• Update forum

Op 31-01-2023 is er een update uitgevoerd op het forum. Mocht er na deze update iets niet werken, of indien er iets grafisch niet correct wordt weergegeven, gelieve dit dan te melden in het topic functionele verbeteringen voor het forum . Dan bekijken we en passen we het zo snel mogelijk aan.

combinatie warmtepompboiler en zonneboiler

Lid geworden
12 jun 2018
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo,

heeft iemand van jullie ervaring met warmtepomp boilers in combinatie met zonneboiler panelen?
Volgende week worden er namelijk 28 405Wp panelen geplaatst (met 15kwh batterij) en ik had graag ons gasverbruik naar beneden gekregen.

Op vandaag heb ik een gasketel die voorziet in CV en sanitair warmwater (Junkers CerapurModul Solar TOP 30/475-3 ZBS HR Top 30kW). Dit met een boilervat van 290liter met dubbele spiraal, in combinatie met 2 zonneboilerpanelen.

Graag zou ik voor sanitair water overschakelen op een warmtepomp boiler en ik vroeg me af of ik mijn bestaande zonneboiler nog zou kunnen recupereren? Ik vermoed dat het boilervat niet te recuperen zal zijn en enkel mijn panelen eventueel?

Heeft iemand ervaring met dergelijke setup? Of is het de moeite niet om dit zo op te zetten?

(Ter info: we zijn een gezin met vier, waarbij het toch geregeld voorkomt dat er 2 of 3 na elkaar een bad nemen.)

Mvg,
Jan

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
1.533
Punten
113
Aan sommige WP boilers kan je panelen aansluiten
waarom vervang je de panelen niet door PV, beter resultaat

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
2.023
Punten
113
Graag zou ik voor sanitair water overschakelen op een warmtepomp boiler
Op vandaag heb ik een gasketel die voorziet in CV en sanitair warmwater
Beter de gasketel blijven gebruiken voor sanitair water en een warmtepomp plaatsen voor je CV.

Gasverbruik van SWW is echt marginaal klein tov de cv.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
1.533
Punten
113

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
2.023
Punten
113
Graag zou ik voor sanitair water overschakelen op een warmtepomp boiler
Op vandaag heb ik een gasketel die voorziet in CV en sanitair warmwater
Beter de gasketel blijven gebruiken voor sanitair water en een warmtepomp plaatsen voor je CV.

Gasverbruik van SWW is echt marginaal klein tov de cv.
Maar wat doe je dat met stroom uit je PV?
WP voor CV
Overschot verkopen?

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
4.501
Punten
113
je heb een zonneboiler.... die verbruikt geen gas of stroom, enkel op de momenten dat die het niet aankan.
Kan je beter een electrische weerstand daarin plaatsen dan een volledig nieuwe wp-boiler te plaatsen, waar wss ook een elec weesrtand gaat inzitten.

tumkie

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2007
Waarderingsscore
272
Punten
63
Warmtepompboiler en solarpanelen samen zijn idioot … wanneer je Warmtepompboiler het zuinigst draait ga je hem uitleggen om Solar te gebruiken

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Waarderingsscore
552
Punten
93
Lid geworden
12 jun 2018
Waarderingsscore
0
Punten
1
Wel, eind volgend jaar zouden we onze beneden verdieping renoveren en had gedacht om op dat moment dan meteen vloerverwarming te leggen in combinatie met een WP. Maar ik wou alvast eens kijken voor het sanitair water.

Warmtepompboiler en solarpanelen samen zijn idioot … wanneer je Warmtepompboiler het zuinigst draait ga je hem uitleggen om Solar te gebruiken

Als je alles nieuw zou plaatsen uiteraard, maar gezien mijn Solar er al ligt dacht ik dat het misschien een 'added value' kon zijn.

Waar ik ook aan zitten denken had was om het huidige solar vat van 290liter te laten staan met enkel de Solar actief, en daarop in serie de warmtepomp boiler te zetten zodat die al wat warmer water binnenkrijgt. Plaats zou ik er voor hebben, maar stel me vragen bij de efficiëntie.

Had ondertussen zitten kijken naar Aeromax premium warmtepompen.

Bovenaan