Condensafvoer ventilatie D

invictus66

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 jun 2011
Waarderingsscore
9
Punten
38
In onze woning hebben we een brink renovent excellent 400 ventilatiesysteem. We wonen er nu enkele maanden en eigenlijk is er nooit veel water uit de condens afvoer gekomen, enkel een paar druppels.

Toen het dit weekend echter redelijk hard is beginnen regenen is er behoorlijk veel water uit gekomen. Er stond een potje onder van ongeveer een halve liter en dit was in een paar uur vol.

Het lijkt me plots wel erg veel condens, kan het zijn dat er door de regen water in de afvoerbuis gekomen is en dat dit terug wordt afgevoerd via de condens afvoer.

De afvoer komt uit op het plat dak, dit is een buis van 200mm?? met een kapje zo'n 10 cm boven de buis.

kapje is zoiets:

thernals

Lid
Lid geworden
1 dec 2011
Waarderingsscore
0
Punten
16
Hallo,

lijkt me sterk dat die via de afvoerbuis is binnengekomen, het is wel veel vochtiger weer dus bijgevolg meer condensvorming op de warmtewisselaar in de warmtepomp met extra druppels tot gevolg.

Wordt je lucht aangezogen via grondbuis ? Dan kan daar het probleem liggen, 2 types in, gesloten put of geperforeerde put

bij gesloten put dient de bouwheer dit condenswater regelmatig te controleren en eventueel te ledigen,

bij geperforeerde put wordt er vanuit gegaan dat het condenswater automatisch in de grond wordt opgenomen, natuurlijk als door overvloedige regen de grond verzadigd geraakt of de grondwaterstand stijgt, kan dit verzamelde water mogelijks niet worden opgenomen in de grond

maar als je dat dan doortrekt zou je dus met natte filters zitten uiteindelijk en uw toestel in alarm gaan dus valt volgens mij te besluiten dat dit enkel een gevolg is van vochtige lucht wat ook volledig normaal is.

Atilla

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Waarderingsscore
13
Punten
38
In zo'n kapje regent het binnen van zodra er wat wind staat, lijkt me toch evident met 10 cm opening?

In onze Ubbink Multivent heeft het al binnengeregend (bij serieus stormweer), en dat ding is echt gemaakt om zijwaartse regeninslag tegen te houden, no way dat daar meer dan een centimeter of twee opening langs de zijkant is...

Is dat eigenlijk wel een kapke om op een ventilatiebuis te zetten? Is dat niet eerder voor rookafvoer ofzo?

Lid geworden
18 feb 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik denk ook, dat dat een rookafvoer kapje is. Ik heb het voor zeker nog ne keer gegoogelt. De uitlaat is altijd op 45 graad naar onder.

Mijn buis komt recht uit de grond, daarop een bocht van 90 graad en daarop een van 45 graad.

invictus66

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 jun 2011
Waarderingsscore
9
Punten
38
Kan het eigenlijk kwaad dat het in die buis regent?

Aanvoer is gewoon van buiten, geen extra warmtewisselaars. De filters heb ik nagekeken, deze zijn niet nat.

Op zich is er ook niet echt een probleem (voorlopig?), ventilatie werkt nog als voorheen. Had deze reeds aangesloten geweest op een afvoer had ik niks gemerkt.

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Waarderingsscore
13
Punten
38
Da's een goei vraag!

My guess... ik denk dat dat gene kwaad kan: het is de afvoer, daar zitten ook geen filters op. De warmtewisselaar kan tegen condens, dus eventeel vocht dat tot aan de warmtewisselaar geraakt, vloeit via de condensafvoer weg...

Maar... ik zou me er persoonlijk niet gemakkelijk mee voelen, zo een kritisch systeem in huis (alle lucht gaat erdoor) dat de bij elk buitje (en in de tussenseizoenen kan dat een week aan een stuk zijn) nat staat. In principe is er een scheiding tussen die twee luchtstromen (toch geen enthalpie warmtewisselaar of warmtewiel?) dus dat vocht geraakt op papier niet aan uw toevoerlucht... maar om daar nu op te gokken dat dat tot nu en in de eeuwigheid van de komende 20 jaar zo gaat blijven? ... No idea! Zeker gezien de beperkte kost en moeite (zoals gezegd: twee galva bochtjes eropknallen), zou ik dat risico niet nemen.

Bovenaan