Conceptontwerp nieuwbouw

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.772
Punten
113
de 1092ste dag slaat je 3 bouwlatten uit en bestel je 1 m³ chape voor dat dak.
En klaar.
Je vraagt dan natuurlijk wel verlenging aan.
:ROFLMAO:

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
647
Punten
113
Vrienden van ons moesten ook een hellend dak hebben. Die hebben plannen ingediend met een zonnedak zoals luk aanhaalt, 2 rijen zonnepanelen, over de volledige breedte va het dak, in de 2 windrichtingen, en in jouw geval dan nog oost-west... Een zadeldak met zonnepanelen gaat je meer kosten dan enkel dat. Dus ik zou dat toch durven opperen naar de architect, voor je de plannen indient met stedenbouw gaan spreken en zeggen dat er 3 buren zijn met een plat dak en dat jouw huis nu "uit de toon zou vallen", maar door die zonnepanelen wel de indruk geeft van een hellend dak... Nie geschoten is altijd mis ;)

Kwakkel

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 okt 2011
Waarderingsscore
205
Punten
43
@c00kie Ik interpreteerde Luk zijn 'zonnedak' als een 'dak om te zonnen' - zeker icm de sauna/hamam/... :)
Maar een 'zonnedak' als 'dak met (enkel) zonnepanelen zou misschien ook kunnen. Heb je toevallig ergens een foto van dat dak? (Als ik Google, krijg ik bij 'zonnedak' natuurlijk allemaal daken vol met zonnepanelen :ROFLMAO: )

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
647
Punten
113
1637600050000.png
is foto vanop google maps ;). onder die zonnepanelen zit dus niks :). Eigen gemaakte constructie dacht ik...

julien

Gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
162
Punten
63
Echt mooi kan je dat toch ook niet noemen...

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.772
Punten
113
Echt mooi kan je dat toch ook niet noemen...
natuurlijk niet, hedde dien hof niet gezien ?
:ROFLMAO:
Zonnedak bedoelde ik wel degelijk een dak waar je op kunt zonnen of hamammen of weet ik veel maar ook waar je zonnepanelen kunt steken.
:unsure::unsure::unsure::unsure:
Waarom geen gigabatterijen in een zadeldakvorm op de markt brengen?

• Leuk
Waarderingen: Fery

Kwakkel

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 okt 2011
Waarderingsscore
205
Punten
43
Omdat batterijen in wisselende weersomstandigheden minder kunnen gaan presteren? Is maar een idee!

• Leuk
Waarderingen: Fery

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.772
Punten
113
lap
daar gaat mijn ondernmingsplan.
Zal me maar met tuintjes houden.

ktheyss

Lid
Lid geworden
5 jul 2018
Waarderingsscore
30
Punten
18
Wel, daar vreesde ik al voor 🙄
vr de duidelijkheid, ik heb absoluut geen expertise in de materie :) Terechte vraag wel maar wss ook een moeilijke. Een half huis bouwen mag wss als een heel vergund was, maar het zal dan altijd met een hellend dak moeten zijn ... maar geen expert hier.

Je kan er wel iets leuk van maken mits goede analyse en inzichten, maar het zal geld kosten (en zeker nu al extra tijd). Je komt er wel maar idd wat een achterlijk gedoe als de buren een plat dak hebben. Het zal niet het eerste idiote regeltje dat je tegenkomt, kan spreken van ervaring.

Kwakkel

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 okt 2011
Waarderingsscore
205
Punten
43
2 suggesties van de architect.

Optie 1 met een 'beperkte' meerkost (+/-28k): plat dak schuin maken, technische kelder laten vallen (-12k besparing), fietsenberging wat hoger maken zodat daar een verdiepingsvloer in past.
Schuin dak - gevels.jpgSchuin dak - doorsnede.jpg

Optie 2 met een forse meerkost (+/-50k): klassiek zadeldak met zolder, technische kelder laten vallen (-12k besparing), fietsenberging staat hier ook hoger ingetekend, maar dat is in dit geval geen must vermits de technieken naar de zolder kunnen.
Zolder - gevels.jpgZolder - doorsnede.jpg

Jullie opinie (los van het financiële - daar moeten we zelf maar voor uitmaken wat we er al dan niet voor overhebben :) ) wordt geappreciëerd :)

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.772
Punten
113
Optie 1
...
heb ik wat meer budget :cool:

Alle gekken op een stokje en ik van voor.
Ik vind de binnen beleving met onder dat schuin dak te zitten wel aangenaam.
Zeker als je zoals hier een zoon heeft die dan zegt: ik ga 2 ijzeren kokerprofielen steken en mijn bed daarop en daaronder kan ik dan aan menne buro werken. NVT bij jullie, jullie slapen beneden maar ik wil maar zeggen.
Misschien die benen van dat dak nog meer ongelijk maken ? En dan naar het noord gericht wat ramen in zetten ?
Lap daar gaat budget voor den hof weer

Kwakkel

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 okt 2011
Waarderingsscore
205
Punten
43
Optie 1
...
heb ik wat meer budget :cool:

Alle gekken op een stokje en ik van voor.
Ik vind de binnen beleving met onder dat schuin dak te zitten wel aangenaam.
Zeker als je zoals hier een zoon heeft die dan zegt: ik ga 2 ijzeren kokerprofielen steken en mijn bed daarop en daaronder kan ik dan aan menne buro werken. NVT bij jullie, jullie slapen beneden maar ik wil maar zeggen.
Misschien die benen van dat dak nog meer ongelijk maken ? En dan naar het noord gericht wat ramen in zetten ?
Lap daar gaat budget voor den hof weer
Mag ik vragen waarom? 🙂

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.772
Punten
113
eerlijk ?
geen idee
Je bouwvolulme is asymmetrisch, van boven en van opzij gezien
zeker in optie 2 is het dak TE symmetrisch en dat bots met mijne hoek af en orde in de chaos.

...
OOk niks zinnig maar is echt een gevoel dat ik probeer te beschrijven.

Aguynguerran

Actief Lid
Lid geworden
9 aug 2021
Waarderingsscore
61
Punten
28
Ik vind dat idee van Luk wel goe, nog asymmetrischer gaan en ramen in zetten eventueel.

De symmetrische variant lijkt op een grote schuur.

Bovenaan