Condensatie dak in natuurleien

• Tags daken dakisolatie isolatiemateriaal ventilatie vochtprobleem
  • Kj_92_bouwer

Nieuw Lid
    Lid geworden
    26 feb 2016
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    6
    Ik woon in een alleenstaande woning (laagbouw) die eind jaren '60 gebouwd werd. De woning heeft een piramidedak met natuurleien. Aangezien de zolder enkel als opslagruimte gebruikt wordt, heb ik vorig jaar de zoldervloer laten isoleren (potten en balken met druklaag over).
    Er werd gebruik gemaakt van 12 cm PUR platen met alufolie langs beide zijden. Er werd geen gebruik gemaakt van een dampscherm, aangezien volgens de dakwerker de alufolie die functie al vervult.
    Alle naden werden zorgvuldig afgeplakt met alutape.

De afgelopen weken heb ik gemerkt dat er zich op een deel van de leien condens vormt, waardoor ook op sommige panlatten ook schimmel zit. Dit doet zich enkel voor op de Noord- en Oostkant van het dak.
    Ik vermoed dat de isolatie van de zoldervloer er iets mee te maken heeft, hoewel dat ondertussen dus al meer dan een jaar geleden gebeurd is en ik nooit eerder condens opgemerkt heb.
    Zou een vorm van permanente ventilatie (verluchtingspannen of verluchting via de dakoversteek) een oplossing kunnen bieden of moet ik in een andere richting denken?

Het aftapen van PUR/PIR-platen moet eigenijk gebeuren aan beide zijden opdat deze naar behoren functioneren. Nu fungeert de bovenzijde als dampscherm en dat is de verkeerde kant... Tape zal hier en daar wel loszitten en laat zo damp door.

Wat ook kan is dat er damp vanuit uw spouwmuren onder het dak uitkomt... de zolderruimte is door de isolatie kouder dus die damp zal nu gaan condenseren wat het vroeger niet deed.

Extra verluchting kan het probleem oplossen... je moet dan twee openingen maken ... ééntje laag en ééntje hoog in uw dak.

Je kan ook beginnen met de spouwen bovenaan dicht te maken met PUR op voorwaarde dat je goede damopen bakstenen hebt voor uw gevel (goede vorstbestendige kwaliteit, niet-geverfd (kalei is wel OK) en niet geglazuurd. 
    Als het vochtprobleem blijft bestaan ga je voor de verluchting.

--> Het dichtmaken van de spouwen bovenaan zal ook de thermische prestaties van uw muren sterk verbeteren.

Alvast bedankt voor het antwoord.

De isolatie lijkt wel degelijk geplaatst, maar zal inderdaad niet afgetaped zijn aan de onderzijde. Kan er dan echt zoveel vocht in de zolderruimte terechtkomen in de zolderruimte door enkele kieren/spleten?

Hoe zou ik het zolderluik nog beter/dempdichter kunnen afwerken? Ik heb het luik nu voorzien van een soort van sas/hal met pur platen. Ook die zijn afgewerkt met tape. Uiteraard is de 'deur' (houten plaat met pur op gekleefd) niet hermetisch.

Spouwuren zijn ongeïsoleerd, maar wel volledig dicht op zolder. Zijn bij de bouw van de woning bovenaan al dichtgemaakt met mortel.

Kj_92_bouwer schreef:

De isolatie lijkt wel degelijk geplaatst, maar zal inderdaad niet afgetaped zijn aan de onderzijde. Kan er dan echt zoveel vocht in de zolderruimte terechtkomen in de zolderruimte door enkele kieren/spleten?

Hoe zou ik het zolderluik nog beter/dempdichter kunnen afwerken? Ik heb het luik nu voorzien van een soort van sas/hal met pur platen. Ook die zijn afgewerkt met tape. Uiteraard is de 'deur' (houten plaat met pur op gekleefd) niet hermetisch.

Dat is misschien de belangrijkste oorzaak... was ik vergeten. Je zou het luik best voorzien van een rubberdichting voor een betere luchtdichting.
    Spouwuren zijn ongeïsoleerd, maar wel volledig dicht op zolder. Zijn bij de bouw van de woning bovenaan al dichtgemaakt met mortel.

Als je eens tijd en goesting hebt, de mortel vervangen door een isolatiemateriaal. Je kan in de spouw ook een stuk dubbel gevouwen minerale wol proppen ingepakt in een damprem. 

Die rubberdichting zal ik zo snel mogelijk eens werk van maken.

Ik vermoed dat verluchting voorzien in het dak sowieso geen kwaad kan?

Zeker dat het natuurleien zijn ?

Ik vraag het maar omdat je bij kunstleien vaak vochtdoorslag naar binnen toe hebt, vocht dat zich capillair optrekt tussen de overlappingen. Dit fenomeen wordt erger bij het verstrijken der jaren en bij  vervuiling of mosvorming.

Ja het zijn zeker natuurleien. Er liggen er nog op overschot op de zolder en het is leisteen, geen Eternit. Er is ook nog geen mosvorming te bespeuren op het dak. Buiten een klein lekje op twee plaatsen (opgelost door leien te vervangen) is het dak ook nog in perfecte staat, dus ik zou het graag nog wat jaren houden.

Gewoon condens omdat je zolder nu kouder is in de winter dan vroeger.

zolder is nu echt onverwarmd, en in alle onverwarmde ruimtes krijg je condens tegen meest koude vlak.

Ik ben er ook vrij zeker van dat dat het probleem is, maar zou het toch graag deels verhelpen. Vocht en schimmel kan toch niet ideaal zijn voor de duurzaamheid van de dakconstructie.

De temperatuur in de zolder is door de isolatie lager geworden. Condens geeft aan dat de luchtvochtigheid hoger is geworden en dat is vreemd. Het eerste waar ik naar zou kijken is waar zou  dat vandaan kunnen komen. Het eenvoudigst is meer ventileren met lucht van buiten. Hoeveel oppervlak in vierkante cm is er nu voorzien. PIR/PUR platen zijn onder en boven voorzien van een aluminium cachering?

w.g.b. zei:
    De temperatuur in de zolder is door de isolatie lager geworden. Condens geeft aan dat de luchtvochtigheid hoger is geworden en dat is vreemd

Nog niet goed wakker? Koude lucht kan minder vocht vasthouden, dus je krijg net sneller condens bij dezelfde hoeveelheid vocht. Dat is niet vreemd ;-)

Zoals eerder gezegd, twee ventilatiepunten voorzien, één hoog en één laag, zodat je het vocht kan wegventileren.

die leien zijn toch zo luchtopen als maar kan zijn? Hoe kan de RLV op zolder dan hoger zijn dan buiten? Zelfs met een zolderluik dat niet dampdicht is.

zou het toch niet eerder capillair vocht zijn?

Ik heb om dezelfde redenen hetzelfde idee als DIY.

De opmerking van w.g.b. is ook relevant, het temperatuurverschil tussen zolder en buitenlucht lijkt met te klein om condensatie te laten ontstaan aan de onderkant van de (geventileerde) leien.

Hoeveel bedraagt de helling van het dak ongeveer ? Zijn er ook geen oude sporen van vocht op de latten te merken ?

Isolatie tegen leien en/of ventileren

D I Y zei:
    die leien zijn toch zo luchtopen als maar kan zijn? Hoe kan de RLV op zolder dan hoger zijn dan buiten? Zelfs met een zolderluik dat niet dampdicht is.

RV is niet hoger maar gelijk

temp is lager, en daardoor condens

een zwart lichaam straat snachts warmte af, altijd!

Ik woon er nu ongeveer twee jaar en heb nooit eerder iets gemerkt. Ik ben ook vaak op zolder aan het werk geweest om leidingen te trekken enzo, maar nooit iets ondervonden buiten 3 kleine lekjes.

De hellingsgraad van het dak bedraagt ongeveer 30%.

Aangezien er geen onderdak zit, ben ik ook wel in de veronderstelling dat er aanzienlijk wat luchtcirculatie is op zolder en dat de temperatuur binnen/buiten niet zoveel kan verschillen.

Het is ook wel zo dat de vochtigheid en schimmel zich zeker niet voordoen op de hele dakconstructie. Vooral Noord/Oost-gedeelte van het dak. Toevallig ook wel de plaats waar de zoldertrap uitkomt.

PIR-platen zijn van het merk Unitherm denk ik (tand en groef) en inderdaad langs beide zijden voorzien van alu folie.

Ben vandaag al in de weer geweest met het zolderluik, maar is niet zo simpel omdat het niet zo goed meer aansluit.

Zoldertrap is niet luchtdicht dus daar komt extra vocht uit woning naar boven

dak noorderlicht koelt snachts meer af dan rest, logisch

stefan zei:
    D I Y zei:

RV is niet hoger maar gelijk

temp is lager, en daardoor condens

een zwart lichaam straat snachts warmte af, altijd!

Stefan,

elk lichaam, in welke kleur dan ook, wanneer dan ook, straalt warmte af. 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
    Aangemaakt door
    Laatste reactie
    Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan