Chape afschieten of opschuren bij asbest?

JensDR

Nieuw Lid
Lid geworden
4 mei 2019
Waarderingsscore
2
Punten
8
Ik ga 30m² asbest onder een vinyl vloertje laten verwijderen en kreeg van een erkend asbestsaneerder 2 mogelijkheden.

Optie 1: chape afschieten als eenvoudige handeling €4200 (grote kans op beschadiging sanitair en elektriciteit, maar die wordt volledig vernieuwd).
* nieuwe chape noodzakelijk

Optie 2: chape opschuren in hermetische zone €5500
* egaliseren zal volstaan

Niet dat ik twijfel aan de professionaliteit van de saneerder, maar ik zou denken dat optie 1 veel ongecontroleerd stof met zich meebrengt? Maar ik zie dat waarschijnlijk verkeerd? Want ik kan die dikke 1000 euro nog wel ergens anders kwijt 😉.

Het is de bedoeling dat er in die kamers parket komt te liggen ipv de huidige vinyl. Moet de chape dan sowieso vernieuwd worden omdat parket dikker is dan vinyl en hij anders hoger zou liggen als de aanpalende vloer? Want dan mogen die mannen hem van mij wel afschieten en meepakken 😊. Maar anders zouden we toch opteren voor de hermetische zone.

Iemand advies?
Prioriteit is dat de asbestlijm op de chape veilig verwijderd wordt.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
2.318
Punten
113
Ga je nog leidingen aanpassen, bijleggen ? Vvw overwogen ? Want in woningen van die leeftijd heb je meestal wel wat aanpassingen.
Hoogte, hangt van wat je bedoeling is. Doorlopende parket , dan moet je ofwel daar verlagen, of de andere verhogen. Alhoewel vroeger de chape overal even hoog lag en voor de goedkoop werd er dan vinyl geplaatst waar de vloer dan net iets lager lag dan de ruimte met tegels.
Serieuze kost voor 30m2. Als je niet wist dat het asbest was, kon je makkelijk zelf alles verwijderen.
Of zo laten en fixeren met egalise bv

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
1.256
Punten
113
Als je schuurt maak je enorm veel kleine vezels los. Als je de chape uitbikt blijft het semi-gebonden in grote stukken.

semo

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 jul 2011
Waarderingsscore
89
Punten
48
Ik vind het prijsverschil tussen de twee heel klein...
Lees: ik zou verwachten dat chape 'afschieten' zonder hermetische zone etc. een stuk goedkoper zou zijn.

Prijs met hermetische zone lijkt me dan weer wel ongeveer marktconform (nog altijd een heel pijnlijke voor iets 'om weg te gooien', maar ja).

Lid geworden
30 jun 2021
Waarderingsscore
0
Punten
1
Jens,

Kan je mij een berichtje sturen met eventueel meer informatie wat je uiteindelijk gekozen hebt & hoe vlot dit gegaan is?
Ik heb een soortgelijke situatie, enkel specifiek: plafond van potten, waardoor het uitschieten van de chappe misschien niet zo'n slimme keuze is.

Bovenaan