• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Condenswater in ventilatietoestel

Lid geworden
26 okt 2013
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
1
Weet hier iemand raad mee?
Mijn ventilatie toestel ubbiflux 400D (D-systeem) heeft al een 5 tal jaar probleemloos gewerkt. Maar de laatste tijd lekt er condenswater tussen de bodemplaat van het toestel langs de buitenkant van de afvoer.
 

Bijlagen

  • IMG_20210101_111629.jpg
    IMG_20210101_111629.jpg
    83,6 KB · Weergaven: 98
  • IMG_20210101_111616.jpg
    IMG_20210101_111616.jpg
    102,9 KB · Weergaven: 98

Maarten Vanhoucke

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 jul 2016
Berichten
189
Waarderingsscore
108
Punten
43
Ja, ik heb hetzelfde probleem (en hetzelfde toestel). Momenteel aan het emailen/bellen met Easykit (via hen aangekocht en laten opstarten).
Het zou liggen aan de warmtewisselaar, condensvocht gaat (om de een of andere reden niet altijd) via de verkeerde manier naar beneden.
In plaats van naar beneden te druppelen om zo op het isolatiemateriaal te komen (en zo in de afvoer) loopt het naar de zijkant (deur of achterkant).
Via de mousse die op dat paneel hangt komt het water op de onderplaat terecht. Dan loopt het naast de afvoer of aan de hoeken van het toestel eruit.

Het zou een gekend probleem zijn bij Ubbink en er zijn latjes beschikbaar die dit zouden moeten oplossen.
Bij mij is het nog lopende, momenteel geen latjes in bezit nog... Maar er staat een emmer onder de hoek en een touw om het water mooi in de emmer te krijgen.
Hopelijk lost dit het probleem op, want de onderplaat is al een het roesten door het condensvocht (toestel is in 2018 opgestart).

Ik hou je op de hoogte als de plaatjes erin zitten en als dit het probleem oplost.
 

Maarten Vanhoucke

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 jul 2016
Berichten
189
Waarderingsscore
108
Punten
43
Even een update... Nog altijd geen 'leklatten' gezien van Easykit :oops:
Intussen al enkele emmers water moeten weggieten. Ook wat schade aan het laminaat onder het toestel.

De ventilatoren maken de laatste weken ook merkelijk meer lawaai, dit is al een klein jaar gestaag aan het stijgen.
Zou Ubbink geen zo'n degelijk materiaal zijn?
 

JeroenDf

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
21 jan 2020
Berichten
979
Waarderingsscore
843
Punten
93
Neem eens contact op met Ubbink, persoonlijk ben ik best tevreden van hun klantendienst en depannage. Eén van de ventilatoren van mijn Ubiflux vigor W325 heeft het na 6 maanden dienst midden in de kerstvakantie begeven (hij draaide nog maar maakte gigantisch veel lawaai) en een week na het melden van het probleem hebben ze hem komen vervangen en ze hebben nooit moeilijk gedaan.
 
Lid geworden
26 okt 2013
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
1
Bedankt voor jullie respons! Ik had er ook een emmer onder gezet inderdaad maar een definitieve oplossing mag dat niet zijn. Anders is de bodemplaat binnen de 5jaar kapot geroest ...
 

Maarten Vanhoucke

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 jul 2016
Berichten
189
Waarderingsscore
108
Punten
43
IMG_7481.JPEG
Zo ziet het er na een maandje al uit...
@5vekapelle zit er bij jullie toestel in de tweede opening een isolatie ring? Bij mij zit er ééntje met en ééntje zonder.

@JeroenDf ik zal nog eens contact opnemen, eerste contact was dat het via Easykit moest verlopen...
Maar we zijn een maand verder en het probleem (of de problemen: geluid + water) is/zijn nog aanwezig.
Bij mij zit het toestel net buiten de twee jaar garantie. Ik had het pakket aangekocht en in opslag geplaatst, pas bij installatie gezien dat garantie na registratie tot 5 jaar ging. Maar dat moest dus binnen x aantal weken na aankoop...
Vervangen van de motor zou 380euro zijn voor de motor zelf. Toch zonde dat een toestel, waarvan je verwacht dat het toch enkele jaren mee zal gaan, net buiten garantie kuren begint te tonen.
Nadeel is wel dat het geluid continue aanwezig en toch storend is/begint te worden. Nu laat ik het toestel vooral op 50m³ draaien om het geluid te dempen.
Zou het eenvoudig na te gaan zijn als de ventilatoren nog goed uitgebalanceerd zijn?
 

Maarten Vanhoucke

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 jul 2016
Berichten
189
Waarderingsscore
108
Punten
43
IMG_8200.JPEG
Nog een update: het leklatje is (eindelijk) geplaatst. Nu ik zie wat het is en waar het geplaatst dient te worden had ik hier anderhalve maand geleden vlug een stukje plaat in geschoven...
Intussen de balans gemaakt en het toestel zal waarschijnlijk vervangen worden. Maar er is reeds een nieuw model, met andere afmetingen en aansluitingen.
Dus een klusdagje erbij om de kanalen aan te passen.
 

VdE

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 sep 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
138
Punten
43
Wie heeft voorgesteld om dit te vervangen en op wie zijn kosten zal het zijn?
Heb hetzelfde toestel met hetzelfde probleem...
 

D'Haese

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 nov 2013
Berichten
1.965
Waarderingsscore
8
Punten
38
Ik zit ook met hetzelfde probleem. Toestel opgestart in voorjaar 2017 ergens. Half januari merkte ik dat een van de motoren luidruchtig was geworden. Overdag merkte ik dat niet, 's nachts wel. Het bleek de extractiemotor te zijn... Toestel heeft een paar weken op laag debiet gedraaid omdat het anders niet te doen was van lawaai.

Sinds ik de extractiemotor zo luid hoorde, heb ik het toestel al een aantal keren open gedaan. Ik stelde toen ook vast dat er water onder de isomoblokken bleef staan in het toestel zelf. Het water zit tussen de isomo en de witte metalen behuizing (zoals hierboven ook beschreven). Ik dacht eerst dat het water ergens lekte tussen de isomo en het inox rooster maar dat bleek na uitvoerig testen niet het geval te zijn. Er staat nu een plastic bak onder de ventilatie-unit om lekkend water op te vangen...

Deze week heb ik dit opnieuw vastgesteld en zie ik dat er hier een topic over gemaakt is. Ik ben dus de niet enige die hiermee sukkelt precies.

Ondertussen is er een nieuwe extractiemotor geplaatst maar zit ik nog steeds met het waterprobleem...

Is het probleem opgelost geraakt door die leklatjes?
 

Maarten Vanhoucke

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 jul 2016
Berichten
189
Waarderingsscore
108
Punten
43
Is het probleem opgelost geraakt door die leklatjes?
Ja, het was opgelost daarmee. Maar omdat het echt eindeloos duurde heb ik de verzekeringen ook op de hoogte gebracht.

Gezien de behuizing niet apart te krijgen is en er ook één motor luid begon te draaien hebben we het volledige toestel vervangen.
De nieuwe versie (en praktisch alle andere D toestellen) hebben andere aansluitingen, dus er is wel wat ombouw werk geweest.
Dagje verlof en wat knip en plak werk :)

Ziet er nu zoals onderstaand uit.

Van mijn 'oud' toestel ga ik nog de lagers van de motoren vervangen (want die motoren zijn wel heel duur:eek:), behuizing netjes maken binnenin en dan komt deze tweedehands te koop.
Mocht er iemand interesse hebben, laat maar weten.

IMG_9219.JPEG
 

VdE

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 sep 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
138
Punten
43
Heb je het toestel vervangen op uw eigen kosten of zijn ze (deels) tussengekomen aangezien dit een ontwerpfout van de fabrikant was...
 

Maarten Vanhoucke

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 jul 2016
Berichten
189
Waarderingsscore
108
Punten
43
Heb je het toestel vervangen op uw eigen kosten of zijn ze (deels) tussengekomen aangezien dit een ontwerpfout van de fabrikant was...
Eigen kosten (voor de franchise, rest via mijn verzekering)... Via Easykit ging ik de koppelstukken 'gratis' krijgen, maar daar was het toestel €1000 duurder
:Fietser op zijn bek:
Hopelijk met deze versie en dit toestel wat meer geluk.
Want een constant gebrom/lawaai is voor zot van te worden :oops:
 

D'Haese

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 nov 2013
Berichten
1.965
Waarderingsscore
8
Punten
38
Update: vorige week is er bij ons ook een leklatje of condenslatje geplaatst onder de warmtewisselaar door Ubbink zelf. Hiermee zou het moeten opgelost zijn. Nu is er natuurlijk geen (of bijna geen) condenswater. Als ik het niet vergeet laat ik volgende winter nog iets weten.
 

VMCDFH

Actief Lid
Lid geworden
4 jan 2020
Berichten
293
Waarderingsscore
83
Punten
28
Van mijn 'oud' toestel ga ik nog de lagers van de motoren vervangen (want die motoren zijn wel heel duur:eek:), behuizing netjes maken binnenin en dan komt deze tweedehands te koop.
Mocht er iemand interesse hebben, laat maar weten.
Hallo, vrienden,

#Maarten Vanhoucke: Ik hoop dat je hoop om je oude WTW te verkopen niet zal uitkomen !!!

Uw oude WTW is een "low-end" WTW met een interne EPS-structuur met 9 niet-afgedichte EPS-matrijzen (matrijzen die tegen elkaar geblokkeerd zitten) en ventilatoren van slechte kwaliteit.

Uw nieuwe WTW Ubiflux Vigor is ook met een EPS-structuur met verschillende EPS-mallen.

Je hebt je "Trabant" veranderd, maar je hebt een nieuwe Trabant... en geen Mercedes !
 

Maarten Vanhoucke

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 jul 2016
Berichten
189
Waarderingsscore
108
Punten
43
#Maarten Vanhoucke: Ik hoop dat je hoop om je oude WTW te verkopen niet zal uitkomen !!!
Goh, dus enkel BMW en Mercedes mag tweedehands verkocht worden?
...
Ventilatoren zijn van EBM-PAPST, qua kwaliteit zal dit wel goed zitten.
En er zullen vast veel betere types bestaan dan het type ventilator dat ze gekozen hebben.
 

VMCDFH

Actief Lid
Lid geworden
4 jan 2020
Berichten
293
Waarderingsscore
83
Punten
28
Hallo vrienden,

#Maarten Vanhoucke: je had je oude "Trabant" moeten houden !

PS) EBM-PAPST = kwaliteit of rotzooi!
 
Lid geworden
23 jan 2022
Berichten
8
Waarderingsscore
6
Punten
3
Weet hier iemand raad mee?
Mijn ventilatie toestel ubbiflux 400D (D-systeem) heeft al een 5 tal jaar probleemloos gewerkt. Maar de laatste tijd lekt er condenswater tussen de bodemplaat van het toestel langs de buitenkant van de afvoer.
In Nederland is deze WTW-installatie te koop onder de naam Brink Renovent Excellent 400/0. Ook ik heb na 5 jaar last van lekkages. Eerst heeft Brink geadviseerd de afvoer aan te passen van een luchtdichte afvoer naar een druppelleiding, nu hebben ze onlangs aangegeven (januari 2022) dat er een lekstrip voor €54,- aangeschaft dient te worden. Ik vind het SCHANDALIG! Er zit gewoon een ontwerpfout in dit ventilatie-systeem en ze jagen hun klanten op kosten met hele dure onderdelen om HUN fout op te lossen. Zie ook mijn Youtube-serie over de lekkages.
https://youtube.com/playlist?list=PLZMYTb8vKspP5cLjAT33aKCm3_Qaj3Baz
 
  • Leuk
Waarderingen: VdE
Lid geworden
23 jan 2022
Berichten
8
Waarderingsscore
6
Punten
3
#VMCDFH: Welk merk en type zou ik beter kunnen plaatsen? Ik heb een WTW-installatie nodig met een capaciteit van minstens 400m3.
 

Maarten Vanhoucke

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 jul 2016
Berichten
189
Waarderingsscore
108
Punten
43
Weet hier iemand raad mee?
Mijn ventilatie toestel ubbiflux 400D (D-systeem) heeft al een 5 tal jaar probleemloos gewerkt. Maar de laatste tijd lekt er condenswater tussen de bodemplaat van het toestel langs de buitenkant van de afvoer.
In Nederland is deze WTW-installatie te koop onder de naam Brink Renovent Excellent 400/0. Ook ik heb na 5 jaar last van lekkages. Eerst heeft Brink geadviseerd de afvoer aan te passen van een luchtdichte afvoer naar een druppelleiding, nu hebben ze onlangs aangegeven (januari 2022) dat er een lekstrip voor €54,- aangeschaft dient te worden. Ik vind het SCHANDALIG! Er zit gewoon een ontwerpfout in dit ventilatie-systeem en ze jagen hun klanten op kosten met hele dure onderdelen om HUN fout op te lossen. Zie ook mijn Youtube-serie over de lekkages.
https://youtube.com/playlist?list=PLZMYTb8vKspP5cLjAT33aKCm3_Qaj3Baz
Klopt, schandalig dat ze daar € voor durven vragen.
De oplossing zelfs is een soort van plastiek plaat met een plooi erin.
Dat gaat schuif je bij je warmtewisselaar. Daarna geen vochtproblemen meer.
Eigenlijk super-eenvoudig DIY oplossing voor te maken, moest je dit toestel opnieuw werkend willen krijgen :)
Foto staat ergens bij m'n eerdere posts in dit topic.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
als je dat 'leklatje 'monteert ... naar waar gaat dan het condens water ?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan