• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Chape nieuwbouw

Lid geworden
22 aug 2016
Berichten
33
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

Ik en m'n man hadden hier graag wat advies gekregen op onze problemen met onze chape.
Chapper werkt in onderaanneming voor onze hoofdaannemer.
Chape werd geplaatst op 5 en 6 juli.  
Beide aannemers zijn in bouwverlof sinds 10 juli.
Wel al even telefonisch contact gehad met de chapper en hij beweerde meteen dat de problemen geen problemen zijn.
Hij wil pas na z'n verlof, half augustus, komen kijken ... Gezien we met onze kurkvloer een droogtijd van minstens 12 weken moeten in acht nemen en we nog dit jaar moeten verhuizen, hadden we al maar weinig reserve meer.
We laten het sowieso aan de chapper om na het plaatsbezoek een voorstel tot oplossing te doen, maar we willen ons toch wat voorbereiden vooraleer de chapper langs komt om meteen inzicht te hebben of de oplossingen die hij voorstelt wel degelijk plausibel en technisch mogelijk zijn.
Even kort de situatie.
Nieuwbouwwoning in houtskelet.
We hebben op de betonplaat 10 cm PUR, daarop de vloerverwarming met daarop dus de gewapende chape 8 cm.
We hebben 2 deuren + verlaagde schuifraam + vaste ramen tot op de vloer.
Op het verdiep hebben we een zwevende gewapende chape op de OSB.
In de badkamer werd er vloerverwarming geplaatst in noppenplaten.
Overal zal een klikkurk komen, is reeds besteld.
Gezien de dikte van de kurk was er een afwerking van 11 mm onder 0-pas gevraagd, een staal van de vloer was tijdens het chappen aanwezig en is met de chapper besproken geweest.
Na het chappen hebben we volgende problemen vastgesteld:
- Niet alle hoeken werden meegenomen, achter de sanitaire leidingen als ook achter de afvoer van de wc beneden werd niet gechaped.
Dat lijkt ons nog eenvoudig op te lossen.

- Uitsparingen voor de ingebouwde matten werden niet correct gedaan.
1 te groot, kunnen we met mortel wel nog oplossen, maar een andere is te klein.
Matkaders waren trouwens aanwezig op de werf, die hebben we speciaal in spoedbestelling laten leveren zodat ze beschikbaar waren voor de chapper.

- Op het gelijkvloers hebben we niveauverschillen in de chape.
Dorpel voordeur 13 mm, achterdeur 14 mm, schuifraam 13 mm, vaste raam 15 mm, vaste raam 9 mm, vaste raam 12 mm.
Dat lijkt stom, die paar mm, maar dat geeft wel problemen om onze vloer te plaatsen aangezien die op de ramen en dorpels niet aansluit zoals het hoort.
Vooral aan de verlaagde schuifraam is het storend gezien we deze speciaal hebben besteld net om gelijk niveau binnen en buiten te bekomen.
De ramen staan ook allemaal zeer kort op elkaar, sommigen komen in een hoek bij mekaar en we denken dat het zichtbaar zal zijn dat de vloer niet overal gelijk ligt t.o.v de ramen.

- Op het verdiep werd i.p.v de gevraagde 7 cm dikte, 5 cm bovenop buizen vloerverwarming, slechts 5,5 cm gechaped.
Dit kunnen we nameten in de badkamer want ook hier niet gechaped rond de sanitaire leidingen.
In het trapgat vlak naast de badkamer meten we slechts 5,2 cm en in de slaapkamer naast een doorvoer hebben we 6 cm.

We zien zelf niet goed in hoe dit kan opgelost worden? Beneden eventueel egaline?
Maar we zitten op sommige punten al te hoog.

Heeft dat geen invloed op de warmteafgifte van de vloerverwarming?
Boven lijkt bij-chapen ons niet mogelijk gezien de geringe dikte.
We hadden nog even gedacht om wat plafondhoogte op te geven en eventueel 4 cm te laten bijleggen, maar we hebben een vrijstaande badkraan waarvan het element dan te laag zit, inbouwgoot van de getegelde douche zit dan ook te laag en 1 raam tot op de vloer.
Heb onlangs van een collega gehoord dat er bij hem ook verkeerd gechaped was, 5 mm en daar hebben ze alles moeten uitbreken, want de chapper kon niet garanderen dat het niet ging barsten enz ...
Gezien de vloerverwarming en de tijdsdruk hopen we dat natuurlijk te vermijden, maar tegelijk spreken we hier wel over een nieuwbouw en waren de fouten perfect te vermijden.

Wat denken jullie van deze manier van chappen?
Overdrijven we i.v.m die millimeters op het gelijkvloers of mogen we wel degelijk klagen?
Ik heb al even opgezocht op het WTCB en daar is sprake van toleranties, maar evengoed van punten met opgelegd niveau zoals deurdorpels.

Het lijkt me dat ramen tot op de grond en verlaagde schuifraam eveneens opgelegd niveau zijn?
Dus in dit geval geen sprake van tolerantie en de gevraagde 11 mm wel degelijk een must was?
Wat zouden eventueel oplossingen kunnen zijn?
Wat mogen we zeker niet laten doen omwille van mogelijke problemen?
Alvast bedankt,
 
Nu7s zei:
Nu een zak of 2 chape halen in de bouwhandel, aanlengen met water en in de opening kappen is ook niet het grote werk hé. Mooi afgewerkt moet het niet zijn.

Absoluut, maar dat mag m'n aannemer dan komen doen. Ik betaal geen €6.000 ex btw om nog zelf te moeten afwerken. Dat was niet de afspraak.
charel zei:
Heb het eens met de loodgieter bekeken en hij vind het persoonlijk gevaarlijk om dat frame op de rand van de chape te bevestigen. Er moet dus echt wel bijgechaped worden volgens hem.

Dat hangt er maar van af hoor Elke ! Indien het frame later wordt ingewerkt in een gemetseld wandje dan hoef je helemaal geen steunen, niet tot op het beton en niet tot op de chape. Het ganse mechanisme steunt meer dan voldoende in de wand en wordt langs de achterkant nog eens gefixeerd aan de achterliggende muur.

Zelfs met lichte wanden (kepertjes en cyproc bijvoorbeeld) kan je werken zonder die steunen mits je de constuctie waarin het mechanisme verwerkt zit hierop wordt voorzien.

Die steuntjes aan zulk mechanisme dienen veeleer om het frame al op de juiste plaats te kunnen fixeren vooraleer de verdere ondersteunende constructie kan worden uitgevoerd. Naderhand zou je die bij wijze van spreken overal kunnen weghalen.

Die open stukken tussen en achter de leidingen: Dat is normaal geen werk voor de chapper (zo'n gepruts !). Ik zie dat hier als de verantwoordelijkheid van de algemene aannemer en/of van  degene die de vloerafwerking doet. Meestal stopt men dan met de vloerafwerking aan de buizen, daar maakt men een klein verhoogje met een plintje om dan de rest rond en tussen de buizen vol te gieten en af te werken met redelijk lopende mortel. 

Exacte manier van plaatsen van het frame ga ik met de loodgieter verder bespreken, ik zal zien hoe hij wel of niet wil plaatsen. Heb dat zelf nog nooit gedaan, dus ik ga daar zijn advies volgen.

Wat die leidingen betreft zal het dan inderdaad ook aan de aannemer zijn dat op te lossen. We vloeren zelf aaangezien het klikkurk is, maar hebben wel gevraagd dat de chape volledig afgewerkt is en klaar om de vloer te plaatsen. Zoals er nu aan de buizen gestopt is, kunnen we niet proper vloeren. Gezien de klikkurk vermoed ik ook dat we best eerst die leidingen afwerken zoals je voorstelt met een plintje en dan daar de kurk tegenaan werken.

Zoals eerder gezegd zijn dat ook niet de grote problemen, het illustreert enkel hun algemene manier van werken. Grootste vraagstukken blijven onvoldoende dikte op het verdiep en ongelijkheden beneden.
 
Bij mij staat hangwc ook op de chape...

2017-05-142012_48_17.jpg
 

Bijlagen

  • 2017-05-142012_48_17.jpg
    2017-05-142012_48_17.jpg
    42,7 KB · Weergaven: 11
aartwessels zei:
Maar Charel, is het niet zo dat die frames juist zo gemaakt zijn dat ze de kracht vrijwel loodrecht naar beneden geleiden, in plaats van trekkend naar voren?

Ik zie overigens niet echt een probleem om op de rand van die chape te plaatsen, zo dicht komt het frame niet eens bij de rand denk ik. Het is meer dat het frame vrij ver naar voren komt ten opzicht van de muur in gyproc die er achter staat. En zoals ik hier boven al schreef, de kracht komt met name loodrecht naar beneden, dus er wordt niet getrokken aan de poten van het frame.

De grootste kracht op het frame is geen neerwaartse kracht maar is de hefboomkracht die je typisch op een hangwc uitoefend. Als je op het toilet gaat zitten dan wil de onderkant van het frame naar achter en de bovenkant naar voor. Enkel de vooruitstekende punt van de toiletpot wil naar beneden. Dus het is van het grootste belang dat het frame zowel onderaan als bovenaan goed vastzit aan de achterliggende muur en dat er een goede verbinding is met een stevige wand waarin het frame zit ingebouwd.  Die steunen naar de vloer hebben dan geen belang meer.
 
Elke De Boeck zei:
Absoluut, maar dat mag m'n aannemer dan komen doen. Ik betaal geen €6.000 ex btw om nog zelf te moeten afwerken. Dat was niet de afspraak.

Wat was dan de afspraak ?
 
aartwessels zei:
Ja, ik heb ook het idee dat die afvoer ver naar voren zit om een inbouwframe te plaatsen. Er moet nog een bocht op die afvoerbuis, dus het frame komt er in principe voor te staan. 

is bij mij ook zo.

 

Dit om de simpele reden dat de afvoerbuis in de kelder een 90° bocht doet om door de kelderwand naar buiten te gaan. deze 90° bocht heeft zijn "lengte". Was blij om te zien dat de werkmannen daar rekening mee hielden.. ik had er toen niet aan gedacht.

Gewoon de draadstang 10cm verlengt :)
 
Mario_ zei:
Elke De Boeck zei:
Absoluut, maar dat mag m'n aannemer dan komen doen. Ik betaal geen €6.000 ex btw om nog zelf te moeten afwerken. Dat was niet de afspraak.

Wat was dan de afspraak ?

Zoals in dezelfde post gezegd: dat de chape volledig klaar moest zijn om te kunnen vloeren (en ook afwerken). Hebben hem nog letterlijk gevraagd of ze mooi alles meenemen zodat we niet zelf nog met chape of mortel moeten beginnen knoeien. Zijn antwoord: ja hoor, je kan gewoon zo beginnen met plaatsen van je klikkurk en verdere afwerking. Zelfde hebben we trouwens voor met de matkaders. Die hebben we in spoed laten leveren zodat ze netjes meekonden in de chape. Aannemer had ons verzekerd dat we er gewoon maar onze mat moesten inleggen achteraf. Nu blijkt dat ze gewoon uitsparing in de chape voorzien hebben en de matkaders er niet eens ingelegd. We moeten die zelf met mortel vastleggen....

Enfin, aannemer weet dat we heel veel zelf doen en dat zijn deel van de werken dus echt wel tot in detail klaar moet staan voor onze aansluitende werken. Niet zo van, de randjes moet je zelf maar doen. Architect wijst hem daar ook steeds op en vond dat de chape op deze manier niet klaar staat om als zelfbouwer te kunnen vloeren zoals gevraagd.
 

Bijlagen

  • img_20170706_171138a.jpg
    img_20170706_171138a.jpg
    419,3 KB · Weergaven: 13
wat is de definitie van 'klaar om klikvloer te leggen' ? Achter leidingen en achter toilet ..... dus (advokaat van de duivel) : chape is opgeleverd volgens afspraak .... boven hebben ze idd een fout gemaakt ivm dikte chape.
 
Mario_ zei:
wat is de definitie van 'klaar om klikvloer te leggen' ? Achter leidingen en achter toilet ..... dus (advokaat van de duivel) : chape is opgeleverd volgens afspraak .... boven hebben ze idd een fout gemaakt ivm dikte chape.

Ik weet nu al dat dat een discussiepunt zal zijn ja. Maar zoals het aan de leidingen golft, zo kan ik toch ook niet proper vloeren? Enfin, ik ken m'n aannemer intussen een beetje. Da's een punt die hij zeer makkelijk kan oplossen, dus waarschijnlijk zal hij eerst wat moeilijk doen om dan toch op te lossen om z'n goodwill te tonen aangezien er zwaardere fouten gebeurd zijn.

Beneden ligt hij behalve aan de leidingen ook niet goed hoor. Zoals eerder vermeld niveauverschillen van enkele millimeters waardoor de vloer op sommige plaatsen op de raamkaders komt, op andere eronder, niet gelijk met voordeur en verzonken schuifraam, zelfs op de lengte van hetzelfde raam ligt hij niet overal gelijk.... Het is verre van klaar om te vloeren.
 
Maar chapen tot aan de leidingen is inderdaad volledig normaal (vloer wordt ook maar gelegd tot aan leidingen of wc element). Kaders plaatsen voor vloermatten zit normaal ook niet in het werk van een chaper. Fout van de chaper is dat hij is ingestemd hiermee.
 
 
 als ik het goed voorheb is de tolerantie voor chape 3mm over een lengte van 2m
 
Toleranties op de chape. 

Klasse normaal : onder een lat van 2 meter : 3mm (streng), 4mm (normaal), 6mm (ruim).

Klasse extra : onder een lat van 1 meter : 2mm (streng), 3mm (normaal), 5mm (ruim). 

WTCB wintercursus "Binnenvloerbedekkingen.  Keramische tegels.", Brussel, 2007, blz. 28. Niet gepubliceerde syllabus.

Toleranties op de chape voor de plaatsing van tegelvloeren.  

Klein en gemiddeld formaat tegels : onder een lat van 1 meter : 3mm - onder een lat van 2 meter : 4mm.

Groot formaat tegels : onder een lat van 1 meter : 2mm - onder een lat van 2 meter : 3mm.   

"Keramische binnenvloerbetegelingen", Technische Voorlichting nr. 237, WTCB, Brussel, oktober 2009, blz. 61.

jp 
 
vloerder jp zei:
Toleranties op de chape. 

Klasse normaal : onder een lat van 2 meter : 3mm (streng), 4mm (normaal), 6mm (ruim).

Klasse extra : onder een lat van 1 meter : 2mm (streng), 3mm (normaal), 5mm (ruim). 

WTCB wintercursus "Binnenvloerbedekkingen.  Keramische tegels.", Brussel, 2007, blz. 28. Niet gepubliceerde syllabus.

Toleranties op de chape voor de plaatsing van tegelvloeren.  

Klein en gemiddeld formaat tegels : onder een lat van 1 meter : 3mm - onder een lat van 2 meter : 4mm.

Groot formaat tegels : onder een lat van 1 meter : 2mm - onder een lat van 2 meter : 3mm.   

"Keramische binnenvloerbetegelingen", Technische Voorlichting nr. 237, WTCB, Brussel, oktober 2009, blz. 61.

jp 

We plaatsen geen tegels, maar klikkurk.
Mario_ zei:
 als ik het goed voorheb is de tolerantie voor chape 3mm over een lengte van 2m

Er zijn inderdaad de toleranties, maar in het wtcb staat evengoed dat deurdorpels en dergelijke "punten met opgelegd niveau" zijn.  "Zijn er punten met opgelegd niveau, zoals bij deurdorpels, rioolputten, putdeksels enz., dan moet de dekvloer daar uiteraard op aansluiten, rekening houdend met de dikte van de vloerafwerking."

http://www.wtcb.be/homepage/download.cfm?dtype=publ&doc=WTCB_Digest_nr_2.pdf&lang=nl

Naar het midden van de ruimte toe en aan de muren hebben we zelfs nog niet nagemeten. Onze alu-lat is bij iemand in bruikleen en krijgen we dit weekend terug. Daar zou het ons ook absoluut niet storen dat er afwijkingen zijn.

Maar niet aan de deuren, verzonken schuifraam en ramen tot op de grond. Dat zijn toch wel punten met opgelegd niveau he.

 
 
Dacht dat kurk niet rechtstreeks op chape mocht?

Zal verandert zijn dan.

Maar of er nu tegels opkomen of kurk of lattekes van stekskeshout geeft geen enkele impact in de erkende toleranties van dit werk, chappen dus. Daarvoor moet je kijken naar de wettelijke tolerantie van het verbruikte materiaal is dit kurk, natuursteentegels of keramische, of kleiklinkers of parket.

 

Zijn de hoogtes van alle deurdorpels, raamdorpels, verzonken raamdorpels nagemeten met een lazer?

Hou je rekening dat zelfs met lazer een meettolerantie genomen wordt afhankelijk van de laserklasse?

En de foutmarge van lazer weliswaar kleiner is dan een waterpas van 2 meter maar toch nog altijd een fout.
 
 Kurk zou inderdaad rechtstreeks op de chape mogen, als die voldoende uitgedroogd is. We gaan voor alle zekerheid wel een plastic leggen, maar dat heeft dus geen dikte. Alle leveranciers hebben het ons zo aangeraden.

Alle dorpels zijn inderdaad uitgemeten met de laser, ik stond er bij als ze dorpels en nadien ramen geplaatst hebben. Ben er zeker van dat die goed zijn. En op een laser zit misschien ook een foutmarge, maar niet van enkele mm lijkt me toch?

En ik denk toch echt dat de toleranties niet van toepassing zijn want we zitten toch met punten met opgelegd niveau zoals staat in wtcb? Zoals gezegd hebben we naar het midden van de ruimte en op de binnenmuren nog niet nagemeten, het gaat hier over deuren, ramen tot op de grond en verzonken schuifraam.
 
Meet maar eens na met verschillende lazers.

Hebben ooit eens in ranst een opmeting moeten doen en stommesweg, omdat het nog in ruwbouw stond, konden we de voortuin en de achtertuin meten door gans het huis ( grote ramen)

Groot was onze verbazing dat de voordeurdorpel en de dorpels aan de andere kant van de bouw een verschil zat van 8 cm!!!!!!

Architect, aannemer ook heel hoog van toren aan t blazen dat dit niet kon, dat wij maar tuinaanleggers waren, dat we niet konden meten, dat onze laser prutsen waren en noem maar op.

Totdat de chapper begon en stopte met de werken want hij moest achteraan chappen tot tegen het glas. En toch had architect en aannemer ook met hunne (pruts)lazer van bosch rondgelopen.

Wij gebruiken dan ook stabilac lazers met een fout van 1 mm op 600meter
lol.gif


 

PS: plastiek boven op chape en onder uwe kurk ?????

GA daar maar eens goed achter horen of dit wel zo een goed idee is. Meestal leggen ze een feuter, ademt nog en sluit de vochtbalans niet af.
 
 Met ons houtskelet kunnen zo'n grote afwijkingen niet in principe. Alles past mooi als een puzzel in elkaar. Bij plaatsen van de dorpels hebben ze er 1 herlegd terwijl ik erbij stond want hun laser toonde aan dat hij 1mm te hoog kwam. Ik zei nog, 1mm, amai das nauwkeurig.
Kwam het antwoord: tuurlijk want anders past uw raamkader niet en hebben we dan miserie.  Ze stonden daar trouwens met een zeer degelijke laser, voor zover ik er iets van ken. Wordt blijkbaar ook door tuinaannemers en landmeters gebruikt, dus ik vermoed dat die qua nauwkeurigheid wel zal zijn wat je over de jouwe aanhaalt. Zou me dan straf lijken dat ze op een 7-8m 5mm verschil bekomen.

Wat die plastic betreft, zo hebben alle leveranciers het ons aangeraden. Chape laten drogen zodat die doorr en door droog is (12weken minimum gezien onze dikte), nameten met vochtmeter voor plaatsing, maar voor de zekerheid wel plastic zodat het vocht niet in de kurk kan mocht chape toch niet 100% droog zijn. Hebben op een 5-tal plaatsen prijs gevraagd voor exact dezelfde vloer (Wicanders) en zeiden allemaal hetzelfde.
 
Goh, ja dan maar zekers?

Heb ook overal gehoord dat beton het allerbeste was om onder een terras te steken

en dat antislipplanken echt wel bestonden.

Mij hebben ze altijd geleerd dat chappe moest kunnen zweten. En met plastiek erop ga dat niet.
 
Onze chape heeft een 8 tal weken gedroogd voordat de stukadoor kwam. Ik heb de wandelgangen eerst een ondervloer geplaatst en vervolgens overal stucloper geplaatst. Stukadoor heeft een 4 tal weken bezig geweest, daarna 2 weken met een bouwdroger. Wanneer we de stucloper vervolgens verwijderden zonk de moed mij in de schoenen, op verschillende plaatsen was de chape zeiknat. Ik had al schrik dat er een buis gesprongen was van de vloerverwarming. Bleek gewoon nog wat gezweet te zijn en een week later was het terug opgedroogd.
 
Digest nr. 2 vermeldt de normen uit 1994.  De toleranties op chape gelden voor elke vloerbedekking, niet alleen voor tegels, maar ook voor soepele vloerbedekking.  Zeer juist : dorpels zijn dwingende niveau's als die het peil zijn van de afgewerkte vloer.  Bij de bestelling van de chapewerken kan de eigenaar ook nog andere punten daaraan toevoegen, voor zover de niveau's  van die punten gelijk zijn aan die van de dorpels.  Wat moet de chaper doen bij ongelijkheid ?  Die informatie moet hij van tevoren krijgen van de architect of de eigenaar, samen met de marge tot de nulpas.  Vraagt de eigenaar het niveau van de voordeur en van het raam aan de andere zijde te nemen, dan dienen die twee punten uiteraard op de zelfde hoogte te liggen.  Is dat niet het geval dan plaatst de aannemer de chape in helling, hoe groot die ook is.   Daarna stelt de eigenaar vast : oei, mijn voordeur sleept bij het binnendraaien omdat de chape niet vlak ligt.  Hij heeft gekregen wat hij gevraagd heeft.  

De foto toont een chape met een helling van 17mm over een afstand van 120cm.  Correct uitgevoerd door de aannemer.  Hij heeft de peilen van de eigenaar gerespecteerd.    

Mogelijke peilen : bovenkant buitendorpels, onderkant profielen van ramen = 0 of een ander getal.  De aannemer zet zijn laser en weet dan of de chape vlak zal kunnen geplaatst worden of in helling.  

jp
 

Bijlagen

  • 261_afwijking_vlakheid.jpg
    261_afwijking_vlakheid.jpg
    115 KB · Weergaven: 11
Ik heb intussen de instructies van de algemene aannemer aan de chapper kunnen inkijken. Er was wel degelijk 11mm onder 0-pas gevraagd met aanduiding dat deurdorpels, verlaagde schuifraam en ramen tot op de vloer allen 0-pas zijn. Bovenkant dorpels komt overeen met bovenkant profiel schuifraam en met onderkant raamprofielen. Dat lijkt me dan duidelijk.

Zonet nog eens verder in detail opgemeten en het is nog erger dan we al vermoedden.
Blijken we op het opengaande deel van de schuifraam (2m breed) een verschil te hebben van maar liefst 8mm. Recht meet ik 6mm, links 14mm en dat waar 11mm gevraagd was.
Op een raam van 60cm breed in de hal hebben we links en rechts 9mm en in het midden 12mm.
Die lijn trekt zich door naar alle ramen.
Behalve het feit dat ik zeker ben dat de ramen op peil en recht stonden, lijkt het me redelijk duidelijk dat een raam in het midden niet lager kan zitten dan aan beide zijkanten. Naar 1 kant scheef wil ik nog geloven, maar dit niet.

Hopelijk kan m'n aannemer snel op plaatsbezoek komen volgende week. Ik zie hem graag uitleggen hoe dit mogelijk is en hoe we in godsnaam moeten vloeren op deze manier.
 
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan