• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Conceptontwerp nieuwbouw

Kwakkel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2011
Waarderingsscore
391
Punten
83
Eindelijk hebben we onze (eerste) conceptontwerpen binnen. Ons uitgangspunt is een open bebouwing. Zelf hadden we graag een LEW-woning in HSB gezet in samenwerking met een SOD-firma.
Deze 3 elementen staan wel met een vraagtaken - daarover later meer.
Ik begin maar meteen met het conceptontwerp waar we een budgetraming voor kregen.
Graag horen we jullie bedenkingen. :)

Terrein is ongeveer 1.100 m². Tuin/achtergevel liggen op het oosten.
Voor variant A is er nog een licht andere bovenverdieping.

En dan is er een licht ander ontwerp, variant B.

We zijn er nog niet echt uit welk onze voorkeur heeft. Maar, wellicht is dat minder belangrijk. Probleem dat zich momenteel stelt: de raming voor variant A/Aa ligt FORS boven het budget. Fors zijnde 25%!
Wat er momenteel voorzien is in de raming (ik heb enkel een globale range, geen opsplitinsing per fase of element - wel voor bepaalde zaken richtprijzen of stelposten):
  • EPB en veiligheidscoordinator
  • Sondering
  • Werfinrichting
    • Elektriciteit
    • Toilet
    • Afrastering
    • Werfweg met steenpuin (1 vrachtwagen).
    • Afvoeren bouwafval
  • Grondwerken (exclusief bronbemaling)
  • Fundering: 20 cm betonplaat met dubbel netbewapening 8/8/15/15 op volle grond, inclusief vorstranden.
  • Septische put - 2.000 liter
  • Regenwaterput - 10.000 liter
  • Bezinkput - max. 4.000 liter
  • Waterzuivering in optie (wellicht verplicht door de gemeente!)
  • Buitenwanden dampopen CLS 14 cm met leidingspouw, geïsoleerd met minerale wol (lambda =  0.035W/mK)
  • Binnenwanden en voorzetwanden geïsoleerd met minerale wol (lambda = 0.035W/mK)
  • 2x blowerdoor, resultaatsverbintenis v50<=3
  • Warm plat dak met 16 cm PIR (lambda = 0.026W/mK)
  • Gevel gemetseld, waalformaat 210 x 100 x 50 @ 0.45. Halfsteensverband.
  • Ramen Reynaers aluminium MAsterline 8 HI, 3-voudige beglazing met warm-edge spacers
  • Zonwering budget voorzien 10.000 euro
  • Elektriciteit, naar zeggen van de firma, voldoende ruim bemeten. Heb geen aantal, dus weet niet wat 'ruim' juist is. :)
  • Sanitair budget 8.000 euro, geleverd en geplaatst. (gevraagd om dit op te trekken naar 10.000; geen idee of dat voldoende is?)
  • Geothermische warmtepomp (denk merk Vaillant), koelfunctie in optie (gevraagd om dit standaard mee te nemen)
  • Vloerverwarming op beide niveaus
  • Ventilatiesysteem D met galva spiraliet leidingen, met bypass functie voor nachtkoeling
  • Vloerisolatie10 cm RESOL
  • Gelijkvloers chape 8 cm met netwapening 50/50/2/2
  • Verdiep chape 8 cm op 3 cm isolatie. Chape voorzien van wapeningsvezels
  • Vloerbedekking: keramische tegels 45 euro/m² met bijpassende plint 8 euro/lm op gelijkvloers en badkamer. Marmoleum op verdieping. (Parket op gelijkvloers in optie)
  • Acryl beplating douchewanden (te voorzien in budget sanitaire toestellen) (!deze valt me nu pas op)
  • Binnendeuren tubespaan schilderdeuren 231,5 cm hoog volgens ontwerp (op gelijkvloers: plafondhoge deuren in optie)
  • Trap: onbehandeld rubberwood met Z treden en onderliggende trapbomen
  • Keuken budget van 25.000 euro
  • Carport
  • Luifels
  • Zonnepanelen: 4.500 WP (6.000 WP in optie)

Niet inbegrepen zijn terrasafwerking en oprit, terrasafwerking op de platte daken, schilderwerken. Wat er zeker nog bij komt is dunbepleistering op alle muren.
Merk op dat de fietsenberging (en wasruimte) niet in het verwarmd volume zitten. Hier komt ook de verwarmingsinstallatie.

Totale raming 420 - 450.000 euro exclusief btw!

Mag ik jullie mening hierover vragen? Zowel over de plannen zelf, de elementen uit de kostenraming als het geschatte budget? Hoe kunnen we best e.e.a. herschikken om, zonder aan comfort of ruimte in te boeten, toch de prijs (fors) naar beneden te halen? De 1ste duidelijke optie is natuurlijk de carport later pas uitvoeren (20 à 25.000 euro).
Een 2e is de geothermische warmtepomp vervangen door een L/W (of eventueel zelfs gas, maar dan moet er gas binnengebracht worden, wat ook een kost heeft) - de minderprijs voor L/W zou redelijk beperkt zijn (+/- 4.000 euro)?
Een 3e optie is van dit leuke ontwerp een wat meer alledaags ontwerp te maken met blok op blok, zonder uitsprongen hier en daar. Geen idee hoeveel dat zou kunnen besparen? Keukenbudget zou ook omlaag kunnen, maar dat doen we liever niet (we koken elke dag wel. :))

Variant B zal wellicht wat goedkoper zijn, want is wat compacter op de verdieping. Los van dat we daar dan wel wat ruimte lijken te missen, gaat het ook weer niet zo gek veel goedkoper zijn helaas.
Alvast bedankt voor de feedback!

Dit hoeft wellicht niet gezegd te worden en het haalt sowieso niet veel uit 'op het internet', maar de plannen vallen volgens mij onder de intellectuele eigendom van de architect. copyright enzo dus. :))

de 1092ste dag slaat je 3 bouwlatten uit en bestel je 1 m³ chape voor dat dak.
En klaar.
Je vraagt dan natuurlijk wel verlenging aan.
:ROFLMAO:

Vrienden van ons moesten ook een hellend dak hebben. Die hebben plannen ingediend met een zonnedak zoals luk aanhaalt, 2 rijen zonnepanelen, over de volledige breedte va het dak, in de 2 windrichtingen, en in jouw geval dan nog oost-west... Een zadeldak met zonnepanelen gaat je meer kosten dan enkel dat. Dus ik zou dat toch durven opperen naar de architect, voor je de plannen indient met stedenbouw gaan spreken en zeggen dat er 3 buren zijn met een plat dak en dat jouw huis nu "uit de toon zou vallen", maar door die zonnepanelen wel de indruk geeft van een hellend dak... Nie geschoten is altijd mis ;)

@c00kie Ik interpreteerde Luk zijn 'zonnedak' als een 'dak om te zonnen' - zeker icm de sauna/hamam/... :)
Maar een 'zonnedak' als 'dak met (enkel) zonnepanelen zou misschien ook kunnen. Heb je toevallig ergens een foto van dat dak? (Als ik Google, krijg ik bij 'zonnedak' natuurlijk allemaal daken vol met zonnepanelen :ROFLMAO: )

Echt mooi kan je dat toch ook niet noemen...

natuurlijk niet, hedde dien hof niet gezien ?
:ROFLMAO:
Zonnedak bedoelde ik wel degelijk een dak waar je op kunt zonnen of hamammen of weet ik veel maar ook waar je zonnepanelen kunt steken.
:unsure::unsure::unsure::unsure:
Waarom geen gigabatterijen in een zadeldakvorm op de markt brengen?

Omdat batterijen in wisselende weersomstandigheden minder kunnen gaan presteren? Is maar een idee!

lap
daar gaat mijn ondernmingsplan.
Zal me maar met tuintjes houden.

Ik vind zonnepanelen op een dak nooit mooi
Als ze netjes in een rechthoek liggen vind ik dat niet verkeerd.
Hetgeen we hier zien is echt wel wat het is.
Een blokwoning die enkel mocht als er een zadeldak op kwam. Dus smeten ze er een zadeldak op.

Wel, daar vreesde ik al voor ?
vr de duidelijkheid, ik heb absoluut geen expertise in de materie :) Terechte vraag wel maar wss ook een moeilijke. Een half huis bouwen mag wss als een heel vergund was, maar het zal dan altijd met een hellend dak moeten zijn ... maar geen expert hier.

Je kan er wel iets leuk van maken mits goede analyse en inzichten, maar het zal geld kosten (en zeker nu al extra tijd). Je komt er wel maar idd wat een achterlijk gedoe als de buren een plat dak hebben. Het zal niet het eerste idiote regeltje dat je tegenkomt, kan spreken van ervaring.

2 suggesties van de architect.

Optie 1 met een 'beperkte' meerkost (+/-28k): plat dak schuin maken, technische kelder laten vallen (-12k besparing), fietsenberging wat hoger maken zodat daar een verdiepingsvloer in past.
Schuin dak - gevels.jpgSchuin dak - doorsnede.jpg

Optie 2 met een forse meerkost (+/-50k): klassiek zadeldak met zolder, technische kelder laten vallen (-12k besparing), fietsenberging staat hier ook hoger ingetekend, maar dat is in dit geval geen must vermits de technieken naar de zolder kunnen.
Zolder - gevels.jpgZolder - doorsnede.jpg

Jullie opinie (los van het financiële - daar moeten we zelf maar voor uitmaken wat we er al dan niet voor overhebben :) ) wordt geappreciëerd :)

Optie 1
...
heb ik wat meer budget :cool:

Alle gekken op een stokje en ik van voor.
Ik vind de binnen beleving met onder dat schuin dak te zitten wel aangenaam.
Zeker als je zoals hier een zoon heeft die dan zegt: ik ga 2 ijzeren kokerprofielen steken en mijn bed daarop en daaronder kan ik dan aan menne buro werken. NVT bij jullie, jullie slapen beneden maar ik wil maar zeggen.
Misschien die benen van dat dak nog meer ongelijk maken ? En dan naar het noord gericht wat ramen in zetten ?
Lap daar gaat budget voor den hof weer

Optie 1
...
heb ik wat meer budget :cool:

Alle gekken op een stokje en ik van voor.
Ik vind de binnen beleving met onder dat schuin dak te zitten wel aangenaam.
Zeker als je zoals hier een zoon heeft die dan zegt: ik ga 2 ijzeren kokerprofielen steken en mijn bed daarop en daaronder kan ik dan aan menne buro werken. NVT bij jullie, jullie slapen beneden maar ik wil maar zeggen.
Misschien die benen van dat dak nog meer ongelijk maken ? En dan naar het noord gericht wat ramen in zetten ?
Lap daar gaat budget voor den hof weer
Mag ik vragen waarom? ?

eerlijk ?
geen idee
Je bouwvolulme is asymmetrisch, van boven en van opzij gezien
zeker in optie 2 is het dak TE symmetrisch en dat bots met mijne hoek af en orde in de chaos.

...
OOk niks zinnig maar is echt een gevoel dat ik probeer te beschrijven.

Ik vind dat idee van Luk wel goe, nog asymmetrischer gaan en ramen in zetten eventueel.

De symmetrische variant lijkt op een grote schuur.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan