Circulatie ketelwater per vanaf minimaal 60 graden ?

Lid geworden
19 aug 2020
Waarderingsscore
0
Punten
1
Heeft de Vitodens 200-W WB2C een instelling die zorgt dat de circulatie van het ketelwater pas begint bij een bepaalde temperatuur, in mijn geval rond de 60 graden.

Als ik de max. aanvoertemperatuur verwarmingscircuit (C6) onder de 60 graden zet, begint de ketel te pendelen. Brander springt aan, temperatuur loopt in ongeveer een minuut op tot 55-58 graden en de brander gaat weer uit. De buis van het uitgaande water blijft echter koud. Nadat de brander uit gaat, lijkt er een klep open te gaan (of wordt pomp gestart) en wordt de buis warm. Ketelwater zakt dan langzaam en na aantal minuten bij een ketelwatertemperatuur van rond 28 graden gaat de brander weer aan en loopt weer snel op naar 55-58 graden, terwijl het water pas lijkt weg te stromen nadat de brander weer net uit is.

Pas als C6 op bijvoorbeeld 65 graden staat, dan blijft de brander werken. Maar ook dan begint de circulatie pas nadat het water boven 60 graden uitkomt. Maar blijft dan wel lopen terwijl de brander blijft branden.

Met of zonder WAR geeft zelfde situatie
Ook met een laag vermogen (bijvoorbeeld 20%) zelfde situatie
De radiatoren heb ik waterzijdig ingeregeld op basis van 60 graden, temperatuur van retour water zou stabiel moeten zijn.

Wil zien of ik aanvoer temperatuur kan verlagen, maar ja….als de circulatie pas start met 60°. Of kan je zonder WAR regeling ergens anders de aanvoertemperatuur instellen om te zien wat ik minimaal nodig heb om het huis voldoende warm te krijgen.

Alvast bedankt voor een reactie hierop,
Ben

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Waarderingsscore
524
Punten
113
Dat specifieke model ken ik niet, maar ik ben even in de installatiehandleiding gaan kijken en daar vind ik terug dat het pomptoerental (en dus het pompvermogen) afhankelijk van de buitentemperatuur en schakeltijden voor verwarming of gereduceerde werking geregeld wordt. Voor de temperatuur waarbij de pomp aanschakelt vind ik geen instelbare parameter, ik neem dus aan dat die ofwel samen met de keteltemperatuur geregeld wordt, of zoals bij onze warmtepomp door de kamerthermostaat. Vind je daar een parameter ?

Lid geworden
19 aug 2020
Waarderingsscore
0
Punten
1
Het schakelen van de CV pomp kan je afhankelijk maken van het verschil tussen buitentemperatuur en gewenste temperatuur. Volgens standaard instelling gaat pomp uit, als het buiten 1 graad warmer is dan gewenste temperatuur. Maar als er een stevige warmte vraag is zou er toch circulatie moeten zijn ?

Max en min vermogen van de pomp via de E6 en E7 code kan ik niet regelen, want via code 30:0 is de interne circulatiepomp niet
toerentalgeregeld. Als ik deze op 30:1 zet (wel toerentalgeregeld), gaat de ketel in storing. Lijkt me echter ook niets te hebben maken met het probleem dat er pas circulatie is boven de 60 graden.

Zou inderdaad kunnen dat de pomp geregeld word met de keteltemperatuur, maar toch vreemd dat er pas iets open gaat bij een temperatuur van 60 graden.

Als de kamertemperatuur in de buurt komt van de gewenste temperatuur en de ketel gaat wat zachter branden, haalt deze de 60 graden niet meer, de circulatie vervalt en ketel begint te pendelen.

Is er geen code overzicht voor deze ketel die je kan ingeven waardoor je simpelweg de ketel alleen laat schakelen met het tijdprogramma, aan hand van de thermostaat en instelling van ketelwater aanvoer temperatuur ?

Bovenaan