• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Cilinder verwijderen zonder sleutel

Maartenn

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 dec 2011
Berichten
1.371
Waarderingsscore
3
Punten
38
Ik heb een tweedehands houten buitendeur gekocht voor mijn tuinhuis. Maar de verkoper vond de sleutel niet van de cilinder.



Geen probleem dacht ik. Gewoon de vijs opzij losvijzen en de cilinder kan er uit...



... Niet dus. Blijkbaar zit het ronddraaiende deel van de cilinder niet op 1 lijn in ge-opende positie en blokkeert zo dus de doorgang.



Enig idee hoe ik de cilinder er uit krijg? Ik had al gedacht om het slot uit te boren, maar misschien zijn er nog andere opties?
 

Huff

Actief Lid
Lid geworden
30 jul 2007
Berichten
262
Waarderingsscore
27
Punten
28
Ik was begonnen met wat tips neer te typen maar bedacht me net voor het versturen dat het al snel een inbreken voor dummies zou worden.



Uitboren is zowat het laatste wat ik zou proberen maar veel hangt af van het type van cilinder.
 

Maartenn

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 dec 2011
Berichten
1.371
Waarderingsscore
3
Punten
38
Laat die tips maar komen. Nu hoeven inbrekers weinig moeite te doen want de deur is gewoon los :p
 
Lid geworden
10 mrt 2013
Berichten
111
Waarderingsscore
0
Punten
0
De cilinder doorboren is in een paar minuten gebeurd. Begin met een boor van 3 mm en ga zo telkens wat groter. Eindigen doe je waarschijnlijk met een boor van 8 mm. Zorg er wel voor dat ze vlijmscherp zijn.

Je moet onderaan de cilinder boren, zet de boor van 3 mm ongeveer 4 mm vanaf de onderzijde van de cilinder.
 

Maartenn

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 dec 2011
Berichten
1.371
Waarderingsscore
3
Punten
38
Ik was ondertussen ook bij youtube terechtgekomen :)



Een goeie Engelse sleutel heeft de job gedaan:



img_20131123_200227.jpg




't geeft trouwens niet echt een goed gevoel dat dat allemaal zo simpel en snel gaat...
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
klopt, iedere cilinder die 3 of meer mm uitsteekt kan je met een vise-grip of engelse sleutel afbreken, 2 seconden werk, en deze zal altijd breken ter hoogte van ronddraaiend deel omdat dit gewoon HEEL zwak is (dun, o.a. door gat van vijs die er door zit



dus tip voor iedereen die bouwt : EIS van je deuren plaatser dat cilinders 0 mm uitsteken tov deurstijl !!! indien hout, altijd een bijkomende veiligheidsrozas plaatsen



een veiligheidscilinder alleen zal dus weinig verschil maken als deze ook uitsteekt !



PS : iemand een iedee waarom slotenmaker (deze die echt nog buitenkomen) goed geld verdienen???



2 sec werk en ze verkopen je ook nog een nieuwe cilinder !
 
Lid geworden
10 mrt 2013
Berichten
111
Waarderingsscore
0
Punten
0
stefan;1887550 wrote:
klopt, iedere cilinder die 3 of meer mm uitsteekt kan je met een vise-grip of engelse sleutel afbreken, 2 seconden werk, en deze zal altijd breken ter hoogte van ronddraaiend deel omdat dit gewoon HEEL zwak is (dun, o.a. door gat van vijs die er door zit



dus tip voor iedereen die bouwt : EIS van je deuren plaatser dat cilinders 0 mm uitsteken tov deurstijl !!! indien hout, altijd een bijkomende veiligheidsrozas plaatsen



een veiligheidscilinder alleen zal dus weinig verschil maken als deze ook uitsteekt !



PS : iemand een iedee waarom slotenmaker (deze die echt nog buitenkomen) goed geld verdienen???



2 sec werk en ze verkopen je ook nog een nieuwe cilinder !



Het is waar dat hoe verder een cilinder uit steekt hoe kwetsbaarder hij wordt.

Maar cilindermaten gaan in stappen van 5 mm, eisen dat je cilinder gelijk ligt met de stijl (doorgaans het geval bij aluminium) of gelijk met het veiligheidsbeslag is net een stapje te ver.



De meeste cilinderfabrikanten stellen hun norm op een uitsteek van 2 mm.

Iseo of Mauer (één van de twee, ik ben niet zeker) hebben hun norm zelfs liggen op 3 mm.



Afhankelijk van de dikte van het profiel, positie van het slot t.o.v. de totale profieldiepte en de dikte van het veiligheidsbeslag is het al dan niet mogelijk om de cilinder perfect gelijk te laten liggen.

Vandaar de 'speling' van 2 - 3 mm die toelaatbaar is.

Persoonlijk vind ik 3 mm ook wat veel, 2 mm is nog perfect aanvaardbaar.



Stellen dat het maar een paar seconden werk is met een griptang is toch ook wat overdreven.

Als het nu 15 mm zou uit steken kan ik dat nog begrijpen maar dat ga je nergens zien, tenzij bij een tuinhuis misschien.

Doorboren is in vele gevallen de snelste optie maar vereist zeer scherpe boren en is in het geval van een veiligheidscilinder ook alles behalve evident met standaard metaalboren.

En midden in de nacht maakt dat ook nogal wat lawaai.
 
Lid geworden
10 mrt 2013
Berichten
111
Waarderingsscore
0
Punten
0
stefan;1887569 wrote:
kijk eens hoelang dit duurt ! http://www.youtube.com/watch?v=iayhVQHNBZA



http://www.youtube.com/watch?v=42x3MhYEIdI



5 mm stap ken ik maar deurenmaker moet zijn slot op juiste diepte inwerken zodat het effectief die 5 mm juist uitkomt



Je hebt gelijk dat het snel kan gaan, maar dat zijn wel slechte voorbeelden die je geeft.

Ze staan aan de binnenzijde van de deur waardoor ze het beslag rustig kunnen los schroeven. Sta je als inbreker aan de buitenzijde, dan sta je voor veiligheidsbeslag waar geen zichtbare schroeven zijn. Sterker nog, de langschildplaten of veiligheidsrozassen van de binnen- en buitenzijde zijn in de meeste gevallen met elkaar verbonden. Het beslag geruisloos los krijgen is voor een doorsnee inbreker dus al niet mogelijk.



De cilinders in de filmpjes steken wel héél ver uit, normaal gezien is dat maar maximum 12 tot 13 mm afhankelijk van het gebruikte beslag. Tot slot is het cilindergat wel heel ruim geboord waardoor er ook weer veel onnodige ruimte ontstaat om gereedschap te plaatsen en de cilinder te breken.



In slechte omstandigheden en als je in het gebouw staat is het allemaal heel makkelijk. Sta je aan de buitenzijde voor een hedendaagse deur met veiligheidsbeslag (al dan niet met veiligheidscilinder) dan is het niet zo simpel als die filmpjes doen uitschijnen. Ik heb de indruk dat ze de mensen gewoon wat bang willen maken. Hoewel wat gewaarwording nooit slecht is, want er zijn inderdaad veel deuren die niet voldoen.

Maar maak je geen illusies, als ze echt binnen wil zijn, ten koste van wat dan ook, dan is een raam stuk slaan nog het snelst gebeurd.
 

Huff

Actief Lid
Lid geworden
30 jul 2007
Berichten
262
Waarderingsscore
27
Punten
28
Een raam stuk slaan gebeurd in verhouding zeer weinig omdat dit al dadelijk een hoop lawaai maakt. Meestal wordt de (achter)deur geforceerd of de cilinder afgebroken.

Grote ramen kunnen ook nog wel eens een doelwit zijn (forceren of gaatjes boren).



Bij winkels of industriële gebouwen gaan ze nogal eens drastischer te werk.
 

Maartenn

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 dec 2011
Berichten
1.371
Waarderingsscore
3
Punten
38
Langs buiten zou het idd wat moeilijker geweest zijn. Maar ik ga er dan ook vanuit dat een "professional" daar iets handiger in is als mij.

Volgens mij zijn er trouwens nog veel deuren waar het veiligheidsbeslag langs buiten ook gewoon los te vijzen is (althans bij deze deur).



De deuren van het huis zijn aluminium en de cilindergaten zijn exact op maat gemaakt. Dus dat zal hopelijk wel wat veiliger zijn :)



Eigenlijk vreemd dat een elektronische afsluiting nog niet standaard is. Een code ingeven oid lijkt mij toch veel moeilijker te kraken? (uiteraard max 5* foutief ingeven en dan een unlock code van 10 cijfers ofzo vragen)
 
Lid geworden
31 mei 2010
Berichten
75
Waarderingsscore
0
Punten
0
Zo eenvoudig is het allemaal niet hoor, voor iedereen bibberend in zijn bed ligt te luisteren naar elk opwaaiend blaadje op het terras.



Bij deuren zonder cilinderplaatje is de cilinder sowieso zo strak uitgefreesd dat het resultaat zonder plaatje 'afgewerkt' is, maw er is quasi geen speling rondom de cilinder.

Je mag nog 15mm 'grip' hebben op de cilinder, dan nog is er geen ruimte om hem heen en weer te bewegen, dus je zal hem heus niet zomaar afbreken midden in de deur..



Als er wel een cilinderplaatje wordt aangebracht zal de uitfrezing normaal op dezelfde machine gebeurd zijn en de cilinder even strak zitten, maar zelf indien hij evenveel speling heeft als in de youtube filmpjes is een cilinderplaatje of schild langs buiten gewoonweg niet te verwijderen zonder toegang binnen, óf je moet best al grove middelen gebruiken, zonder garantie dat eenmaal het schild eraf is je wel genoeg speling hebt.

Schilden of cilinderplaatjes die je wel langs buiten kan verwijderen zijn gewoon verkeerd gemonteerd of gebruikt..



Inbraakvrij bestaat trouwens niet, alles is slechts inbraakvertragend, maar als je een half uur aan een deur moet werken met allerlei gereedschap zonder veel lawaai te maken, niet wetende of je alsnog succes zal hebben, dan kan je ook gewoon overdag in de schrijnwerkerij gaan werken en verdien je ook je boterham :)



Elektronische afsluiting is in vele gevallen trouwens een echt lachertje, en tegen de prijs van een goeie installatie kan je voor veel minder gewoon een veilig slot zetten ook.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
terecht opgemerkt, een elektrische tegenplaat, slotplaat, die je bij +90% van appartementen, ... ziet om samen te werken met parlofoon of videofoon is nog veel slechter



als je dit echt wil (op afstand openen) is er maar één goede oplossing : een elektrisch rolslot vb van EFF EFF of ander degelijk merk. kost wel een veelvoud van vorige



handiger en goedkoper vind ikzelf = een magneet die elektronisch gestuurd wordt, kost minder maar is enorm lelijk na plaatsing
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan