• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

cellulose vlokken op zoldervloer zonder dampscherm

Avancada

Lid
Lid geworden
13 apr 2009
Berichten
140
Waarderingsscore
0
Punten
16
We gaan binnenkort de zoldervloer isoleren met 22cm cellulose vlokken. Het dak(zonder onderdak) isoleren is veel te duur. De aannemer is niet van plan om een dampscherm te leggen. Dit zou niet nodig zijn aangezien de betonnen welfsels en chaplaag als damprem zouden fungeren.



Is het inderdaad overbodig om een dampscherm te plaatsen in dit geval, of toch maar beter het zekere voor het onzekere nemen? Graag jullie mening!



Av
 
Lid geworden
1 mrt 2011
Berichten
235
Waarderingsscore
1
Punten
0
Op betonnen welfsels hoeft er idd geen dampscherm meer te worden aangebracht. Dus de voorgestelde werkwijze is ok.
 

w.g.b.

Gewaardeerd lid
Lid geworden
28 okt 2008
Berichten
3.611
Waarderingsscore
133
Punten
63
Je weet wel zeker dat je de zolder niet gaat gebruiken voor opslag.
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Geen onderdak... maar de aannemer gaat toch iets winddichtend over die cellulose trekken hoop ik? (al is het maar ne folie spannen).
 

Avancada

Lid
Lid geworden
13 apr 2009
Berichten
140
Waarderingsscore
0
Punten
16
Een deel van de zolder gaan we wel gebruiken voor wat opslag van oude boeken, de kerstboom, en andere weinig gebruikte zaken. Voordat de issolatie komt, ga ik deels een houten constructie maken waarop we later OSB gaan leggen. Echter het grootste deel blijft open en bloot liggen, zonder windscherm. Gaat dit problemen geven?
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Oei...



OSB is dampdicht, je sluit je isolatie op tussen twee dampdichte lagen. Dat is niet goed, je isolatie moet kunnen ademen. Omdat je niet alles (het merendeel hopelijk?) gaat wegstoppen onder OSB, is het nog enigszins verschoonbaar.



Geen onderdakfolie of iets anders dampopen en winddicht... tja... als er een beetje wind staat, trekt deze je warmte zo uit je isolatie. Ik ga niet zeggen dat isoleren dan zinloos is, maar echt heel veel ga je er niet aan hebben. Dat moet gewoon winddicht zijn om je volle 22cm isolatie te laten renderen.



Trouwens... gaat die aannemer dat inblazen of gewoon uitkappen op je vloer? Dat zal het laatste zijn denk ik, is natuurlijk gemakkelijk he... Inblazen is toch iets beter (hogere dichtheid en dus betere akoestische isolatie en buitenhouden van zomerwarmte)... informeer toch eens bij iemand die cellulose inblaast om een andere visie te krijgen hoe je het best aanpakt. Als je je regio opgeeft, komen er wel wat tips.
 

Avancada

Lid
Lid geworden
13 apr 2009
Berichten
140
Waarderingsscore
0
Punten
16
Een ander plan is om het grootste stuk te isoleren met glaswol van 20cm dik en om een stuk met pir platen 12cm dik (iko enetherm comfort) te isoleren. Het nadeel van deze platen is dat deze op enkele elektrische leidingen wordt gelegd. Er zullen dus stukjes uit gehaald moeten worden.

Wat denken jullie daar van?

Zijn deze eigenlijk wel geschikt om over te lopen. Lopen is veel gezegd, het gaat enkel dienen om wat dozen op te zetten.



Bart
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
PIR platen zijn ook dampdicht en dienen afgetapet te worden om niet te snel hun isolatiewaarde te verliezen. Er stukken uitsnijden is vanuit die optiek not done.



Ondertussen al met een echte aannemer isolatie gesproken trouwens?
 

w.g.b.

Gewaardeerd lid
Lid geworden
28 okt 2008
Berichten
3.611
Waarderingsscore
133
Punten
63
Vul die ruimte tussen de buizen op met cellulose of met polystyreen bolletjes. De PUR erop en een OSB standaard deze is voldoende dampopen en je kan erop lopen.
 

Avancada

Lid
Lid geworden
13 apr 2009
Berichten
140
Waarderingsscore
0
Punten
16
Tjay,

Er is ondertussen ook iemand geweest die een volwaardig dampscherm zal leggen. Daarop zal ik dan gedeeltelijk een houten constructie timmeren met daar rond en tussen een onbeklede glaswol mat met een Rd van 4.55. Op de houte constructie komt een osb afwerking.

Klinkt dit al beter?
 

w.g.b.

Gewaardeerd lid
Lid geworden
28 okt 2008
Berichten
3.611
Waarderingsscore
133
Punten
63
tjay;1973869 wrote:
PIR platen zijn ook dampdicht en dienen afgetapet te worden om niet te snel hun isolatiewaarde te verliezen. Er stukken uitsnijden is vanuit die optiek not done.



Ondertussen al met een echte aannemer isolatie gesproken trouwens?

Heel wat daken gemaakt met PIR alu, de dakbanen werden in de overlap mechanisch bevestigd. De banen liggen dan zo'n 90 cm vrij, dus met wat ruimte, op de isolatie en de naden werden echt niet afgetaped hoor.

Hoe ga je dat doen aan de onderkant van de platen.
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Avancada;1973942 wrote:
Tjay,

Er is ondertussen ook iemand geweest die een volwaardig dampscherm zal leggen. Daarop zal ik dan gedeeltelijk een houten constructie timmeren met daar rond en tussen een onbeklede glaswol mat met een Rd van 4.55. Op de houte constructie komt een osb afwerking.

Klinkt dit al beter?



*zucht*...



OSB...



is...



(te) DAMPDICHT....



Neen dus. Had je nu gezegd dat je er Gutex houtvezelplaten zou opleggen, dat was al een stap in de goede richting geweest. Check wel of die stevig genoeg zijn voor wat je wil stapelen.



Trouwens, we hadden al aangegeven dat dampscherm niet nodig is.
 

Avancada

Lid
Lid geworden
13 apr 2009
Berichten
140
Waarderingsscore
0
Punten
16
Dan kan ik misschien beter het dampscherm inwisselen tegen een dampopen folie die ik achteraf over de glaswol plaats. Zo bescherm ik de glaswol tegen de tocht die er is omdat ik geen onderdak heb.



De OSB platen plaats ik maar op 25 van de 120m². Als ik hier dan nog enkele voegen in voorzie zal het geheel wel dampopen genoeg zijn, of niet?
 
Lid geworden
8 dec 2008
Berichten
2.723
Waarderingsscore
3
Punten
0
Ik kan op basis van praktijkervaring bevestigen dat een dampscherm NIET nodig is. Ik heb zowat het worst case scenario op dat vlak: dampopen zoldervloer (potten zonder druklaag), losse cellulose en dampdicht dak (roofing). Die ligt ondertussen al 3 jaar. Deze zomer heb ik een deel van de cellulose weggeschept om een elektriciteitsleiding bij te trekken, die was in onberispelijke staat!

Het probleem met de elektriciteitsleidingen had ik ook op het stockagegedeelte van de zolder en hiervoor heb ik een oplossing gevonden. Ik heb geperste papierkorrels (thermofloc) gebruikt als uitvulling en hierboven pir platen gelegd met daarop een osb. Ook hier kan ik bevestigen dat ik tot nog toe geen problemen ondervonden heb!

Ik heb wel min of meer natuurlijke ventilatie met afvoeren door het dak voor wc en badkamers.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan