• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Coax kabel defect/slecht aangesloten?

thommich

Nieuw Lid
Lid geworden
9 mrt 2012
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ik heb zelf de elektriciteit geplaatst en aangesloten en dus ook coax kabel getrokken.
Ondertussen wonen we in onze woning en hebben we een TV aangeschaft.
Het is bij het aansluiten hiervan dat er iets lijkt mis te lopen.

Wij hebben (nog) geen digitale tv, maar ik wou analoog kijken.
Telenet-kabel komt wel binnen voor internet en dit werkt perfect.
De telenet-installateur heeft de coax kabel die naar de living loopt ook aangesloten op de NIU (versterker).
Aan de zijde van de tv heb ik de coax kabel aangesloten op een Niko tv-wandcontactdoos. Telenet-goedgekeurd.
Bij aansluiten van de tv en zoeken naar analoge zenders is het bizarre nu dat de tv slechts 7 zenders detecteert.
Hiervan zijn er 5 "leeg", dus geen beeld of geluid.
2BE ontvang ik met heel veel sneeuw, het is net te herkennen dat het 2BE is.
Discovery Channel ontvang ik dan weer loepzuiver.

Ik heb dan eerst de coax-wandcontactdoos opnieuw aangesloten.
Kabel stukje ingekort en opnieuw gestript, gezorgd dat er zeker geen contact is tussen mantel en kern.
Zelfde restultaat.

Vervolgens heb ik de digicorder van m'n ouders even meegedaan en opnieuw naar zenders laten zoeken met onze postcode.
Deze geeft aan "249 zenders gevonden".
En inderdaad, veel zenders werken digitaal wél.
Echter, één en Canvas (en nog enkele) werken niet.
De digicorder geeft aan: "geen signaal op deze zender".
Dit sluit volgens mij uit dat er iets mis is met de tuner van de tv, gezien de digicorder ook niet alle zenders ontvangt ...

Dan blijven er volgens mij nog 3 opties over:
- De aansluiting tussen versterker (NIU) en de coax-kabel. Uitgevoerd door telenet-technieker, dus dit sluit ik zo goed als uit.
- De aansluiting tussen coax kabel en wandcontactdoos. Ik heb dit echter al 3x opnieuw gedaan (ook met een ander niko-inbouwstuk) en zie geen verbetering meer.
Ondertussen is mijn kabel ook al teveel ingekort om er nog een stuk af te doen ;-)

- De coax-kabel zelf is kapot in de preflex?
- Heeft iemand hier nog tips wat ik nog kan proberen?
Alvast bedankt.

Sluit eens rechtstreeks aan op de versterker.

Ben je zeker dat je een tv-abonnement hebt?

Als je enkel een internet en/of telefoonaansluiting hebt plaatst Telenet een filter tussen de aansluiting die het analoge signaal blokkeerd.

Hij krijgt wel signaal binnen.

In de instelling van de digibox/corder kan je de signaalkwaliteit nakijken. Dat moet al een indicatie geven. Zonder geldig abonnement kan je natuurlijk niks afleiden. Laat desnoods de telenet installateur komen (mits vergoeding) om de kabels uit te meten, zij hebben daar vast apparatuur voor.

Heb je maar 1 aansluiting in jou woning ? Ik heb er 5.

Bij een TOF-filter (Telenet Only Filter) wordt het grootste deel van het analoge signaal geblokkeerd, de uitersten van deze frequentieband worden wel nog doorgelaten.

Hetgeen TS beschrijft lijkt mij een logische vaststelling bij een TOF-filter, 2BE en Discovery zullen bij hem aan de uiteinde van de geblokkeerde frequentieband zitten.

Zoals Huff al zei. Om te vermijden dat je gratis analoge kabel kijkt zit tussen de straataansluiting en de kabel die naar jouw woning gaat (meestal) ofwel een anti-diefstal afsluiting ofwel een filter.    

- 1e onderbreekt fysisch het kabelsignaal,.
- 2e laat enkel de DOCSIS-signalen (Data over cable service interface) door.

Je kan deze enkel verwijderen met een speciale sleutel, wat uiteraard illegaal is. Zitten in de paddestoel of igv appartementsgebouw in de meterruimte.

Zien er zo uit. 

anti-dieftstal_0.jpg

docsis-filter_0.png

Bijlagen

• Anti-dieftstal.jpg
    Anti-dieftstal.jpg
    86,5 KB · Weergaven: 2
  • Docsis-filter.png
    Docsis-filter.png
    52,3 KB · Weergaven: 2
Is de kwaliteit van de kabels tussen toestellen en wandcontactdoos voldoende?
Oorspronkelijk bericht geplaatst door thommichDe digicorder geeft aan: "geen signaal op deze zender".

Ik had dit probleem bij opstart nl. ook en na vervanging van de (overigens oude) kabel tussen de wandcontactdoos en de digicorder/tv was dat probleem opgelost. Kwaliteit van mijn toenmalige oude kabel was dus onvoldoende.

Allen enorm bedankt voor de reacties! Ik was mij niet bewust van het feit dat ook voor de analoge tv een abonnement nodig is. Op de site van telenet vind ik hiervan niet direct iets terug... ?

Ik vermoed dat er dus inderdaad zo'n filter tussen zit. Op de digicorder (is ondertussen al terug weg) dacht ik ergens een SLR waarde van 39 gezien te hebben. De 2e balk stond op 99% dacht ik...

We zullen dus inderdaad moeten de afweging maken of een abonnement nodig is voor ons. Wij kijken toch hoofdzakelijk naar netflix...

Vroeger werd er afzonderlijk "kijk en luister-geld" betaald. Nu wordt dit via het TV-abbonement geregeld. Je hebt dus ook voor analoge TV (voor zolang ze dat nog aanbieden) een abbonement nodig om legaal TV te kijken.

Oorspronkelijk bericht geplaatst door thommich

Ik was mij niet bewust van het feit dat ook voor de analoge tv een abonnement nodig is.

U maakt een grap neem ik aan?

Geen grap. Voor de radio betaal je toch ook niet?

Dat je voor digitale tv betaalt snap ik. Maar analoge tv? één en canvas zijn sowieso openbare omroepen dus dacht dat die gewoon vrij op de kabel zaten...

Vergelijking gaat niet op. Radio verloopt via een antenne. TV via een antenne is ook gratis. Maar een kabelnetwerk moet onderhouden worden en dus betalend. U kan ook veel zenders kijken via internet, misschien is dat een oplossing?

Oorspronkelijk bericht geplaatst door thommich

Geen grap. Voor de radio betaal je toch ook niet?

In sommige landen is dit effectief zo. Daar legt de overheid de kabelmaatschappijen op om een klein aantal kanalen (meestal de staatszenders) gratis te verspreiden, zelfs digitaal. 
Maar analoge tv?

De TV distributieketen is al een paar decennia volledig digitaal. Kost hen zelfs geld om dit om terug om te zetten naar analoge TV. Reden dat die analoge kanalen daar nog zitten is eerder politiek van aard.

Oorspronkelijk bericht geplaatst door thommich- De aansluiting tussen versterker (NIU) en de coax-kabel. Uitgevoerd door telenet-technieker, dus dit sluit ik zo goed als uit.

Overschat de techniekers niet die over de vloer komen...
Onzen 'technieker' was de coax aan 't strippen met behulp van een stanley en een waterpomptang (I kid you not)

Dient het gezegd dat er op "onverklaarbare wijze" ook geen signaal was? Na halve dag foeteren collega erbij geroepen, die trok nogal ogen en heeft meteen alle aansluitingen opnieuw gedaan (en ook de kabel in 't straat aangesloten, want daar had de eerste niet aan gedacht...)

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan