Chape zoldervloer

• Tags chape isolatiechape stabiliteit vloeropbouw zoldervloer
  • Lid geworden
    14 apr 2025
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Hallo allemaal,

We willen graag onze zolder ombouwen tot een slaapkamer.
    De uitdaging is dat de leidingen van onze airco-units nu midden over de vloer lopen, en we die graag netjes willen wegwerken in een vloeropbouw met chape.
    De huidige vloer is een gegoten betonvloer van 8 cm dik (woning uit 1967, gebouwd door Matexi), met een overspanning van 4x4 meter.
    Als je erop springt, voel je dat de vloer licht meeveert.

We hebben hiervoor een stabiliteitsingenieur geraadpleegd, en volgens hem is er eigenlijk geen marge meer om extra gewicht toe te voegen.
    De vloeren van toen zouden enkel bedoeld zijn als plafond, niet om effectief als vloer in een leefruimte te gebruiken.
    Toch staat er in de originele bouwovereenkomst dat alle betonvloeren een draagkracht van minstens 200 kg/m² moeten hebben — wat ons toch wat doet twijfelen.

Wat we willen bereiken:
    • Voldoende hoogte om de aircoleidingen te verstoppen
    • Dempen van het verende effect in de vloer
    • Een lichte maar stevige opbouw (er komen ook gyprocwanden op)
      • 'Uitvulchape' is ook kort ter sprake gekomen, maar hier heb ik toch mijn bedenkingen bij aangezien
        deze niet veel belasting kunnen opvangen en het plaatsen van gyprocwanden hierop ook niet echt mogelijk is.
    Onze vragen:

1. Welke vloeropbouw raden jullie aan, rekening houdend met het gewicht, stevigheid en het wegnemen van dat ‘verend’ gevoel?
    2. Mocht het echt niet anders kunnen: als we de leidingen via het plafond van de kamer eronder laten lopen (dus niét in de chape), kunnen we dan met een minimale vloeropbouw toch het verende effect aanpakken?
    Die tweede optie is voor ons minder interessant, want dan moeten we het vals plafond van de kamer eronder openbreken, opnieuw afwerken én nog een airco-installateur zoeken. Liever vermijden dus, maar het is eventueel een back-up als het echt niet anders kan.

het verend effect ga je denkik niet gemakkelijk wegkrijgen. Maar de dunste en lichtste vloeropbouw lijkt my vynil te zijn. Je hebt tegenwoordig hierin al heel mooie patronen die niet oubollig zijn.

het verend effect ga je denkik niet gemakkelijk wegkrijgen. Maar de dunste en lichtste vloeropbouw lijkt my vynil te zijn. Je hebt tegenwoordig hierin al heel mooie patronen die niet oubollig zijn.
    Bedankt voor je bericht !
    Probleem is dat ik dan nog steeds met de aircoleidingen zit die ik ergens zou moeten wegwerken.
    Afwerken zouden we inderdaad met Vinyl willen doen, maar dan hebben we ook een vlakke ondergrond nodig, wat nu helemaal niet het geval is omdat dit nog de ruwe betonvloer is.

Het is maar een idee, neem niet enkel mijn punt aan, want ik heb dit nog nooit gedaan.

Ophogen met houten latten, hiermee uitvlakken en daar dan OSB 12 of 18mm over (dikte afhankelijk van tussenafstand tussen houten latten) voor vlakke vloer te krijgen en dan vynil?

Enige miserie zal wss trapaansluiting zijn dan. Maar qua gewicht ga je denkik niet veel lichter kunnen gaan dan dat.

Als die ingenieur zegt dat er geen marge is, dan zou ik toch opletten... Waarom raadpleeg je een om die dan re negeren ? :/

Eventueel kijken of je iets van "zelfdragende" chape kan gieten of een zelfdragende structuur op de onderliggende muren kan maken. Lijkt me dan de enige mogelijkheid.

Maar ik zou dit dan ook nog eens voorleggen aan een ingenieur of dat een optie is.

200kg per vierkante meter, chape ,zegt 1600kg per kubiek , als je 5cm leg breng je dus al 80kg gewicht toe. Veel marge is er niet meer dan

Vraag een tweede stabiliteitsingenieur.

Vraag aan de eerste ingenieur wat je moet doen om er toch een verdiep van te maken.

Nieuwe draagbalken steken boven of onder de beton. Al de rest zal niks doen aan het veren, en als je dat niet doet kun je chappen en gyprocwanden plaatsen ook niet veel van doen.
    Als de dragende muren eronder wat deftig zijn en goed geplaatst kun je wss met een paar ijzeren poutrellen te steken onderaan wel wegkomen met al je problemen.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan