• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

cementeren op "geslempte muur"

fillemon

Lid
Lid geworden
27 apr 2009
Waarderingsscore
11
Punten
18
Hallo,

ik zou willen cementeren op een geslempte muur.
De muur is "geverfd" met een mengsel van zand, cement, water, compactuna.

ik heb schrik dat er weinig zuiging, hechting gaat zijn om 1 cm cementering aan te brengen.
wat denken jullie ?

ik zou er een nieuwe slemping kunnen op aanbrengen en dan nat in nat werken.

een primer ? betocontact ? maar mag die op keldermuren zonder waterkering ?
dank

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.666
Punten
113
Wacht effe
IS die muur nat of niet?
Waarom pap je niet ?
Cement met water mengen, eventueel compactuna toevoegen en dan met een borstel vol en zat aanbrengen.
Als je de borstelstreken niet mooi vind, daarna afspanen.

Door regelmatig dit procedé te herhalen, krijg je de muren waterdicht. Hier zo buiten een siervijvertje met fontein gedaan. Was 4 keer pappen en klaar, foto ergens op de website.

Primer kan als er stukken van de bestaande pap er af vallen of bros staan .
Betoncontact ? Goh welk voordeel gaat dat geven ? Betere hechting? Als je bestaande pap niet vast zot gaat die betoncontact daar neit veel aan veranderen.
Waterkering? Die zit langs buiten, hoop ik en boven het maaiveld en onder de vloerplaat

fillemon

Lid
Lid geworden
27 apr 2009
Waarderingsscore
11
Punten
18
dankjewel lukanar,

de muur zelf is niet nat, binnenmuren staan kurkdroog. de voor en achtergevel grenst aan grond en die staat wel een beetje vochtiger; de muren hebben geen waterkering, staan gewoon op de harde. er zit een waterkering op het gelijkvloers.

ik heb de muur eerst gepapt met borstel. het was een mooi zicht, maar het was vrij dun, en wil niet binnen 5 of 10 jaar dat er scheurtjes of breukjes komen en dan opnieuw moeten pappen. als je iets dikker papt verlies je de structuur van de steen.

het was zeker een optie om 4 keer te pappen om dan iets van een 4mm te krijgen en dan ben je inderdaad vrij zeker dat alles mooi blijt hangen.

ik heb eergisteren een raaplaag gezet en die bleef perfect hangen, het uitdrogen duurt wel wat langer, maar dat maakt de cementering alleen maar sterker. er hangt 1cm op.

dus mochten mensen denken dat er geen zuigeffect meer is van een hard geworden hechtbrug, dat blijkt niet het geval te zijn bij mij. (hechtbrug : 50 rijnzand, 50 cement, 1/2 water, 1/2 compactuna pro)

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan