• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Condensatieketel op gas vervangen door lucht/water warmtepomp?

Lid geworden
18 mrt 2012
Berichten
19
Waarderingsscore
0
Punten
1
Wij zijn van plan om volgend jaar een nieuwe keuken en binnendeuren te plaatsen op de benedenverdieping. Daarna zal alles ook terug geschilderd moeten worden.
Onze woning is nu 12 jaar oud, verwarming met een condensatieketel op gas in combinatie met radiatoren op hoge temperatuur.

Aangezien we toch werken moeten uitvoeren, wil ik ook bekijken of er nog andere zaken aangepakt moeten worden, die we anders binnen enkele jaren zouden moeten doen.
Een condensatieketel zou ongeveer 12 à 15 jaar mee gaan. Die van ons zal dus binnen enkele jaren aan de beurt zijn.
De grote vraag is dan: wat doen we dan: een nieuwe gasketel? Of een warmtepomp?

Na wat opzoekwerk op het internet heb ik begrepen dat een warmtepomp in combinatie met hoge temperatuur radiatoren niet de beste combinatie is.
Een optie zou dan kunnen zijn om in de bestaande vloer sleuven te slijpen en vloerverwarming te voorzien. Op de badkamer zouden we dan een elektrische verwarming voorzien. Nadeel is dat het kostenplaatje hiermee flink zal oplopen, aangezien er ook nog nieuwe vloer gelegd zal moeten worden.
Een lucht/lucht warmtepomp spreekt mij minder aan omdat je dan met die lelijke bakken in de woonkamer en keuken zit.

Een moeilijke oefening dus. Momenteel zitten we duidelijk in een overgangsfase qua energievoorzieningen. Mijn eerste gedacht was om gewoon nog een aantal jaar af te wachten en zien wat op dat moment de mogelijkheden zijn. Anderzijds heb ik weinig zin om dan terug het huis volledig overhoop te zetten. Daarom eigenlijk liever nu de korte pijn.

Wie kan ons nuttige info/ideeën geven?:)
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Voor hetzelfde geld gaat die ketel 20jr of meer mee.
ik zou wachten tot ie effectief moet vervangen worden, tegen dan zijn er mss al wat evoluties.
de huidige WP‘en zijn ook maar een tussenoplossing.
de kans is ook bestaande dat je huis niet voldoende luchtdicht is opdat je een WP überhaupt kunt zetten.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Gewoon even doordoen met huidige opstelling. Daarna kan je naar wp overstappen. Dat lukt ook met radiatoren. Een woning warm houden heeft minder vermogen aan radiatoren nodig dan een woning opwarmen.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
. Een woning warm houden heeft minder vermogen aan radiatoren nodig dan een woning opwarmen.
hmm…zijn de wetten van energie-uitwisseling dit weekend veranderd of zo :cool:
Leg eens iets uit aub.
Ik zal dat even voor mijn stelling doen
Een kamer die op 16° is, kost veel meer vermogen om die naar 20° te brengen..
Als die ruimte reeds 20° is, dan kan je die op lager vermogen op 20° houden.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
. Een woning warm houden heeft minder vermogen aan radiatoren nodig dan een woning opwarmen.
hmm…zijn de wetten van energie-uitwisseling dit weekend veranderd of zo :cool:
Leg eens iets uit aub.
Ik zal dat even voor mijn stelling doen
Een kamer die op 16° is, kost veel meer vermogen om die naar 20° te brengen..
Als die ruimte reeds 20° is, dan kan je die op lager vermogen op 20° houden.
Énergie is energie hoor, of je dat nu in (kleine) stappen uitwisselt met een buitenomgeving of in 1 ruk, het gaat steeds over dezelfde hoeveelheid energie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Dus kan je op lager vermogen een woning warm houden.
Natuurlijk altijd een berekening laten maken, eventueel isolatieschil verbeternrwaar mogelijk. Maar het is dus niet altijd noodzakelijk om de radiatoren te verwijderen/vervangen om je ketel te vervangen door een wp.
 
Lid geworden
18 mrt 2012
Berichten
19
Waarderingsscore
0
Punten
1
Maar het rendement ligt wel een stuk lager dan wanneer je met vloerverwarming/lage temperatuur radiatoren werkt?
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Wij zijn van plan om volgend jaar een nieuwe keuken en binnendeuren te plaatsen op de benedenverdieping. Daarna zal alles ook terug geschilderd moeten worden.
Onze woning is nu 12 jaar oud, verwarming met een condensatieketel op gas in combinatie met radiatoren op hoge temperatuur.

Aangezien we toch werken moeten uitvoeren, wil ik ook bekijken of er nog andere zaken aangepakt moeten worden, die we anders binnen enkele jaren zouden moeten doen.
Een condensatieketel zou ongeveer 12 à 15 jaar mee gaan. Die van ons zal dus binnen enkele jaren aan de beurt zijn.
De grote vraag is dan: wat doen we dan: een nieuwe gasketel? Of een warmtepomp?

Na wat opzoekwerk op het internet heb ik begrepen dat een warmtepomp in combinatie met hoge temperatuur radiatoren niet de beste combinatie is.
Een optie zou dan kunnen zijn om in de bestaande vloer sleuven te slijpen en vloerverwarming te voorzien. Op de badkamer zouden we dan een elektrische verwarming voorzien. Nadeel is dat het kostenplaatje hiermee flink zal oplopen, aangezien er ook nog nieuwe vloer gelegd zal moeten worden.
Een lucht/lucht warmtepomp spreekt mij minder aan omdat je dan met die lelijke bakken in de woonkamer en keuken zit.

Een moeilijke oefening dus. Momenteel zitten we duidelijk in een overgangsfase qua energievoorzieningen. Mijn eerste gedacht was om gewoon nog een aantal jaar af te wachten en zien wat op dat moment de mogelijkheden zijn. Anderzijds heb ik weinig zin om dan terug het huis volledig overhoop te zetten. Daarom eigenlijk liever nu de korte pijn.

Wie kan ons nuttige info/ideeën geven?:)
Hoeveel vermogen heb je nodig
welk warmteverlies?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Maar het rendement ligt wel een stuk lager dan wanneer je met vloerverwarming/lage temperatuur radiatoren werkt?
De afgegeven energie die je nodig hebt zal ongeveer hetzelfde zijn.
Je rendement zit in de opgenomen energie en de kost daarvan.
Een wp zal 4-5 maal minder energie opnemen dan afgeven. Tov van een pure electrische verwarming is dat dan 4-5 keer goedkoper in verbruik
Bij gas zit je met een HR+ condensatie ketel met een iets over de 100% efficiëntie. Voorheen kwam dat in verbruikskost niet zo ver van een wp. Nu is de gas echter veel sterker gestegen tov elec en bij elec kan je wat compenseren met PV.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Maar het rendement ligt wel een stuk lager dan wanneer je met vloerverwarming/lage temperatuur radiatoren werkt?
De afgegeven energie die je nodig hebt zal ongeveer hetzelfde zijn.
Je rendement zit in de opgenomen energie en de kost daarvan.
Een wp zal 4-5 maal minder energie opnemen dan afgeven. Tov van een pure electrische verwarming is dat dan 4-5 keer goedkoper in verbruik
Bij gas zit je met een HR+ condensatie ketel met een iets over de 100% efficiëntie. Voorheen kwam dat in verbruikskost niet zo ver van een wp. Nu is de gas echter veel sterker gestegen tov elec en bij elec kan je wat compenseren met PV

En hoe liggen de kaarten als volgend jaar het capaciteitstarief in voege treedt ?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Maar het rendement ligt wel een stuk lager dan wanneer je met vloerverwarming/lage temperatuur radiatoren werkt?
De afgegeven energie die je nodig hebt zal ongeveer hetzelfde zijn.
Je rendement zit in de opgenomen energie en de kost daarvan.
Een wp zal 4-5 maal minder energie opnemen dan afgeven. Tov van een pure electrische verwarming is dat dan 4-5 keer goedkoper in verbruik
Bij gas zit je met een HR+ condensatie ketel met een iets over de 100% efficiëntie. Voorheen kwam dat in verbruikskost niet zo ver van een wp. Nu is de gas echter veel sterker gestegen tov elec en bij elec kan je wat compenseren met PV

En hoe liggen de kaarten als volgend jaar het capaciteitstarief in voege treedt ?
Zal je moeten berekenen. En zoals we weten zijn er voor berekeningen van terugverdientermijnen teveel variabelen om dat correct te kunnen doen.
Wou TS enkel maar wat meer duiding geven.
 

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
1.369
Waarderingsscore
361
Punten
83
Het slimste is om wanneer je ooit aan een andere vloer toe bent om dan gelijk vloerverwarming te leggen. Aangezien je woning pas 10 jaar oud is zal dat een redelijk geïsoleerde woning zijn met minimaal uitgeruste radiatoren. Zonder die te vervangen door ventilo's of aan te passen door er ventilatoren op te zetten krijg je het nooit warm met een warmtepomp want te weinig afgifte capaciteit. Als het al lukt (en dat kan je beter vooraf berekenen) zal je tegen de 50 graden als toevoertemperatuur moeten toepassen waardoor de SCOP van de warmtepomp eerder rond de 3 zit dan boven de 4 met lage temperatuur verwarming.

Wat meer inzage in je huidige gasverbruik en je SWW verbruik gaat ook helpen om een advies te geven.

Zaken als een capaciteitstarief maakt het niet eenvoudiger maar zoveel stroom trekt een warmtepomp nou ook weer niet. Wellicht interessant om de ontwikkelingen op het vlak van slimme sturing van warmtepompen in de gaten te houden waarbij tijdens de piekuren de warmtepomp tijdelijk even uitgezet wordt. Gezien de warmtecapaciteit van een woning kan dat meestal zonder problemen waardoor je de piekload kan afzwakken.
Zelf heb ik overigens een 4 kW warmtepomp en tijdens zware vorst trok die maximaal 850W (mijn energieverlies bij -10 < 4kW). Mijn hoogste kwartierpiek van afgelopen jaar was 4kW (1 kWh in een kwartier verbruikt). Er zit een elektrisch element van 3 kW in maar die is nooit gebruikt, althans niet terug te zien in de verbruiksgegevens.
 
Lid geworden
18 mrt 2012
Berichten
19
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ons gasverbruik is ongeveer 8500 kWh per jaar. Dit is voor CV en warm water. Koken doen we met elektriciteit.
Woning is inderdaad vrij goed geïsoleerd: 8,2 cm in de muren, 18 cm in het hellend dak, 12 cm in het plat dak en 6 cm vloerisolatie.
Tegenwoordig is dat natuurlijk nog een stuk meer.
Verder hebben we ook nog zonnepanelen van 4.4 kW.

Kan vloerverwarming eigenlijk aangesloten worden op elke bestaande condensatieketel?
 
Laatst bewerkt:
Lid geworden
18 mrt 2012
Berichten
19
Waarderingsscore
0
Punten
1
Nog iemand die advies kan geven?
 

PieterRa

Lid
Lid geworden
15 mei 2021
Berichten
43
Waarderingsscore
33
Punten
18
Dus kan je op lager vermogen een woning warm houden.
Natuurlijk altijd een berekening laten maken, eventueel isolatieschil verbeternrwaar mogelijk. Maar het is dus niet altijd noodzakelijk om de radiatoren te verwijderen/vervangen om je ketel te vervangen door een wp.

Het warmteverlies is evenredig met het temperatuurverschil binnen/buiten. Je woning op dezelfde hogere temperatuur houden, zorgt voor meer warmteverlies. Ik denk dat je refereert naar de efficiëntie van je energiebron (modulerend vs. full power) die er uiteindelijk wel kan voor zorgen dat je primair energieverbruik (kWh elektriciteit / m3 gas verbruikt) minder is wanneer je de temperatuur constant houdt, maar dat zal afhankelijk zijn van je type warmtebron.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Dus kan je op lager vermogen een woning warm houden.
Natuurlijk altijd een berekening laten maken, eventueel isolatieschil verbeternrwaar mogelijk. Maar het is dus niet altijd noodzakelijk om de radiatoren te verwijderen/vervangen om je ketel te vervangen door een wp.

Het warmteverlies is evenredig met het temperatuurverschil binnen/buiten. Je woning op dezelfde hogere temperatuur houden, zorgt voor meer warmteverlies. Ik denk dat je refereert naar de efficiëntie van je energiebron (modulerend vs. full power) die er uiteindelijk wel kan voor zorgen dat je primair energieverbruik (kWh elektriciteit / m3 gas verbruikt) minder is wanneer je de temperatuur constant houdt, maar dat zal afhankelijk zijn van je type warmtebron.
Ik refereer naar het vermogen dat nodig is om een woning op temp te houden. Tov van het vermogen dat nodig is om een koude woning snel op te warmen.
Energetisch gezien zal dat niet echt verschillen.
 

KarelAerts

Nieuw Lid
Lid geworden
12 mei 2021
Berichten
31
Waarderingsscore
1
Punten
8
Ik zou al eens prijs en een berekening vragen voor je woning. De gasprijzen zijn nu heel fors aan het stijgen en indien je op een lente/herfst dag overproductie aan eigen stroom hebt zou het sneller voordelig uitkomen. Je huidig systeem optimaal laten renderen en wachtbuizen klaar leggen zou ook een optie zijn die waarschijnlijk nog het meeste opbrengt. Het moment dat de gasketel stuk is kan je dan een WP plaatsen of misschien een hybride als er al reeds gas is.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan