Bouwinfo-tip:

Wil je gratis tips en richtprijzen voor je (ver)bouwproject?

Onze BOUWGIDS helpt je met slimme keuzes, praktische tips, checklists én inzicht in prijzen en premies.

Bovendien ontvang je 5% korting op aankopen in onze webshop en maak je maandelijks kans om een brandbeveiligingspakket te winnen!

Vraag hier je BOUWGIDS aan

Compaktuna Putzuna HY onder het pleisterwerk aanbrengen?

Gielleke

Lid
Lid geworden
30 jun 2009
Waarderingsscore
7
Punten
18
Hallo iedereen,

Vraagje,
Voor de voorbereiding van het plaatsen van mijn plinten (benedenverdieping) is het nog nodig om de ruimte onder het pleisterwerk op te vullen.
Bij nazicht is de waterkering correct geplaatst qwa hoogte maar deze zit wel gelijk met de snelbouwsteen... (ik vermoed dat dit wel standaard zo is)
Mag ik de ruimte die nog over is opvullen met "Compaktuna Putzuna HY"?
Mag dit product het pleisterwerk "aanraken" of moet ik hiervan proberen af te blijven...
Breng ik best nog iets aan op de tegelvloer voor geen connectie te hebben met de mortel? tape of iets anders?

Heb een afbeelding gemaakt van de situatie, waarbij de paarse opvullende de "Compaktuna Putzuna HY" is.

Bedankt!
Mvg,

Schermafbeelding 2026-08-17 145035.png

Geen probleem om dat dicht te smeren met HY. En dan later overbruggen met je plint.
En geen probleem dat dit tegen je pleisterwerk komt.

Let op 1: het is niet altijd vanzelfsprekend dat dat mooi recht in de lengterichting van de muur te zetten.
Desgevallend krabben met een gipsschaaf voordat hij volledig doorhard. Geen klodders achterlaten, nergens dikker dan de gips. Anders staan later je plinten scheef.

Let op 2: Zandkorrels in de cement zijn veel harder dan de gips en kunnen daarin krassen veroorzaken. Misschien is dat niet volledig te vermijden, maar als je je daar al van bewust bent, kan je iets voorzichtiger werken van in het begin zodat je later minder plamuurwerk hebt voor het schilderen.

Let op 3: Afgaande op je schema, liggen je tegels al? Goed afdekken: als je daar met HY op morst en je ziet het niet direct, dan heb je vlekken en volgende week een nieuw topic van je: " #HELP maijn tegels hangen vol HY". Zet er een emmer proper water naast met een spons: als je morst, direct weghalen.

Geen probleem om dat dicht te smeren met HY. En dan later overbruggen met je plint.
En geen probleem dat dit tegen je pleisterwerk komt.

Let op 1: het is niet altijd vanzelfsprekend dat dat mooi recht in de lengterichting van de muur te zetten.
Desgevallend krabben met een gipsschaaf voordat hij volledig doorhard. Geen klodders achterlaten, nergens dikker dan de gips. Anders staan later je plinten scheef.

Let op 2: Zandkorrels in de cement zijn veel harder dan de gips en kunnen daarin krassen veroorzaken. Misschien is dat niet volledig te vermijden, maar als je je daar al van bewust bent, kan je iets voorzichtiger werken van in het begin zodat je later minder plamuurwerk hebt voor het schilderen.

Let op 3: Afgaande op je schema, liggen je tegels al? Goed afdekken: als je daar met HY op morst en je ziet het niet direct, dan heb je vlekken en volgende week een nieuw topic van je: " #HELP maijn tegels hangen vol HY". Zet er een emmer proper water naast met een spons: als je morst, direct weghalen.
Luister aub naar tip 1. Ik heb dat niet altijd even proper gedaan en kan u nu al zeggen dat het makkelijker is om 2 uur langer erover te doen dan achteraf bij het plaatsen van je plinten.

Ik had dat "opgeschuurd" met een chapeschuurbord (ben er even de correcte naam van kwijt) maar had eerst de onderste rand van het gewone gips moeten controleren. Dat staat soms bol.

Ik had dat "opgeschuurd" met een chapeschuurbord (ben er even de correcte naam van kwijt) maar had eerst de onderste rand van het gewone gips moeten controleren. Dat staat soms bol.
Ja, klopt helemaal. Er is een dubbele problematiek als je onderaan de muur onder je gipsbepeistering nog cement wil aansmeren:

1/ Tijdens het plakken trekt de plakker op die plaats dikwijls enkel met zijn rei van onder naar boven en niet altijd (even veel) van links naar rechts en vice versa. Dat krijg je onderaan in de muur een put getrokken, met helemaal onderaan een bobbel. Hoe zie je dat na? Door een lange reilat vertikaal tegen de muur te houden. Als daar licht door komt of onderaan van de muur af staat door die bobbel, dan moet je dat eerst wat corrigeren (hamer en beitel, grof schuren,....) tot dat weg is.

2/ wanneer je met je cement onder die droge gips smeert, kan je al niet anders dan tegen of op die gips te komen. Die droge gips gaat direct vocht uit je natte cement opzuigen en je krijgt een droge klod cement onderaan op je gips. Oplossing: afsteken met een breed plamuurmes tot op niveau van de gips. Anders krijg je een bobbel op een bobbel.

Moeilijk is het niet, maar 2 aandachtspunten zijn het wel. Hier maak je het verschil tussen makkelijk "eventjes plinten zetten" of "een dag vloeken en sukkelen"...

Hallo iedereen,

Bedankt voor jullie uitgebreide advies!

Mvg,

En waarom zou je dat vullen?
Werdt aangeraden door men plakker omdat je plinten dan niet hol klinken als je ertegen boot (hout). Maar heb 1 zak gesmeerd en dacht nee, de rest moet maar hol klinken

Klopt, terechte opmerking. Er zijn ook andere methodes. Hier zou ik persoonlijk gaan voor dichtsmeren om een makkelijke en propere DHZ oplossing te hebben. Waarom? Vaste rechte ondergrond maken, plintjes lijmen, voegen, klaar. Alles onder controle volgens verwachtingen en beperkte kennis.

Als het goed gedaan is maakt het het zetten van je plinten wel véél makkelijker. Plus ik wou nog de keuze tussen géén plinten maar wel een decoratieve techniek of gewone plinten.

Terug
Bovenaan