• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Combinatie hanenkam rollaag met een volle steen (strek) als dagkant ?

Lid geworden
3 dec 2020
Berichten
4
Waarderingsscore
1
Punten
3
Beste bouwfanaten,

Ik lees al een tijdje mee op dit forum, maar maak nu voor de eerste keer zelf een post aan om hopelijk een antwoord te krijgen op mijn brandende vraag: Hoe combineer je een hanenkam rollaag met een volle steen (strek) als dagkant ?

Binnen enkele maanden starten ze met onze nieuwbouw waarbij het merendeel van de ramen een volle steen (strek) als dagkant hebben (pastorij).
Daarnaast willen we dit combineren met een hanenkam (1 steen hoog) als rollaag, hieronder enkele voorbeelden van deze combinatie:

1.jpg 3.jpg

Onze aannemer geeft de voorkeur aan het gebruik van geveldragers (stalen latei) en wijkt niet graag af van dit principe.

Hebben jullie weet van verdoken geveldrager systemen (Scaldex, Korbo, ...) die deze combinatie mogelijk maken?
Kunnen de rollaagbeugels bij zulke verdoken systemen in een kleine "waaier" gezet worden?

Screenshot 2021-02-10 at 10.16.53.png Screenshot 2021-02-10 at 10.42.54.png

Indien dit toch niet uitgevoerd kan worden met een verborgen geveldrager systeem, wat is dan het alternatief ? De maximale overspanning bij deze ramen/deuren is maar 1.100 mm.

Ik neem aan dat omwille van de beperkte overspanning dit gewoon "traditioneel" zonder een stalen latei (die in het zicht zit) uitgevoerd kan worden?
Of achten jullie de kans op scheurvorming te groot?

Alvast bedankt voor jullie constructieve feedback ! ?
 

Bijlagen

  • 2.jpg
    2.jpg
    456,3 KB · Weergaven: 17
  • 4.jpg
    4.jpg
    356,1 KB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
En waarom zou een hanekam niet kunnen op een drager ?
Die drager hangt aan je binnenblad van de muur .
Een hanekam of een verhoogde kam of een dubbele rollaag of strekken is enkel en alleen maar als sier aan te brengen.

Of wil je ze echt als dragende constructie voor gans het buitenblad steken. Dat kan ook maar persoonlijk ben je dan beter af met een boog ( romaans of gothisch)
 
Lid geworden
3 dec 2020
Berichten
4
Waarderingsscore
1
Punten
3
Lukanar, bedankt voor de snelle reply!

Origineel was het de bedoeling dat deze hanekam OP een stalen latei werd uitgezet. Hierdoor zou dit gelakte profiel steeds in het zicht zitten en wordt (naar ons inzien) de charme van de combinatie tenietgedaan.

U bent van mening dat bij bovenstaande ramen en deuren de hanekam geen dragende functie heeft? Een ingemetst stalen latei (dat je niet ziet) zal hier het bovenliggend metselwerk dragen en de hanekam zit hier dan als sier (zonder beugels/extra verankering aan deze latei) onder? Of interpreteer ik dit verkeerd?
 
Laatst bewerkt:

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.254
Waarderingsscore
667
Punten
113
Bij kleine overspanningen (zoals foto 1,2,3) wordt inderdaad meestal een stalen latei gebruikt, om het bovenliggend metselwerk te ondersteunen. Scaldex heeft twee types: de Catnic lateien standaard in zwart gelakt, of hun eigen galvaniseerd latei.

Indien je geen zichtbaar profiel wenst, plaatst je de latei hoger en gebruik je bijbehorende rollaagbeugels. Ik zie echt het probleem niet? Een hanekam of rechte strek, dat maakt helemaal niet uit. Die gebruikte rollaagbeugels hangen immers los aan de beugel, bij zowel standaard latei als één met verankering. Je plaatsts de hangende stenen en beugels dus zoals je wil. Uiteraard met ondersteuning tot de mortel uitgehard is.

Een hanekam werd trouwens vroeger wel gebruikt om bovenliggend metselwerk op te vangen (bron).
Maar een boog zal nog beter ondersteunen uiteraard.

Dan is een geveldrager met verankering (zoals foto 4) tegen binnenblad helemaal niet nodig. Ben je zeker dat je aannemer dat wil gebruiken bij standaard ramen en deuren? Want dat lijkt me wel straf. Bij grotere overspanningen heb je het oudere BFS en nieuwe Sumo profiel van Scaldex (of eventueel Korbo van Plaka). Deze zijn wel verankerd aan het binnenblad. Maar voor standaard ramen is dat echt wel overkill. Bovendien zijn verankeringen naar binnenblad telkens koude bruggen.

Er zijn aannemers die voor standaard ramen niet met stalen lateien werken, maar enkel met metselwerkwapening boven de ramen (bv 3 metsellagen). Dat is hun eigen verantwoordelijkheid en niet aan te raden denk ik. En ik vermoed, als jouw aannemer zelfs geveldragers zou gebruiken voor standaard ramen, hij dat zeker niet zal zien zitten.

PS: Ik plan te bouwen (zonder aannemer) in dezelfde stijl. Ik heb standaard ramen en deuren van 1m10 en voorzie telkens een Scaldex stalen latei. Met rollaagbeugels voor een onzichtbare afwerking van de strek (recht opstaande stenen, geen hanekam) met net zoals jij een volledige steenlengte naar binnen. Enkel voor twee grote ramen (3,5 en 5m) op m'n achtergevel heb ik Scaldex Sumo geveldragers voorzien. Ook opnieuw met rollaagbeugels voor onzichtbare afwerking.
 
Laatst bewerkt:
Lid geworden
3 dec 2020
Berichten
4
Waarderingsscore
1
Punten
3
Remi, bedankt voor het duidelijk antwoord !

Ik moet me even corrigeren, de kleine overspanningen zullen inderdaad met standaard lateien worden voorzien en niet deze met extra verankering (mijn fout, kan men originele post niet meer aanpassen). Hoe dan ook werken beide systemen inderdaad met dezelfde beugels en dat is waar het schoentje wringt (op de website van beide producenten toont enkel een rechte strek) .

Wat ik graag via deze post bevestigd wou zien is dat je deze beugels inderdaad in een waaier kan zetten, en dat lijk jij te bevestigen?

Zijn er nog vakmensen die dit kunnen bevestigen? Dat zou ons heel wat kopzorgen besparen ?
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.254
Waarderingsscore
667
Punten
113
@ExOMaNiaC
Ik ben alles behalve een vakmens en geen punker (lees nog geen hanekam toegepast :p ).
Maar heb wel al met beide systemen gewerkt. Ik kan je dus wel bevestigen dat die rollaagbeugels daar gewoon losjes aanhangen hoor. Je zet de stenen dus zoals je wil. Maar je metser/aannemer zal dat toch ook weten?

PS: Je kan Scaldex ook gewoon telefoneren hoor, hun verkopers (technische adviseurs) kunnen dan bevestigen.
Je geloof het of niet, maar ik heb 60min getelefoneerd met een Scaldex-verkoopster die mijn offerte opstelde. Net deze morgen op het moment dat jij dit topic aanmaakte.
 
Lid geworden
3 dec 2020
Berichten
4
Waarderingsscore
1
Punten
3
Ik ben inderdaad ook even ter rade gegaan bij Scaldex zelf. Een behulpzame adviseur wist te bevestigen dat deze SR beugels inderdaad compatibel zijn met zowel de standaard latei als hun verankerde systemen. Ook mogen deze in een fijne waaier gezet worden om zo het gewenste resultaat de bekomen. Uiteraard zal het geheel ondersteund moeten worden tot het uitgehard is. Beugelratio: 1 beugel om de twee voegen of ±8 beugels per lm dagmaat.
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.015
Waarderingsscore
1.932
Punten
113
Scaldex is goed, (gebruik ik veel) maar voor dergelijke kleine ramen EN een hanekam kan het perfect zonder stalen latei
Denk je dat er vroeger dergelijke lateien/beugels werden gebruikt ? Nee toch en de strekken zijn heus niet allemaal gebarsten.
Ik heb bij mij thuis ramen van 3.8 m met strek van 2stenen hoog zonder enige ondersteuning.Na 30 jaar nog geen enkele scheur/barst of 'zetting)
Tegenwoordig zou ik wel als extra murforwapening inmetselen in de lagen er boven, kost niet veel en kan enkel maar goed doen(murfor met epoxybekleding)
Trouwens: als je die beugels gebruikt moeten deze perfect aangebracht worden op het latei, anders hebben ze ook geen nut.
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Voor de "gewone" wapening voor metselwerk (Murfor) kan je ook zulke ophangbeugels voor de stenen krijgen. Voordeel hiervan is dat je het ook kan gebruiken voor ronde (segment) bogen.

Indien nodig kan je de horizontale streklaag ook nog apart versterken met een extra Murfor (bovenop).

Vraag die ik me wel stel bij hanenkammen... dat zijn eigenlijk speciale vormstenen (parallellepipedums)... Ga je die eigenhandig bijzagen (niet mooi voor de strek) of kan je die op maat gebakken krijgen?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan