• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

condensatiegasketel: Daalderop vs Vaillant

declined

Nieuw Lid
Lid geworden
3 aug 2007
Berichten
43
Waarderingsscore
0
Punten
6
Hello,



van alle voorstellen van installateurs hebben we er twee overgehouden waar we tussen moeten kiezen. Ze zijn echter vrij verschillend qua ketels:

De ene heeft een Vaillant Ecovit ecvlusiv 656 voorzien en de andere een Daalderop Combicomfort 40/80 plus.

Er komt beneden vloerverwarming en boven radiatoren.



Mijn bedenkingen zijn dat de Vaillant mogelijk wel heel erg zwaar bemeten is (65kw) ook al is het een redelijk oude en ruime woning die niet optimaal geïsoleerd is of kan worden. (muren zonder spouw etc)

Als we voor de offerte met de Daalderop kiezen ben ik bang dat we achteraf moeilijk installateurs gaan vinden ivm onderhoud/reparaties. Dit merk is namelijk vrij moeilijk te vinden in België, en dus ook mensen met technische kennis hiervan.



Over Vaillant wordt nogal gesproken alsof het een minderwaardig merk is, maar dat kan ik moeilijk geloven. Dit zijn toch enorm veel gebruikte ketels? Als ze echt slecht waren zou toch niemand nog voor dit merk gaan? Daalderop heeft dan weer een goeie reputatie, als ik de reacties op het internet bij mekaar leg.



Heeft iemand raad ivm best wel of niet voor de vaillant of Daalderop gaan? Alvast bedankt!
 

m1chaelm

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
24 aug 2010
Berichten
2.377
Waarderingsscore
257
Punten
83
65 kw????? Gaat het om een hotel of kasteel ofzo?



Welke ketel je kiest maakt niet uit, het is de installateur die telt ;-)
 
Lid geworden
22 dec 2006
Berichten
565
Waarderingsscore
1
Punten
0
65kW HAHA! Nee serieus, dat meen je toch niet.

En dat stelt de installateur zelf voor?? Ik kan me niet herinneren dat ik al ooit een 65kW heb voorgesteld in al die jaren dat ik offertes maak. Er zijn al wel klanten geweest die per se een 50kW wilden en klant is koning... maar tenzij je in een niet geïsoleerde zeppelin-hal gaat wonen is dat echt overkill.



Heb zelf niet zo veel ervaring met Daalderop. Voor wat ik weet zijn ze heel goed qua sanitair comfort door opbouw van de ketels. Er zit wel geen geïntegreerd drukvat in dus dat moet zeker extern voorzien worden.



Vaillant maakt heel veel reclame en heeft dus een groot marktaandeel. Bovendien zijn de marges op vaillant heel groot dus vandaar dat veel installateurs het graag plaatsen. Maar dat is een andere discussie :)



Steven
 

declined

Nieuw Lid
Lid geworden
3 aug 2007
Berichten
43
Waarderingsscore
0
Punten
6
bedankt voor de snelle reacties!

Het is geen kleine woning, maar 65kw het leek me ook wel overkill :) De andere installateur stelde de 40kw Daalderop voor, wat me ook niet weinig, maar toch al redelijker leek. Ik heb echter niet echt veel verstand van wat gebruikelijk is als vermogen.



Vandaag hak ik nog de knoop door en dan bevestigen we eindelijk onze laatste etappe voor het finaal woonklaar maken van het grootste deel van onze benedenverdieping! Na 2 jaar "kamperen" in een zolderkamer kijk ik er echt wel naar uit :)



Eindelijk weer verwarming in zicht :)
 
Lid geworden
22 dec 2006
Berichten
565
Waarderingsscore
1
Punten
0
Hey Declined,



Zonder zagerig te willen overkomen: te beter je isoleert, te lager je benodigde vermogen natuurlijk moet zijn. Dus als je ooit nog die zolder gaat isoleren, of die ramen vervangen, of...

dan gaat het vermogen dat je nodig hebt, nog zakken natuurlijk.



Ik zou daar al rekening mee houden.



Steven
 

declined

Nieuw Lid
Lid geworden
3 aug 2007
Berichten
43
Waarderingsscore
0
Punten
6
Zowiezo wordt ooit het volledige dak geïsoleerd, maar dat zal zeker en vast niet in 1x kunnen. (meer dan 400m2 dak, en vrij weinig vrijetijd voorhanden) Dat is dus een meerjarenplan. Maar elke ruimte die ik afwerk zal wel meteen voorzien worden van de nodige isolerende wanden/plafonds.



De enkel-glas-ramen zijn vervangen naar verse moderne exemplaren dus dat zal al een stuk helpen. De buitenmuren zullen echter niet geisoleerd worden, niet langs binnen en niet langs buiten (behalve op de kinderkamers: die worden ingepakt in een dekentje van glaswol met gyproc ertegen)
 

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Berichten
1.443
Waarderingsscore
433
Punten
83
Ok, van 65 naar 40kw

dat blijft toch nog altijd veel?

De meeste huizen krijgen "standaard" een ketel van 25-35kW (als het een doorstromer is?)

Als de loodgieter ietwat moeite doet of door de bouwheer gecoacht wordt kan dat al eens zakken naar 18-20kW, maar enfin, voor een oud huis met neit al te beste isolatie is dat misschien wat optimistisch, en liever iets te groot dan iets te kijk.

(en voor er reacties komen, ja, liefst just goe ipv te groot)
 

archiklusser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 sep 2007
Berichten
7.958
Waarderingsscore
125
Punten
63
Ik heb destijds (2001) dezelfde fout gemaakt door eerst de bestaande VR-ketel (30kW) te vervangen door een energiezuinige HR-ketel van 30 kW om daarna de woning te gaan isoleren. Nu is mijn warmteverlies ca. 3,5 kW@-10°C terwijl de HR-ketel kan moduleren tot minimaal 9 kW...



Mijn advies is dan ook om nu een zo klein mogelijke ketel te pakken, bijvoorbeeld de Vailliant EcoTec Plus 18/24kW en dan accepteren dat je nog 1 winter EVENTUEEL zult moeten bijstoken met elektrische kacheltjes. Ondertussen zo snel mogelijk het dak isoleren, die 400m² schuin dak kan met 4-5 weekenden volledig geïsoleerd zijn inclusief dampremmende folie. Met wat familie/vrienden is dat een leuk project om samen aan te pakken.



Nog een tip: koop zelf je nieuwe gasketel en laat de installateur deze plaatsen, zo bespaar je al snel ettelijke honderden euro's.
 

declined

Nieuw Lid
Lid geworden
3 aug 2007
Berichten
43
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ik ga eens dubbelchecken bij de installateur om te zien of er geen maat kleiner kan gebruikt worden. Maar het is wel zo dat het een huis is van 500m2 bewoonbare oppervlakte waarvan de helft vloerverwarming en de helft met radiatoren wordt verwarmd. (boven enkele mezzanines die misschien een extra radiatorke knn gebruiken)



Mijn redenering was: een ketel kan gerust minder hard branden, maar een maximum is wel effectief een limiet.



Ik heb wat rondgebeld en blijkbaar is er een soort ruwe berekening dat je voor vloerverwarming 50watt per m2 moet tellen. Dus komt dat op 12,5 kw voor vv en per radiator pakweg... 2000w? Zoiets? Er zijn ongeveer een tiental radiators dus 20kw.

Dan komt dat op 32,5kw (als je dan wel ALLES op maximum laat stoken)



Besluit: 65kw is idd veeeel teveel, maar die 40kw lijkt me nog okee berekend. Die kan dacht ik "gedimd" worden tot iets van een grootorde van 5kw.



In elk geval: inderdaad: isoleren isoleren en nog eens isoleren. Maar qua budget moeten we ook doseren vrees ik. Nu een beetje, dan een beetje. We zitten al langgg over budget :(
 

de mario

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 aug 2008
Berichten
3.595
Waarderingsscore
4
Punten
38
archiklusser;1964891 wrote:
Nog een tip: koop zelf je nieuwe gasketel en laat de installateur deze plaatsen, zo bespaar je al snel ettelijke honderden euro's.



Fantastisch advies!
 

declined

Nieuw Lid
Lid geworden
3 aug 2007
Berichten
43
Waarderingsscore
0
Punten
6
de mario;1964921 wrote:
archiklusser;1964891 wrote:
Nog een tip: koop zelf je nieuwe gasketel en laat de installateur deze plaatsen, zo bespaar je al snel ettelijke honderden euro's.



Fantastisch advies!





Ben je dan je recht op materiaal aan 6% niet kwijt?
 

archiklusser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 sep 2007
Berichten
7.958
Waarderingsscore
125
Punten
63
de mario;1964921 wrote:
archiklusser;1964891 wrote:
Nog een tip: koop zelf je nieuwe gasketel en laat de installateur deze plaatsen, zo bespaar je al snel ettelijke honderden euro's.



Fantastisch advies!
Dank je, het is inderdaad een beetje sneu dat je beter op deze manier je ketel aanschaft. Een beetje handige DHZ'er legt zijn verwarmingssysteem zelf aan en laat alles goed inregelen en opstarten door een installateur.
 

de mario

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 aug 2008
Berichten
3.595
Waarderingsscore
4
Punten
38
archiklusser;1964960 wrote:
de mario;1964921 wrote:
archiklusser;1964891 wrote:
Nog een tip: koop zelf je nieuwe gasketel en laat de installateur deze plaatsen, zo bespaar je al snel ettelijke honderden euro's.



Fantastisch advies!
Dank je, het is inderdaad een beetje sneu dat je beter op deze manier je ketel aanschaft. Een beetje handige DHZ'er legt zijn verwarmingssysteem zelf aan en laat alles goed inregelen en opstarten door een installateur.



Alleen vraag ik me af of er veel installateurs staan te springen om op deze manier van werken.



Das hetzelfde als je schilder verf en borstels geven en zeggen: begin maar te rollen jij dommerik!
 

archiklusser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 sep 2007
Berichten
7.958
Waarderingsscore
125
Punten
63
de mario;1964968 wrote:
Alleen vraag ik me af of er veel installateurs staan te springen om op deze manier van werken...
De installateurs staan daar uiteraard niet op te wachten want zo lopen ze een stuk omzet mis. Dat neemt niet weg dat het werk wel aangenomen wordt, beter iets dan niets. Bovendien scheelt het de installateur niet alleen omzet maar ook veel tijd en kosten. Per saldo kan het dus wel de moeite waard zijn.
 
Lid geworden
18 feb 2007
Berichten
656
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ik zal archiklusser volgen, de 18/24 is meer dan genoeg. Ik heb een huis van 1971 en 24 kw. Nog veel te groot.
 
Lid geworden
27 mrt 2006
Berichten
652
Waarderingsscore
0
Punten
0
mijn huis is van 1970 redelijkgoed geisoleerd

ketel vailland 14 kw maar is afgeseld op 12 kw voldoet ruimschoots
 

declined

Nieuw Lid
Lid geworden
3 aug 2007
Berichten
43
Waarderingsscore
0
Punten
6
Dan neem ik aan dat de 40kw Daalderop wel zal volstaan :)

De huidige ketel is 75kw, maar wel een dinosaurus (zowel qua leeftijd als afmetingen) op mazout, met een aparte boiler van 300liter. Ik neem aan dat de huidige installatie enorm ruim berekend/gegokt was.



Nogmaals: het betreft een vrij ruime oude woning - een hoeve van 1847 zonder spouw met 250m2 vloeroppervlak voor vloerverwarming beneden en 200m2 boven om via 10 radiatoren te verwarmen, dus in totaal 450m2 (geen telfout). Ik strooi niet graag getallen rond, maar bij deze is het wel belangrijk te weten dat het niet om een typische moderne woning gaat qua isolatietechniek en afmetingen.



Na een nieuw gesprek met de installateur die de Daalderop voorstelde, hebben we van hem 2 alternatieven gekregen voor ACV ketels: een 50 en een 65 kw versie ("slechts" 400eur verschil tussen 50 en 65kw model) met aparte boiler.

Ik neig zelf nog steeds naar de Daalderop van 40kw, zeker na de reacties in deze thread dat het zeker voldoende moet zijn, maar mijn vriendin is bang dat we niet voldoende zullen kunnen verwarmen.



Een bijvraagje: wat is een goeie boilerinhoud voor normaal gebruik? De Daalderop heeft 80liter ingebouwd en de nieuw voorgestelde ACV's hebben een aparte (ik dacht 160liter) boiler.
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Quote:
Een bijvraagje: wat is een goeie boilerinhoud voor normaal gebruik? De Daalderop heeft 80liter ingebouwd en de nieuw voorgestelde ACV's hebben een aparte (ik dacht 160liter) boiler.



:eek: met 40kw erachter, werkt je boiler bijna als een doorstromer :p



Maar wat noem jij "normaal gebruik" dat wil zeggen hoeveel personen en hoe snel neem je een bad of douche achter elkaar?
 

declined

Nieuw Lid
Lid geworden
3 aug 2007
Berichten
43
Waarderingsscore
0
Punten
6
Momenteel zijn we gewoon met 2 en een kleintje. Dus een douche en een bad na elkaar is volgens mij het maximum. De installateur zei ook dat die Daalderop met ingebouwde boiler quasi niet "koud te trekken" was
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan