• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

Condensatieketel of toch nog geothermische warmtepomp?

Fitz

Actief Lid
Reaction score
53
We zijn aan het verbouwen, momenteel hebben we een gasketel (20 jaar oud, dus aan vervanging toe) en staan nu voor de keuze: terug gas, of toch warmtepomp?

Situatie:
- te verwarmen opp is 250 m².
- Gas huidig jaarlijks verbruik (met oude ketel) is 24000 KWH
- Isolatie: ramen, dak, muren geïsoleerd, er is ook ventilatie D aanwezig.
- Momenteel radiatoren, maar we gaan vloer isoleren en vloerverwarming leggen
- zonnepanelen met omvormer 5kw

Ik heb de voor- en nadelen eens op een rijtje gezet (zie foto), en we blijven twijfelen.
Voornaamste nadeel is serieuze investeringskost die we op dit moment nooit gaan terugverdienen (tenzij gasprijzen stijgen...). Hierdoor gaan we andere zaken niet kunnen uitvoering bij verbouwing.

Voordeel dat ons aantrekkelijk lijkt bij warmtepomp is de passieve koeling in de zomer ; het feit dat er nu nog subsidie opzit en we wel voor lange tijd "future proof" zitten ;
en omdat ik schrik heb dat de gasprijzen in de toekomst de hoogte ingaan door taxen (CO2 tax, heffingen, ...) en omwille dat NL over 10 jaar gaskraan dichtdraait... vrees ik dat op lange termijn gas ook niet meer rendabel gaat zijn..
We zouden de WP nemen in combinatie met zonnecollectoren, vanwege extra subsidie

Voorstel installateur:
WP 12KW modulerend met 500 liter vat en 10m² zonnecollectoren --> prijs: 21000 euro (subsidie is hier al afgehaald)
of
condensatieketel 35/40 combi --> prijs: 7000 euro

Zie ik nog pro's of contra's over het hoofd? Iemand ervaring met de passieve koeling? Hoe was dit in de warme zomers? Wie kan ons helpen met de beslissing
?

wp vs ck.JPG

is dat nu echt een keuze? 14000 euro meer om jaarlijks meer te betalen.
tegen dat uw ketel over 15 jaar opnieuw kan vervangen worden kan je de situatie nog eens herbekijken

Amai, mooie vergelijking. Weinig mensen die alles op die manier naast elkaar afzetten. Velen vergeten vaak de onderhoudskosten van die gasketel te rekenen. Al valt dat over een periode van 20 jaar al bij al nog mee natuurlijk in vergelijking met de aankoopprijs voor je warmtepomp.

Mijn eerste gevoel is wel dat de prijs voor je warmtepomp en collectoren behoorlijk hoog zit. Ik ga ervan uit dat het vooral gaat naar de boringen die ervoor nodig zijn? 29k is niet min.

Mijn advies is altijd om voor de warmtepomp te gaan omdat de gasprijzen sowieso gaan stijgen en je bouwt niet voor 20 jaar, maar voor 40. Vergeet niet dat je dan wanneer je ketel sneuvelt alsnog die boringen moet gaan doen en nieuwe leidingen leggen om een warmtepomp te plaatsen. Wie denkt dat hij binnen 15 jaar nog een gasketel zal mogen plaatsen, zit er volledig naast.

Er is natuurlijk wel een groot verschil als de gasprijzen binnen 2 jaar stijgen of pas binnen 10 jaar. Dus moeilijk te zeggen maar je kan er vergif op innemen dat er aan het begin van de volgende legislatuur een co2-taks wordt ingevoerd.

Vaak wordt hier wel afgeraden om zonnecollectoren te gebruiken. Ik heb zelf geen ervaring maar het sop is naar het schijnt de kool niet waard.

@jm188 , ik heb geen enkel belang in warmtepompen (ik werk als innovatiemanager begot) maar ik vind wel dat dit een keuze is ja. Het geld dat je nu uitspaart ga je later dubbel en dik terug verdienen, ook al is het vandaag niet. Dat is dan nog los van het feit van mijn persoonlijke overtuiging dat het in 2021 niet meer verantwoord is om te kiezen voor fossiele brandstoffen. We moeten allemaal meewerken aan een duurzamere toekomst en daar hoort ook een energie-efficiciënte woning bij.

Last edited:
Vaak wordt hier wel afgeraden om zonnecollectoren te gebruiken. Ik heb zelf geen ervaring maar het sop is naar het schijnt de kool niet waard.

@jm188 , ik heb geen enkel belang in warmtepompen (ik werk als innovatiemanager begot) maar ik vind wel dat dit een keuze is ja. Het geld dat je nu uitspaart ga je later dubbel en dik terug verdienen, ook al is het vandaag niet. Dat is dan nog los van het feit van mijn persoonlijke overtuiging dat het in 2021 niet meer verantwoord is om te kiezen voor fossiele brandstoffen. We moeten allemaal meewerken aan een duurzamere toekomst en daar hoort ook een energie-efficiciënte woning bij.
(ik zegt dit als warmtepomp eigenaar met zonnepanelen, dus een beetje zuur over het pv verhaal.)
je kan ook die leidingen al voorzien of tenminste wachtleidingen.
Hij gaat net niets dubbel en dik terug verdienen, het kost hem net meer per jaar.
Je bouwt idd voor 40 jaar maar als je denkt dat die gasketel of die warmtepomp zo lang meegaat daar denk ik anders over.
Niets van techniek wordt nog gebouwd om 40 jaar mee te gaan. koop wat nu de meest logische oplossing is, en herbekijk dat wanneer uw toestellen aan vervanging toe zijn.
we moeten allemaal meewerken aan een duurzame toekomst, ik hoor het tommelein nog zo zeggen. :(
Doe wat nu het beste is voor uw portefeuille.

en idd wat je ook al aanhaalde, die collectoren lijken tegenwoordig ook niet de beste investering, als je dan toch voor de wp gaat, zou ik die collectoren weglaten.

Wat prijzen gaan doen.....elec zal ook gaan stijgen wanneer je de wp het meeste nodig gaat hebben.
Investeer in je isolatieschil. Elke kWh die je niet nodig hebt, is de beste.
Hoe kleiner uw verbruik, hoe minder groot het belang wordt op welke manier je verwarmt.
Als je dan al voor wp gaat, zou ik naar L/W kijken.
Als er nu reeds as ligt, zou ik toch voor de volgende 15j nog voor een gasketel kiezen. Het investeringsverschil, daar kan je andere dingen mee doen.

Als Nederlander verkondig ik hier al een tijdje dat ook in België gas eindig is willen ze de CO2 reductie verplichtingen vanuit de EU halen. In NL is gas einde verhaal in 2050 en tot die tijd worden woningen van het gas gehaald. Het huidige sentiment is versnellen door hybride ketels te promoten omdat het CO2 budget beperkt is en volledig van het gas halen duur is vanwege enorme de hoge eisen aan de isolatieschil om een huis alleen op een warmtepomp te verwarmen.

Naast verplichtingen geldt natuurlijk ook een stukje eigen verantwoordelijkheid en is het meer dan alleen een financiële afweging. Vanuit die gedachte is voor een warmtepomp gaan een no-brainer. Dus als je het geld en budget hebt, altijd voor een oplossing gaan die leidt tot CO2 reductie.

Dat gezegd hebbende, het energieverlies van 24.000 kWh is wat aan de hoge kant waardoor de lage temperatuurverwarming vermoedelijk niet met hele lage toevoertemperaturen gaat werken (hoe lager de toevoer hoe hoger de COP). Ik zou dan ook onderzoeken waar de zwakke punten in de isolatieschil zitten en waar mogelijk dat eerst aanpakken.

Verder ben ik wel nieuwsgierig naar de reden van de enorme boiler van 500l en de 10m2 zonnecollectoren. Ik ga er vanuit dat die nodig zijn om de bron te regenereren zodat je met een minder diepe boring toe kan en door het seizoen heen de brontemperatuur hoger is waardoor de COP omhoog kan. Kan je dat bevestigen?

Als Nederlander verkondig ik hier al een tijdje dat ook in België gas eindig is willen ze de CO2 reductie verplichtingen vanuit de EU halen. In NL is gas einde verhaal in 2050 en tot die tijd worden woningen van het gas gehaald. Het huidige sentiment is versnellen door hybride ketels te promoten omdat het CO2 budget beperkt is en volledig van het gas halen duur is vanwege enorme de hoge eisen aan de isolatieschil om een huis alleen op een warmtepomp te verwarmen.

Naast verplichtingen geldt natuurlijk ook een stukje eigen verantwoordelijkheid en is het meer dan alleen een financiële afweging. Vanuit die gedachte is voor een warmtepomp gaan een no-brainer. Dus als je het geld en budget hebt, altijd voor een oplossing gaan die leidt tot CO2 reductie.

Ik ken iemand die een appartementsgebouw (4 appartementen + kantoor) van sanitair warmwater voorziet met een boiler van 500L.
Toch even dubbel checken of 500L echt nodig is. Wij zijn een gezin van 4, hebben momenteel een aparte boiler van 300L, maar ga voor mijn nieuwbouw voor de ingebouwde 180L.

Dat gezegd hebbende, het energieverlies van 24.000 kWh is wat aan de hoge kant waardoor de lage temperatuurverwarming vermoedelijk niet met hele lage toevoertemperaturen gaat werken (hoe lager de toevoer hoe hoger de COP). Ik zou dan ook onderzoeken waar de zwakke punten in de isolatieschil zitten en waar mogelijk dat eerst aanpakken.

Verder ben ik wel nieuwsgierig naar de reden van de enorme boiler van 500l en de 10m2 zonnecollectoren. Ik ga er vanuit dat die nodig zijn om de bron te regenereren zodat je met een minder diepe boring toe kan en door het seizoen heen de brontemperatuur hoger is waardoor de COP omhoog kan. Kan je dat bevestigen?
Zonnecollectoren komen op 6000 euro, maar vanwege de combinatie met warmtepomp komen er extra subsidies vrij waardoor we nog maar 2000 euro betalen voor de collectoren, dat maakt het volgens de installateur heel rendabel.

Het 500 litervat is op aanraden van installateur (ik ken hier zelf niets van, dus ik hoop dat wat hij zegt en berekent correct is..) Op de offerte staat: verticale boring 2 lussen / 220 meter

De boiler is omdat we met 5 personen zijn, en dus steeds voldoende warm water beschikbaar moeten hebben (volgens installateur moet je zeker 500 liter plaatsen voor 5 personen)

Maar aan de reacties te zien is 500l wel heel veel. Is een vat van 300l dan zoveel goedkoper?

Maar aan de reacties te zien is 500l wel heel veel. Is een vat van 300l dan zoveel goedkoper?
Ik heb toch nog geen voorstellen van 500l ontvangen. Hier allemaal 220l of 300l.
Weet niet of je misschien zelf voorkeuren hebt gegeven ivm waterverbuik, waardoor 500l werd voorgesteld?

@jm188, Lubach is een leuk programma maar de "van het gas los" uitzending mist veel te veel nuance. De vergelijking met duitsland waar ze subsidie kunnen krijgen als ze een mazoutketel door een gasketel vervangen is bijvoorbeeld gebrek aan nuance omdat genegeerd wordt dat het om CO2 besparing gaat en er zeer strenge voorwaarden aan die subsidie gesteld worden.
Het zo snel mogelijk resultaat halen door isolatie en hybride ketels i.p.v. volledig van het gas los onderschrijf.

Kritiek op "van het gas los" met stupide vergelijkingen met Duitsland komt met name van rechts radicaal NL (FvD is de complotterspartij en haalde 8 van de 150 zetels afgelopen verkiezingen) dat vol zit met klimaatontkenners en COVID ontkenners. De grootste schreeuwers zijn tegenwoordig de wappies die veel te veel aandacht krijgen in de media. Die kritiek moet je dus negeren want is gebaseerd op heel veel leugens van mensen die als strijdkreet hebben dat CO2 een groeigas en daarom per definitie tegen CO2 reductie zijn en daarnaast tegen wetenschap zijn want wetenschap is maar een mening voor de wappies onder ons.

Ik heb toch nog geen voorstellen van 500l ontvangen. Hier allemaal 220l of 300l.
Weet niet of je misschien zelf voorkeuren hebt gegeven ivm waterverbuik, waardoor 500l werd voorgesteld?
Niet zoveel, hij vroeg enkel hoeveel personen gezin. We hebben wel een bad en douche in badkamer, misschien vandaar?

@jm188, Lubach is een leuk programma maar de "van het gas los" uitzending mist veel te veel nuance. De vergelijking met duitsland waar ze subsidie kunnen krijgen als ze een mazoutketel door een gasketel vervangen is bijvoorbeeld gebrek aan nuance omdat genegeerd wordt dat het om CO2 besparing gaat en er zeer strenge voorwaarden aan die subsidie gesteld worden.
Het zo snel mogelijk resultaat halen door isolatie en hybride ketels i.p.v. volledig van het gas los onderschrijf.

Kritiek op "van het gas los" met stupide vergelijkingen met Duitsland komt met name van rechts radicaal NL (FvD is de complotterspartij en haalde 8 van de 150 zetels afgelopen verkiezingen) dat vol zit met klimaatontkenners en COVID ontkenners. De grootste schreeuwers zijn tegenwoordig de wappies die veel te veel aandacht krijgen in de media. Die kritiek moet je dus negeren want is gebaseerd op heel veel leugens van mensen die als strijdkreet hebben dat CO2 een groeigas en daarom per definitie tegen CO2 reductie zijn en daarnaast tegen wetenschap zijn want wetenschap is maar een mening voor de wappies onder ons.
Wappies?

Gert, vraag eens een 2e offerte voor die warmtepomp? Eventueel zonder zonnecollectoren? Al gebeurd? Regio? Toch een aantal bedenkingen bij wat uitspraken van uw installateur. Maar ook wij kiezen in onze nieuwbouw om gas te weren om een aantal factoren die jij aanhaalt. Maar het verschil in prijs is bij jou heel groot.

Wappies?
Zie

Gert, vraag eens een 2e offerte voor die warmtepomp? Eventueel zonder zonnecollectoren? Al gebeurd? Regio? Toch een aantal bedenkingen bij wat uitspraken van uw installateur. Maar ook wij kiezen in onze nieuwbouw om gas te weren om een aantal factoren die jij aanhaalt. Maar het verschil in prijs is bij jou heel groot.

Binnenkort komen er nog andere firma's langs om een prijs te maken. Zal zeker dan een update posten! Regio is de Kempen

Zonnecollectoren komen op 6000 euro, maar vanwege de combinatie met warmtepomp komen er extra subsidies vrij waardoor we nog maar 2000 euro betalen voor de collectoren, dat maakt het volgens de installateur heel rendabel.

Het 500 litervat is op aanraden van installateur (ik ken hier zelf niets van, dus ik hoop dat wat hij zegt en berekent correct is..) Op de offerte staat: verticale boring 2 lussen / 220 meter

De boiler is omdat we met 5 personen zijn, en dus steeds voldoende warm water beschikbaar moeten hebben (volgens installateur moet je zeker 500 liter plaatsen voor 5 personen)
Volgens mij zijn er ook andere mogelijk combinaties van energiebesparende investeringen die tot die extra premie kunnen leiden. De premie voor zonneboilers is beperkt tot 40% van de investering. Daarnaast zijn er de BENO-premies en de EPC-premies (fluvius).

Ik ben zelden of nooit een situatie tegengekomen waar een zonneboiler een goede keuze was. De kost is gewoonweg te hoog.
De 500 liter is wel logisch voor de 10m², anders krijg je die warmte niet kwijt. Maar volgens mij heb je die ook bijna nooit nodig.
Zelf heb ik een boiler van 175 liter (voor 5 personen/2 douches). Een installateur gaat dat niet durven voorstellen, maar het is wel mogelijk. Met een warmtepomp van 11kW, verwarm je heel dit vat op iets meer dan een half uur.

220lm dubbele lus lijkt logisch voor de warmtevraag van de woning. Het hangt wel af van je bodem natuurlijk.

Ik zou gaan voor de WP, maar dan zonder zonneboiler. Een zo simpel mogelijk installatie aanhouden. Die 5kW PV gaan een groot deel van het jaar het verbruik van je warmtepomp dekken. 's zomers kan je gaan voor actieve koeling ipv elek terugleveren aan 4ct/kWh.

Onze installateur raadde destijds een apart vat aan van 300L voor een huis met twee badkamers (telkens een bad en een douche) voorzien op 5 personen (we zijn slechts met 4). Verwarming is via lucht/water warmtepomp met actieve koeling. Er zijn geen zonnepanelen, maar wel een zonneboiler (via hoge premies).

Voor onze nieuwbouw raadde onze nieuwe installateur geen aparte boiler aan. De ingebouwde 180L zou voldoende moeten zijn voor 4 personen in een huis met twee badkamers (telkens een douche, maar slechts één met bad). Verwarming wordt een geothermische warmtepomp met passieve koeling. Absoluut geen zonneboiler (terugverdientijd > levensduur), met een minimum aan zonnepanelen.

We douchen nooit alle vier tegelijk. En het duurt ook geen halve dag om je boiler weer op temperatuur te brengen. Een aparte boiler bijplaatsen kan ook nog steeds, mochten er plots meer bewoners komen in de toekomst (is uiteindelijk maar loodgieterij).

Bovendien moet je ook in het achterhoofd houden: hoe groter de inhoud van het vat, hoe meer het verbruikt om het water erin warm te houden.

PS: Ik heb geen gas beschikbaar in mijn huidige en nieuwe straat, maar zelf al was er gas zou ik nog voor een warmtepomp kiezen bij nieuwbouw. Voor verbouwingen kan ik mij inbeelden dat het iets minder evident is.

Last edited:
  1. 24.000kWh is wel heel veel toch? Is typisch gasverbruik niet rond de 15.000kWh?
    Als er geen extra isolatie voorzien is in je verbouwing gaat je warmtepomp inderdaad wel heel veel moeten stoken (heel grove raming: 24000/4=6000kWh elektriciteit)
  2. Zonneboiler is economisch niet rendabel, als je dat per se wilt zetten mag het, maar de investering haal je daar nooit uit. (warm water is maar een klein deel van je jaarlijks verbruik)
  3. In combinatie met die zonneboiler is een buffervat van 500L niet onlogisch, zonder de zonneboiler is een boiler van 180L meer dan voldoende voor 5 personen, ik heb nog nooit gemerkt dat we geen warm water hebben, ook met verschillende douches en baden per dag soms.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief