• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Condensatie dakbeschot compact plat dak voordat het wordt ingeblazen met cellulose.

Lid geworden
3 nov 2021
Waarderingsscore
0
Punten
1
Geachte dames en heren,

Ik heb een probleem bij een merkwaardige situatie.

Ik ben bezig een garage te renoveren, echter is deze garage op een bijzondere manier gebouwd.

Het betreft een rechthoekige garage ( 8x4m ) die met één lange zijde circa 8m lang grenst aan de muur van de buren. Het is een mandelige muur met binnenblad - spouw - buitenblad. Mijn dakbalken hangen met stalen balkdragers aan het buitenblad. Dat alles is suboptimaal maar ik heb het met de beste bedoelingen zo gelaten. Niet wetende dat ik er een hoop problemen mee heb gecreëerd ( condensatie problematieken ) Ik ben Nederlander dus vergeef mij dat sommige termen anders zullen zijn.

Het plat dak van de buren is recent gerenoveerd volgens het koud dak methode. Ik wilde graag een warm dak methode maar dan zou ik verschil krijgen in de hoogte van de boeidelen en daktrimmen. En dat mag niet vanwege de welstand.
Dus ik was van plan om een compact plat dak methode toe te passen.

Van binnen naar buiten:

-Plancetten
-plafondschroten 2x laags.
-intello +
-dakbalk
-hellingspie
-dakbeschot douglas
-EPDM

IMG_20230314_163948-2-2.jpg

De mandelige muur van de buren ( oude buitenblad ) heb ik na geïsoleerd. Ik heb de muur beschouwd als zijnde woningscheidende muur c.q. binnenmuur. Hij voelde overigens niet koud noch vochtig.

Van binnen naar buiten:

-OSB zero ( Stirling )
-houtvezel isolatie 100mm
-oude buitenblad ( zonder damprem )

Deze voorzetwand staat los tegen zijn muur vanwege de akoestiek , is verankerd aan de vloer tot aan de dakbalken.

Het deel boven de voorzetwand nog ca 28cm heb ik luchtdicht verkleefd met een damprem om de balken heen.

Zie ook bijgevoegd detail.

Na deze voorbereidingen en hele lange dagen besteed aan het zorgvuldig verkleven van alle lekken en naden heb ik toch enorme last van condensatie tegen het dakbeschot er hingen vele druppels aan en er was al schimmel te zien. Tijdens een blowerdoor test was het conform de eisen van luchtdichtheid.

Kortom ik begrijp er niet veel van, zal de koude muur zorgen voor condensatie tegen het dakbeschot? Het zal immers een groot temperatuurverschil veroorzaken zeker nu het nog niet geïsoleerd is.
Tevens is de voorzetwand met houtvezel isolatie behoorlijk vochtig geworden.

Zie foto nadat ik de boel heb verlucht en droog heb geföhnd. Ik heb de damprem en verklevingen weggehaald omdat alles nat was geworden. Het is overigens geen lekkage, anders was het met de vele regen wel nat geworden. Nu het weer tocht is alles kurkdroog geworden.

IMG_20230511_164414-2.jpg

Zal het condensatie probleem opgelost worden als het plat dak is ingeblazen met cellulose?

Ik weet niet precies wat te doen nu, ( ik had een opzet gemaakt zie bijgevoegde schets ) ik had een idee om een strijkbalk te plaatsen die rust op de 2 buitenmuren ( korte zijdes ) en op 2 binnenmuren met telkens een overspanning van ca. 2,5m. Op die strijkbalk onder het intello + rusten dan alle dakbalken. Dan zijn de balkkoppen met bijbehorende stalen balkdragers niet meer nodig en blijft de strijkbalk in de binnenschil. Daarmee wordt ook de akoestiek verbeterd.

Zie ook bijgevoegd detail.

Maar of ik daarmee de condensatie tegen het dakbeschot oplost daar heb ik geen idee van. Alle goede bedoelingen ten spijt heb ik toch een probleem gecreëerd die ik niet begrijp. Ik hoop dat jullie mij begrijpen, en met een oplossing kunnen komen alvast bedankt.

Nadat vandaag de temperatuur weer enorm oploopt en het dakbeschot erg warm is geworden krijg ik op één plank weer condens, het buitenblad wat ik vrij heb gemaakt is niet echt vochtig maar wel een stuk kouder dan het dakbeschot. De stalen balkdragers zijn koud en hangen condensdruppels aan.

IMG_20230512_153920.jpg

Graag help,

Met vriendelijke groet, een wanhopige goedbedoelde klusser.

Bijlagen

• huidige situatie met condensatie probleem.pdf
    322,4 KB · Weergaven: 4
  • optie hernieuwde situatie hopelijk zonder condensatie probleem v1.pdf
    437,3 KB · Weergaven: 0
  • optie hernieuwde situatie hopelijk zonder condensatie probleem v1 close up.pdf
    229,3 KB · Weergaven: 0
Een compact dak is zeer kritisch in plaatsing en de omgevingsfactoren.
je moet bv dampscherm en isolatie op hetzelfde moment plaatsen, de ruimte mag niet vochtig zijn (dus best niet plaatsen in de winter), moet verwarmd zijn, dakhuid moet zwart zijn, in de volle zon, nooit schaduw,..
dus daar heb je al gezondigd tegen enkele voorwaarden , maar ook is je dampscherm niet hoog genoeg opgetrokken aan de gemene muur.
mogelijks Heb je ook damptransport van achter die muur/doorheen die muur.
als het echt een koud dak is van je buur (wie plaatst dat nu nog …) dan heb je bovenaan een koude zone wegens de klassieke ventilatie Van een koud dak.

Cellulose gaat in elk geval al wel schimmelvorming tegengaan. Zolang je geen daklek krijgt, dat de schimmelwerende zouten kan uitspoelen, ga je op die manier schimmel gaan vermijden.

je moet bv dampscherm en isolatie op hetzelfde moment plaatsen, de ruimte mag niet vochtig zijn (dus best niet plaatsen in de winter), moet verwarmd zijn, dakhuid moet zwart zijn, in de volle zon, nooit schaduw,..
dus daar heb je al gezondigd tegen enkele voorwaarden , maar ook is je dampscherm niet hoog genoeg opgetrokken aan de gemene muur.
als het echt een koud dak is van je buur (wie plaatst dat nu nog …) dan heb je bovenaan een koude zone wegens de klassieke ventilatie Van een koud dak.

Dat begrijp ik volkomen, als ik het condensatie probleem heb opgelost dan zal ik gelijk de isolatie laten inblazen. Het dak is overigens volledig bezond, zwart en geen schaduw.
De gemene muur blijft een zorgenkindje, ik zie niet in hoe ik het damptransport tegenhoud het was overigens luchtdicht in de zin van wat mogelijk was het blijft renovatie.
Stel dat ik de dakbalken toch op een andere kan gaan ondersteunen, moet ik dan een volledig luchtdicht membraam c.q. dampdichte folie toepassen op de gemene muur? En die verkleven tegen mijn dakbeschot aan?

Het is overigens een echt koud dak, ik was erbij.
Het merkwaardige overigens is nu dat vandaag het dakbeschot de eerste plank daarvan weer nat werd van de condens, omdat de temperatuur opliep naar hoge waardes. Nu het vanavond afkoelt is de condens weer verdwenen.

Stel dat ik de gemene muur luchtdicht en dampdicht krijg zijn de problemen daarmee opgelost?

Zie onderstaande voorzetmuur, moet ik dan nog een dampscherm of pe folie tegen de bakstenen muur plaatsen?

@ebe dat begrijp ik maar het voelt toch niet goed zo.

Bijlagen

• u-wert-berechnung-2.pdf
    395,1 KB · Weergaven: 4
Laatst bewerkt:

Dat begrijp ik volkomen, als ik het condensatie probleem heb opgelost dan zal ik gelijk de isolatie laten inblazen. Het dak is overigens volledig bezond, zwart en geen schaduw.
De gemene muur blijft een zorgenkindje, ik zie niet in hoe ik het damptransport tegenhoud het was overigens luchtdicht in de zin van wat mogelijk was het blijft renovatie.
Stel dat ik de dakbalken toch op een andere kan gaan ondersteunen, moet ik dan een volledig luchtdicht membraam c.q. dampdichte folie toepassen op de gemene muur? En die verkleven tegen mijn dakbeschot aan?

Het is overigens een echt koud dak, ik was erbij.
Het merkwaardige overigens is nu dat vandaag het dakbeschot de eerste plank daarvan weer nat werd van de condens, omdat de temperatuur opliep naar hoge waardes. Nu het vanavond afkoelt is de condens weer verdwenen.

Stel dat ik de gemene muur luchtdicht en dampdicht krijg zijn de problemen daarmee opgelost?

Zie onderstaande voorzetmuur, moet ik dan nog een dampscherm of pe folie tegen de bakstenen muur plaatsen?

@ebe dat begrijp ik maar het voelt toch niet goed zo.
Zoals ik al zei; bij een compact dak MOET dampscherm en isolatie op hetzelfde moment worden aangebracht.
als je zegt het was warm vandaag, bedoel je dan buiten tov binnen?
dan heb je zomercondensatie.

Dus ik kan het dampscherm zeg maar niet een week van te voren voor het inblaasmoment plaatsen? Indien dat zo is dan heb ik verkeerde informatie gekregen.
Correct, vandaag warm relatief gezien. En condens op die ene plank van het dakbeschot tegen de gemene muur aan, die dus wederom last heeft van condensatie druppels.

Je zit gewoon met een lek .

Maak eens een paar foto's van de bovenkant hoe dat de epdm geplaatst is .

Je zit gewoon met een lek .

Dat had gekund maar is de facto onmogelijk. Het epdm is als een badkuip gelegd, achteraan is het epdm op zijn hoogste punt en dus ook als eerste droog. En juist op die eerste plank van het dakbeschot is het nat. De plank is soms ook nat als het droog buiten is, en als het soms nat is buiten dan is de plank droog.

I hate to say it, maar dit is een schoolvoorbeeld van condensatie.
het dampscherm moet veel hoger komen omdat muur van buur dampopen en koud is.

Dit krijg je toch alleen maar opgelost door je eigen geïsoleerde muur te bouwen en daarop het dakbeschot te bevestigen? Tenzij je langs de kant van de buur mag gaan dampdichten. En dan nog.

Hoe zit die muur nu precies in elkaar? Want ik vind dat niet duidelijk. Je spreekt over een mandelige muur met binnenblad-spouw-buitenblad, maar dan lijkt het dat het binnenblad gewoon een houten voorzetwand is, en het buitenblad is eigenlijk het binnenblad van de garage van de buurman?
Of heb je echt twee stenen muren naast elkaar, met spouw, waarvan 1 deel op jouw grond en 1 deel op grond van de buurman staat?
Maar toch zitten jouw balken vast in de muur die bij de buurman staat en niet in jouw muur?
En hoe dik is die muur dan? Want ik meen daar gewone bakstenen 10cm dik te zien op die foto. Is die dan dubbel (volle steen) gemetst?
Die dakbalken lijken ook niet te steunen op de muur laar vastgebout in iets anders?

Ik kan het niet goed visualiseren.

Laatst bewerkt:
De voltallige muur dus binnenblad-spouw-buitenblad staat op zijn grond. Mijn garage staat er met een u vorm tegenaan. Mijn dakbalken hangen met stalen balkdragers aan zijn buitenblad.
Ik heb dus aan een lange zijde ca. 8m geen eigen muur, met de kennis van nu had ik dat misschien beter wel gedaan.

@art een schoolvoorbeeld is het, moet ik dan een dampscherm plaatsen over de hele muur? en door het dakbeschot heen verkleven op het epdm? als een soort wachtfolie?

edit toegevoegd versie met damprem en heb de overtollige zaken even weggehaald eerst condensatie probleem oplossen. Het groene is dan overigens de damprem.

Bijlagen

• optie hernieuwde situatie hopelijk zonder condensatie probleem dampem.pdf
    27,5 KB · Weergaven: 11
Laatst bewerkt:
het meest belangrijke op je schets ontbreekt: isolatie en dampscherm.
die bepalen waar en of je condensatie zult hebben.
Groen is toch epdm?
wat doen die blokken links van je dakrand? is dat de opgaande gevel achteraan?
je kan proberen (eerst Sd waarde nagaan) of je met een vloeibare luchtdichting dat stuk metselwerk en hout kunt dampdichter maken.
bv Soudatight.

Ik neem aan dat je het hebt over de laatste schets? die is puur even ter indicatie waar dan eventueel een dampscherm zou moeten komen. Dus doortrekken tot aan het epdm.
Groen is dampscherm, zwart is epdm. Welke blokken bedoel je?

Ik neem aan dat je het hebt over de laatste schets? die is puur even ter indicatie waar dan eventueel een dampscherm zou moeten komen. Dus doortrekken tot aan het epdm.
Groen is dampscherm, zwart is epdm. Welke blokken bedoel je?
ik snap er niets van.
ik zie een groene lijn en dat benoem je epdm?

maak eens een schets van hoe het nu is , zonder de buur zijn dinges.

Excuses art, die schets klopte niet.
Zie herziende schets, die is hoe ik het in eerste instantie had gedaan. Voordat het zou worden ingeblazen, ik hoop dat het duidelijk is.
Zwart is epdm
Groen is intello + ( klimaatfolie )
Blauw is een pe folie verkleefd om de balken heen.

Bijlagen

• huidige situatie met condensatie.pdf
    271,1 KB · Weergaven: 9
Als je een spouwmuur hebt, dan is die toch geventileerd? Langs die kant kan toch geen vocht binnenkomen, de buitenlucht is droog?
En voor zomercondensatie is het nu toch te koud?

Kan je die spouw laten opvullen met bvb xps bolletjes? Of is de muur veel groter dan de 8m lengte die jij gebruikt?

Een spouw is per definitie niet geventileerd. Dat vraagt specifieke openingen.
vergeeft niet dat de buur -gezien koud dak- een geventileerde laag heeft net onder zijn dakbeschot.
in die niet verwarmde garage van TS zal het bij momenten nu wel kouder zijn dan buiten en is de dampspanning in het dak van buur groter dan doorheen muur en garage buur.

Het is niet mijn spouwmuur maar die van de buren, ik maak alleen gebruik van zijn buitenblad waar mijn balkdragers + bijbehorende balken op hangen. De buurman in kwestie is qua bouw behoorlijk conservatief en van de oude stempel. Of deze spouw wordt geventileerd is maar de vraag.

Ik heb vandaag wederom last van zomercondensatie.

@art ik heb voor een test een pe folie tussen zijn en mijn dakbeschot gefrommeld en langs de muur naar beneden begeleid. En tegen deze pe folie heb ik een houtvezelplaat van 40mm geplaatst strak tegen mijn dakbeschot en tegen het buitenblad aan. Nu heb ik op dat deel veel minder last van condensatie vergeleken met de andere delen daar hangen nog vele condensdruppels aan.

Dus ja, wat nu?

Aan iedereen,
Nogmaals bedankt voor alle hulp wordt zeer gewaardeerd.

Laatst bewerkt:
@Anarrima
zoek eens op hoe dampdicht een vloeibare rubber dichting is (had ik al gesuggereerd).
want een PE folie kan je enkel gebruiken voor een binnenklimaatklasse 2 terwijl ik jouw garage als een bkk 3 beschouw.
je zal dus een dampdichter Materiaal moeten zoeken en verlijmen (bkk 3 = altijd dampscherm verlijmen).

edit: uit nieuwsgienigheid zelf specs van soudatight opgezocht:

de Sd waarde is de helft meer dan die van PE folie.
dus best een wat dikkere laag zetten van soudatight zodat je tot een Sd komt van 50m of meer.

edit 2: neem de SP versie: die heeft standaard een Sd van meer dan 40m

Laatst bewerkt door een moderator:
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan