• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

centrale sturing vs domotica (loxone)

elektrischetijd

Nieuw Lid
Lid geworden
17 dec 2015
Berichten
89
Waarderingsscore
0
Punten
6
Hallo allen,

 

Ik wil samen met mijn schoonvader elektriciteit installeren in onze nieuwe woning, ik ken momenteel niks van elektriciteit maar mijn schoonvader gelukkig wel en heeft zelfs ervaring met centrale sturing via teleruptoren (eltako).

 

Ik wou eerst met centrale sturing werken omdat dit toekomstgericht is en makkelijker te bekabelen is dan een standaard elektriciteitsaansluiting en hierbij werken met SVV kabels.

 

Nu zie ik ok steeds Loxone hier voorbij komen en twijfel ik steeds meer om dit systeem te nemen boven centrale sturing.

 

Het voordeel van Loxone vs cs lijkt mij dat er veel meer mogelijkheden zijn in het sturen van screens en het inzetten van bewegingssensors als alarmsysteem + rookmelders als alarmsignaal. Ook het kunnen combineren van extra functies achter één bepaalde drukknop lijkt me handig om zo extra schakelaars te vermijden (bvb dubbel klik is screen naar beneden en éénmal klikken is licht aan, lang klikken is dimmen, etc).

 

Ik zou hierbij ook een sensor op zolder willen plaatsen waar ik m'n cv wens te plaatsen om snel een melding te kunnen krijgen van een eventueel lek en ook sensoren in de regenput om zo het niveau te kunnen bepalen. Bijkomend lijkt mij dat  als ik screens wil sturen met CS ik deze dan niet meer kan bedienen met een afstandsbediening? Met Loxone zou dit wel moeten mogelijk zijn neem ik aan via smartphone of tablet.

Als ik naar de prijs kijk vermoed ik dat ik indien ik beetje sturing wil van screens en alarm bvb ik bijna aan de prijs zit van een loxone systeem (die dan wel weer dubbel zo duur is om gu10 lampen te dimmen).

 

Iemand die met dezelfde vragen zat en toch voor het één of het ander gekozen heeft?

 

Is het systeem van Loxone moeilijk aan te leren? Bekabeling lijkt mij hetzelfde als CS maar dan voornamelijk met CAT7 ipv SVV of zijn er mensen die toch SVV gebruiken icm Loxone?

 

Alvast bedankt aan de mensen die mij hierbij op weg willen helpen!
 

Dortje

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 nov 2011
Berichten
1.446
Waarderingsscore
2
Punten
38
Wij gaan stilaan starten met de uitvoering van onze installatie. 

Qua sturing screens zijn er heel veel mogelijkheden: afstandsbediening, tablet, smartphone, drukknop, ... Bij ons zal dit volledig automatisch verlopen afhankelijk van parameters zoals regen, stand van de zon, binnentemperatuur (meting met 1-wire tempsensors weggewerkt achter afdekplaatjes Niko, ...  Manueel ingrijpen kan altijd via smarpthone of tablet we hebben dan ook amper drukknoppen hiervoor voorzien. In bv. de badkamer gaat alles dicht vanaf dat de juist sfeer geselecteerd wordt.

Ik denk dat wij een stuk of 6 bewegingsmelders voorzien hebben voor sturing verlichting, alarm, ...  vb.verlichting gaat automatisch aan/uit in toilet, doorloopruimtes zoals berging, garage, nachthal... 
-> ga je 's nachts naar het toilet, springt de verlichting in bv. nachthal automatisch aan op de juiste sterkte.

Niveaumeting RW-put is leuk maar de sensor ervoor is niet goedkoop maar madame vindt de deurbel van Loxone mooi en da's ook niet goedkoop... je maakt het zo duur als je zelf wil maar er zijn veel mooie dingen te bedenken en dat helpt niet natuurlijk.

Bekabeling drukknoppen/sensoren is bji ons met UTP cat6. Elke drukknop/sensor gaat naar de kast. 

Het gebruik van sferen is nog iets waar we wat aan moeten wennen. De eerste zaken die we op papier hadden gezet hadden echt wel teveel drukknoppen (overal screens kunnen bedienen, elk lichtpunt apart ipv sferen, ...). Nu zijn het er nog een stuk of 14 in totaal, allemaal enkele afdekplaat.

Wij hebben dit genomen in een zelfbouwpakket met begeleiding, programmatie ga ik zelf proberen te doen.
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Oorspronkelijk bericht geplaatst door elektrischetijd

Ik zou hierbij ook een sensor op zolder willen plaatsen waar ik m'n cv wens te plaatsen om snel een melding te kunnen krijgen van een eventueel lek en ook sensoren in de regenput om zo het niveau te kunnen bepalen. Bijkomend lijkt mij dat  als ik screens wil sturen met CS ik deze dan niet meer kan bedienen met een afstandsbediening? Met Loxone zou dit wel moeten mogelijk zijn neem ik aan via smartphone of tablet.

De analoge sensoren sluit je gewoon op de 0-10v ingangen aan. 
De digitale sensoren op de digitale ingangen.
Alles kan je koppelen in de app.
Als ik naar de prijs kijk vermoed ik dat ik indien ik beetje sturing wil van screens en alarm bvb ik bijna aan de prijs zit van een loxone systeem (die dan wel weer dubbel zo duur is om gu10 lampen te dimmen).

Met Loxone kan je ook gewoon een analoge uitgang (0-10v) gebruiken om bijvoorbeeld een dimmer van niko aan te sturen.
]http://www.niko.eu/nlbe/niko/producten/dimmers/modulaire_dimmers/universele_modulaire_dimmer_plus_5-350w:_analoog
Iemand die met dezelfde vragen zat en toch voor het één of het ander gekozen heeft?

Voor mij was Loxone ook de keuze bij uitstek. Gewoon omdat ze je niet binden aan hun eigen modules. Er zijn genoeg verbindingsmogelijkheden in & uit: digitaal, analoog, rs485/232, air, udp, 1-wire, ....
Is het systeem van Loxone moeilijk aan te leren?

Neen, alles is met blokken die je in het programma sleept en je kent de in & uitgangen toe. Let op, je zal wel even werk hebben om alles te "programmeren", maar moeilijk is het zeker niet. Er zijn ook genoeg video's op YouTube te vinden met uitleg, documentatie op hun website, info op forums en vergeet niet, je kan de software (Loxone Config) gratis downloaden en ZONDER Loxone gebruiken om te proberen. Er zit een simulatie-modus. Probeer het dus gerust op voorhand eens uit en je zal zien dat het allemaal goed meevalt.
]http://www.loxone.com/nlnl/producten/software/downloads.html
Bekabeling lijkt mij hetzelfde als CS maar dan voornamelijk met CAT7 ipv SVV of zijn er mensen die toch SVV gebruiken icm Loxone?

Ik heb 12x SVV getrokken naar alle schakelaars (UTP is dunner en breekt makkelijker af) + een EIB buskabel.
Alvast bedankt aan de mensen die mij hierbij op weg willen helpen!

Er is op 27/02 terug een Loxone infoavond:
http://www.bouwinfo.be/forum/technieken/elektriciteit/317249-loxone-infoavond
Ik ben naar een vorige editie geweest en deze heeft mij zeker overtuigd. 

Loxone bied ook een "demo-koffer" die enkele componenten bevat. Ik heb deze destijds besteld om ook fysisch te kunnen testen in afwachting dat mijn verkaveling goedgekeurd werd:
http://samelek.be/webshop/product/loxone-100104-demokoffer-eu

Hier kan je trouwens vinden waar er "Loxone Partners" in je buurt zitten:
http://www.loxone.com/enen/my-project/partner-search.html
Met Loxone kan je, maar hoef je niet alles zelf te doen. Maar het is natuurlijk zo leuk om alles zelf te doen ;)
 

elektrischetijd

Nieuw Lid
Lid geworden
17 dec 2015
Berichten
89
Waarderingsscore
0
Punten
6
Alvast bedankt voor de info!

 

Mailtje gestuurd :)
 

den amateur

Nieuw Lid
Lid geworden
11 feb 2013
Berichten
40
Waarderingsscore
0
Punten
6
Heb je een antwoord gekregen op je mailtje?

Ik heb tot tweemaal toe een vraag hierover gestuurd, maar nooit antwoord gekregen. Of het antwoord moet ergens verloren gegaan zijn.

Iemand een idee of er op batibouw iets van loxone te vinden is? 

 
 

elektrischetijd

Nieuw Lid
Lid geworden
17 dec 2015
Berichten
89
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ik had een mailtje gestuurd ivm de infoavond en ben ook geweest.

 

heb maandagavond een mailtje gestuurd naar Loxone via hun site ivm vraag over sturing somfy motoren voor screens aangezien in België dit blijkbaar de standaard is ;) maar nog geen antwoord gekregen...
 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
Iets om rekening mee te houden als je voor Loxone kiest: als je miniserver de geest geeft, heb je nergens nog licht in huis. Bij centrale aansturing met relais heb je een dergelijk probleem uiteraard niet.

Zorg dus dat je, eenmaal je installatie in gebruik is, alvast een reserve bestelt  en eventueel reserve uitbreidingsmodules want die kunnen ook de geest geven. 
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Mijn leverancier kan binnen de dag een nieuwe miniserver leveren. 

Bij centrale aansturingen kunnen je eltako's ook de geest geven.

Als dit een "no-go" is, dan is enkel de klassieke kast > schakelaar > lichtpunt weg een optie.
 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
Als je leverancier je goeie garanties kan geven heb je natuurlijk wat meer zekerheid. Maar wat binnen 10-20-30 jaar?

Als je teleruptor het begeeft is er 1 kring die niet meer werkt, dat is nogal wat anders dan een volledige woning zonder licht. En van dit soort componenten zul je sowieso wel een paar spare hebben liggen, dat is geen grote kost.

Allez, niet dat ik hier Loxone de grond in wil boren, ik dit systeem ook overwogen toen ik de beslissing heb genomen domotica te steken, maar dit was 1 van de breekpunten voor mij.
 

levud

Lid
Lid geworden
13 aug 2015
Berichten
600
Waarderingsscore
9
Punten
18
Dat je nog eens een 2e loxone installatie in backup zou moeten liggen hebben als er iets misgaat vind ik toch wat overdreven, als je al die risico's moet incalculeren kan je evengoed een exacte kopie van je huis zetten een paar dorpen verder voor als er een overstroming is/je huis afbrandt/...
Die servers/extensies zijn makkelijk te verkrijgen, worst case moet je een paar dagen wachten maar dan zijn er andere oplossingen (logeren bij familie/vrienden of een extra trui en kaarslicht en koken op de bbq, daar is nog niemand dood van gegaan *smile*).

Wat ik wel zou doen is een backup nemen van je sd-kaartje met je programmatie (daar lees je wel eens over dat er soms problemen mee zijn)

Wijzelf zijn hier trouwens nog aan het twijfelen tussen een klassieke installatie (budgetvriendelijker) of domotica via Loxone (het enige systeem dat ik nog overweeg na alles te vergelijken). Al geraak ik er meer en meer van overtuigd om het toch in ons budget op te nemen.

 
 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
Mja die vergelijking gaat niet helemaal op. Overstroming (tenzij je in overstromingsgebied woont) of brand is echt iets uitzonderlijks, maar een stuk elektronica dat het begeeft is gewoon dagelijkse kost om het maar zo te zeggen. Stel nog dat je miniserver 10 jaar goed draait, ervan uitgaande dat het Duitse kwaliteit is, maar dan.. Heb jij thuis elektronica staan die ouder is dan 10 jaar? Tegenwoordig is het meeste na 5j afgeschreven. In het geval van Loxone zal het zeker niet zo erg zijn, maar voor de prijs kun je ook geen industriële kwaliteit leveren. Ooit begeeft het ding het, dat is zeker. Maar hoe langer de miniserver het uithoudt, hoe vervelender het waarschijnlijk gaat zijn als hij dan de geest geeft. Want over 5j heb je nog veel kans een miniserver of een verbeterde maar volledig compatibele versie te vinden. Maar over 15j is dat ding serieus geevalueerd (we maken hier de realistische veronderstelling dat Loxone nog bestaat) en dan is de programmatie op je SD-kaart misschien niet meer compatibel en kun je opnieuw beginnen programmeren - bij kaarslicht :)

Je ziet, veel aanname's, misschien's en waarschijnlijk's - om maar aan te tonen hoe onzeker de toekomst is voor een dergelijk product, hoe goed en populair het ook is. Voor mijn persoonlijk een reden om er niet voor te kiezen, al had het me veel tijd, geld en werk kunnen besparen t.o.v. de KNX installatie waar ik nu mee bezig ben. 

Je kiest natuurlijk zelf, maar hou gewoon in het achterhoofd dat je misschien ooit aan je vrouw en kinderen moet uitleggen waarom er geen licht meer is :)
 

kukema

Nieuw Lid
Lid geworden
23 feb 2014
Berichten
73
Waarderingsscore
0
Punten
6
Oorspronkelijk bericht geplaatst door Nu7s
Loxone bied ook een "demo-koffer" die enkele componenten bevat. Ik heb deze destijds besteld om ook fysisch te kunnen testen in afwachting dat mijn verkaveling goedgekeurd werd:
http://samelek.be/webshop/product/loxone-100104-demokoffer-eu

Wat betreft die demo-koffer. Is deze enkel om te testen of kan je de componenten die erin zitten ook effectief in je installatie gebruiken?

Want een dikke 1000 euro is niet niets natuurlijk :)
 

kukema

Nieuw Lid
Lid geworden
23 feb 2014
Berichten
73
Waarderingsscore
0
Punten
6
Oorspronkelijk bericht geplaatst door Nu7s
Loxone bied ook een "demo-koffer" die enkele componenten bevat. Ik heb deze destijds besteld om ook fysisch te kunnen testen in afwachting dat mijn verkaveling goedgekeurd werd:
http://samelek.be/webshop/product/loxone-100104-demokoffer-eu

Wat betreft die demo-koffer. Is deze enkel om te testen of kan je de componenten die erin zitten ook effectief in je installatie gebruiken?

Want een dikke 1000 euro is niet niets natuurlijk :)
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Die componenten kan je in de installatie gebruiken. Anders zou het inderdaad kostelijk zijn. 
 

elektrischetijd

Nieuw Lid
Lid geworden
17 dec 2015
Berichten
89
Waarderingsscore
0
Punten
6
Oorspronkelijk bericht geplaatst door teaser

Als je leverancier je goeie garanties kan geven heb je natuurlijk wat meer zekerheid. Maar wat binnen 10-20-30 jaar?

Als je teleruptor het begeeft is er 1 kring die niet meer werkt, dat is nogal wat anders dan een volledige woning zonder licht. En van dit soort componenten zul je sowieso wel een paar spare hebben liggen, dat is geen grote kost.

Allez, niet dat ik hier Loxone de grond in wil boren, ik dit systeem ook overwogen toen ik de beslissing heb genomen domotica te steken, maar dit was 1 van de breekpunten voor mij.

Hier heb ik ook over nagedacht,  ga ervan uit dat deze zodanig getest zijn dat de componenten makkelijk enkele 10tal jaar meegaan, anders zou niemand nog domotica kopen niet? Is toch al een tijdje dat dit bestaat (niet specifiek Loxone). In principe zou ik ook enkele teleruptoren in reserve kunnen houden en deze gebruiken voor mn verlichting en screens indien de miniserver het begeeft, is hetzelfde principe he, behalve dat ik dan genoeg schakelaars moet voorzien en dat zal geen probleem zijn want het vrouwtje wil toch nog steeds imho een overload aan schakelaars anders heb ik geen WAF ;-)

 

Heb even zitten denken i.v.m. de screens, ik zou zonnepanelen plaatsen, zie dat deze tegenwoordig een wifi verbinding zouden hebben en deze integreerbaar zouden zijn met Loxone, zou ik dan de zonnepanelen als lichtsensor kunnen gebruiken voor m'n screens? (instellen x kWh productie = screen naar beneden volgens positie zon op ramen)

 

Ik zou als rooksensor deze van fibaro overwegen, zijn super compact, kosten 50 euro en zien er mooi uit, zouden ook gekoppeld kunnen worden aan alarm en volgens ik vermoed ook aan de miniserver, klopt dit? http://www.fibaro.com/en/system-fibaro/smoke-sensor-en

 

Verder hoor ik steeds over goedkope drukknoppen maar ik kom niet verder dan niko, kan er iemand mij een voorbeeld geven van een goedkope drukknop die werkt met de miniserver?
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Ik denk dat het vooral belangrijk is je kast goed te ontwerpen. Alles sowieso op klemmen brengen. Als je wil, of het zou nodig blijven kan je op die manier de volledige sturing er uit halen en vervangen door een nieuw. Als er mensen informeren achter domotica is mijn raad altijd: Ofwel ga je het zelf plaatsen en onderhouden, ofwel heb je genoeg budget om het te laten uitvoeren en onderhouden. Voor de doorsnee bouwheer lijkt het mij nooit een goede oplossing. Mijn lichtsturingen verlopen trouwens via relais om de "load" van de miniserver en extensies te halen en zo hopelijk de levensduur nog wat te verlengen. Domotica is en blijft een luxe-product, als je niet bereid bent geld en/of tijd er in te steken zijn er genoeg andere "slimme" oplossingen die bovenop een klassieke installatie gebruikt kunnen worden. 

Die rooksensor ziet er inderaad interessant uit. Draadloos zal je hem niet kunnen koppelen (gebruikt z-wave volgens mij) maar bedraad wel:

rook.jpg


Voor €50 inderdaad niet slecht. Maar de Loxone Air kost €90, maar kan wel rechtstreeks geïntegreerd worden...
http://samelek.be/webshop/product/loxone-100142-air-rookmelder

Bij mij zijn de drukknoppen van Niko. 

 

 

 

 
 

Bijlagen

  • rook.jpg
    rook.jpg
    33 KB · Weergaven: 0

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
Oorspronkelijk bericht geplaatst door elektrischetijd

Hier heb ik ook over nagedacht,  ga ervan uit dat deze zodanig getest zijn dat de componenten makkelijk enkele 10tal jaar meegaan, anders zou niemand nog domotica kopen niet? Is toch al een tijdje dat dit bestaat (niet specifiek Loxone).

Onderschat niet hoe ongeïnformeerd de meeste mensen zijn. De grootste markt voor domotica is vermoed ik nog altijd de meer gegoede medemens met een mooie villa, en die besteedt alles uit. De verkoper doet zijn praatje en laat wat mooie producten zien, als er al kritische vragen komen praat hij zich er wel mooi uit. En het projectje is verkocht. Over 10 jaar zien we wel dan.

De zelfbouwer die onafhankelijke informatie gaat inwinnen op fora zoals deze is nog steeds redelijk zeldzaam denk ik. Loxone is nu wel specifiek gemaakt voor de zelfbouwer, maar ik weet niet hoe goed zij hun producten testen.
In principe zou ik ook enkele teleruptoren in reserve kunnen houden en deze gebruiken voor mn verlichting en screens indien de miniserver het begeeft, is hetzelfde principe he, behalve dat ik dan genoeg schakelaars moet voorzien en dat zal geen probleem zijn want het vrouwtje wil toch nog steeds imho een overload aan schakelaars anders heb ik geen WAF
wink.gif

Een setje teleruptoren als backup is inderdaad wel een vrij goeie verzekering. Zeker als je vooraf al een bedradingsschema hiervoor maakt en ziet dat alle kabels goed gemarkeerd/gelabeled zijn.

De WAF rechtevenredig met het aantal schakelaars? Dat vind ik persoonlijk vreemd. Denk niet dat mijn vrouw het zou zien zitten om 10 schakelaars langs mekaar aan de muur te hebben.
Heb even zitten denken i.v.m. de screens, ik zou zonnepanelen plaatsen, zie dat deze tegenwoordig een wifi verbinding zouden hebben en deze integreerbaar zouden zijn met Loxone, zou ik dan de zonnepanelen als lichtsensor kunnen gebruiken voor m'n screens? (instellen x kWh productie = screen naar beneden volgens positie zon op ramen)

Zou ik niet doen, een doorsnee lichtsensor kan toch zo duur niet zijn? Eventueel een heel weerstationnetje met wind- en regendetectie, heb je ineens veel meer mogelijkheden.
Ik zou als rooksensor deze van fibaro overwegen, zijn super compact, kosten 50 euro en zien er mooi uit, zouden ook gekoppeld kunnen worden aan alarm en volgens ik vermoed ook aan de miniserver, klopt dit? http://www.fibaro.com/en/system-fibaro/smoke-sensor-en

Op zich kun je alles koppelen aan een flexibel systeem zoals Loxone.
Verder hoor ik steeds over goedkope drukknoppen maar ik kom niet verder dan niko, kan er iemand mij een voorbeeld geven van een goedkope drukknop die werkt met de miniserver?

Zelfde hier, elke drukknop gaat werken. Een drukknop is niet meer dan een contact dat zich sluit als je op de knop drukt. Merken genoeg die schakelmateriaal verkopen: Gira, Jung, Hager, Legrand, Btcino, ... Kijk eens op http://www.voltus.de/schalterprogramme/ bv.

 
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Oorspronkelijk bericht geplaatst door teaser

Loxone is nu wel specifiek gemaakt voor de zelfbouwer.

Waar haal je dat vandaaan? 
 

levud

Lid
Lid geworden
13 aug 2015
Berichten
600
Waarderingsscore
9
Punten
18
Oorspronkelijk bericht geplaatst door teaser

Mja die vergelijking gaat niet helemaal op. Overstroming (tenzij je in overstromingsgebied woont) of brand is echt iets uitzonderlijks, maar een stuk elektronica dat het begeeft is gewoon dagelijkse kost om het maar zo te zeggen. Stel nog dat je miniserver 10 jaar goed draait, ervan uitgaande dat het Duitse kwaliteit is, maar dan.. Heb jij thuis elektronica staan die ouder is dan 10 jaar? Tegenwoordig is het meeste na 5j afgeschreven. In het geval van Loxone zal het zeker niet zo erg zijn, maar voor de prijs kun je ook geen industriële kwaliteit leveren. Ooit begeeft het ding het, dat is zeker. Maar hoe langer de miniserver het uithoudt, hoe vervelender het waarschijnlijk gaat zijn als hij dan de geest geeft. Want over 5j heb je nog veel kans een miniserver of een verbeterde maar volledig compatibele versie te vinden. Maar over 15j is dat ding serieus geevalueerd (we maken hier de realistische veronderstelling dat Loxone nog bestaat) en dan is de programmatie op je SD-kaart misschien niet meer compatibel en kun je opnieuw beginnen programmeren - bij kaarslicht *smile*

Je ziet, veel aanname's, misschien's en waarschijnlijk's - om maar aan te tonen hoe onzeker de toekomst is voor een dergelijk product, hoe goed en populair het ook is. Voor mijn persoonlijk een reden om er niet voor te kiezen, al had het me veel tijd, geld en werk kunnen besparen t.o.v. de KNX installatie waar ik nu mee bezig ben. 

Je kiest natuurlijk zelf, maar hou gewoon in het achterhoofd dat je misschien ooit aan je vrouw en kinderen moet uitleggen waarom er geen licht meer is
smile.gif

 


Uiteraard besef ik dat de kans op het falen van electronica groter is dan dergelijke zaken, wou het gewoon maar even in perspectief plaatsen dat als je alle risico's wil toedekken je veel geld gaat kwijt zijn (en dan heb je max nog maar 99% toegedekt). Ik ben me ook bewust van het nadeel van een centraal systeem ten opzichte van een bussysteem maar voor mij persoonlijk vind ik dat nadeel niet groot genoeg om voor KNX te gaan.
Het geld is daar trouwens momenteel niet voor, maar het voordeel is dan wel dat ik wanneer de installatie ouder begint te worden ik in principe de kritische functies nog altijd kan omturnen naar KNX.
Zal ik dit doen? Wie weet dat, waarschijnlijk niet... wat ik zeker wel zal doen is zorgen dat ik er mijn tijd insteek (want ik geef gerust toe dat mijn kennis over de werking nu nog maar op pakweg 2% staat) en zorg dat alles goed onderhouden blijft (ooit zal het inderdaad stuk gaan). Als er bv. in 2025 online veel meldingen beginnen komen van  falende miniservers die pakweg in 2011 zijn geïnstalleerd, dan weet je dat je op die moment moet zorgen dat je over een backup begint na te denken. Maar om vanaf dag 1 dat je in je huis trekt al direct te zorgen dat je een voorraad extensies en een miniserver liggen hebt, dat gaat er wat over in mijn ogen, daarvoor is er nog de service na verkoop. *smile*

Mijn wekkerradio is trouwens ondertussen al wel een jaar of 18, ik heb ook nog wel ergens een pc die meer dan 10 jaar oud maar die nog altijd opstart en draait (traag weliswaar en staat zeer zelden op maar werkt nog stabiel) *wink*
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan