• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Chape nieuwbouw

Lid geworden
22 aug 2016
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

Ik en m'n man hadden hier graag wat advies gekregen op onze problemen met onze chape.
Chapper werkt in onderaanneming voor onze hoofdaannemer.
Chape werd geplaatst op 5 en 6 juli.  
Beide aannemers zijn in bouwverlof sinds 10 juli.
Wel al even telefonisch contact gehad met de chapper en hij beweerde meteen dat de problemen geen problemen zijn.
Hij wil pas na z'n verlof, half augustus, komen kijken ... Gezien we met onze kurkvloer een droogtijd van minstens 12 weken moeten in acht nemen en we nog dit jaar moeten verhuizen, hadden we al maar weinig reserve meer.
We laten het sowieso aan de chapper om na het plaatsbezoek een voorstel tot oplossing te doen, maar we willen ons toch wat voorbereiden vooraleer de chapper langs komt om meteen inzicht te hebben of de oplossingen die hij voorstelt wel degelijk plausibel en technisch mogelijk zijn.
Even kort de situatie.
Nieuwbouwwoning in houtskelet.
We hebben op de betonplaat 10 cm PUR, daarop de vloerverwarming met daarop dus de gewapende chape 8 cm.
We hebben 2 deuren + verlaagde schuifraam + vaste ramen tot op de vloer.
Op het verdiep hebben we een zwevende gewapende chape op de OSB.
In de badkamer werd er vloerverwarming geplaatst in noppenplaten.
Overal zal een klikkurk komen, is reeds besteld.
Gezien de dikte van de kurk was er een afwerking van 11 mm onder 0-pas gevraagd, een staal van de vloer was tijdens het chappen aanwezig en is met de chapper besproken geweest.
Na het chappen hebben we volgende problemen vastgesteld:
- Niet alle hoeken werden meegenomen, achter de sanitaire leidingen als ook achter de afvoer van de wc beneden werd niet gechaped.
Dat lijkt ons nog eenvoudig op te lossen.

- Uitsparingen voor de ingebouwde matten werden niet correct gedaan.
1 te groot, kunnen we met mortel wel nog oplossen, maar een andere is te klein.
Matkaders waren trouwens aanwezig op de werf, die hebben we speciaal in spoedbestelling laten leveren zodat ze beschikbaar waren voor de chapper.

- Op het gelijkvloers hebben we niveauverschillen in de chape.
Dorpel voordeur 13 mm, achterdeur 14 mm, schuifraam 13 mm, vaste raam 15 mm, vaste raam 9 mm, vaste raam 12 mm.
Dat lijkt stom, die paar mm, maar dat geeft wel problemen om onze vloer te plaatsen aangezien die op de ramen en dorpels niet aansluit zoals het hoort.
Vooral aan de verlaagde schuifraam is het storend gezien we deze speciaal hebben besteld net om gelijk niveau binnen en buiten te bekomen.
De ramen staan ook allemaal zeer kort op elkaar, sommigen komen in een hoek bij mekaar en we denken dat het zichtbaar zal zijn dat de vloer niet overal gelijk ligt t.o.v de ramen.

- Op het verdiep werd i.p.v de gevraagde 7 cm dikte, 5 cm bovenop buizen vloerverwarming, slechts 5,5 cm gechaped.
Dit kunnen we nameten in de badkamer want ook hier niet gechaped rond de sanitaire leidingen.
In het trapgat vlak naast de badkamer meten we slechts 5,2 cm en in de slaapkamer naast een doorvoer hebben we 6 cm.

We zien zelf niet goed in hoe dit kan opgelost worden? Beneden eventueel egaline?
Maar we zitten op sommige punten al te hoog.

Heeft dat geen invloed op de warmteafgifte van de vloerverwarming?
Boven lijkt bij-chapen ons niet mogelijk gezien de geringe dikte.
We hadden nog even gedacht om wat plafondhoogte op te geven en eventueel 4 cm te laten bijleggen, maar we hebben een vrijstaande badkraan waarvan het element dan te laag zit, inbouwgoot van de getegelde douche zit dan ook te laag en 1 raam tot op de vloer.
Heb onlangs van een collega gehoord dat er bij hem ook verkeerd gechaped was, 5 mm en daar hebben ze alles moeten uitbreken, want de chapper kon niet garanderen dat het niet ging barsten enz ...
Gezien de vloerverwarming en de tijdsdruk hopen we dat natuurlijk te vermijden, maar tegelijk spreken we hier wel over een nieuwbouw en waren de fouten perfect te vermijden.

Wat denken jullie van deze manier van chappen?
Overdrijven we i.v.m die millimeters op het gelijkvloers of mogen we wel degelijk klagen?
Ik heb al even opgezocht op het WTCB en daar is sprake van toleranties, maar evengoed van punten met opgelegd niveau zoals deurdorpels.

Het lijkt me dat ramen tot op de grond en verlaagde schuifraam eveneens opgelegd niveau zijn?
Dus in dit geval geen sprake van tolerantie en de gevraagde 11 mm wel degelijk een must was?
Wat zouden eventueel oplossingen kunnen zijn?
Wat mogen we zeker niet laten doen omwille van mogelijke problemen?
Alvast bedankt,

Dat is duidelijk  geen goed uitgevoerd werk.  De aannemer  heeft alle nodige info van tevoren gekregen en moet zijn werk dan ook zo uitvoeren.  In de praktijk komen glooiingen in de chape voor, waarop die toleranties dan slaan.  De aannemer van de vloeren kan die glooiingen na de droogtijd van de chape opmeten met een rei of een laser.  De eventuele correcties zijn ten laste van de bouwheer.  Een plaatselijke holle (concaaf) zone egaliseren of opvangen met het product waarmee de vloerbedekking wordt geplaatst.  Een plaatselijke bolle (convex) zone kan weggefreesd worden.   De aannemer van de chape zal zich altijd beroepen op de toegelaten toleranties.  Vooraf kan de architect of de eigenaar de klasse van de tolerantie bepalen en is altijd verplicht de peilen aan te geven, samen met de diktes die door de aannemers van de vloerbedekkingen worden gevraagd.  Iedereen heeft tegenwoordig een pc en kan mailen : zwart op wit, geen discussie mogelijk.

2 dingen vallen buiten de toleranties : de schoteling van de chape tijdens de droging en de opkrulling als gevolg daarvan.  Dat zijn natuurverschijnselen :  de toplaag van de chape droogt het eerst en ondergaat daardoor een krimp, waardoor die hol (concaaf) komt te liggen.  Na de verdamping van het vocht in de toplaag is die droger dan de lagen eronder en zal dat vocht aanzuigen.  Na verdamping van alle vocht legt de chape zich weer plat en verschijnt er een opkrulling aan de omtrekranden van de chape : ter hoogte van de zetvoegen en de randisolatie.  Daarbij kunnen er ook haarscheurtjes in de chape gevormd worden. Achteraf kan een ander fenomeen waargenomen worden : de voeg tussen de vloeren en de plinten wordt groter.   Eerst reactie van de meeste eigenaars :  onze vloeren zijn gezakt door de schuld van de isolatie.  Fout !  De oorzaak heeft te maken met de droging van de chape.  Als je de chape niet laat drogen zoals de natuur dat vraagt, dan zit je idd met die verschijnselen.  Ja maar, we moeten verhuizen op die datum ...  is geen excuus voor de natuur. Je kan de natuur een beetje helpen en dat moet ook in ons klimaat, maar dat  heeft grenzen.  Sorry voor  het uitwijden.  

jp   

Door vloerder jp

Sorry voor  het uitwijden.  

Van uitweidingen leer je vaak meer dan van het eigenlijke antwoord
good.gif

vloerder jp zei:
Dat is duidelijk  geen goed uitgevoerd werk.  De aannemer  heeft alle nodige info van tevoren gekregen en moet zijn werk dan ook zo uitvoeren.  In de praktijk komen glooiingen in de chape voor, waarop die toleranties dan slaan.  De aannemer van de vloeren kan die glooiingen na de droogtijd van de chape opmeten met een rei of een laser.  De eventuele correcties zijn ten laste van de bouwheer.  Een plaatselijke holle (concaaf) zone egaliseren of opvangen met het product waarmee de vloerbedekking wordt geplaatst.  Een plaatselijke bolle (convex) zone kan weggefreesd worden.   De aannemer van de chape zal zich altijd beroepen op de toegelaten toleranties.  Vooraf kan de architect of de eigenaar de klasse van de tolerantie bepalen en is altijd verplicht de peilen aan te geven, samen met de diktes die door de aannemers van de vloerbedekkingen worden gevraagd.  Iedereen heeft tegenwoordig een pc en kan mailen : zwart op wit, geen discussie mogelijk.

2 dingen vallen buiten de toleranties : de schoteling van de chape tijdens de droging en de opkrulling als gevolg daarvan.  Dat zijn natuurverschijnselen :  de toplaag van de chape droogt het eerst en ondergaat daardoor een krimp, waardoor die hol (concaaf) komt te liggen.  Na de verdamping van het vocht in de toplaag is die droger dan de lagen eronder en zal dat vocht aanzuigen.  Na verdamping van alle vocht legt de chape zich weer plat en verschijnt er een opkrulling aan de omtrekranden van de chape : ter hoogte van de zetvoegen en de randisolatie.  Daarbij kunnen er ook haarscheurtjes in de chape gevormd worden. Achteraf kan een ander fenomeen waargenomen worden : de voeg tussen de vloeren en de plinten wordt groter.   Eerst reactie van de meeste eigenaars :  onze vloeren zijn gezakt door de schuld van de isolatie.  Fout !  De oorzaak heeft te maken met de droging van de chape.  Als je de chape niet laat drogen zoals de natuur dat vraagt, dan zit je idd met die verschijnselen.  Ja maar, we moeten verhuizen op die datum ...  is geen excuus voor de natuur. Je kan de natuur een beetje helpen en dat moet ook in ons klimaat, maar dat  heeft grenzen.  Sorry voor  het uitwijden.  

jp   

Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Ik wist niet dat de chape zo kon schotelen en opkrullen.

We zullen onze chape 12 weken laten drogen, zonder bouwdroger of dergelijke. Chapper had aangeraden om de eerste week continue de ramen open te laten en nadien ook nog zo veel mogelijk te verluchten. In de mate van het mogelijke (als het niet regent) laten we steeds een 2-tal ramen op klikstand staan. Algemene aannemer zei dat hij dan door en door droog zou moeten zijn op die 12 weken(8cm dikte). Dus ik denk dat we daar de natuur geen geweld aandoen? Enige vraag die ik me hierbij nog stel is de opstart van de vloerverwarming. Zoals ik het versta, mogen we niet te vroeg opstarten omdat we dan het drogingsproces forceren?

Wat ik niet begrijp is dat je zegt dat het werk niet goed is uitgevoerd, maar dat correcties wel ten onze laste zouden zijn? Er is trouwens geen aannemer voor de vloer, we leggen die zelf. Een beetje egaline waar nodig kan ik zelf nog als het moet, frezen begin ik liever niet aan en hebben we ook het materiaal niet voor denk ik.  Zeker pal naast de raamprofielen gaan we dat risico niet nemen.

Hebben dit weekend onze rei van 3m eens overal langsgelegd. Het viel ons op dat er in het midden van de ruimte en op de binnenmuren minder en kleinere afwijkingen waren dan aan de ramen. Als de chape aan de ramen zo goed zou zijn als in het midden van de ruimte, konden we zonder problemen onze vloer leggen. Het punt waar de toleranties niet tellen, is niet goed uitgevoerd en de rest wel. Begrijpen wie begrijpe kan.....

Dat bedoelde ik, charel.  Soms kan ik het gewoon niet laten.  

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan