• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Centaal stofzuigsysteem met intrekbare slang ( Retraflex )

Lid geworden
1 jun 2012
Berichten
19
Waarderingsscore
0
Punten
1
Wie heeft er ervaring met gebruiksgemak, degelijkheid, levensduur, etc... van een centraal stofzuigersysteem waarbij de slang in de muur zit?
( google Retraflex)

Dit is een systeem waar per aansluitpunt de slang in de buis wordt geschoven met behulp van de zuigkracht, het leidingnet is hiertoe voorzien van lange bochten...
Enkel het handvat dient afzonderlijk opgeborgen te worden.

Voordeel lijkt mij het niet moeten sjouwen met de lange slang, wat soms toch als een nadeel wordt opgegeven.
Nadeel: hogere aankoopprijs en kost bij vervangen van de slangen ( er van uitgaande dat deze kunststof na x aantal jaren aan vervanging toe is )
 

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
290
Punten
63
Wie heeft er ervaring met gebruiksgemak, degelijkheid, levensduur, etc... van een centraal stofzuigersysteem waarbij de slang in de muur zit?
( google Retraflex)

Dit is een systeem waar per aansluitpunt de slang in de buis wordt geschoven met behulp van de zuigkracht, het leidingnet is hiertoe voorzien van lange bochten...
Enkel het handvat dient afzonderlijk opgeborgen te worden.

Voordeel lijkt mij het niet moeten sjouwen met de lange slang, wat soms toch als een nadeel wordt opgegeven.
Nadeel: hogere aankoopprijs en kost bij vervangen van de slangen ( er van uitgaande dat deze kunststof na x aantal jaren aan vervanging toe is )
Een Dyson (of kopie van een ander merk) lijkt mij dan goedkoper en gemakkelijker?
 

Uovo

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 jan 2019
Berichten
288
Waarderingsscore
106
Punten
43
Geen ervaring maar ik begrijp niet dat iemand vandaag zoiets zou kopen.

Ik kan mij werkelijk geen enkel voordeel inbeelden?
 

invis

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Berichten
996
Waarderingsscore
539
Punten
93
Wij hebben een dyson snoerloze en een dyson "gewone" (10 jaar oud). Die combo vind ik eigenlijk wel handig. De snoerleze heeft zeker niet de zuigkracht van de gewone. En voor onder kasten/bedden minder handig (wat misschien persoonlijk is). Maar is toch ech wel gemakkelijk om "rap" eens iets te stofzuigen of bvb den trap te doen.

Het idee van overal een slang uit te muur te gaan trekken, of er mee rond te lopen lijkt me echt niet handig.
 

Pinguu

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 jun 2010
Berichten
600
Waarderingsscore
234
Punten
43
Hier hebben we wel een centrale stofzuiger (zonder Retraflex) en in onze volgende woning komt dat opnieuw. Geen gedoe meer met een stofzuiger achter je aan sleuren, maar gewoon slang in de muur steken stofzuigen. Koppel daaraan de zuigkracht zonder het bijhorende lawaai en we willen niet anders meer. Is het een musthave? Zeker niet, maar het heeft wel een zeker gebruiksgemak. We hebben nooit een Dyson of gelijkaardig gehad, dus misschien is dat wel even goed.
 

svble

Actief Lid
Lid geworden
24 dec 2020
Berichten
125
Waarderingsscore
58
Punten
28
Hier hebben we een robotstofzuiger die alles zelf doet. Met niks nog gedoe.
 

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Berichten
2.887
Waarderingsscore
1.326
Punten
113
Zelf ook een centrale stofzuiger van Disan. Ik zou het onmiddellijk opnieuw doen moest ik opnieuw bouwen/verbouwen.
Dat slepen met die lange slang ervaar ik absoluut niet als onhandig (we hebben dat retraflex-gedoe wel niet).
Ik heb vroeger wel ne gewone huisstofzuiger gehad en dat vond ik dus wel een gedoe. Nu met die centrale stofzuiger wordt er meer gestofzuigd als met de gewone stofzuiger. En ne dyson, m'n broer heeft dat... ik vind dat persoonlijk maar prul.
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Ik heb hier nen dyson.
Man man man....
Miserie miserie miserie (zei een groot denker ooit)

Veel lawaai, maar zuigen? De afdanker die ik van van mijn moeder kreeg, een heel oude klassieke miele sledestofzuiger, is vele malen beter.
 

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
290
Punten
63
Ik weet niet welke versie jullie hebben maar als je reviews opzoekt op verschillende websites geven die toch een ander beeld..
 

janaxis

Actief Lid
Lid geworden
19 mrt 2011
Berichten
343
Waarderingsscore
55
Punten
28
Vorig huis de klassieke centrale stofzuiger, nu recent nieuwbouw met de retraflex, zeer content van! Vooral vanwege gebruiksgemak en zuigkracht.
 
Lid geworden
29 apr 2007
Berichten
205
Waarderingsscore
8
Punten
18
Om eerlijk te zijn, ik vind die deksels bij dat retraflex systeem nogal groot en lelijk.
Misschien dat zo een systeem met aparte darm nogal onhandig is (sleuren met die darm), maar de "stopcontacten" zijn wel mooier weggewerkt in de muur omdat die kleiner zijn.
 

Maarten Vanhoucke

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 jul 2016
Berichten
189
Waarderingsscore
108
Punten
43
Hier hebben we een robotstofzuiger die alles zelf doet. Met niks nog gedoe.
Hier ook een robotstofzuiger, zeer tevreden ervan. Dit in combinatie met een snoerloze steelstofzuiger voor de hoekjes en plaatselijke opdrachten (kindjes..). Zo stofzuigen we heel vaak, maar amper zelf :sneaky:
 

Kwakkel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2011
Berichten
1.323
Waarderingsscore
379
Punten
83
Hier hebben we een robotstofzuiger die alles zelf doet. Met niks nog gedoe.
Hier ook, maar
- met huisdieren toch opletten: als er ergens een haarbal van een poes ligt, op het moment dat de stofzuiger passeert, mag je daarna grondig de stofzuiger kuisen en de vloer even dweilen :)
- rondslingerend speelgoed (van dieren of kindjes) kan ofwel worden opgezogen ofwel zorgen dat de stofzuiger vastloopt
- de robotstofzuiger neemt uiteraard (nog) niet zelf de trap, dus bij verschillende verdiepingen moet je de stofzuiger wel verplaatsen (eerst zien dat hij is opgeladen natuurlijk, en de opvangbak leeg is).
- trappen e.d. moet je nog steeds zelf stofzuigen

Maar verder is het inderdaad een handige hulp :)
 
Lid geworden
1 jun 2012
Berichten
19
Waarderingsscore
0
Punten
1
Zijn er ondertussen mensen die ervaring hebben met centrale stofzuiger systeem Retraflex I of II ?
(Het systeem met de opzuigbare slang die volledig in de "muur" gaat)
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Is dat niet een beetje achterhaald met de robot stofzuigers en de stofzuigers op batterij?
 

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Berichten
2.887
Waarderingsscore
1.326
Punten
113
Wij hebben een centraal stofzuigsysteem, wel gene retraflex. Ik vind dat best handig en ik zou het meteen terug nemen moest ik ooit opnieuw bouwen/renoveren.
 
Lid geworden
1 jun 2012
Berichten
19
Waarderingsscore
0
Punten
1
Is dat niet een beetje achterhaald met de robot stofzuigers en de stofzuigers op batterij?
Ik moet de eerste mobiele stofzuiger die na enige tijd niet ruikt (ik noem dat stinken) nog tegenkomen. Ook fijn stof, daar heb je misschien al heppa filters voor maar naar buiten blazen is nog beter.
Lawaai is ook een reden, alhoewel de borstel zelf ook geluid maakt.
Robot stofzuiger en tapijt of dierenharen lijkt mij ook niet ideaal werken.
 

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Berichten
1.161
Waarderingsscore
824
Punten
113
Wij hebben geen, maar zou ik toch beter voor kiezen mocht ik opnieuw bouwen. Ik sta op punt om een tweede stofzuiger te kopen om dat niet iedere keer op en af die trap te sleuren. Daarnaast heeft zo'n centraal systeem ook hogere vermogens beschikbaar, power! (met stem van Jeremy Clarkson uit Top Gear).
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Ik moet de eerste mobiele stofzuiger die na enige tijd niet ruikt (ik noem dat stinken) nog tegenkomen
Geen stank hier bij zowel de robot als die op batterijen.

Ook fijn stof, daar heb je misschien al heppa filters voor maar naar buiten blazen is nog beter.
Een centraal systeem staat ook niet buiten? Eerder in een kelder, berging of zolder. Met filter die je regelmatig reinigt is er toch geen probleem?
Wij hebben geen, maar zou ik toch beter voor kiezen mocht ik opnieuw bouwen. Ik sta op punt om een tweede stofzuiger te kopen om dat niet iedere keer op en af die trap te sleuren. Daarnaast heeft zo'n centraal systeem ook hogere vermogens beschikbaar, power! (met stem van Jeremy Clarkson uit Top Gear).
Heb je al een steelstofzuiger op batterijen? Die 5kg, dat is toch niet onoverkomelijk?
 

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Berichten
1.161
Waarderingsscore
824
Punten
113
Wij hebben geen, maar zou ik toch beter voor kiezen mocht ik opnieuw bouwen. Ik sta op punt om een tweede stofzuiger te kopen om dat niet iedere keer op en af die trap te sleuren. Daarnaast heeft zo'n centraal systeem ook hogere vermogens beschikbaar, power! (met stem van Jeremy Clarkson uit Top Gear).
Heb je al een steelstofzuiger op batterijen? Die 5kg, dat is toch niet onoverkomelijk?

Nee, maar u heeft duidelijk met mevr Tornadinho zitten spreken? Die optie zijn we nu aan het bekijken. Ik wil wel uit principe geen Dyson kopen maar die Samsung lijkt me ook wel goed.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan