• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Condensatiedroogkast met warmtepomp. A++ of +++ ?

masjienist

Zeer Actief lid
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
1.911
Waarderingsscore
0
Punten
36
Droogkast is stuk en reparatie niet langer economisch verantwoord.



Een nieuwe A++ met WP kost 599- en heeft een verbruik van 232 kWh/jaar.

Een standaard cyclus duurt 145 min.



Een nieuwe A+++ met WP kost 799- en heeft een verbruik van 176 kWh/jaar.

Een standaard cyclus duurt 100 min.



Wij doen gewoonlijk een 3 à 4 droogkasten/week.



Is het minderverbruik de meerprijs waard?

(ik en elektriek, ik kan dat niet correct berekenen)
 

Dortje

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 nov 2011
Berichten
1.446
Waarderingsscore
2
Punten
38
Heeft die 2de misschien een grotere inhoud? (omdat het absolute energieverbruik hoger ligt)
 

masjienist

Zeer Actief lid
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
1.911
Waarderingsscore
0
Punten
36
Neen, alle twee 8kg.

Maar ik had wel een serieuze tikfout in mijn originele post gezet. Nu is het wel correct.
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
De economische keuze heeft niets met elektriek te maken maar met wiskunde.

Het verbruik per jaar, is dat bij beide toestellen voor exact hetzelfde aantal gedroogde kg kleren?

Om maar te zeggen, als de ene zijn verbruik per jaar berekent met 1 machine per week met 1 slip en de andere met 5 cycli per week met 33 handdoeken...

Los daarvan is er ook nog een ecologische keuze.



Maar bon, 't is en blijft jouw persoonlijke keuze.
 
Lid geworden
6 jul 2007
Berichten
10.613
Waarderingsscore
0
Punten
0
Volgens de site van Vanden Borre, merk Beko (tussen haakjes, ik heb de A++, zeer content van):

energiekost voor de A++: 46.40 euro per jaar

energiekost voor de A+++: 35.20 euro per jaar
 

masjienist

Zeer Actief lid
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
1.911
Waarderingsscore
0
Punten
36
Het gaat inderdaad om 2 Beko toestellen. De gegevens komen van Vandenborre website. Maar ja, ik stelde me ook de vraag hoe die jaarkost gemeten is. Zoals julien zei, gaat het om 1 of 4 cycli per week. Met 1 zakdoek of elevendertig handdoeken. Daar vind ik niets van.

Wij doen meerdere cycli per week en ik geloof nooit dat we er nu komen met een kost van 30/40 euronen per jaar...

Maar nu ik verder opgezocht heb, kan je blijkbaar ook met de kWh gegevens die ik postte geen deftige uitspraak hierover doen omdat daar het aantal theoretische cycli dat ze gebruiken bij de bepaling al in verwerkt is.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
13.921
Waarderingsscore
8
Punten
0
Laatst zelf ook een condensatiedroogkast met warmtepomp gekocht en tot dezelfde conclusie gekomen.

Eigenlijk weet je gewoon niet hoeveel die per cyclus verbruikt.

Nu ja, hier was't vooral de keuze: ga ik nog voor een gewone (energieklasse B) droogkast of een condensatiedroogkast met warmtepomp.



't is een AEG modelleke geworden. A++ label.

En nu komt't strafste: een cyclus heeft een ingestelde tijd maar de droogkast is vaak sneller klaar dan de initiële tijd aangeeft. Vermoedelijk meet die ergens de vochtigheidsgraad. Bottom line, zelfs met de gegevens over de tijdsduur cyclus weet je nog niet hoe veel je zal verbruiken.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
13.921
Waarderingsscore
8
Punten
0
Hier is pas na 9 jaar een droogkast binnen gekomen. Dat was diegene die ik hoger aanhaalde.

Daarvoor alles op de draad of't droogrekske.



Maar als je beide werkt, een peuter en een baby hebt, dan is een droogkast pure tijd die je koopt.

Ge moet es bijhouden hoe veel tijd ge steekt in kleine was (ondergoed, washandjes, kledij kindjes, sokken, slabbekes,...) uit uw wasvat te halen en dan stuk voor stuk op te hangen om x-tijd later terug stuk voor weer van de draad te nemen.



Tegenover:

- deur wasmachine open

- deur droogkast open

- in 2 of 3 bewegingen alles van het wasvat in de droogkast te proppen

- enige tijd de machine z'n werk laten doen

- in 2 of 3 bewegingen alles van de droogkast in de wasmand leggen



Maar ik was ook pro "wasdraad"...
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Nevermore;1911407 wrote:
Hier is pas na 9 jaar een droogkast binnen gekomen. Dat was diegene die ik hoger aanhaalde.

Daarvoor alles op de draad of't droogrekske.



Maar als je beide werkt, een peuter en een baby hebt, dan is een droogkast pure tijd die je koopt.

Ge moet es bijhouden hoe veel tijd ge steekt in kleine was (ondergoed, washandjes, kledij kindjes, sokken, slabbekes,...) uit uw wasvat te halen en dan stuk voor stuk op te hangen om x-tijd later terug stuk voor weer van de draad te nemen.



Tegenover:

- deur wasmachine open

- deur droogkast open

- in 2 of 3 bewegingen alles van het wasvat in de droogkast te proppen

- enige tijd de machine z'n werk laten doen

- in 2 of 3 bewegingen alles van de droogkast in de wasmand leggen



Maar ik was ook pro "wasdraad"...

Afvallige!!!

(papa van 2 dochters, 4 & 6 jaar)
 
Lid geworden
6 jul 2007
Berichten
10.613
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nevermore;1911392 wrote:
En nu komt't strafste: een cyclus heeft een ingestelde tijd maar de droogkast is vaak sneller klaar dan de initiële tijd aangeeft. Vermoedelijk meet die ergens de vochtigheidsgraad. Bottom line, zelfs met de gegevens over de tijdsduur cyclus weet je nog niet hoe veel je zal verbruiken.

Is bij ons ook hoor. Als ik ze op het programma 'katoen kastdroog' zet, op 1400 toeren (of wat dat ook is bij een droogkast), dan komt er als tijd op 2:16. Meestal springt ze na 1:45 al af. Hangt er natuurlijk ook vanaf hoe nat je was nog is als je hem erin stopt. Mijn wasmachine zwiert 1600 toeren, scheelt een pak met eentje die maar 1200 toeren doet.
 

3ss

Lid geworden
8 mrt 2010
Berichten
2.723
Waarderingsscore
1
Punten
0
Gaan we hier weer 15blz discussiëren over het al dan niet op de grond leggen van was :D.
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
3ss;1911427 wrote:
Gaan we hier weer 15blz discussiëren over het al dan niet op de grond leggen van was :D.

Gelieve wel eerst uw gemeentelijke reglement na te kijken. Anders GAS-boete!
 

VVS

Lid geworden
11 jul 2008
Berichten
3.954
Waarderingsscore
2
Punten
0
Hier zo'n nieuwe Miele T1 condensatiedroogkast met warmtepomp. Zeer deftige ding en droogt mooi.



Heeft een toets waarop je het verbruik van de droogbeurt die bezig is kan aflezen.
 
Lid geworden
6 jul 2007
Berichten
10.613
Waarderingsscore
0
Punten
0
VVS;1911439 wrote:
Heeft een toets waarop je het verbruik van de droogbeurt die bezig is kan aflezen.

En wat is de toegevoegde waarde hiervan? Ga je je droogkast uitzetten als ze te veel verbruikt?
 

VVS

Lid geworden
11 jul 2008
Berichten
3.954
Waarderingsscore
2
Punten
0
MyriamC;1911451 wrote:
VVS;1911439 wrote:
Heeft een toets waarop je het verbruik van de droogbeurt die bezig is kan aflezen.

En wat is de toegevoegde waarde hiervan? Ga je je droogkast uitzetten als ze te veel verbruikt?



Functie daarvan? Staat je toe te uit te pakken met je Miele droogkast.

En voor het overige: geeft je een idee hoeveel verbruik er in je droogbeurten zit wanneer je bepaalde kledij droogt.
 
Lid geworden
6 jul 2007
Berichten
10.613
Waarderingsscore
0
Punten
0
VVS;1911464 wrote:
En voor het overige: geeft je een idee hoeveel verbruik er in je droogbeurten zit wanneer je bepaalde kledij droogt.

En dat vind je interessant om te weten? Het enige wat mij interesseert is dat mijn was droog geraakt.
 
Lid geworden
22 okt 2012
Berichten
3.062
Waarderingsscore
0
Punten
0
VVS;1911464 wrote:
MyriamC;1911451 wrote:
VVS;1911439 wrote:
Heeft een toets waarop je het verbruik van de droogbeurt die bezig is kan aflezen.

En wat is de toegevoegde waarde hiervan? Ga je je droogkast uitzetten als ze te veel verbruikt?



Functie daarvan? Staat je toe te uit te pakken met je Miele droogkast.

En voor het overige: geeft je een idee hoeveel verbruik er in je droogbeurten zit wanneer je bepaalde kledij droogt.



Als ge ze nu allemaal aan een droogrekje hangt of op de vloer legt, weet ge dat verbruik ook, zonder dat er een display moet staan te verbruiken om dat te tonen ;)
 

VVS

Lid geworden
11 jul 2008
Berichten
3.954
Waarderingsscore
2
Punten
0
MyriamC;1911482 wrote:
VVS;1911464 wrote:
En voor het overige: geeft je een idee hoeveel verbruik er in je droogbeurten zit wanneer je bepaalde kledij droogt.

En dat vind je interessant om te weten? Het enige wat mij interesseert is dat mijn was droog geraakt.



Ja ja Myriam, ik vind het belangrijk dat te weten, da's dan een verschil tussen u en ik hé, gij kunt het u permitteren een energieverslinder in huis te halen, ik moet op mijn verbruik letten.
 
Lid geworden
6 jul 2007
Berichten
10.613
Waarderingsscore
0
Punten
0
VVS;1911491 wrote:
Ja ja Myriam, ik vind het belangrijk dat te weten, da's dan een verschil tussen u en ik hé, gij kunt het u permitteren een energieverslinder in huis te halen, ik moet op mijn verbruik letten.

Mijn Beko is een A++. In het beste geval is jouw Miele dat ook, maar de meeste T1's zijn maar A+ (zo lees ik op het www ...). Als je echt op je verbruik wil letten, dan gebruik je die dingen niet (cfr. http://bouwinfo.be/forum/threads/194438-Waslijn-droog-in-zomer-en-winter)

;)
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan