• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Cladrastis kentukea: gebrek?

ALG

Actief Lid
Lid geworden
30 jun 2014
Waarderingsscore
84
Punten
28
Hallo,

Wat zou er mis zijn met deze cladrastis kentukea?
Ik vermoed een tekort aan voeding. Maar of het nu magnesium of kalk of calcium is, is onduidelijk. De meningen zijn verdeeld. :)

De bladeren zijn heel bobbelig.
De boom heeft geen bloemetjes gehad dit jaar.

Wat denken jullie op basis van deze foto's?

NPK-meststof werd reeds gegeven op basis ban bemestingsadvies van de bodemkundige dienst.

IMG20230730094112.jpg

IMG20230730094144.jpg

IMG20230730094158.jpg

Bedankt.

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Waarderingsscore
834
Punten
113
Oei, moeilijke vraag, ik denk niet dat iemand dat met zekerheid gaat kunnen zeggen.
Zie ik dat goed, staat die plant in een pot in de grond?
Hoelang al op die plaats?
Neem eens een foto van wat verder.
Welke pH kwam uit de bodemanalyse?

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.134
Punten
113
Cla ken staat graag in klei of zandgrond met een zonnige warme standplaats ( beschut)
Verdraagt geen enkele vorm van verhardingen, kan zelfs last krijgen als hem in gazon staat van teveel betreden.
PH is van belang voor opname voedingstoffen (liefst tussen de 5.5 en de 6.5)

Stikstofgebrek manifesteert zich door licht groene kleur van het blad , achterstallige groei ( vergelijk schotlengte dit jaar met deze van vorige jaren)
Stokstofoverschot is dan zeer donker groen van kleur ( opletten er zijn planten met zeer donker groen als naturelle kleur !)

Fosforgebrek: algemeen slechte plantegroei, vieze kleur van blad ( blauw paarse schijn) Komt ook voor als de PH verkeerd zit want dan is de fosfor in de grond niet opneembaar door de plant.

Kaliumgebrek: oudste balderen zijn geel, met verdroogde rand. jonge bladeren zijn dof. Zou hier het geval kunnen zijn

Calcium of kalkgebrek... das dus hetzelfde ;) vertoont zich meer in vruchtzetting die niet gebeurt of sterk afwijkt van het normaal . De groei van de plant loopt achter .

Magnesium gebrek : zie naar oudere bladeren die worden geel tussen de nerven maar de nerven blijven groen .

Opgeteld zie ik een magnesium- kalk en een kaliumgebrek. Maar je moet ook naar andere zaken kijken want sommige uitingen van gebreken zijn het zelfde als een schimmelaantasting of insectenplaag.

Bodemanalyse geeft voor de meststoffen uitsluitsel.

ALG

Actief Lid
Lid geworden
30 jun 2014
Waarderingsscore
84
Punten
28
Magnesium-kalk meststof heb ik onlangs gegeven omdat ik dacht dat het magnesium gebrek is.
Maar nu denk ik ook eerder aan een gebrek aan kalium... daarvoor kan ik Patentkali geven.
Vervelend.

Grond is lemigzand.

Boomke staat gewoon in de grond, wel op 1 m van een terras.
Maar eigenlijk groeit hij wel goed, met goede scheuten, alleen dat blad ziet er zo ongezond uit.
Boom staat er 3 jaar.
IMG20230802154733.jpg

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Waarderingsscore
834
Punten
113
Tja, het kan evengoed een ijzertekort zijn. Dat is heel moeilijk af te leiden.
Relevant is wel om te weten met welk pH je zit, want je kan meststoffen geven zoveel je wil, maar als je buiten het pH optimum voor opname van dat element zit, dan helpt het niet.
Magnesium wordt bv. niet goed opgenomen bij te lage pH, ijzer niet bij te hoge.
Wat zei je analyse bij de bodemkundige dienst?

1690985764143.png
uit http://extension.cropsciences.illinois.edu/handbook/pdfs/chapter08.pdf

ALG

Actief Lid
Lid geworden
30 jun 2014
Waarderingsscore
84
Punten
28
Ok bedankt.

pH 6.3

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Waarderingsscore
834
Punten
113
Wat je zou kunnen proberen is een bladbehandeling met ijzerchelaat op zich kan dat weinig kwaad.

ALG

Actief Lid
Lid geworden
30 jun 2014
Waarderingsscore
84
Punten
28
Enige tips qua product @fido ?
Ik vind dat altijd zo moeilijk: zoveel verschillende zaken te vinden op het net.

Wat is het voordeel van een bladbehandeling ten opzichte van het geven aan de voet?

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Waarderingsscore
834
Punten
113
Als je wat hebt opgelet in dit topic lijkt het mij duidelijk wat het voordeel is van bladvoeding.
Welk product maakt niet uit. Voor bladbehandeling is de actieve stof Fe EDTA.
Ik zou een halve dosis spuiten en zien of de bladkleur verbetert.

ALG

Actief Lid
Lid geworden
30 jun 2014
Waarderingsscore
84
Punten
28
Een minder ideale pH van de bodem kan je dus omzeilen door het geven van bladvoeding?
Dat is het dan neem ik aan?

Bedankt.

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Waarderingsscore
834
Punten
113
Bladvoeding is direct opneembaar, terwijl in de bodem er voldoende voeding kan zijn, maar die soms niet opneembaar is door randfactoren bv. pH.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.134
Punten
113
Waarom ga je ervan uit dat je PH van 6.3 minder ideaal is ?

Meeste maken de fout om de PH niet te relateren met de grondsoort.
Een zandbodem vraagt voor een PH die ligt tussen de 5.5 en 6.5
voor leemgronden is dit eerder vanaf 6 tot 6.5
en kleigronden hebben een optimale PH van 6 tot 7.

Ph per grondsoort bepaalt ook dus de opname mogelijkheid van voedingstoffen en daar wijst fido op.

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
2.165
Punten
113
echt compleet off topic, maar ik moet dringend eens een grondstaal laten nemen :).

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Waarderingsscore
834
Punten
113
Ik heb het voor deze boom moeten opzoeken, maar uit deze informatie https://extension.psu.edu/avoid-epi...-the-preferred-ph-ranges-of-ornamental-plants blijkt dat het een echte zuurminnende plant is.
Ik zeg niet dat dat voor Cledrastis zo is, maar in andere zuurminnende planten denkt men dat een van de redenen waarom ze het niet goed doen in hoge pH is omdat ze er niet inslagen om Fe3+ dat aanwezig is in bodems met hogere pH om te zetten naar opneembare Fe2+ wat andere planten, die het wel goed doen bij hogere pH, wel kunnen. Met een bladbehandeling met ijzer kan je zien of dat het probleem is. Het jongste blad in je boom ziet ook het bleekst, ook dat is een aanwijziging voor ijzergebrek.

ALG

Actief Lid
Lid geworden
30 jun 2014
Waarderingsscore
84
Punten
28
@fido en @lukanar , de kweker gaf een magnesium en ijzergebrek aan.
Ik heb al serieus wat gezocht op internet en liggen rondbellen naar kwekers, tuincentra, ..., maar ijzerchelaat is blijkbaar niet eenvoudig te vinden?
Op Amazon vond ik uiteindelijk een Ijzerchelaat en dat lijkt mij wel in orde, niet?

Laatst bewerkt:

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Waarderingsscore
834
Punten
113

ALG

Actief Lid
Lid geworden
30 jun 2014
Waarderingsscore
84
Punten
28
Bedankt, die sites had ik ook gevonden.
Maar als je naar de bestelformulieren kijkt dan is het van "we verzenden uw bestelling als het product beschikbaar is, dat kan 4 weken duren".
Ik wil graag er niet te lang mee wachten. Daarmee.

Tuincentra in de buurt hebben dit niet, en hier zijn er nogal veel. :)

Toch bedankt, ik kan verder.

knessel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 jul 2006
Waarderingsscore
337
Punten
83
Klop eens aan bij een glastuinder in de buurt (tomaat-komkommer-paprika-aardbei-....). Die gebruiken ijzerchelaat professioneel in hun teelt, met een beetje geluk helpen zij je wel aan een litertje......

Lid geworden
10 jul 2021
Waarderingsscore
1
Punten
3
Boom is niet te diep geplant?
Kan in dat geval enkele jaren goed gaan en dan toch wegkwijnen .

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan