• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Wil je gratis batibouw bezoeken? Lees dan hier hoe je aan tickets geraakt!

Chape zelf doen, of laten doen....

Lid geworden
25 mei 2019
Waarderingsscore
1
Punten
3
In onze woning uit 1967 zijn wij momenteel bezig met het renoveren van de zolderverdieping.
Hiervoor zouden we nog chape moeten (laten) leggen aangezien de chape die er lag zodanig slecht was dat wij deze volledig hebben moeten uitbreken.

Voor de eerste verdieping hebben wij dit ook zelf gedaan met een automatische katrol, mixer, en een paar kruiwagens, hard labeur maar met een hoop mannen met ervaring in de bouw was dit nog best te doen.
Om op de zolder verdieping te geraken is dit natuurlijk een heel ander verhaal en dus niet mogelijk op dezelfde manier.

Nu zijn we dus eens aan het rondhoren voor prijzen om deze eventueel naar boven te laten pompen en laten gelijk maken door een firma (weet niet of deze staan te springen voor zo'n kleine ruimtes), of dat wij de chape laten boven pompen door een firma en deze zelf verder afwerken OF dat we een pomp gaan huren, ze zelf mengen en boven pompen met de pomp die we huren.

Iemand ervaring met het zelf boven pompen of laten bovenpompen door een firma (word dit gedaan of niet?)

Het gaat over een oppervlakte van 48m2 waar een 8cm chape zou moeten komen.

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
2.957
Punten
113
Je kan een chape pomp huren bij eurocent, Boels,...
Maar of het dan veel goedkoper wordt?

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.519
Punten
113
Denk dat je beter alles in 1 keer had laten doen. Als ik de kost van materialen + eigen uren vergeleek met laten doen....
Dat is een van de weinige dingen die ik heb laten doen.

Lid geworden
25 mei 2019
Waarderingsscore
1
Punten
3
Denk dat je beter alles in 1 keer had laten doen. Als ik de kost van materialen + eigen uren vergeleek met laten doen....
Dat is een van de weinige dingen die ik heb laten doen.

Jammer genoeg was dat niet mogelijk anders hadden we dat zeker gedaan.
De zolderverdieping had nog wat werk nodig en de eerste verdieping 'moest' klaar aangezien we hier nog met 2 puberende kinderen zitten die toch wel een slaapkamer nodig hadden.
Wijzelf slapen nog in de woonkamer maar dat gaat met pubers jammer genoeg niet.

Lid geworden
25 mei 2019
Waarderingsscore
1
Punten
3
Je kan een chape pomp huren bij eurocent, Boels,...
Maar of het dan veel goedkoper wordt?
Hier had ik inderdaad ook al naar gekeken maar was toch eens benieuwd hoe andere dit gedaan hebben, de pomp alleen vind ik al best prijzig maar weet natuurlijk niet wat de prijsoffertes van de chapers die ik aangeschreven heb gaan zijn.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
4.777
Punten
113
Staenis rooster en lichtgewicht isolerende maar betegelbare chape er in gieten.
Die chape ‘draai’ je in een metserskuip met een betonmenger uit de hand, op zolder. De zakken zelf wegen maar enkele kg en er moet maar enkele kg water bij. 1 zak is goed voor 1m2 op 7cm dikte.
Na 3 dagen spreid je dan nog een cementpapje uit over de chape, gewoon om het écht vlak te krijgen en voor de hechting, enkele dagen later kan je al tegelen.

Je komt qua prijs wel minstens op 30€/m2 uit.

Nog niet zelf uitgevoerd. Van horen zeggen.

Je kan met zo’n betonmenger uiteraard ook gewone chspe draaien in een metserskuip, maar het gewicht aan zakjes zand en cement dat naar boven moet is navenant...

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Waarderingsscore
1.775
Punten
113
Alle chapefirma's pompen dat naar boven. Dat is net de essentie van hun werk. Wat gaat dat kosten? 25 euro de m2? Daar kun je toch u rug niet voor breken imho.
Welke firma gaat dat komen naar boven pompen om dan niets mee te doen? Dat gaat evenveel kosten. Net zoals alles zelf gaan kopen/huren/...

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Waarderingsscore
659
Punten
113
Ik zou een zelfstandige chaper zoeken die niet met een camion werkt, maar met een chape-pomp-aanhangwagen.
Die zouden zo'n kleinschalige klussen toch doen vermoed ik. Dat pompt dat ook naar omhoog en bovendien kan je als bouwheer mee helpen door de chape te maken.

Ik vind chapen trouwens één van de zaken die echt wel een must zijn om te laten uitvoeren. Vakwerk en hardlabeur, naar mijn inziens een vrij lage prijs in vergelijking met andere zaken.

semo

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2011
Waarderingsscore
148
Punten
63
Moet het per se chape zijn? Wat wil je erop als vloerafwerking?

Hier op het verdiep trouwens op 34m² chape laten plaatsen (overvloerverwarming). Te klein om een pomp te huren, aannemer heeft met 4 man een dag lang emmerkes naar boven gedragen (vanuit remorque die hij in bij betoncentrale liet vullen). Het is dus doenbaar, maar het is toch een prutswerk.

Lid geworden
25 mei 2019
Waarderingsscore
1
Punten
3
Moet het per se chape zijn? Wat wil je erop als vloerafwerking?

Hier op het verdiep trouwens op 34m² chape laten plaatsen (overvloerverwarming). Te klein om een pomp te huren, aannemer heeft met 4 man een dag lang emmerkes naar boven gedragen (vanuit remorque die hij in bij betoncentrale liet vullen). Het is dus doenbaar, maar het is toch een prutswerk.
Hier komt een laminaatvloer op, de zolderverdieping zal als slaapkamer gaan dienen.

Met emmers en een katrol hebben we de eerste verdieping ook gedaan maar dat zien we niet zitten voor de zolder omdat dit nog een verdieping omhoog moet gedragen worden aangezien de stelling/katrol opstelling niet aan de zolder kan geraken.

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Waarderingsscore
668
Punten
113
Met emmers en een katrol hebben we de eerste verdieping ook gedaan maar dat zien we niet zitten voor de zolder omdat dit nog een verdieping omhoog moet gedragen worden aangezien de stelling/katrol opstelling niet aan de zolder kan geraken.
Leg dan isolerende chape (met EPS-bolletjes erin verwerkt)... weegt minder en je draagt dat droog in zakken naar boven. Ter plekke water erbij mengen en je bent vertrokken...

Lid geworden
25 mei 2019
Waarderingsscore
1
Punten
3
Alle chapefirma's pompen dat naar boven. Dat is net de essentie van hun werk. Wat gaat dat kosten? 25 euro de m2? Daar kun je toch u rug niet voor breken imho.
Welke firma gaat dat komen naar boven pompen om dan niets mee te doen? Dat gaat evenveel kosten. Net zoals alles zelf gaan kopen/huren/...
Het zelf kopen en huren komt op de helft van de prijs uit als het volledig laten doen.
Doch wilde we eens weten hoeveel profijt we er zouden uithalen indien we enkel laten bovenspuiten zonder verdere afwerking van hun kant.

Lid geworden
25 mei 2019
Waarderingsscore
1
Punten
3
Leg dan isolerende chape (met EPS-bolletjes erin verwerkt)... weegt minder en je draagt dat droog in zakken naar boven. Ter plekke water erbij mengen en je bent vertrokken...
Dit was na verdere research eventueel ook nog een optie inderdaad ?

• Leuk
Waarderingen: Keon
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan