat met de gratis versie geen volledig bestand geopend kan worden in read-only en voor afdruk bvb. Het beperkt zich altijd tot 1 pagina en een beperkt aantal elementen, ook voor lezen.

@xoliul Ik gebruik tot nu toe (als particulier) Schematicals, dat laat toe om klemmen ook mee in het schema op te nemen, zie hieronder bv. (X1 ...). Dat zou een fijne extra feature zijn. Even de video bekeken en al wat rondgeneusd, het ziet er een leuke tool uit (y).

1788113391837.png

@xoliul Ik gebruik tot nu toe (als particulier) Schematicals, dat laat toe om klemmen ook mee in het schema op te nemen, zie hieronder bv. (X1 ...). Dat zou een fijne extra feature zijn. Even de video bekeken en al wat rondgeneusd, het ziet er een leuke tool uit (y).

Bekijk bijlage 117668
    Interessant, wat stelt dat precies voor? Zijn dat wago's ofzo? Snap niet zo goed wat die "X1" betekent?

Ik ben Trikker gewoon, ben een tevreden gebruiker en heb een levenslange betaalde licentie, dus voor mij is er weinig reden om over te stappen…
    Ik heb het ook niet voor de cloud. Al geef ik toe dat een snelle kleine wijziging op het laatste moment ter plaatse op de tablet of phone soms zeer welkom zou zijn.

Ik vind het wel een top-idee om het vrij beschikbaar te stellen voor 1 project voor doe-het-zelvers.

Ik bezorg de Trikker file altijd aan de mensen waarvoor ik teken, mochten ze later een elektricien iets laten bijplaatsen dan kan die daarop verder werken. Maar goed, de alleenheersing van Trikker is ook voorbij.
    Een ergernis rond Trikker is dat met de gratis versie geen volledig bestand geopend kan worden in read-only en voor afdruk bvb. Het beperkt zich altijd tot 1 pagina en een beperkt aantal elementen, ook voor lezen.
    Ja ik snap het wel, veel mensen zien Trikker als een soort van gereedschap dat veel gekost heeft en z'n werk nog goed doet, moeilijk om te overhalen om te upgraden dan. Dat hebben ze bij Trikker ook beseft denk ik, met dat de permanente licentie verdwenen is.
    Ik hoop alleszins dat er uiteindelijk zoveel tijdsbesparing mogelijk is, dat Condui een goede keus wordt.

Trouwens: je kan .trik bestanden importeren in mijn tool, dus kan al dienen als alternatief.

Rijgklemmen inderdaad. Die X1/X2/... is de naam van een klemmenreeks, en dan het volgnummer op de klemmen.

Topics ter referentie:

En mijn eigen topic naar aanleiding daarvan:

Sinds Trikker verkocht is en de licenties plots véél duurder geworden zijn, springen de schematekenprogramma's als paddenstoelen uit de grond blijkbaar...

AREI-validatie, tja, als je dat professioneel wil doen moet je al aanklikken naar welke norm gekeurd wordt... of op z'n minst rekening houden met datum installatie (en met uitbreidingen: datA installatie). En ga je dan ook controleren of de kabeltypes correct zijn naar brandklasse en zo?

Het enige wat mij van Trikker naar een ander programma zou laten overstappen is als er voor residentieel automatisch een schema zou kunnen opgesteld worden van een bestaand schema, zoals bijvoorbeeld een scan van een handmatig getekend schema of van een gescand Trikker-schema of eender welk ander tekenprogramma. Dat is natuurlijk lastigere kost ;-)

En anders zou het al een tekenprogramma moeten zijn dat ook kabel- en kortsluitstroomberekeningen en dergelijke meeneemt op een eenvoudige manier, voor tertiair, en nog heel wat andere zaken. Daar zou ik wel wat meer voor willen uitgeven. Nu zit ik voor mijn grotere werven met een vereenvoudigd schema in Trikker (om snel te vinden welk lichtpunt of welke stekker op welke kring zit), een excel waarin ik per bord de bordopbouw heb en de aansluitingen van de rijgklemmen, bij één project zelfs van elke aftakdoos welke kabel wat is (ook in excel), en dan nog eens apart de kabel- en kortsluitstroomberekeningen, die ik laat doen door een externe firma die dan ook weer het schema heeft moeten optekenen in groter detail. Als dàt allemaal in 1 pakket kan, dan mag dat wat kosten. Dat je kan zeggen: ik sta hier aan aftakdoos 2.14, de linkse kabel komt van klem X0.35 in bord B en die gaat naar zekering B.AM, dat is een 16A 6kA met als beschrijving "licht sanitair"...

Sinds Trikker verkocht is en de licenties plots véél duurder geworden zijn, springen de schematekenprogramma's als paddenstoelen uit de grond blijkbaar...

AREI-validatie, tja, als je dat professioneel wil doen moet je al aanklikken naar welke norm gekeurd wordt... of op z'n minst rekening houden met datum installatie (en met uitbreidingen: datA installatie). En ga je dan ook controleren of de kabeltypes correct zijn naar brandklasse en zo?

Het enige wat mij van Trikker naar een ander programma zou laten overstappen is als er voor residentieel automatisch een schema zou kunnen opgesteld worden van een bestaand schema, zoals bijvoorbeeld een scan van een handmatig getekend schema of van een gescand Trikker-schema of eender welk ander tekenprogramma. Dat is natuurlijk lastigere kost ;-)

En anders zou het al een tekenprogramma moeten zijn dat ook kabel- en kortsluitstroomberekeningen en dergelijke meeneemt op een eenvoudige manier, voor tertiair, en nog heel wat andere zaken. Daar zou ik wel wat meer voor willen uitgeven. Nu zit ik voor mijn grotere werven met een vereenvoudigd schema in Trikker (om snel te vinden welk lichtpunt of welke stekker op welke kring zit), een excel waarin ik per bord de bordopbouw heb en de aansluitingen van de rijgklemmen, bij één project zelfs van elke aftakdoos welke kabel wat is (ook in excel), en dan nog eens apart de kabel- en kortsluitstroomberekeningen, die ik laat doen door een externe firma die dan ook weer het schema heeft moeten optekenen in groter detail. Als dàt allemaal in 1 pakket kan, dan mag dat wat kosten. Dat je kan zeggen: ik sta hier aan aftakdoos 2.14, de linkse kabel komt van klem X0.35 in bord B en die gaat naar zekering B.AM, dat is een 16A 6kA met als beschrijving "licht sanitair"...
    AREI validatie is uiteraard niet sluitend bedoeld, maar vooral om de obvious dingen eruit te halen. Momenteel gaat hij naar de strengste, huidige norm valideren.

Dat van die scan overzetten, ja dat is ook zowat mijn droom. Is zeer complex om te maken en denk niet dat je dat ooit 100% correct krijgt (je weet maar nooit wat voor iets slordig mensen uploaden). Ooit waag ik me er wel eens aan. Ondertussen is rechtstreekse .trik import wel al mogelijk.

Je laatste beschrijving is interessant. Er zit nu al wat functionaliteit in voor industriele schema's, maar is beperkt tot net-type, bord nummering en lengte kabels. Wel is mijn hele data model niet gewoon een tekeningetje maar de effectieve verbingingen en opbouw, dus is wat jij vraagt is misschien wel mogelijk. Als je hier eens met mij in detail over wil spreken of bellen ofzo? Stuur me een PB anders.
    Ik wil benadrukken dat ik mij van andere programmatjes wil onderscheiden door het wat serieuzer aan te pakken, in te spelen op gebuikers. Ik ben vooral gepassioneerd door goede, aangename software te maken, niet omwille van een of andere snelle cash-grab. (het zou gewoon mooi zijn om uit mijn kosten te komen).

Rijgklemmen inderdaad. Die X1/X2/... is de naam van een klemmenreeks, en dan het volgnummer op de klemmen.
    Merci! Ik voeg het toe. Het past eigenlijk al gedeeltelijk in wat Stefaan vermeld, idealiter kan je dezelfde klem meermaals op het eendraadschema plaatsen, maar met hetzelfde label, een beetje zoals je met aftakdozen en aftak-panelen ook hebt.

Enige dat nog niet duidelijk is, is het symbooltje: Schematicals gebruikt zo een soort van blokje, is dat de standaard ? Ik lees ook over een bol met streep door? Heb dit echt nog nergens tegen gekomen in symbool-lijsten

Laatst bewerkt:
    Dat klinkt als een AI feature…

Dat klinkt als een AI feature…
    Inderdaad. Recent ben ik nog gecontacteerd door iemand die een schematekensoftware "met AI" ging maken. Bleek die AI enkel om eens te kijken in 't AREI als je een vraag hebt.

Controle zal uiteraard nog steeds nodig zijn na overzetting, maar als je raamwerk al min of meer klopt spaart dat per schema toch een paar uur. Niet alle elektriciens geven de trikkerfiles, de meeste geven de pdf (als ze dat al doen)...

Ik denk wel graag eens na over mogelijkheden van dat soort programma's; het probleem is dat ik meer dan eens die vraag krijg, met als "beloning" dan de belofte van een tijdelijk abonnement of een beperkte demoversie... Daarvoor ga ik er geen uren tijd en jaren ervaring in steken...

@xoliul: je kan je vragen of opmerkingen gerust hier posten, dan hoor je van meerdere mensen de input; ik heb ook niet altijd de tijd om een uitgebreid antwoord te typen...

Enige dat nog niet duidelijk is, is het symbooltje: Schematicals gebruikt zo een soort van blokje, is dat de standaard ? Ik lees ook over een bol met streep door? Heb dit echt nog nergens tegen gekomen in symbool-lijsten

Als ik 'Google' (dat geeft standaard een AI-samenvatting tegenwoordig, ook al vraag je daar niet om...) dan zegt Gemini dat het om een kleine cirkel gaat.

Als je -noai aan je zoekopdracht meegeeft bij Google dan laat die de ai samenvatting achterwege (offtopic)

Demo project ziet er zeer proper uit.

hmm, gisteren kleine bug. Op mijn macbook leek ik geen objecten te kunnen slepen naar het eendraadschema.
    Als ik bvb naar het situatieplan ging kon ik wel gewoon deuren en dergelijke er op slepen.

Zojuist geprobeerd op mijn windows werk laptop en daar werkt het wel als normaal.
    Zal nog eens proberen met een muis ipv touchpad op de macbook

Alsook, bij het importeren van een plan in pdf snijdt deze altijd een groot deel van het plan weg.

Laatst bewerkt:
    hmm, gisteren kleine bug. Op mijn macbook leek ik geen objecten te kunnen slepen naar het eendraadschema.
    Als ik bvb naar het situatieplan ging kon ik wel gewoon deuren en dergelijke er op slepen.

Zojuist geprobeerd op mijn windows werk laptop en daar werkt het wel als normaal.

Alsook, bij het importeren van een plan in pdf snijdt deze altijd een groot deel van het plan weg.
    Voor dat eerste zat je misschien nog in tekenmodus? Kan zijn dat er een bug is waarbij je ongewild blijft plakken in tekenmodus, ik kijk het na. Deuren kan je normaal enkel slepen op muren, in tekenmodus dus.

Touchpad versus muis: is moeilijk te detecteren, onmogelijk eiogenlijk, en de navigatie moet technisch iets ander tussen de twee. Muis is wel aanrader, maar het zou OK moeten zijn met touchpad.

De bug van wegsnijden: bij het IMporteren, niet EXporteren? Deel het eens met mij, je kan via de support knop me mailen, dan komt normaal meteen je project ook bij mij terecht (zonder adres en persoonsgegevens) en kan ik makkelijk testen. Als ik meer nodig heb reply ik dan zo wel.

Welja, nu je over touchpad begint: om schema's op de werf op te stellen gebruik ik een laptop met touch screen; bij Trikker is dat minder handig met al het rechtsklikken dat je nodig hebt. Misschien ook iets om rekening mee te houden, dat je het op een aanraakscherm allemaal makkelijk kan instellen.

Welja, nu je over touchpad begint: om schema's op de werf op te stellen gebruik ik een laptop met touch screen; bij Trikker is dat minder handig met al het rechtsklikken dat je nodig hebt. Misschien ook iets om rekening mee te houden, dat je het op een aanraakscherm allemaal makkelijk kan instellen.
    Goed nieuws, het werkt al goed op iPad / touch. Alles is steeds getest daarop. iPad is eigenlijk makkelijk dan macbook touchpad (wat een soort van halfweg touch device is):

(Heb wel geen echte touch (windows) laptop, dus niet zeker of alles daar exact zoals iPad werkt.)

Voor dat eerste zat je misschien nog in tekenmodus? Kan zijn dat er een bug is waarbij je ongewild blijft plakken in tekenmodus, ik kijk het na. Deuren kan je normaal enkel slepen op muren, in tekenmodus dus.

Touchpad versus muis: is moeilijk te detecteren, onmogelijk eiogenlijk, en de navigatie moet technisch iets ander tussen de twee. Muis is wel aanrader, maar het zou OK moeten zijn met touchpad.

De bug van wegsnijden: bij het IMporteren, niet EXporteren? Deel het eens met mij, je kan via de support knop me mailen, dan komt normaal meteen je project ook bij mij terecht (zonder adres en persoonsgegevens) en kan ik makkelijk testen. Als ik meer nodig heb reply ik dan zo wel.
    Ik zat niet in tekenmodus, dat had ik inderdaad al dubbel gecheckt.
    Zojuist op een andere browser geopend en nu lukt het wel. Eerste was op Safari, nu op Brave. Daarna nogmaals op Safari getest en lijkt nog steeds niet te willen verslepen.

Ik heb het ook zojuist met een ander plan geprobeerd, waar ik niet moest uitknippen en daar importeerde deze wel correct.
    Echter indien ik een plan upload met bvb 2 verdiepingen op en er daar dan eentje uit wil knippen, dan verspringt deze.
    mss heeft dit er mee te maken?
    1788292089048.png

Je ziet het eigenlijk pas fout gaan na de schaal aanduiding.
    Daar krijg je in de preview al de fout te zien
    1788292144683.png

Terug
Bovenaan