• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Condensatieketel of toch nog geothermische warmtepomp?

Fitz

Actief Lid
Lid geworden
30 mrt 2021
Waarderingsscore
51
Punten
28
We zijn aan het verbouwen, momenteel hebben we een gasketel (20 jaar oud, dus aan vervanging toe) en staan nu voor de keuze: terug gas, of toch warmtepomp?

Situatie:
- te verwarmen opp is 250 m².
- Gas huidig jaarlijks verbruik (met oude ketel) is 24000 KWH
- Isolatie: ramen, dak, muren geïsoleerd, er is ook ventilatie D aanwezig.
- Momenteel radiatoren, maar we gaan vloer isoleren en vloerverwarming leggen
- zonnepanelen met omvormer 5kw

Ik heb de voor- en nadelen eens op een rijtje gezet (zie foto), en we blijven twijfelen.
Voornaamste nadeel is serieuze investeringskost die we op dit moment nooit gaan terugverdienen (tenzij gasprijzen stijgen...). Hierdoor gaan we andere zaken niet kunnen uitvoering bij verbouwing.

Voordeel dat ons aantrekkelijk lijkt bij warmtepomp is de passieve koeling in de zomer ; het feit dat er nu nog subsidie opzit en we wel voor lange tijd "future proof" zitten ;
en omdat ik schrik heb dat de gasprijzen in de toekomst de hoogte ingaan door taxen (CO2 tax, heffingen, ...) en omwille dat NL over 10 jaar gaskraan dichtdraait... vrees ik dat op lange termijn gas ook niet meer rendabel gaat zijn..
We zouden de WP nemen in combinatie met zonnecollectoren, vanwege extra subsidie

Voorstel installateur:
WP 12KW modulerend met 500 liter vat en 10m² zonnecollectoren --> prijs: 21000 euro (subsidie is hier al afgehaald)
of
condensatieketel 35/40 combi --> prijs: 7000 euro

Zie ik nog pro's of contra's over het hoofd? Iemand ervaring met de passieve koeling? Hoe was dit in de warme zomers? Wie kan ons helpen met de beslissing
?

wp vs ck.JPG

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Waarderingsscore
1.158
Punten
113
Persoonlijk zou ik het advies van @Mario_ bekijken. Investeer die 15,000 euro in de schil van de woning. Dan gaat je warmtevraag (en koeling ook) naar beneden gaan. Hierdoor kan je ook CO2 besparen op je gasketel. En nee, gas is over 50 jaar niet meer normaal. Maar in België is dat vandaag écht wel nog aan de orde.
Bouwen doe je misschien om 40 jaar te wonen, maar je technieken gaan géén 40 jaar meegaan. Overstappen op een andere bron van warmte is altijd mogelijk als je afgiftesysteem hiermee compatibel is.
Daar zou ik nu voor kiezen.

Om te vergelijken welke hoeveelheden je nodig hebt; vergelijk meerdere offertes en vertrouw op de ervaring van de installateur. Je kan altijd eens zoeken of je op internet iets positief/negatief over de installateur vindt. Dan weet je vaak genoeg.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.547
Punten
113
En aardgas zal tot een stop worden gebracht. Gas zal in bepaalde vormen altijd beschikbaar zijn. Methaan, biogas, waterstofgas,...
Afwachten hoe de technologieën zich ontwikkelen naar de toekomst toe.

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
2.965
Punten
113
Dju, nu zou die glazen bol toch van pas komen ?
Elke keuze die je nu maakt kan volgend jaar heel goed of heel slecht zijn. Spijtig maar helaas is dat het gevolg van ons politieke klimaat.

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Waarderingsscore
1.158
Punten
113
Elke keuze die je nu maakt kan volgend jaar heel goed of heel slecht zijn. Spijtig maar helaas is dat het gevolg van ons politieke klimaat.
En net daarom zou ik dus investeren in de schil van de woning i.p.v. in de technieken. Die schil zal in elk geval op lange termijn zinvol zijn. Zowel voor warme als koude periodes. Zowel voor gas en elektriciteit (of andere). En is in verhouding helemaal niet zo duur om te doen.

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Waarderingsscore
290
Punten
63
Waarom geen LW warmtepomp voor een fractie van de prijs? En steek de rest van het geld in isolatie
Is die 24000 met vloerverwarming?

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Waarderingsscore
432
Punten
83
Waarom geen LW warmtepomp voor een fractie van de prijs? En steek de rest van het geld in isolatie
Met een verbruik van 24000 kWh is om het even welke warmtepomp volgens mij een slecht idee.
6000kWh elec voor een Geothermische of 8000kWh voor een LW.
Het gas zal nog véél duurder moeten worden voor warmtepomp ooit economische keuze wordt in deze situatie.

Fitz

Actief Lid
Lid geworden
30 mrt 2021
Waarderingsscore
51
Punten
28
Met een verbruik van 24000 kWh is om het even welke warmtepomp volgens mij een slecht idee.
Het gas zal nog véél duurder moeten worden voor warmtepomp ooit economische keuze wordt in deze situatie.
't is wel zo dat we nu nog overal radiatoren hebben en een zeer oude gasketel (20+jaar oud) dus misschien dat die 24000 kwh ook minder kan? Of blijft het zowieso te hoog?

Fitz

Actief Lid
Lid geworden
30 mrt 2021
Waarderingsscore
51
Punten
28
24000 is met een oude gasketel (20+ jaar oud) en radiatoren. Voorkeur voor geothermisch vanwege passieve koeling, subsidie en hoger rendement?

Fitz

Actief Lid
Lid geworden
30 mrt 2021
Waarderingsscore
51
Punten
28
En net daarom zou ik dus investeren in de schil van de woning i.p.v. in de technieken. Die schil zal in elk geval op lange termijn zinvol zijn. Zowel voor warme als koude periodes. Zowel voor gas en elektriciteit (of andere). En is in verhouding helemaal niet zo duur om te doen.
Ik heb geen idee hoe extra te isoleren.. De vloer wordt geïsoleerd wanneer we vloerverwarming aanleggen, ramen zijn onlangs vernieuwd, er zitten EPS parels in de spouw en dak is geïsoleerd, ... Zie niet in hoe we dit nog kunnen verbeteren?

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.547
Punten
113
't is wel zo dat we nu nog overal radiatoren hebben en een zeer oude gasketel (20+jaar oud) dus misschien dat die 24000 kwh ook minder kan? Of blijft het zowieso te hoog?
Uw warmteverlies verandert niet omdat je een Geo wp neemt.
Het rendement van een nieuwe gasketel of wp is natuurlijk veel beter, waardoor je natuurlijk wat minder verbruik hebt.

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Waarderingsscore
361
Punten
83
Ik heb geen idee hoe extra te isoleren.. De vloer wordt geïsoleerd wanneer we vloerverwarming aanleggen, ramen zijn onlangs vernieuwd, er zitten EPS parels in de spouw en dak is geïsoleerd, ... Zie niet in hoe we dit nog kunnen verbeteren?
Zonder de isolatiewaarden van dak en spouw te kennen is hier niet zo veel over te zeggen. Vergelijk het met streefwaarden van Rc=6 voor het dak en Rc=5 voor de buitenmuren. Zit je daar ver vanaf dan zit daar de verbetering.

jm188

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Waarderingsscore
578
Punten
113
op uw gevel afbreken na wordt het idd moeilijk...
als je uw exacte warmtevraag al niet kent wordt het heel moeilijk om een correcte warmtepomp te gaan kiezen, een te sterke warmtepomp kost veel geld voor niets.

er hebben afgelopen jaren veel mensen in uw situatie een warmtepomp gezet, vaak in combinatie met gigantische pv installaties, om zo dat hoge verbruik toch te compenseren. dat verhaaltje is nu natuurlijk afgelopen, en die mensen zitten nu of binnenkort met belachelijk hoge energiefacturen.

ik zou enkel en alleen een warmtepomp overwegen als je je warmtevraag op voorhand kent, en deze heel beperkt is.

Wiely

Nieuw Lid
Lid geworden
24 sep 2012
Waarderingsscore
10
Punten
8
wat heeft de topic starter gekozen aub?

Fitz

Actief Lid
Lid geworden
30 mrt 2021
Waarderingsscore
51
Punten
28
Na lang wikken en wegen heb ik gekozen voor een monoblok l/w warmtepomp van Nibe (F2120).

Waarom l/w wp en geen geothermische:
- Ons verbruik met een geothermische zou met deze wp jaarlijks niet zo'n heel groot verschil zijn, en ik heb ecologisch gezien een beter gevoel bij een l/w wp omdat dit minder ingrijpend is voor de omgeving (geen diepteboringen, dus geen verstoring in de grond).
- Ook het gegeven dat een geothermische "definitief" is vanwege de leidingen die meer dan 100m diep de grond in zouden gaan vond ik niet prettig. Dit zou inhouden dat wanneer deze wp ooit versleten is we waarschijnlijk automatisch een nieuwe geothermische wp zouden moeten nemen, ook al zijn er op dat moment betere opties met nieuwe technologiëen. De l/w wp kan je wanneer die versleten is gewoon vervangen door wat je wil...

Ondertussen de winter goed doorgekomen met de l/w wp en waar we aanvankelijk schrik voor hadden (het verbruik van de wp) viel héél goed mee. We zijn dus super content van de keuze om geen gas meer te nemen

mattias787

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 feb 2018
Waarderingsscore
124
Punten
43
Na lang wikken en wegen heb ik gekozen voor een monoblok l/w warmtepomp van Nibe (F2120).

- Ons verbruik met een geothermische zou met deze wp jaarlijks niet zo'n heel groot verschil zijn, en ik heb ecologisch gezien een beter gevoel bij een l/w wp omdat dit minder ingrijpend is voor de omgeving (geen diepteboringen, dus geen verstoring in de grond).
- Ook het gegeven dat een geothermische "definitief" is vanwege de leidingen die meer dan 100m diep de grond in zouden gaan vond ik niet prettig. Dit zou inhouden dat wanneer deze wp ooit versleten is we waarschijnlijk automatisch een nieuwe geothermische wp zouden moeten nemen, ook al zijn er op dat moment betere opties met nieuwe technologiëen. De l/w wp kan je wanneer die versleten is gewoon vervangen door wat je wil...

Ondertussen de winter goed doorgekomen met de l/w wp en waar we aanvankelijk schrik voor hadden (het verbruik van de wp) viel héél goed mee. We zijn dus super content van de keuze om geen gas meer te nemen
Heb je een idee wat je verbruikt van je warmtepomp is over een jaar gezien inc. SWW (hoeveel liter?)
Heb je actieve koeling gebruikt tijdens de zomermaanden ?

Fitz

Actief Lid
Lid geworden
30 mrt 2021
Waarderingsscore
51
Punten
28

Heb je een idee wat je verbruikt van je warmtepomp is over een jaar gezien inc. SWW (hoeveel liter?)

Dit is een moeilijke. Wij hadden zo’n 5000 kWh meer elektriciteit verbruikt dan het jaar voordien. Maar hoeveel extra voor SWW is lastig om te zeggen, want wij hebben ook zonnecollectoren laten plaatsen (met multi-vat van 800l). Die 5000 kWh viel voor ons mee want in die periode heeft ook 30 dagen 24/24 een bouwdroger staan draaien + ook rolluikkasten die een maand open lagen in oktober (dus veel warmteverlies). Normaal gezien volgend jaar dus nog minder verbruik.

Bewoonbare opp is 300m2. En niet super geïsoleerd (bijv. Spouwmuur 6cm) omdat dit niet overal mogelijk was. Ons gasverbruik lag voor de warmtepomp op 25000 kWh , wel met radiatoren (nu vloerverwarming)

mattias787

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 feb 2018
Waarderingsscore
124
Punten
43

Dit is een moeilijke. Wij hadden zo’n 5000 kWh meer elektriciteit verbruikt dan het jaar voordien. Maar hoeveel extra voor SWW is lastig om te zeggen, want wij hebben ook zonnecollectoren laten plaatsen (met multi-vat van 800l). Die 5000 kWh viel voor ons mee want in die periode heeft ook 30 dagen 24/24 een bouwdroger staan draaien + ook rolluikkasten die een maand open lagen in oktober (dus veel warmteverlies). Normaal gezien volgend jaar dus nog minder verbruik.

Bewoonbare opp is 300m2. En niet super geïsoleerd (bijv. Spouwmuur 6cm) omdat dit niet overal mogelijk was. Ons gasverbruik lag voor de warmtepomp op 25000 kWh , wel met radiatoren (nu vloerverwarming)
Bedankt voor het antwoord, dan vind ik 5000kWh meer zeker niet slecht zeker gezien de bouwdroger, slechte luchtdichte en geen isolatie zoals bij een nieuwbouw.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan