• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Comair HRUC E4 -> theorie vs praktijk

Lid geworden
12 aug 2009
Berichten
951
Waarderingsscore
1
Punten
0
Wij hebben een jaar geleden een Comair HRUC E4 gekocht met een debiet van 450m³ en een WTW van 95%. Althans, zo stond het op papier...



Nu onze EPB-er alles aan het ingeven is, zei hij dat Comair nooit EN308 getest is en hij dus niet over de nodige certificaten beschikt. Zonder die certificaten zou het lijken alsof we een ventilatiesysteem zonder WTW zouden hebben, waardoor we opeens ver boven de E40 uit zouden komen. Doel is alleszins onder E40 uit te komen dus dat was even schrikken.

Nu was Comair zelf op de hoogte van de nieuwe wet en dat ze certificaten volgens de EN308 norm nodig hebben. Ze zijn dus de nodige testen gaan uitvoeren en sinds deze week hebben we het juiste certificaat ontvangen.



Wat blijkt nu? De WTW kan ik praktijk maar zo'n 75% halen...

En een installateur, laat ik hem X noemen (die de epber zelf kende) wist onze epber te vertellen dat de Comair apparaten van 450m³ bijna nooit 450 halen in werkelijkheid, omdat het berekent is op 150 Pa. Het zou eerder rond de 375 liggen. Nu is het zo dat ons huis een debiet van 445 m³ nodig heeft.



Ik bel meteen onze installateur Y of het waar is dat ze dat niet halen en hij zegt dat het geen probleem mag zijn. Dat het van de 'weerstand van de kanalen' afhangt maar dat het zeker niet zo laag zou zijn als de andere installateur beweert.



Nog een extra leuk iets, degene van wie we deze installatie gekocht hebben is intussen failliet en heeft onze gegevens doorgegeven aan Y om de inregeling verder op te volgen.



Ik had me redelijk verdiept in het ventilatieverhaal en dacht een goede keuze gemaakt te hebben, maar nu blijkt dat je ook wat op papier staat niet mag geloven... Hoe kan je dan nog juiste keuzes maken? Zij schrijven dat hun apparaat 95% WTW heeft dus ik dacht (misschien dom) dat zal wel zo zijn... :(



Wat te denken van dit alles?

En kan het veel kwaad als het debiet van ons 450 apparaat in werkelijkheid wat lager ligt?
 

Smettuh

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 nov 2009
Berichten
2.171
Waarderingsscore
1
Punten
38
izzy;1791856 wrote:
Wij hebben een jaar geleden een Comair HRUC E4 gekocht met een debiet van 450m³ en een WTW van 95%. Althans, zo stond het op papier...



Nu onze EPB-er alles aan het ingeven is, zei hij dat Comair nooit EN308 getest is en hij dus niet over de nodige certificaten beschikt. Zonder die certificaten zou het lijken alsof we een ventilatiesysteem zonder WTW zouden hebben, waardoor we opeens ver boven de E40 uit zouden komen. Doel is alleszins onder E40 uit te komen dus dat was even schrikken.

Nu was Comair zelf op de hoogte van de nieuwe wet en dat ze certificaten volgens de EN308 norm nodig hebben. Ze zijn dus de nodige testen gaan uitvoeren en sinds deze week hebben we het juiste certificaat ontvangen.



Wat blijkt nu? De WTW kan ik praktijk maar zo'n 75% halen...

En een installateur, laat ik hem X noemen (die de epber zelf kende) wist onze epber te vertellen dat de Comair apparaten van 450m³ bijna nooit 450 halen in werkelijkheid, omdat het berekent is op 150 Pa. Het zou eerder rond de 375 liggen. Nu is het zo dat ons huis een debiet van 445 m³ nodig heeft.



Ik bel meteen onze installateur Y of het waar is dat ze dat niet halen en hij zegt dat het geen probleem mag zijn. Dat het van de 'weerstand van de kanalen' afhangt maar dat het zeker niet zo laag zou zijn als de andere installateur beweert.



Nog een extra leuk iets, degene van wie we deze installatie gekocht hebben is intussen failliet en heeft onze gegevens doorgegeven aan Y om de inregeling verder op te volgen.



Ik had me redelijk verdiept in het ventilatieverhaal en dacht een goede keuze gemaakt te hebben, maar nu blijkt dat je ook wat op papier staat niet mag geloven... Hoe kan je dan nog juiste keuzes maken? Zij schrijven dat hun apparaat 95% WTW heeft dus ik dacht (misschien dom) dat zal wel zo zijn... :(



Wat te denken van dit alles?

En kan het veel kwaad als het debiet van ons 450 apparaat in werkelijkheid wat lager ligt?



Neen dat kan geen kwaad. Dat is bij mijn weten bij alle toestellen zo dat de vermelde waarden bij 100 of 150pa zijn en er geen rekening wordt gehouden met luchtweerstanden. (bron: EPB man)

Zo heb ik ook een 500 + en ik draai op 100% nu rond de 440.

Als je volgens de minima 400 nodig hebt en je toestel heeft op papier 400 en meer dan is het ok. De EPB'er heeft maar de theoretische debieten in te voeren die wettelijk vereist zijn, zonder 1 meting uit te voeren.



Je kan ook met metingen werken maar dat heeft enkel nut als je de minima haalt (anders blijven ze met waarden bij ontstentenis werken).

Met een meting mag je ruimtes mee incalculeren die niet verplicht zijn maar wel nuttig voor in balans te geraken. Met een goede balans te behalen (en eventueel in combinatie met luchtsnelheidsmetingen en temperatuursmetingen) kan je een beter E peil halen.

Zo hebben wij enkel de meting (zelf) gedaan en winnen we nog wat E punten.



Ze zijn wel strenger en strenger aan het worden bij EPB omtrent die ventilatie. Los van EN308 (gelijkwaardigheidsattest) moet je nu al op een lijst staan om met dat specifiek getest rendement te mogen werken. Dat is wel enkel voor nieuwe dossiers dacht ik ..

Ook naar metingen toe, als je niet voor 26 december je dossier indient verstrengen de regels en heb je een rapport nodig om de meting te staven. Nu is dat enkel een rekenblad.

Zie: http://www2.vlaanderen.be/economie/energiesparen/epb/nb1213/annexnb1213.pdf



Wees trouwens gerust, geen enkel toestel haalt dat rendement. Als je de lijst er op na gaat is dat zo 'n 75% gemiddeld. Dus op zich moet je je niet bedrogen voelen, het is ALTIJD zo.

Het is wel frustrerend dat bv mensen met een ouder dossier veel evidenter dat laag E peil konden behalen. Om nog over het K peil te zwijgen.
 
Lid geworden
19 apr 2010
Berichten
71
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij hebben wel degelijk een EN308 certificaat van Comair dat handelt over de E3 en ook over de E4. indien je me je e-mail geeft eventueel via prive bericht zend ik je dit door.



W.
 
Lid geworden
12 aug 2009
Berichten
951
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ah ok, nu voel ik me al iets geruster, voelde me echt in het zak gezet.

Maarja eigenlijk zijn we dat ook he, ze zetten iets op papier dat het in werkelijkheid niet is...



Wel jammer dat we nu opeens naar E40 zijn gestegen, was zo trots op onze E35 :p. Maar goed, dat we niet hoger dat E40 uitkomen is het belangrijkste.
 

joachim525

Nieuw Lid
Lid geworden
10 apr 2012
Berichten
73
Waarderingsscore
0
Punten
6
Dossiers indienen (ook oude) vanaf 2013 = warmtewisselaar moet getest zijn volgens bijlage G (verduidelijking van de EN308; zie lijst epbd.be . De lijst is niet altijd helemaal up to date)



De lagere rendementen hebben ook iets te maken met de warmteproductie van de ventilatoren zelf die niet meer mag meegeteld worden, dacht ik. Het kan dus best zijn dat je in praktijk toch meer dan die 75% zou meten...
 
Lid geworden
22 nov 2016
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
0
Er is wel degelijk een verschil in rendementen op de markt, dit komt omdat voor 2012 een thermisch rendement van de wisselaar voldoende was (= cel in de unit) en erna 2012 moest rekening gehouden worden met een omkasting/behuizing, een aftrek van motorwarmte etc ...
Vraag daarom steeds uitdrukkelijk naar de EPB waarden van een ventilatiesysteem D, elke fabrikant met enige betekenis zal je deze gegevens meteen bezorgen.
Deze gelden dus voor EPB, je verslaggever houdt rekening met deze gegevens voor de berekening van het E-peil.
Weet dat dit labotests zijn en een werkelijk rendement hoger of lager kan liggen naargelang het temperatuurverschil, vochtigheidsgraad, werkelijk debiet, etc...
Zie dus een rendement in zijn context en besef goed dat de HRUC-E een van de minst verbruikende WTW (warmte terug winning) installatie op de markt is.
En om te kunnen terugwinnen, moet je energie instoppen. :)
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan