combi isoleren met minerale wol en harde platen

KarelAerts

Nieuw Lid
Lid geworden
12 mei 2021
Waarderingsscore
1
Punten
8
Om allerlei redenen zou ik graag tussen de balken van ons plat dak minerale wol plaatsen, om dan later ook nog een extra PUR plaat er boven op te laten plaatsen met nieuwe EPDM. Op die manier is ons huis al 45% geïsoleerd en toch al wat bestand tegen het komende winterweer. Ook rekening houdend met schaarste op de bouwmarkt en arbeidsmarkt. De akoestische demping is 1 van de hoofdredenen om het toe te passen.

Nu lees ik dat de isolatie waarde van de minerale wol altijd lager moet zijn dan de vaste plaat die op het dak komt. Moet je dit ook doen voor spouwmuren opgevuld met EPS korrels als je nadien nog extra gevelisolatie wil toepassen?

Alle tips welkom.

KarelAerts

Nieuw Lid
Lid geworden
12 mei 2021
Waarderingsscore
1
Punten
8
Het gaat er dus om dat er een koud en warm dak gecombineerd zou worden. Blijkbaar maar weinig informatie over te vinden. Vroeger werd alles van binnen uit geisoleerd maar met de nieuwe hogere isolatie normen is dat niet meer haalbaar soms.

Qacino

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jan 2019
Waarderingsscore
259
Punten
63
Als ik me niet vergis mag de isolatiewaarde aan de warme kant (binnen) max 1/3 van de isolatiewaarde zijn van deze aan de koude kant (buiten).
Dit is statisch gezien bekeken (methode van Glaser). 100% zekerheid heb je enkel met dynamische simulaties.

Zover ik weet werd er nooit/zelden van binnenuit geïsoleerd... Waarom ga je niet voor rockwool/glaswol voor op uw plat dak ? Daar heb je ook harde platen voor zodat je akoestisch & qua isolatie waarde beter zit. Dan zit je zonder risico op condensatie aan de binnenkant.

KarelAerts

Nieuw Lid
Lid geworden
12 mei 2021
Waarderingsscore
1
Punten
8
Vroeger, ik spreek van voor de tijd dat harde XPS, PUR, PIR platen op de markt courant waren werd er snel 10cm rock of glaswol tussen de balken gespijkerd. De reden dat ik deze combi bekijk is omdat ik het isoleren van binnen zelf kan doen, en dan ook mooi aansluit tegen mijn binnenmuur isolatie (andere muur is ee veranda van de buur). Indien ik minerale wol gebruik boven op het dak dan moet ik alle muren e dekstenen verhogen. Een job die ik zelf niet ga doen en een langere wachttijd. Maar duurzaamheid (lange levensduur) is ook belangrijk.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
1.920
Punten
113
Om allerlei redenen zou ik graag tussen de balken van ons plat dak minerale wol plaatsen, om dan later ook nog een extra PUR plaat er boven op te laten plaatsen met nieuwe EPDM. Op die manier is ons huis al 45% geïsoleerd en toch al wat bestand tegen het komende winterweer. Ook rekening houdend met schaarste op de bouwmarkt en arbeidsmarkt. De akoestische demping is 1 van de hoofdredenen om het toe te passen.

Nu lees ik dat de isolatie waarde van de minerale wol altijd lager moet zijn dan de vaste plaat die op het dak komt. Moet je dit ook doen voor spouwmuren opgevuld met EPS korrels als je nadien nog extra gevelisolatie wil toepassen?

Alle tips welkom.

verkeerde info !

als rotswol tussen balken minder isoleert dan PUR
moet je er geen dampscherm onder plaatsen

hier 16 cm PIR en daaronder tot 43 cm wol met een perfect afgewerkt dampscherm

V

Verwijderd lid 178789

Guest
Het probleem is dat een perfect afgewerkt dampscherm aan de onderkant in de praktijk vrijwel onmogelijk is.

KarelAerts

Nieuw Lid
Lid geworden
12 mei 2021
Waarderingsscore
1
Punten
8
...een weg :D
Volgende week komt er een dakwerker een kijkje nemen naar onze platte daken. Waarschijnlijk zullen we dan beter kunnen inschatten wat de beste methode is. Warm dak betekend ook extra opmetselen dak rand etc.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan