• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

condensvorming onderkant raam

REF10554

Actief Lid
Lid geworden
26 sep 2018
Berichten
327
Waarderingsscore
80
Punten
28
Dag iedereen,

Vanmorgen viel mijn oog op ons raam aan de noordkant. Onderaan was er 2 cm condens op het raam over de volledige breedte van het raam en was er hier en daar druppelvorming die naar beneden rolde op het parket. Het gaat over niet veel water, misschien alles samen 10 druppels. We wonen hier net een jaar. Het is de eerste keer dat ik het zie. Het heeft hier nu buiten gevroren en er is mist. Binnen is er vloerverwarming.

Is dit iets ernstig? Het gaat over een nieuwbouw met goed isolerend dubbel glas. Ik heb het enkel op dit raam aan de noordkant. De andere ramen hebben geen condens. Zie foto's in bijlage. Is dit een normaal fenomeen bij vorst en vloerwarming? Moet de aannemer hiervoor gebeld worden? Of is dit niets abnormaal?

Ook staat er nu 24 op 24 een luchtbevochtiger te draaien in die ruimte op 2 m van dat raam. Dat kan misschien ook belangrijk zijn om mee te geven.

Mensen die dit ook zien in hun huis?

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • IMG_8652.JPG
    IMG_8652.JPG
    117,3 KB · Weergaven: 26
  • IMG_8645.JPG
    IMG_8645.JPG
    121,7 KB · Weergaven: 26
  • IMG_8646.JPG
    IMG_8646.JPG
    96,2 KB · Weergaven: 26
Laatst bewerkt:

Goldilock

Lid
Lid geworden
2 nov 2007
Berichten
330
Waarderingsscore
13
Punten
18
lijkt me een ventilatie probleem, teveel vocht in de ruimte...
Welk type ventilatie is er?
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Waarom zou je nu een bevochtigen plaatsen?
er moeten nog enkele duizenden liters water (bouwvocht) uit je bouw verdampen en dan ga je er nog eens wat bij inpompen??
als je je rv meet, zal die ook veel te hoog zijn.
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Ik ga ervan uit dat de bevochtiger een setwaarde heeft voor gewenste rH, dus dat die niet bevochtigt als de vochtigheid al (te) hoog is.

Wat verder van het venster zetten?
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Dag iedereen,

Vanmorgen viel mijn oog op ons raam aan de noordkant. Onderaan was er 2 cm condens op het raam over de volledige breedte van het raam en was er hier en daar druppelvorming die naar beneden rolde op het parket. Het gaat over niet veel water, misschien alles samen 10 druppels. We wonen hier net een jaar. Het is de eerste keer dat ik het zie. Het heeft hier nu buiten gevroren en er is mist. Binnen is er vloerverwarming.

Is dit iets ernstig? Het gaat over een nieuwbouw met goed isolerend dubbel glas. Ik heb het enkel op dit raam aan de noordkant. De andere ramen hebben geen condens. Zie foto's in bijlage. Is dit een normaal fenomeen bij vorst en vloerwarming? Moet de aannemer hiervoor gebeld worden? Of is dit niets abnormaal?

Ook staat er nu 24 op 24 een luchtbevochtiger te draaien in die ruimte op 2 m van dat raam. Dat kan misschien ook belangrijk zijn om mee te geven.

Mensen die dit ook zien in hun huis?

Alvast bedankt!
wat voor ventilatie heb je?
 

REF10554

Actief Lid
Lid geworden
26 sep 2018
Berichten
327
Waarderingsscore
80
Punten
28
De luchtvochtigheidsmeter geeft hier bij vorst buiten meteen iets rond de 39-40 aan. Voor het parket wil ik rond de 50 zitten. We hebben zo'n ventilatie D van vasco.

Het is inderdaad zo'n bevochtiger met een interne meter die afslaat als het de gewenste waarde heeft.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan