• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

condensatieketel met condenspomp

valist

Nieuw Lid
Reaction score
0
3 jaar geleden een CV condensatieketel op stookolie laten installeren.

Er was geen afvoer voor het condenswater, dus werd er een condenspomp geplaatst voor het oppompen en dan afvoeren van het condenswater. Maar er zijn van in het begin problemen met de condenspomp. De pomp blijft regelmatig vasthangen, blijft draaien, pomp niet weg, reservoir loopt over ect.

Op die 3 jaar werden al 3 condenspompen vervangen omdat ze niet meer werkten.

Na raadpleging van verschillende fabrikanten van pompen blijkt dat deze enkel voor condensatie GAS ketels zijn bestemd en NIET voor condensatie STOOKOLIE ketels. Het condenswater van stookolieketels zou erg agressief zijn en dat tast het materiaal van de pomp aan o.a. de as aan, waardoor vluggere slijtage van de pomp, slechte werking van de pomp, vervanging van de pomp en dus veel problemen.

Volgens de fabrikanten zijn de condenspompen voor condensatie GAS ketels ... er dus niet voor condensatie STOOKOLIE ketels.

Is het waar dat de condenspompen NIET van toepassing zijn op een condensatieSTOOKOLIEketel?

Dat dat steeds problemen geeft. 1 pomp heeft het zelfs maar een 3 maanden gewerkt en moest toen al vervangen worden.

ik geloof dat wel

je zou kunnen proberen om in de opvangbak "neutralisatie korrels" te doen

dan gaat je pomp minder vlug stuk gaan

in feite is dat een fout van je installateur, hij moet een oplossing zoeken

wat met de kostprijs van deze ... is natuurlijk een andere vraag

Tot nu toe heb ik niets moeten betalen voor de pompen ... werden gewoon vervangen door de installateur, maar dat is eigenlijk ook geen oplossing. Maar ik was de eerste stookolieketel met condenspomp ( geen natuurlijke afloop mogelijk en de andere ketels waren gasketels en daar geen problemen mee )

Feit is dat de pompen niet bestand zijn tegen het agressieve condenswater van een stookolieketel.

Neutralisatie korrels is misschien mogelijk maar het reservoir is nog geen 2 liter en dat is ook maar uitstel of verlenging van het probleem.

En inderdaad fout van de installateur ... maar wat kan ik eraan doen. Waar kan ik terecht met mijn probleem voor een oplossing. Heb al een paar voorstellen gedaan aan de installateur ... maar daar reageert hij niet op.

Installatie staat 3, bijna 4 jaar garantie is voorbij, installateur is heeft zijn geld al lang gehad ... dus blijf je achter met de problemen.

Ik zit even snel te denken aan een grotere opvangbak, hier die korrels is en deze verbinden met de pomp.

Via de wet van de compenserende vaten zou dat moeten werken.

Voordeel, hoeft niet veel te kosten en kun je eventueel zelf uitvoeren.

Inderdaad een grotere opvangbak ... maar door de inrichting, plaatsing van ketel, is daar geen plaats voor.

Er zijn verschillende middelen om het probleem te verlengen ... maar oplossen gaat niet.

Iedereen die ik gecontacteerd heb bevestigen me dat een stookolie condensactieketel met een condenspomp niet werkt.

De pompen zijn niet bestand tegen de veel agressievere condens dan een gasketel en daardoor slijtage aan de onderdelen van de pomp. Maar dat wil de installateur niet geloven, want dan geeft hij zijn fout toe en dat wil hij natuurlijk niet.

Ik zou eerder een manier moeten vinden om de installateur op zijn fouten te kunnen terechtwijzen.

Oké, maar wat wil je daar dan mee bereiken, als er geen oplossing is dan kan hij die ook niet toepassen.

Staat de ketel dan in de kelder ofzo?

Met het risico van een slag in de lucht te slagen waag ik het er toch op: een sanibroyeur met mogeliikheid om afvalwater te verpompen?,

Ten eerste moet men durven toegeven dat men iets fout heeft gedaan.

Dat kan gebeuren en ik heb daar alle begrip voor. Het was de eerste keer dat hij zo'n installatie plaatste.

Ik wil de ketel vervangen door een gewone stookolieketel, waar geen pomp bij nodig is.

Ik vraag enkel een overname van de andere ketel, is nog geen 4 jaar.

De nieuwe ketel + werkuren wil ik betalen. Geen probleem.

Ik heb toen indertijd betaald voor een ketel met de bedoeling dat ie goed zou werken ... en niet voor een installatie die steeds problemen geeft.

Het lijkt erop dat de installateur wil dat ik op een ander ga ... hij heeft tenslotte zijn geld gehad.

En alleen daarom zou ik willen weten waar ik daarmee ergens terecht kan. Dat is alles.

Het enige wat ik wil bereiken is dat ik niet alleen sta en hulp kan inroepen zodat de installateur het werk goed doet.

Sanibroyeur ken ik niet, heb het opgezocht via google maar dat is misschien meer voor sanitair water. Condenswater is zeer agressief. Maar in ieder geval bedankt voor de tip en ik ga zeker deze nog verder bekijken en uitdokteren en daarover ook raad vragen,

een klein pompje zoeken waar in de chemische industrie gewerkt wordt ...

maar zal bricoleren worden

Nog een eventuele bricoleeroplossing: condenswater(zuur) aanlengen met leidingwater(hard) en dan pas laten wegpompen door de condenspomp.

Als je te vinden bent voor wat geknutsel valt dit wel te automatiseren.

MR;1784837 wrote:
Nog een eventuele bricoleeroplossing: condenswater(zuur) aanlengen met leidingwater(hard) en dan pas laten wegpompen door de condenspomp.

Als je te vinden bent voor wat geknutsel valt dit wel te automatiseren.

dan beter met hoger vermelde korrels, doen net hetzelfde, maar dan moet je een bakje voor je pomp bouwen zodat er tijd is om te neutraliseren en overloop dan naar 2e bakje met pomp

gaat volgens mij niet lukken condens van airco is "zuiver" water, totaal niet agressief

gaat nog vlugger kapot zijn dan deze van gasketel die nu gebruikt wordt

valist;1784797 wrote:
.

Ik heb toen indertijd betaald voor een ketel met de bedoeling dat ie goed zou werken ... en niet voor een installatie die steeds problemen geeft.

,

Uwe ketel werkt goed ... daar ligt het probleem niet .

Het is enkel de afwatering die te wensen laat !!!

Het is inderdaad de afwatering, de afvoer van condenswater ... maar dat zou de installateur moeten geweten hebben.

Probleem is inderdaad het zeer agressieve condenswater van stookolieketels en zoals al vermeld hier door Stefan is airco zuiverder water.

Ik heb al 2 merken van pompen gehad, 2x2 = 4 pompen en allemaal blijven ze na zo'n 3 maand haperen en na 6,7 maanden zijn ze stuk, o.a. de assen die ingevreten zijn door het agressieve condenswater.

En de condenspompen zijn voor airco, koeling en GASketels ... niet voor stookolieketels.

En van de andere kant maakt de pomp toch ook deel uit van de installatie en is het een geheel en als je het zo bekijkt werkt het geheel niet goed. Toen de pomp defect was heb ik avonds de verwarming moeten uitzetten, ( want waar moest het condeswater naartoe ) geen verwarming dus. En dat is niet optimaal met een kleine baby in huis en als het nu juist die nacht lichtjes vriest s'nachts.

Natuurlijk blijf ik zoeken voor een oplossing zoals de installatie nu is... maar ik vrees dat die er niet is, enkel middelen om het probleem wat te verlengen.

Een condenspomp gaat gemiddeld zo'n 3 tot 5 jaar mee ... maar natuurlijk niet bij verkeerd gebruik ( zoals in mijn geval ) en dan vervalt de garantie natuurlijk ook. En 2 à 3 pompen per jaar is een dure grap.

En omdat er geen oplossing te vinden is zou ik graag een manier vinden om de installateur te overtuigen om de installatie te veranderen. Een bemiddelaar die misschien tussenbeide kan komen en dan samen een oplossing zoeken ... ( in Nederland geloof ik dat bestaat )

stefan;1784861 wrote:
gaat volgens mij niet lukken condens van airco is "zuiver" water, totaal niet agressief

gaat nog vlugger kapot zijn dan deze van gasketel die nu gebruikt wordt

Ja maar, bij zo'n type pomp komt de vloeistof toch nooit in contact met de eigenlijke onderdelen van de pomp?

Als de flexibele buis tegen het zure water kan dan is er toch geen probleem?

Zo'n type pomp wordt ook in medische toepassingen gebruikt.

Als afvoerbuis heeft de installateur eerst een koperen buis gebruikt ... en deze is helemaal ingevreten en vol gaten van het condenswater. Nu is er een PVC buis en afwachten of die heel blijft.

Condenspomp voor mazout heb ik ook gevonden bij vanoirbeek, mail gestuurd ... maar nog geen antwoord gekregen.

Koper en condens zijn geen goede vrienden ... en zullen dat nooit worden ...

Ik krijg meer het idee dat je kost wat kost de installateur de schuld wilt geven met behulp van het forum als meewerken om een oplossing te zoeken?

Nogmaals waar staat de ketel?

Is er echt geen plaatst voor een grotere opvangbak?

Als de pomp defect is kun je het toch ook even in een emmer laten lopen ipv de cv uit te zetten?

En bij iemand die in de strenge winter van 62/63 is geboren in een huis met een kolenkachel komt het nogal lachwekkend over, als je baby in een modern huis geen nachtje zou overleven met lichte vorst.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief