Bouwinfo-tip:

Wil je gratis tips en richtprijzen voor je (ver)bouwproject?

Onze BOUWGIDS helpt je met slimme keuzes, praktische tips, checklists én inzicht in prijzen en premies.

Bovendien ontvang je 5% korting op aankopen in onze webshop en maak je maandelijks kans om een brandbeveiligingspakket te winnen!

Vraag hier je BOUWGIDS aan

Compact excavator for smaller construction jobs

Lid geworden
21 aug 2026
Waarderingsscore
0
Punten
1
Smaller construction and landscaping projects often have limited working space, especially around houses, farms and existing buildings. In these situations, a compact excavator may offer a practical option for digging, ground preparation and material handling. The right choice will depend on the site and the work involved. What size of excavator do you usually prefer for smaller jobs?

Polet is een goede keuze.

Voor de mensen die regelmatig 'fitnessen' zou ik wel een glasvezelsteel overwegen.
Die heb ik al vele jaren in gebruik en heeft al wat meegemaakt.

Voor de mensen die regelmatig 'fitnessen' zou ik wel een glasvezelsteel overwegen.
De schop heeft hier ook al een upgrade gehad naar glasvezelsteel (dat is toch die rode hè?). Spade gebruik ik daar niet genoeg voor.

De schop heeft hier ook al een upgrade gehad naar glasvezelsteel (dat is toch die rode hè?). Spade gebruik ik daar niet genoeg voor.
Wat is het voordeel van zo een steel? Nog nooit van gehoord. Het aantal blaren na het werk?

Wat is het voordeel van zo een steel?
Sterker.
Sommige moeilijke werkjes vragen wat meer belasting.
Jaja, ik let goed op het juiste gebruik van mijn gereedschap hoor .. maar in die moeilijke gevallen, in een echt gevecht met brute kracht, ga je toch wat verder :)

Wat is het voordeel van zo een steel?
Sterker.
Sommige moeilijke werkjes vragen wat meer belasting.
Jaja, ik let goed op het juiste gebruik van mijn gereedschap hoor .. maar in die moeilijke gevallen, in een echt gevecht met brute kracht, ga je toch wat verder :)
Die werkjes zoals een fijne boomstronk uitgraven, waar je om de schop weer zo een fijne wortel raakt en je voet bijna dubbel plooit. Ga er eens eentje aanschaffen dan want heb al behoorlijk wat steeltjes de geest zien geven.

Ik heb ook de indruk dat die bij het scheppen van bvb zand wat meer mee ‘veert’. Geen flauw idee of dat een voordeel heeft maar ik werk er liever mee.

Ik heb eigenlijk liefst een spade met voetjes, maar de meeste zijn jammer genoeg zonder.

Ga er eens eentje aanschaffen dan want heb al behoorlijk wat steeltjes de geest zien geven.
ook al voorgehad en uit frustratie in de avondschool een stalen steel gelast 😄
Doet nu meer dienst als pees/heefboom, want uiteraard veel te zwaar.

Euh, nee
Dat is de wat betere doe het zelf schup
maar echt degelijke schuppen zijn : allemaal samen
Ja de Spears & Jacksons
De oudste hier is meer dan 60 jaar oud, komt nog van mijn vader
beetje roestig maar nog steeds vlijmscherp... zijn ook de enigste schuppen die ik ken die zichzelf aanscherpen met het schuppen.
Okee het blad is wat korter door het vele gebruik.
Zo'n dikke 10 cm dan die nieuwe van 20 jaar geleden.

Dus Polet is voor watjes
echte mannen gebruiken Spears and Jackson

:ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:

Glasvezels is inderdaad een must en een pak steviger dan hout.
Of je moet essenhouten stelen kunnen krijgen .
De steledraaier in Massenhoven heeft die .
Grote voordeel van de steledraaier zijn esse hout.
Je krijgt een sterke steel die gevormd is naar je hand.
Ik heb een fijne lange hand en werk beter met een smalle steel in diameter dan die eenheidsstelen in glasvezel.

Voor mij dus hout. Kan je ook zelf je ijzer terug passend maken in de steel.

Onderhoudstip voor handgereedschap
na gebruik even afborstelen met borstel
en steek dan het ijzerwerk ( spade, hak, rijf, drietand ... ) in een bak met wit zand met wat olijfolie of wat je hebt staan .
Jaarlijks werd er in de winter al onze stelen ... en dat waren en veel met 2 man in de buitenaanleg-- lichtjes opgeschuurd met fijn slispapier.
Binding werden nagezien en eventueel in een bak met water gezet zo dat het hout terug kon zwellen.
Na het drogen , nog eens met dat slspapier er over en dan een zachte doek met olijfolie gedrenkt , boende we de stelen op.
Moest zo zacht zijn als het kontje van een blondje.

Soms branden we ook even na het inwrijven vd olie maar dat hebben we niet veel gedaan. Toch zo eens een steel in de fik gestoken.
Dat branden was om de olie en de porien meer te sluiten zo dat er geen nat kon indringen.

Om het even welk merk van spade ik aanschaf , die krijgen altijd voetjes , worden nooit terug aan de haak teruggeplaatst .👣👣👣

Ik kan met die glasvezelscheppjes geen weg. Waar vind je die Spears schoppen?

Ik kan met die glasvezelscheppjes geen weg. Waar vind je die Spears schoppen?
Overal tegenwoordig...
Pelckmans, Van Cranenbroek, iBood zelfs regelmatig

Ik heb persoonlijk toch ook weinig positiefs te zeggen over Polet… het betere DHZ? Als dat het betere is dan wil ik niet weten wat de andere dan maar van kwaliteit zijn.
Het goeie gerief dateert nog van in mijn kindertijd, meegekregen van onze pa. Geen idee welk merk, dat is niet meer leesbaar.

Ik zie dat een spade van Spear & Jackson maar €40 kost. Ligt dat aan mij of is dat weinig? Dat kan tegenwoordig toch niet meer van dezelfde kwaliteit zijn als de spade van 60 jaar oud van lukanar.

Ik haal ze bij Den stelendraaier Sis Coppens in massenhoven
Prijzen , geen idee, ik doe er te lang mee

• Leuk
Waarderingen: BnB2
Denk dat Luc deze vooral gebruikt om op te leunen en zo zijnen rug spaart .:)
Anders hadden we hier al een hele uitleg gehad over zijnen sciatica, ischias of hernia .

• Haha
Waarderingen: BnB2
Je moet eens een een steel van coppens en pollet vastpakken (vlak na elkaar) dat verschil is immens.

Die van coppens zijn licht, sterk en zeer buigzaam. Die van pollet zijn zwaar en stug.

En niet onbelangrijk die van coppens zijn in verschillende lengtes. Voor grote mensen maakt een steel die 4-5cm langer is een enorm verschil.

Ik spreek wel over zandschoppen (geen spades)

35 jaar geleden zag ik een buurman op zoek naar een perfecte tak uit essenhout om een nieuwe steel te maken voor zijn gaffel.
Die mens kocht dat niet, maar zocht die zelf uit.

Terug
Bovenaan