Ik zou een thuisbatterij willen plaatsen.
Momenteel heb ik zonnepanelen met een omvormer van 5 kW, omdat ik een monofasige aansluiting heb. Mijn omvormer is een hybride model, dus in principe kan er een batterij rechtstreeks op worden aangesloten. Online lees ik echter dat dit alleen kan met SolarEdge-batterijen, maar deze zijn vrij duur.
Mijn vragen zijn:
Mijn systeem:
Momenteel heb ik zonnepanelen met een omvormer van 5 kW, omdat ik een monofasige aansluiting heb. Mijn omvormer is een hybride model, dus in principe kan er een batterij rechtstreeks op worden aangesloten. Online lees ik echter dat dit alleen kan met SolarEdge-batterijen, maar deze zijn vrij duur.
Mijn vragen zijn:
- Kan er effectief alleen een SolarEdge-batterij worden aangesloten op mijn omvormer?
- Als ik een nieuwe batterij koop met een eigen omvormer, kan ik die dan naast mijn huidige omvormer installeren, of is er een beperking dat het totale vermogen van beide omvormers samen niet boven 5 kW mag komen?
- Geldt de 5 kW-beperking alleen voor de zonnepanelen die op de omvormer zijn aangesloten, of ook voor een batterij?
- Is er een beperking op het vermogen van de batterij, of kan deze groter zijn zonder problemen?
- Welk model/type batterij raden jullie aan voor mijn situatie?
- Is pluginplay thuisbatterij intressant ? is hierbij ook beperking hoeveel kw capaciteit? of andere beperking?
Mijn systeem:
- 16 × REC Alpha N-Type panelen, 375 W
- 16 × OP 404 - 405 W / 80 V, 1 m kabel
- 1 × SolarEdge SE5000H-RWS00BEO4 Storedge Single Phase Inverter met HD-Wave technologie, 5 kW
Laatst bewerkt: