• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Cebec

Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
8.685
Waarderingsscore
6
Punten
0
Je leest overal dat elektrische toestellen die in België gebruikt worden een verplicht CEBEC-keurmerk moeten dragen. Maar weet iemand in welke specifieke wet dat verplicht wordt?
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
8.685
Waarderingsscore
6
Punten
0
De Fille;1986002 wrote:
In het AREI veronderstel ik?
'k Vind het daarin niet direct terug.
 
Lid geworden
16 feb 2010
Berichten
443
Waarderingsscore
1
Punten
0
Een CEBEC keurmerk is niet verplicht. Je gaat het dus niet terugvinden in het AREI, noch in een wet.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
8.685
Waarderingsscore
6
Punten
0
stellingske;1986011 wrote:
Een CEBEC keurmerk is niet verplicht. Je gaat het dus niet terugvinden in het AREI, noch in een wet.
Dat dacht ik ook, maar toch lees je op heel veel plaatsen dat dit verplicht is.

Onduidelijkheid troef dus.
 
Lid geworden
9 nov 2011
Berichten
1.324
Waarderingsscore
6
Punten
0
Het staat inderdaad niet expliciet in het AREI, maar ik denk dat artikel 7 het wel impliceert. Uiteindelijk ben je enkel zeker dat het aan alle Belgische normen voldoet als het er op staat. Het staat ook effectief op alle materiaal dat je in de vakhandel koopt.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
8.685
Waarderingsscore
6
Punten
0
mathiaz;1986030 wrote:
Het staat inderdaad niet expliciet in het AREI, maar ik denk dat artikel 7 het wel impliceert.
"CEBEC keurmerking" is volgens dit art. NIET verplicht.



mathiaz;1986030 wrote:
Uiteindelijk ben je enkel zeker dat het aan alle Belgische normen voldoet als het er op staat.
Zeker ben je uiteindelijk nooit, want één of andere Belgische norm kàn gewijzigd zijn sinds de goedkeuring door CEBEC.



mathiaz;1986030 wrote:
Het staat ook effectief op alle materiaal dat je in de vakhandel koopt.
Niet op àlle materiaal in de Belgische vakhandel want op mijn toestellen van Eltako staat het niet op!
 
Lid geworden
27 sep 2012
Berichten
890
Waarderingsscore
2
Punten
0
dit heb ik van website van vincotte ( toch geen klein firmake) :







In een elektrische installatie mag alleen veilig elektrisch materieel gebruikt worden.

Elektrisch materieel dat voldoet aan de desbetreffende norm wordt geacht veilig te

zijn. De overeenkomst met de norm wordt vaak aangegeven door een CE-markering

of keurmerk zoals CEBEC, VGS, VDE, KEMA, ...

Het laagspanningsmaterieel dient minstens een beschermingsgraad IPXX-B (IP2X)

te hebben.





mvg de Fille
 
Lid geworden
9 nov 2011
Berichten
1.324
Waarderingsscore
6
Punten
0
Er staat:

b) hetzij wanneer het konform de normen is, door de Koning gehomologeerd

of de het B.I.N. geregistreerd.



CEBEC is zo'n norm. Ik heb ook niet gezegd dat het verplicht is, ik heb gezegd dat het de enige manier is dat je zeker kan zijn dat het aan alle Belgische normen voldoet. Dat het niet op jouw Eltako staat daar kan ik niet aan doen.

En inderdaad, als je materiaal uit de jaren '50 gebruikt is de kans groot dat het niet meer voldoet. Maar dat kan je van alle keurmerken (CE, VDE, KEMA...) zeggen
 
Lid geworden
8 jan 2009
Berichten
160
Waarderingsscore
2
Punten
0
mathiaz;1986039 wrote:
Er staat:

b) hetzij wanneer het konform de normen is, door de Koning gehomologeerd

of de het B.I.N. geregistreerd.



CEBEC is zo'n norm. Ik heb ook niet gezegd dat het verplicht is, ik heb gezegd dat het de enige manier is dat je zeker kan zijn dat het aan alle Belgische normen voldoet. Dat het niet op jouw Eltako staat daar kan ik niet aan doen.

En inderdaad, als je materiaal uit de jaren '50 gebruikt is de kans groot dat het niet meer voldoet. Maar dat kan je van alle keurmerken (CE, VDE, KEMA...) zeggen



Je hebt het inderdaad niet gezegd maar geschreven.

in een actueel topic over automaten vind ik volgende post van Mathiaz: "Aan de hand van die specificaties kunnen wij niet zeggen of je hem in België mag gebruiken. Al het elektrische materiaal dat in België gebruikt mag worden moet CEBEC gekeurd zijn. Als deze automaten CEBEC gekeurd zijn is er geen probleem."



Voor alle duidelijkheid:

In België moet alle elektrisch materiaal (met uitzondering van stopcontacten) voorzien zijn van het CE merkteken. Door het aanbrengen van dit teken verklaart de fabrikant dat het materiaal aan de Europese normen voldoet en zodoende geïnstalleerd mag worden. Daarnaast is er in België ook nog het A.R.E.I. waarin de installatieregels vermeld staan. Door deze installatieregels zijn bepaalde materialen niet toegelaten ondanks het CE merkteken (bv. op een verliesstroomschakelaar t/m 40A moet in België een I²t waarde vermeld staan). Een Cebec of ander keurmerk is niet verplicht maar het geeft de fabrikant de zekerheid dat het product aan de normen voldoet. Het op Europese markt brengen van materialen die niet conform de Europese normen zijn is verboden, zelf als je ze gratis weggeeft.
 
Lid geworden
23 mei 2012
Berichten
613
Waarderingsscore
1
Punten
18
Waarschijnlijk mag je van Europa zelfs geen nationale beperkingen opleggen omdat het zou indruisen tegen de principes van het vrij verkeer van goederen...
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
8.685
Waarderingsscore
6
Punten
0
mathiaz;1986039 wrote:
Er staat:

b) hetzij wanneer het konform de normen is, door de Koning gehomologeerd

of de het B.I.N. geregistreerd.



CEBEC is zo'n norm.
Opgelet, CEBEC is géén norm!!! Dat is in deze een belangrijk nuance verschil!



mathiaz;1986039 wrote:
Ik heb ook niet gezegd dat het verplicht is
Wat bedoelde u hier dan?: http://bouwinfo.be/forum/threads/208125-automaten?p=1985956&viewfull=1#post1985956.



mathiaz;1986039 wrote:
Dat het niet op jouw Eltako staat daar kan ik niet aan doen.
Dan klopt volgende stelling toch niet?: mathiaz;1986030 wrote:
Het staat ook effectief op alle materiaal dat je in de vakhandel koopt.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
8.685
Waarderingsscore
6
Punten
0
PeterVs;1986058 wrote:
In België moet alle elektrisch materiaal (met uitzondering van stopcontacten) voorzien zijn van het CE merkteken. Door het aanbrengen van dit teken verklaart de fabrikant dat het materiaal aan de Europese normen voldoet en zodoende geïnstalleerd mag worden. Daarnaast is er in België ook nog het A.R.E.I. waarin de installatieregels vermeld staan. Door deze installatieregels zijn bepaalde materialen niet toegelaten ondanks het CE merkteken (bv. op een verliesstroomschakelaar t/m 40A moet in België een I²t waarde vermeld staan). Een Cebec of ander keurmerk is niet verplicht maar het geeft de fabrikant de zekerheid dat het product aan de normen voldoet. Het op Europese markt brengen van materialen die niet conform de Europese normen zijn is verboden, zelf als je ze gratis weggeeft.
Die mening was ik ook toegedaan, maar toch lees je nog vaak andere dingen. Vandaar mijn nieuwsgierigheid naar de werkelijke situatie.
 

ParaDoXke

Nieuw Lid
Lid geworden
4 sep 2009
Berichten
33
Waarderingsscore
0
Punten
6
PeterVs;1986058 wrote:
Voor alle duidelijkheid:

In België moet alle elektrisch materiaal (met uitzondering van stopcontacten) voorzien zijn van het CE merkteken. Door het aanbrengen van dit teken verklaart de fabrikant dat het materiaal aan de Europese normen voldoet en zodoende geïnstalleerd mag worden. Daarnaast is er in België ook nog het A.R.E.I. waarin de installatieregels vermeld staan. Door deze installatieregels zijn bepaalde materialen niet toegelaten ondanks het CE merkteken (bv. op een verliesstroomschakelaar t/m 40A moet in België een I²t waarde vermeld staan). Een Cebec of ander keurmerk is niet verplicht maar het geeft de fabrikant de zekerheid dat het product aan de normen voldoet. Het op Europese markt brengen van materialen die niet conform de Europese normen zijn is verboden, zelf als je ze gratis weggeeft.



Tijdens een opleiding bij Vincotte kreeg ik nogthans te horen dat CE geen enkele waarde heeft. Als je als fabrikant zelf vind dat je product voldoet aan alle regels mag je het voorzien van het CE symbool. Bij vincotte noemde ze dit zelfs Chinese Export.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
klopt,



CE = gebowd volgens een bepaald, duidelijk omschreven proces, eindproduct, dus als dit proces verkeerd beschreven is heb je op het einde rommel



als je een fabrikant vind die stroombanen in automaat in plastic uitvoert en daar CE opzet omdat dit zou in zijn "documentatie" staat dan mag hij dee zo op de markt brengen, of hij ze verkocht krijgt is een andere zaak!
 

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Berichten
1.443
Waarderingsscore
433
Punten
83
stefan;1986791 wrote:
klopt,



CE = gebowd volgens een bepaald, duidelijk omschreven proces, eindproduct, dus als dit proces verkeerd beschreven is heb je op het einde rommel



als je een fabrikant vind die stroombanen in automaat in plastic uitvoert en daar CE opzet omdat dit zou in zijn "documentatie" staat dan mag hij dee zo op de markt brengen, of hij ze verkocht krijgt is een andere zaak!

Niet helemaal akkoord.

Wat u beschrijft past meer bij het al dan niet iso9001 gecertificeerd zijn van bedrijven, dat bewijst dat ze een kwaliteitsborging hebben, maar niet per se dat ze dan ook een hoge kwaliteit leveren.



CE heeft niet zoveel met procesbeschrijving te maken maar zegt dat je conform alle europese richtlijnen werkt, waaronder machinerichtlijn bvb die toch al vrij specifieke eisen stelt.

Het probleem met CE is dat de fabrikant zelf beslist of zijn product CE label krijgt of niet.

Loopt er iets mis, dan kan het CE dossier opgevraagd worden en gecontroleerd, maar dan heb je er als consument niet veel meer aan dat blijkt dat product onterecht CE label kreeg.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
8.685
Waarderingsscore
6
Punten
0
turboke;1986847 wrote:
Wat u beschrijft past meer bij het al dan niet iso9001 gecertificeerd zijn van bedrijven, dat bewijst dat ze een kwaliteitsborging hebben, maar niet per se dat ze dan ook een hoge kwaliteit leveren.



CE heeft niet zoveel met procesbeschrijving te maken maar zegt dat je conform alle europese richtlijnen werkt, waaronder machinerichtlijn bvb die toch al vrij specifieke eisen stelt.

Het probleem met CE is dat de fabrikant zelf beslist of zijn product CE label krijgt of niet.

Loopt er iets mis, dan kan het CE dossier opgevraagd worden en gecontroleerd, maar dan heb je er als consument niet veel meer aan dat blijkt dat product onterecht CE label kreeg.
+1

Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/CE-markering
 
Lid geworden
8 jan 2009
Berichten
160
Waarderingsscore
2
Punten
0
ParaDoXke;1986755 wrote:
PeterVs;1986058 wrote:
Voor alle duidelijkheid:

In België moet alle elektrisch materiaal (met uitzondering van stopcontacten) voorzien zijn van het CE merkteken. Door het aanbrengen van dit teken verklaart de fabrikant dat het materiaal aan de Europese normen voldoet en zodoende geïnstalleerd mag worden. Daarnaast is er in België ook nog het A.R.E.I. waarin de installatieregels vermeld staan. Door deze installatieregels zijn bepaalde materialen niet toegelaten ondanks het CE merkteken (bv. op een verliesstroomschakelaar t/m 40A moet in België een I²t waarde vermeld staan). Een Cebec of ander keurmerk is niet verplicht maar het geeft de fabrikant de zekerheid dat het product aan de normen voldoet. Het op Europese markt brengen van materialen die niet conform de Europese normen zijn is verboden, zelf als je ze gratis weggeeft.



Tijdens een opleiding bij Vincotte kreeg ik nogthans te horen dat CE geen enkele waarde heeft. Als je als fabrikant zelf vind dat je product voldoet aan alle regels mag je het voorzien van het CE symbool. Bij vincotte noemde ze dit zelfs Chinese Export.



Natuurlijk zeggen zij dat, ze hebben immers een eigen testlabo en hebben er dus alle belang bij om de waarde van een CE-markering te minimaliseren.

Zoals ik al zei moeten alle materialen uitgezonderd stopcontacten voorzien zijn van de CE-markering. Zonder CE-markering mag je het niet verkopen, zonder Cebec of Vincotte keuring mag je het wel verkopen. De waarde van de CE-markering is dus veel hoger dan de waarde van een keurmerk. Er bestaat inderdaad een "China export" symbool maar dit wordt net iets anders getekend (meer info hierover vind je op wikipedia onder CE-markering).

Het onterecht aanbrengen van de CE-markering kan zware gevolgen hebben, je kan verplicht worden een terugroepactie te organiseren, uw product zal opgenomen worden in het Rapex bestand en de verkoop van uw product zal verboden worden in de gehele Europese unie.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan