Bouwinfo-tip:

Welke verwarming loont echt?

Vergelijk het rendement van de meest duurzame systemen en bespaar op lange termijn.

Vraag de gratis gids aan

centrale verwarming op gas

• Tags centrale verwarming gas verwarming
  • Daphnedaffie

Nieuw Lid
    Lid geworden
    27 jan 2024
    Waarderingsscore
    4
    Punten
    8
    Ik zou dit jaar kijken om centrale verwarming op gas te installeren. Ik kreeg ondertussen de offerte, hieronder de specificaties die ertoe doen (denk ik).
    - Vaillant ecoTEC plus VCW 32 CS /1 -5 combi condensatiegaswandketel
    (aardgas) 25 kW - ERP label CV: A
    - Rookgasafvoer 1
    Concentrische dakdoorvoer, 2m verwijderd van muur badkamer
    Concentrische dakdoorvoer 80/125

Wat meer uitleg over de rookgasafvoer. Dit is een lager gelegen zadeldak(bijgebouw - enkel gelijkvloers) tov de badkamer (bevindt zich op eerste verdiep) en de rest van het huis, ik veronderstel daarom dat de 2m verwijderd van de muur vermeld staat (raam in de badkamer).
    De gascondensatieketel zal zich bevinden in dat bijgebouw.
    Praktisch wil dit zeggen dat er vanuit de condensatieketel er eerst een horizontale buis zal lopen, om dan op 2m afstand van de badkamermuur verticaal door dat zadeldak zal gaan.
    In dat bijgebouw zitten ook 2 ramen (die open kunnen) + een deur en dit bijgebouw grenst aan de buurman.

Over die ramen en de deur gaat mijn vraag. Gezien de afvoer via het dak verloopt en niet via de muur, is er een minimumafstand waar er rekening mee gehouden dient te worden tov de ramen en de deur waar het afvoerkanaal zich bevindt, en dus op hoeveel centimeter moet het rookkanaal zich hiervan bevinden, horizontaal & verticaal?
    Ik zou gewoon niet graag iets installeren en dat dan afgekeurd zien door de keurder, of dat de gevraagde aanpassingen hierop niet mogelijk zijn bij afkeuring. Want ik zou dit graag opnemen op de offerte, namelijk dat de uitgevoerde werken zorgen voor een gekeurde installatie. En dan heb ik wat kennis erbij om met een firma in gesprek te gaan.

Ter vervollediging, het betreft een eerste installatie van centrale verwarming. Op dit moment is er slechts 1 individuele gaskachel aanwezig in huis.

Dankjewel voor de feedback.

Als ik het goed begrijp doe je een volledige installatie: gas binnentrekken, gasketel, radiatoren en warm water voor je huis?

Heb je ook 'airco' overwogen? Eigenlijk lucht-lucht warmtepompen doorheen je huis.

Er ligt reeds gas binnen in huis, de ene gaskachel in de living. Maar inderdaad het betreft een volledige installatie.

Ik heb de berekening laten maken, maar ik heb teveel verlies voor het systeem van een warmtepomp (14kwh, terwijl 12 de grens is). Verschillende firma's hebben reeds aangegeven dat gas de beste optie is voor mij.

Het betreft een oud huis, dakisolatie is in orde net als vernieuwde ramen en voordeur. Maar er is veel warmteverlies via de muren, maar geen mogelijkheid om die te isoleren. Ik heb het budget niet voor isolatie via de buitenmuur, spouwmuur is te dun en combinatie met opstijgend vocht.

Airco is wat moeilijker in mijn hoofd, en ik heb reeds werken laten uitvoeren om de elektriciteit conform te maken maar de elektricien is daar volledig niet in geslaagd, met een totale afkeuring tot gevolg. Ik betwijfel of, ook na aanpassing, mijn elektriciteitsnetwerk geschikt voor zal zijn.

Waarom zou een warmtepomp begrensd zijn tot 12kW?

Zou het kunnen dat je verkeerdelijk van een aantal onterechte assumpties aan het uitgaan bent?

Ik kan helaas geen antwoord geven op je vraag van de minimale afstand (geef misschien al effe mee wat die afstand volgens het huidig plan zou zijn) maar het lijkt me een nobrainer dat je de verantwoordelijkheid van een conforme installatie volledig bij de installateur legt. Doe dit uiteraard niet blind, maar informeer jezelf (met bv dit topic of met meerdere offertevragen bij verschillende installateurs) en controleer tijdens uitvoering.

Elke installateur zou erkend moeten zijn, en dat kan je nagaan. Is al een eerste teken dat ze met hun vak goed bezig zijn. Waarom zou je een vertrouwen hebben in een forum? Ook voor de gasleiding die vermoedelijk totaal vernieuwd moet worden, is ook een herkeuring vereist, in principe kan de firma dat ook doen (ze keuren hun eigen werk, ma bon, ook daar moet je vertrouwen in hebben). Eventueel kan je alles laten herkeuren door een externe firma. Verder snap ik ook niet die begrenzing van 12 Kwh voor een warmtepomp.
    Vraag anders verschillende offertes, dan kan je vergelijken.

M'n berekend warmteverlies is te hoog, 14kwh, en er wordt aangeraden voor warmtepomp 12 kwh of minder.

Hieronder het achterste bijgebouw waar de condensatieketel zal staan + afvoer via het dak.
    Enigste wat op de offerte staat: afvoer 2m verwijderd van badkamermuur (muur waar de regenpijp hangt).
    Ik vond de tekenschema's terug online maar kon daaruit niet afleiden of de afvoer ook hoger uit moet komen dan de achtermuur met regenpijp.

De deur + ramen die open kunnen in het achterste bijgebouw zouden geen probleem vormen volgens die schema's.

20260117_085128.jpg

En een gasketel is. 1, je moet ook overal radiatoren gaan plaatsen,

Airco's, je hoeft daar helemaal niet 1 zware unit voor nemen. Kan makkelijk met 2 buiten units of meer.

Ook dunne spouw kunnen ze isoleren, krijg je geen premie voor.
    Opstijgend vocht moet je oplossen.

Ik kan me wel levendig voorstellen dat je je voor een oudere woning arm 'stookt' met een warmtepomp. @Daphnedaffie Had je in een ander topic niet gezegd dat je ging isoleren? Dak en ramen? Is er budget om de muren te isoleren of is dat budget voorzien voor de nieuwe verwarming?

Wat je kan doen is gas nemen/vernieuwen maar dan LTV-radiatoren nemen. Die kan je blijven gebruiken mocht je dan toch de overstap naar een warmtepomp maken.

Dak en ramen zijn reeds geïsoleerd, enkel deze van het bijgebouw nog niet. Maar daar wordt er niet geleefd, is berging & toilet.

Die radiatoren om in de toekomst nog te kunnen overschakelen, staan inbegrepen op de offerte.

Muurisolatie is te duur op langs de buitenkant te doen.
    Spouwmuur via parels is een mogelijkheid, maar in de muur zitten nog 2 schouwen, geen idee of dit kan met spouwmuur isoleren. En of dit geen effect heeft in combinatie met opstijgend vocht.

Maar de originele vraag ging of de gasafvoer op dat bijgebouw mocht geplaatst worden. Zodat ik wat kennis heb als ik met de firma contact neem om offerte te bespreken

Gasleiding
    Cv leidingen
    Radiatoren
    Thermostaat
    Buitenvoeler

Mis ik op de offerte

Gasleiding
    Cv leidingen
    Radiatoren
    Thermostaat
    Buitenvoeler

Mis ik op de offerte
    Staat allemaal op de offerte maar heb deze niet vermeld omdat ik van mening was dat dit er niet toe deed bij m'n vraag

M'n berekend warmteverlies is te hoog, 14kwh, en er wordt aangeraden voor warmtepomp 12 kwh of minder.

Hieronder het achterste bijgebouw waar de condensatieketel zal staan + afvoer via het dak.
    Enigste wat op de offerte staat: afvoer 2m verwijderd van badkamermuur (muur waar de regenpijp hangt).
    Ik vond de tekenschema's terug online maar kon daaruit niet afleiden of de afvoer ook hoger uit moet komen dan de achtermuur met regenpijp.

De deur + ramen die open kunnen in het achterste bijgebouw zouden geen probleem vormen volgens die schema's.

Bekijk bijlage 114797
    Waar komt de afvoer precies ? Bijgebouw met zadeldak ? Muur waar de regenpijp hangt... tja, op al de drie muren hangt er een regenpijp.
    Wanneer op bijgebouw met zadeldak, waarom daar een afvoer via het dak? kan de ketel niet tegen de zijgevel met een muurafvoer ? Wanneer op het middenste bijgebouw, ja, dan heeft de installateur gelijk en kan het niet anders via het schuine dak op min. 2 meter wegens het raam hoofdgebouw.

Bekijk bijlage 114797
    Waar komt de afvoer precies ? Bijgebouw met zadeldak ? Muur waar de regenpijp hangt... tja, op al de drie muren hangt er een regenpijp.
    Wanneer op bijgebouw met zadeldak, waarom daar een afvoer via het dak? kan de ketel niet tegen de zijgevel met een muurafvoer ? Wanneer op het middenste bijgebouw, ja, dan heeft de installateur gelijk en kan het niet anders via het schuine dak op min. 2 meter wegens het raam hoofdgebouw.
    Het achterste bijgebouw met zadeldak is 1 gebouw. De laatste ruit is deze van het toilet.
    De ketel komt ter hoogte van de eerste ruit naast de witte deur. En dan via een verticale afvoer op 2meter van badkamer (daar loopt de lange regenbuis naar beneden).
    Ik zou gewoon niet zo graag hbbn dat ik de investering maak in centrale verwarming en dat deze dan afgekeurd wordt owv gasafvoer.
    Ik ga er wel vanuit dat firma dat weet, maar al ondervonden dat dat niet altijd het geval is.

Ik vraag even na of de firma ook de keuring doet, of zou dit door een onafhankelijke firma moeten gebeuren?

Mja,...de installateur neemt het zekere voor het onzekere. Zoals ik het interpreteer is een halve meter voldoende omdat er geen raam is in de zijgevel van het middengebouw. Ma goed, je zal bijna sowiso aan de 2 meter komen zoals ik zo schat als de ketel komt tussen raam en deur.
    Wanneer de installateur erkend is bij Cerga: https://www.cerga.be/cerga-installateur-zoeken mag hij de gasleiding ook zelf keuren. Hier kan je zoeken of de installateur erkend is: https://www.vlaanderen.be/erkenning...e-brandstof-of-technicus-gasvormige-brandstof. Zoek op de naam van de installateur en niet op het bedrijf, een erkenning is per persoon. En ja, je gaat wat vertrouwen moeten hebben natuurlijk. De ecotec is een goede ketel, heb die ook en je kan het softwarematig vermogen later aanpassen mocht die te zwaar zijn. Ik heb eentje van 35 Kw, maar heb dit aangepast naar 15 Kw omdat ik uiteindelijk niet alles op radiatoren heb gezet.

Mja,...de installateur neemt het zekere voor het onzekere. Zoals ik het interpreteer is een halve meter voldoende omdat er geen raam is in de zijgevel van het middengebouw. Ma goed, je zal bijna sowiso aan de 2 meter komen zoals ik zo schat als de ketel komt tussen raam en deur.
    Wanneer de installateur erkend is bij Cerga: https://www.cerga.be/cerga-installateur-zoeken mag hij de gasleiding ook zelf keuren. Hier kan je zoeken of de installateur erkend is: https://www.vlaanderen.be/erkenning...e-brandstof-of-technicus-gasvormige-brandstof. Zoek op de naam van de installateur en niet op het bedrijf, een erkenning is per persoon. En ja, je gaat wat vertrouwen moeten hebben natuurlijk. De ecotec is een goede ketel, heb die ook en je kan het softwarematig vermogen later aanpassen mocht die te zwaar zijn. Ik heb eentje van 35 Kw, maar heb dit aangepast naar 15 Kw omdat ik uiteindelijk niet alles op radiatoren heb gezet.
    Dankjewel voor de informatie!

Terug
Bovenaan